Світ, що оточує дитину, - це перш за все Світ природи з безмежним багатством явищ, з невичерпною красою. Тут, у природі, вічне джерело дитячого розуму.В. Сухомлинський Тільки навчившись жити в повній згоді з природою, ми зможемо краще зрозуміти її таємниці, зберегти найдивовижніше творіння природи - життя на землі.
ЗНАЙДИ СОБІ ПАРУМета: вчити дітей порівнювати предмети за формою, розміром, кольором, призначенням; привчати їх разом виконувати завдання. Матеріал: знайомі дітям тематичні добірки зображень різних предметів, які можна об’єднати в пари (наприклад, яблука різного кольору, великі та маленькі; кошики різного розміру, листочки, дерева, тварини тощо). За тим же принципом можна підібрати іграшки: ляльки і одяг, будиночки, машини та ін.
Хід гри. Дайте дітям можливість уважно розглянути картинки, а потім запитайте в них, що спільного між зображеними на них предметами і чим вони відрізняються. Далі на прохання різних тваринок діти вибирають потрібний їм предмет (наприклад, морквинку для зайчика), а потім шукають пару (наприклад, такої ж довжини огірок або такого ж кольору апельсин.2
Потім пояснюють, за якою ознакою підібрана пара. Наступне завдання — підібрати пару за певною ознакою. Діти, які сидять за одним столом, контролюють одне одного, радяться з іграшками. Варіант гри. Діти, які сидять за одним столом, ділять усі картинки між собою і складають з них пари. Якщо предмети не можна об’єднати за жодною ознакою, запропонуйте дітям обмінятися ними з товаришами, щоб підібрати пару самому та допомогти іншим.3
ЛИСТОЧКИМета: закріплювати назви дерев, що ростуть на дільниці, знання про колір, форму, розмір листочка цього дерева; розвивати уважність. Матеріал: листочки різних дерев. Хід гри. Варіант І. Діти по черзі дістають один листочок із кошика і називають: «Це листочок із клена — кленовий, із берези — березовий».4
СВІЙСЬКІ ТВАРИНИМета: учити дітей називати диких та свійських тварин; класифікувати їх, розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати любов до природи. Матеріал: набори іграшок «Свійські тварини», бабуся; будинок. Хід гри. Вихователь пропонує дітям узяти іграшку, назвати її та «оселити» там, де вона живе. Якщо це свійська тварина, то дитина ставить іграшку біля будинку бабусі.5
ДИКІ ТВАРИНИМета: учити дітей називати диких тварин; класифікувати їх, розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати любов до природи. Матеріал: набори іграшок: «Дикі тварини»;ялинки. Хід гри. Вихователь пропонує дітям узяти іграшку, назвати її та «оселити» її там, де вона живе. Якщо це дика тварина, то дитина ставить іграшку біля ялинок. 6
ЗООЛОГІЧНЕ ЛОТОМета: закріплювати знання про диких та свійських тварин; розвивати вміння доводити гру до кінця. Матеріал: набір розподілених навпіл картинок із зображеннями тварин. Хід гри. Перша дитина виставляє на стіл картинку та розповідає про тварину: як називається, чим харчується, де живе. Друга дитина підставляє картинку, на якій з одного боку зображена така сама тварина, а поруч — інша, про іншу вона розповідає сама.7
БОТАНІЧНЕ ЛОТОМета: закріплювати знання про рослини, квіти; розвивати вміння доводити гру до кінця. Матеріал: набір розподілених навпіл картинок із зображеннями дерев, квітів. Хід гри. Перша дитина виставляє на стіл картинку та розповідає про квітку: як називається, кімнатна або вулична, що їй потрібно для росту. Друга дитина підставляє картинку, на якій з одного боку зображена така сама квітка, а поруч — інша, про іншу вона розповідає 8
МАЛЯТАМета: поповнювати словник назвами тварин, їх дитинчат; закріплювати назви тварин жіночого роду; розвивати мовлення, увагу; виховувати повагу до тварин та їх дитинчат. Матеріал: предметні картинки тварин та дитинчат. Хід гри. Вихователь пропонує допомогти дитинчатам відшукати своїх батьків (окремо розкладені картинки із зображенням дитинчат,а окремо — тварин). Дитина, яка правильно називає тварину та її дитинча, виставляє їх разом на набірне полотно.9
ПОРИ РОКУМета: вчити бачити ознаки сезонних змін у погоді, рослинах, поведінці тварин, житті і праці людей. Матеріал: «круглий рік» — великий, розміром на всю дошку, диск, що крутиться, розділений на чотири сектори, поклеєнийкольоровою фланеллю (білою — зима, зеленою — весна, рожевою —літо, жовтою — осінь). Сюжетні картинки, які наклеєні на фланель.1-ша серія. Сезонні зміни в природі. Весна — сонце, проталини, бруньки, що розпускаються. Літо — теплий, пройнятий сонячними промінцями дощ, мокрі, але радісні діти під дощем. Осінь — листопад, туман, мрячить дощ. Зима — снігопад, завірюха.10
Хід гри. Обертаємо «круглий рік» під читання віршів, загадок про сезонні зміни в природі. Діти обговорюють кольори чотирьох секторів круга, їх відповідність різним сезонам і вирішують, який сезон позначатиме кожний сектор. Картинки серіями розміщені в різних місцях кімнати. З першої серії картинок діти вибирають ті, які їм до вподоби, і розміщують їх по секторах. Інші діти вирішують, чи збігається сезон, зображений на картинці, із сезонним кольором сектора. 11
НАШІ РОСЛИНИМета: систематизувати знання про рослини (де вони ростуть, чим відрізняються); розвивати уважність, кмітливість; виховувати інтерес до гри, бажання більше знати. Хід гри. Вихователь пропонує пограти в гру.— Я читатиму загадки. Вам треба відгадати їх. Після того як діти відгадали загадку, вихователь показує малюнок з рослиною — відгадкою, прикріплює його на дошці Дітиі характеризують лікарську рослину, відповідаючи на поставлені вихователем запитання. 12
НАШ ГОРОДМета: систематизувати знання про овочі (де вони ростуть, чим відрізняються); розвивати уважність, кмітливість; виховувати інтерес до гри, бажання більше знати. Матеріал: муляжі овочів, кошик, тарілка, «чарівний мішечок». Хід гри. Вихователь пропонує допомогти якому-небудь іграшковому герою (наприклад, Карлсону) розібрати овочі. Діти по черзі дістають предмет із мішечка, називають його, пояснюють, що це овоч, розповідають, де він росте. Овочі складають на тарілку.13
З ЯКОГО ДЕРЕВА ЛИСТОЧОК Мета: закріплювати назви дерев, що ростуть на ділянці, знання про колір, форму, розмір листочка цього дерева; розвивати уважність. Матеріал: листочки різних дерев. Хід гри. Варіант 1 Діти по черзі дістають один листочок із кошика і називають: «Це листочок із клена — кленовий, із берези березовий». Варіант 2 Вихователь ходить поза спинами малюків і кожному до рук кладе листочок, за сигналом вони розглядають їх і біжать до того дерева, з якого листочок. 14
ЩО ЗМІНИЛОСЯ?Мета: учити дітей помічати в пейзажах зміни; розвивати зорову пам’ять, увагу; виховувати посидючість. Матеріал: осінній пейзаж, пташка, сонечко, квітка, тварина. Хід гри. Вихователь пропонує дітям розглянути осінній пейзаж. Потім діти заплющують очі, вихователь у цей час змінює щось у пейзажі (додає пташку, прибирає сонечко, додає квітку тощо). Діти розплющують очі та називають, що змінилося.15
ХТО ДЕ ЖИВЕ? (ІІ)Мета: закріплювати знання дітей про тварин, особливості їх життя; розвивати увагу, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до тваринного світу. Хід гри. Дорослий називає місце мешкання, а діти (хором) — тварину. Наприклад:• у траві — коник;• у дуплі дерева — білка, птах;• під землею — кріт, дощовий черв’як;• у норі — їжачок, лисиця;• у барлогу — ведмідь.16
ПО ГРИБИМета: повторити правила поводження з грибами; перевірити знання про отруйні гриби. Хід гри. Варіант 1 Вихователь. У нашій групі з’явилася невеличка галявина грибів. Пропоную вам узяти свої кошики і піти по гриби. Пригадаємо, як правильно збирати гриби. (Не руйнувати грибницю, не збирати грибів, яких не знаєш, не ходити самому до лісу). Кожна з груп, назбиравши грибів, повертається на свої місця. Групи показують і називають, які гриби зібрали. Перевіряють, чи немає серед них отруйних. 17
ВІДПРАВ ПЛІД ДО ЙОГО ДЕРЕВАМета: учити дітей добирати листочки та плоди до дерев; розвивати зорову пам’ять, увагу. Матеріал: ілюстрації дерев та листочків (ялинка, горобина, капітан, липа, клен); картинки (шишка, горобина, каштан, липове насіння, кленова крилатка). Хід гри. Вихователь пропонує назвати виставлені дерева, а потім знайти їх плоди та листочки.18
ПЕРЕЛІТНІ ТА ЗИМУЮЧІ ПТАХИМета: учити дітей упізнавати і називати зимуючих та перелітних птахів; класифікувати їх; розвивати зорову пам’ять, увагу, мислення. Матеріал: картинки із зображенням перелітних та зимуючих птахів, набірне полотно. Хід гри. Перед дітьми на килимку розкладені картки із зображенням птахів. Вихователь пропонує дітям по черзі взяти одну картку, назвати пташку. Якщо пташка перелітна, то поставити її вгорі на набірному полотні, якщо зимуюча — внизу.19
ХТО ЯК КРИЧИТЬМета: закріплювати вміння дітей звуконаслідувати птахів; розвивати уважність; виховувати любов до природи. Матеріал: картинки із зображенням ворони, синиці, горобця, дятла, сови. Хід гри. Вихователь показує дітям по черзі картки із зображенням птахів, діти їх звуконаслідують, а потім називають.20