Ознайомити дітей з проблемою забруднення навколишнього середовища ; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля . виховувати любов до природи ; екологічну свідомість вихованців ; нестерпність до забруднення навколишнього середовища ; уміння піклуватися про навколишній світ природи
Великоберезнянський дошкільний заклад №2 «Берізка»
Конспект заняття з екологічного виховання
для дітей старшого дошкільного віку
«Охорона довкілля»
Підготувала вихователь Ушакова Т.І.
В.Березний - 2018р
Програмовий зміст : розширювати досвід пізнання дітьми навколишнього світу; ознайомити з проблемою забруднення навколишнього середовища ; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля ; закріпити знання про рослин , тварин , птахів , комах ; учити групувати предмети за певними ознаками ; виховувати любов до природи ; екологічну свідомість вихованців ; нестерпність до забруднення навколишнього середовища ; уміння піклуватися про навколишній світ природи .
Матеріал : ілюстрації з краєвидам України ; декорація квітника зі сміттям ; наголівники квітів ; поливальниця ; предметні картки із зображенням рослин , тварин , птахів; фотографії «Забруднення довкілля»; для дослідів - таця ; склянка брудної води ; 3 пластикових стаканів з дірками в дні ; камінці ; пісок ; бинт ; олія ; піпетка; пір’я птахів ; свічка ; блюдечко .
Хід заняття
І.Організаційний момент.
Вихователь читає вірш Д.Павличка «Де найкраще місце на землі»
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став ,
На стежині сонце я зустрів ,
Привітав його і запитав :
Всі народи бачиш з висоти ,
Всі долини і гірські шпилі .
Де ж найбільший на землі народ ?
Де найкраще місце на землі ?
Сонце усміхнулося здаля :
Правда , все я бачу з висоти .
Всі народи рівні . А земля
Там найкраща , де вродився ти !
Ти рости дитино , й пам’ятай :
Батьківщина - то наш рідний край !
Вихователь. Діти , погляньте , світ навколо нас прекрасний . (Діти розглядають ілюстрації краєвидів України )
Вихователь. Сьогодні ми поведемо розмову про природу . Що ж таке природа ?
Вихователь. Так діти , природою ми називаємо весь світ , що нас оточує . А що ж відноситься до природи ? (Відповіді дітей)
Вихователь. Якого кольору може бути природа взимку ? (восени , влітку , навесні)
Вихователь. Природа шкідлива чи корисна ?
Вихователь. Хто і що найголовніше в природі ?
Вихователь. У природі немає головного і другорядного . Все взаємопов’язане . Не буде іти дощ – не будуть рости рослини – не буде комах - не буде пташок – не буде плодів дерев – не буде вітамінів людям , їжі тваринам – всі будуть хворіти..
Послухайте , оповідання В. О. Сухомлинського «Смітник»
ІІ. Основна частина .
1.Читання оповідання В.Сухомлинського «Смітник».
Зранку сім’я зібралась за столом . Марійка узялася допомагати прибирати після сніданку , але побачила , що запізнюється до школи . Схопивши відерце зі сміттям , вона потихеньку викинула його у квітник , який був розбитий позаду будинку . Дівчинка часто викидала туди сміття , коли запізнювалась до школи .
Якось дідусь попросив її полити квіти у квітнику . Марійка пішла за будинок і побачила , що замість квіток там лежить купа сміття .
2.Бесіда за змістом оповідання.
- Як звали дівчинку ?
- Чи допомагала вона вдома ?
- Чи правильно вчиняла дівчинка ?
- Куди викинула сміття дівчинка ?
- Чому так робити не можна ?
- Куди слід викидати сміття ?
Вихователь. Давайте , ми допоможемо Марійці прибрати сміття .
(Діти підходять до декорації квітника і збирають сміття в пакет) .
Психогімнастика «Я-квіточка».
Вихователь. А тепер я поллю вас з поливальниці чарівною водою і ви перетворитесь на квіти .
Ти , чарівна водичко ,
Лийся-но на діточок ,
Перетворюй їх скоріше
На чарівних квіточок .
Чародійство спрацювало!Ах , на які чудові квіти ви перетворилися ! Пелюстки ніжні , різного кольору , стебла тонкі , гнучкі . Погойдайте своїми голівками , спробуйте як гнеться ваша ніжка , поворушіть пальчиками-листочками . Сонечко гріє , пішов теплий дощик і квіточки почали рости . І ми піднімаємось до сонечка . Лагідний вітерець нас розгойдує вліво–вправо , вперед-назад . Так хороше , весело , аж хочеться покружляти у таночку .
Вихователь. Діти , як ви міркуєте , яке буває сміття? (природного походження і зроблене людиною. Природне – гілочки , листя , трава , воно корисне. Де можна використати це сміття? ) Але ми зібрали багато іншого сміття . Як ви думаєте , воно корисне чи шкідливе ? Чому ? Що будемо робити з ним ?Чи можна спалювати сміття ? Чому потрібно берегти природу, не смітити?
Вихователь. Так , вода ,земля і повітря повинні бути чистими , щоб росли гарні квіти , співали птахи , щоб не хворіли люди . Природа – це на дім , наша мати .
Немає кращої краси ,
Ніж рідні ріки і ліси .
Пташки співучі , дикі звірі ,
Ласкавий вітер , зорі сині .
Це все багатство нашого народу ,
Що називається – природа .
Дидактична гра « Рослини ,тварини ,птахи і комахи»
Мета : закріпити знання дітей про рослини , тварини , птахів та комах ; учити групувати предмети за певними ознаками , розвивати мислення дітей ,виховувати любов до природи .
Матеріал: предметні картинки .
Вихователь. Щоб нам добре жилося , необхідно дбати про навколишнє середовище , про рідну природу. Адже довкілля - це не лише квітник , ліс , а й територія дитячого садка , і вулиці , і сквери , і парк , де ми відпочиваємо ; а ще море ,океан , річка , озерце ,заболочений струмок. А тепер послухайте скарги від природи і спробуйте розв’язати проблемні ситуації.
Дискусія «Ми допомагаємо»
Вихователь. Якби люди докладали певних зусиль та дотримувались правил поведінки у довкіллі , тоді б нашій природі нічого не загрожувало .
Фізкультхвилинка.
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді , (присідають)
А вони ростуть , міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться , радіють . (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
Вихователь. А зараз я запрошую вас до міні – лабораторії ,в якій ми ознайомимося із проблемою забруднення повітря та води .
Дослід 1. «Забруднення повітря»
Вихователь запалює свічку і тримає над нею блюдечко . Гасить свічку і повертає блюдечко . Діти бачать чорну кіптяву . Пояснює ,що люди можуть захворіти , якщо дихати таки повітрям . Ця кіптява осідає в легенях і перешкоджає диханню . Підвести дітей до висновку , щоб запобігти забрудненню повітря треба будувати очисні споруди , ставити фільтри , не палити листя , менше користуватись транспортними засобами .
Дослід 2. «Не забруднюй воду»
Мета: продовжувати знайомити дітей із водою , її властивостями ( може забруднюватись маслом ,нафтою) ; виховувати спостережливість ; бережливе ставлення до води .
Дослід 3. «Міні-очисна станція»
Мета:ознайомити дітей з властивостями води очищатися після проходження через пісок , каміння , вугілля , вату ; заохочувати пізнавальну активність .
Вихователь. Я впевнена , що ви коли станете дорослими , то зробите все можливе , щоб наше довкілля було чистим . А поки ви ще дошкільнята , то я хочу нагадати вам правила поведінки у природі .
Правила поведінки у природі .
Усі поранені рослини тривалий час хворітимуть , а багато й загинуть .
ІІІ. Підсумок заняття .
Будь - яка рослина чи тварина створена природою , є невід’ємною і необхідною складовою її .
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи , звірі , гори і ріки -
Нехай він буде таким навіки !
Нехай людина добро приносить ,
Бо світ навколо любові просить .
Демонстраційний матеріал
Краєвиди України
Забруднення довкілля
Екологічні знаки
Декорація квітника
Матеріали для дослідів
ФОТО ЗАНЯТТЯ
Фото1. Організаційний момент. Читання вірша Д.Павличка «Де найкраще місце на землі»
Фото 2. Діти збирають сміття у квітнику.
Фото 3 ,4 .Психогімнастика «Я –квітка»
Фото 5 .Дослід «Забруднення повітря»
Фото 6. Дослід «Міні-очисна станція»
Фото 7 ,8 . Дослід «Не забруднюймо воду»
Фото 9-10 . Дидактична гра «Рослини ,тварини ,птахи ,комахи»