Пропонується систематизована добірка муузично-дидактичних ігор (26 ігор) для дітей 3-го та 4-го р.ж.
Для музичного керівника закладу дошкліьної освіти
Мета: виявляти вміння дітей сприймати та розрізняти різний характер музики. Обладнання: картки із зображенням сонечка -"весела" музика і хмаринки - " сумна" музика.
Методика проведення гри: Дітям роздають по дві картки із зображенням "сумної" хмаринки та " веселого" сонечка. Діти слухають музичний твір, візначають характер музики (веселий або сумний), піднімають картку, що відповідає характеру музики.
Мета: Навчити розрізняти динамічні відтінки музики.
Методика проведення гри: Діти слухають музичний твір, показуючи відповідними рухами динаміку музики ( тихо – вдаряють пальчиком об пальчик; голосно – плескають в долоні.
3. «Сова та зозуля»
Мета: розвивати уміння розрізняти та відтворювати звуки різної висоти.
Обладнання: ілюстрація «Дерево», картонні фігурки персонажів: Сова та Зозуля.
Методика проведення гри:
1 етап. Музичний керівник розповідає дітям, що у лісі живуть різні птахи, зокрема Сова та Зозуля. Діти на ілюстрації визначають, де знаходиться Сова. Музичний керівник демонструє низький голос Сови: «у-у-у» (звуконаслідування на низьких звуках). Потім педагог розповідає про Зозулю, що ця пташка має високий голос: «ку-ку» (звуконаслідування на високих звуках). Музичний керівник запитує дітей, на яку гілочку дерева має сісти Зозуля: верхню чи нижню? (відповіді)
2 етап. Музичний керівник ділить дітей на дві групи і пропонує погратися: першій групі «перетворитися» на совенят, другій – на зозуленят. Пояснює правила гри: якщо совенят кликатиме Сова, треба присісти і відповідати їй на низьких звуках «у-у-у», а якщо зозуленят кликатиме Зозуля, треба піднятися на носочки і відповідати їй на високих звуках «ку-ку».
Мета: Вчити дітей розрізняти тембри дитячих музичних інструментів.
Матеріал: музичні інструменти: дзвіночки , бубни, барабан, дудочки.
Методика проведення гри: діти на стільчиках сидять , тримаючи в руках брязкальце, барабани, дудки. Музичний керівник співає пісню , діти уважно слухають :коли співається про дзвіночки , діти , що тримають у руках дзвіночки дзвенять ними, якщо співається про барабани – діти , що тримають барабани , грають на них і т. д.
5. «Їжачок»
Мета: Вчити дітей виконувати рухи під музику, відображаючи в них рити і темп музики, її зміну, початок та кінець, виразно передавати характерні особливості поведінки різних образів. Формувати музично – рухові, співочі, виконавські вміння в музичній діяльності. Розвивати загальну музикальність.
Обладнання: костюм «їжачка», пісенний матеріал « Ми у лісі були» муз. В. Задорожньої , сл.. Н. Вересокіної.
Методика проведення гри: діти стоять у колі,тримаючись за руки, ведуть хоровод. Дитина – «їжачок» - у центрі кола. Діти йдуть по колу, співаючи пісню. Показують обома руками на «їжачка», тупочуть ніжками разом з їжачком, плескають у долоні, пружинять ніжки, присідають, «згортаються в клубочок» (прихиляють голову до колін), тікають від «їжачка», а «їжак» їх легенько штовхає боком, ніби коле своїми голочками. Діти: Ми у лісі були, їжачка там знайшли,
Їжачок тупоче ,веселитись хоче.
Туди – сюди повернувся, щей в клубочок згорнувся.
Ведуча: Розсипайся коло, бо «їжак» поколе!
6. « На якому інструменті грає клоун Бім – Бом?»
Мета: розвивати вміння у дітей розрізняти тембр різних музичних інструментів. Розвивати у дітей слухову увагу, пам'ять.
Обладнання: картки, на яких зображені інструменти; дитячі музичні інструменти, іграшка. Методика проведення гри: музичний керівник розповідає, що Клоун Бім – Бом вчиться грати на музичних інструментах, але забуває, який із них як звучить і як називається. Треба допомогти клоуну. На наступному занятті дитина – ведуча піднімає картку із зображенням інструментів,усі хором кажуть назву інструмента,згодом грають на ньому.
7. « Музичний годинник»
Мета: закріпити знання дітей щодо різних видів музичної діяльності; розвивати музичний слух та естетичний смак, уявлення про різний характер музики,; виховувати стійкий інтерес до музичних занять.
Обладнання: картонний годинник з кишеньками та пересувною стрілкою, набір карток із тем музичних творів (спів, слух. муз., інструменти тощо)
Методика проведення гри: Музичний керівник вкладає у кишеньки на годиннику картки із сюжетними малюнками до програмових творів, які вивчали на попередніх заняттях, і звертається до дітей: «Перед вами музичний годинник. Але його стрілка не рухатиметься, доки ви їй не допоможете. Для цього маєте прослухати уривок з музичної п’єси, і пересунути стрілку на ту картинку, яка відповідає прослуханому твору». Після прослуховування хтось з діте підходить до годинника і пересуває стрілку на відповідну картинку.
Музичний керівник запитує дітей чи правильно стала стрілка. Разом визначають характер, динаміку, темп твору. Аналогічно вставляються картинки до відомих пісень, де діти впізнають їх за мелодією, чи зображення музичних інструментів, які впізнають за звучанням і відповідно співають відомі пісні хором, підгрупами, індивідуально, або ж грають на музичних інструментах по черзі чи в оркестрі.
8. «Чарівна торбинка»
( 1 варіант)
Мета: виявляти вміння дітей порівнювати музичні звуки за висотою і тембром звучання та зіставляти їх зі звуками навколишнього середовища.
Обладнання: невелика кольорова торбинка, музичні інструменти (барабан, бубон, металофон, дзвіночок, брязкальце).
Методика проведення гри: Музичний керівник із чарівної торбинки дістає будь – який музичний інструмент, грає на ньому й запитує дитину: « Що нагадує цей музичний звук? (Наприклад: Барабан – Грім чи спів пташок?; Бубон – шурхіт листя чи грім?; Металофон – Дощик чи вітер?)
( 2 варіант)
Мета: виявити вміння дітей зіставляти звуки музики зі звуками навколишнього середовища.
Обладнання: кольорова торбинка, іграшки – тварини (ведмідь, зайчик, лисичка, горобчик, півник).
Музичний репертуар: « Зайчик», муз. Ю. Рожавської; «Ведмедик», муз. Я. Сидельникова; « Півник», « Горобчик», муз. В. Герчик або на вибір музичного керівника.
Методика проведення гри: Музичний керівник звертає увагу дітей на чарівну торбину, в якій заховалась якась тваринка. Щоб дізнатися, хто сховався, треба послухати музику і відгадати. Дитина, яка впізнала про кого або чия пісенька лунала, знаходить тваринку на дотик у торбинці. При повторному виконанні мелодії музичний керівник спонукає дитину до підспівування та імітації, образних рухів, міміки, жестів героя
9. «Лялька танцює і співає»
Мета: виявити вміння дітей розрізняти музику за темпом ( швидка чи повільна), динамікою (голосна чи тиха).
Обладнання: лялька - іграшка.
Музичний матеріал: " Колискова", муз Я. Степового; "Гопак", муз. Я. Степового або на вибір педагога.
Методика проведення гри. Дітям роздають іграшки - ляльки. Лунає музика. Якщо вона тиха, повільна, спокійна, лагідна - діти колишуть ляльку, а якщо швидка, гучна, весела, бадьора - діти танцюють із нею.
10. Вправа з дзвониками (муз. З. Хорошко)
Мета: виявити навички дітей відображати в рухах динамічні зміни в музиці (гучно, тихо).
Обладнання: дзвоники за кількістю дітей.
Методика проведення вправи – гри: Діти стоять у колі обличчям до центру, в правій руці - дзвоник. Педагог пропонує дітям уважно послухати музику. На першу частину музики (тиха) - діти легко дзвонять у дзвоник у такт музики, на другу частину музики (голосно) - піднімають дзвоник високо над головою, гучно дзвонять.
11. «Хто у гості прийшов?»
Мета: виявити вміння дітей співати природним голосом доступні за змістом пісні різного характеру в діапазоні "ре-ля", чітко вимовляти слова.
Обладнання: іграшки "котик" та "півник". Музичний репертуар: українська народна пісня "Котику сіренький", пісня "Півник", муз. В. Вітліна, сл. А. Пассової.
Методика проведення гри. Педагог запрошує дітей подивитися, хто до них у гості прийшов. Коли вітаються з котиком - звучить мелодія пісеньки "Котику сіренький", коли з півником - мелодія пісні "Півник".
Педагог розповідає дітям, що тваринки прийшли послухати про себе пісеньки. До кого доторкнеться тваринка, треба заспівати пісеньку про цю тваринку.
12. «Впізнай та заспівай пісеньку»
Мета: перевірити вміння дітей упізнавати знайомі пісеньки та передавати у співах мелодію.
Методика проведення гри:
1 етап. Педагог пропонує дитині прослухати по черзі декілька
знайомих мелодій пісень. Дитині необхідно згадати назву музичного
твору або якусь фразу з пісні.
II етап. Педагог пропонує дитині проспівати знайому пісню за музичними фразами, виявляючи особливості вокальних навичок співати без напруження, протяжно, не поспішаючи, виразно вимовляючи слова.
13. Вправа - гра «Дятел»(сл. А. Фаткіна. муз. Н. Леві)
Мета: визначити навички дітей розрізняти та відтворювати ритм музичної мелодії.
Методика проведення вправи: педагог співає пісню "Дятел", діти уважно слухають. Потім ще раз проспівує, як "стукав" дятел, а діти індивідуально за ним повторюють оплесками чи постукуванням, передаючи ритмічний рисунок мелодії.
Можна ускладнювати завдання.
Педагог пропонує відтворити за зразком та іншою мелодією інші найпростіші ритми оплесками чи постукуванням, ніби дятел.
14. «Бігаємо-крокуємо-стрибаємо»
Мета: виявити вміння дітей рухатися відповідно до контрастних змін у музичному супроводі, ритмічно марширувати (спокійно, весело, бадьоро), бігати (весело, легко, дрібно), підстрибувати (як м'ячик).
Методика проведення гри.
Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та відповідно до її характеру виконувати рухи. Під музичний фрагмент маршу дітям треба енергійно крокувати у вільному напрямку, не штовхаючи один одного.
Під веселу музику - легко й дрібно бігати на носочках, під веселий, грайливий музичний фрагмент - підстрибувати як м'ячик.
Завдання повторюють декілька разів.
15. «Рухатись — відпочивати»
Мета: виявити вміння дітей рухатися відповідно до контрастних змін у музичному супроводі (марширування, біг, підстрибування).
Методика проведення гри.
Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та відповідно до її характеру виконувати рухи. Звучить музичний фрагмент маршу - діти енергійно крокують, на спокійну музику - діти присідають навпочіпки й підкладають долоні під щічку, відпочивають. Коли звучить весела, легка музика — діти весело, легко біжать на носочках один за одним, знову звучить спокійна музика - діти відпочивають. Потім лунає грайлива музика - діти підстрибують на місці. Гру повторюють декілька разів.
16. «Стрибунці» (муз. М. Сатуліної)
Мета: виявити вміння дітей рухатися відповідно до контрастних змін у музичному супроводі.
Методика проведення гри. До початку гри на підлозі музичний керівник розкладає листя, потім пропонує дітям погуляти на "галявинці", слухаючи музику.
На першу частину музики - діти-стрибунці скачуть по галявинці, на другу частину (накрапає дощик)
- діти піднімають листочки та накриваються ними, як парасолькою, й весело дріботять ніжками, поки не залунає інша музична фраза.
17. «Пташки літають» (муз. Г. Фріда)
Мета: виявити вміння дітей відчувати початок та кінець музики, відображати це в рухах; бігати невеличкими групами в різних напрямках та вказаному напрямку під легку, жваву музику.
Обладнання: два обручі -"хатинки", емблеми або шапочки пташок.
Методика проведення гри.
Діти -"пташки" розміщуються у двох "хатинках". Педагог нагадує дітям про те, що пташки літають легко, нечутно, тому треба бігти навшпиньках, легко піднімаючи та опускаючи руки — "пташки змахують крилами". Як тільки залунала музика, діти вибігають зі своєї хатинки та вільно рухаються по залі. Коли музика перестає звучати, діти присідають. Знову лунає музика - діти вільно рухаються по залі. Музика закінчується - діти біжать до своїх "хатинок".
18. Гра з кольоровими хусточками (українська народна мелодія в обробці Я. Степового)
Мета: перевірити вміння дітей передавати характер танцю рухами (танцювальний біг, каблучок, притупи, розведення рук, змахування хусточкою, разом із дорослими кружляння в колі).
Обладнання: різноколірні хусточки (за кількістю дітей). Методика проведення гри. Педагог пропонує дітям (гру проводять з невеликою кількістю дітей) взяти в руки хусточки. Потім педагог змахує хусточкою і співом кличе дітей стати в коло: Усі в коло скоріш біжіть, Хусточки ви покажіть. Хусточками помахаємо, Потанцюємо, заспіваємо. Вихователь під музику показує танцювальні рухи, а діти повторюють.
19. «Де мої дітки?».
Мета: вчити дітей розрізняти звуки по висоті (ре-ля).
Обладнання: Картки великі із зображенням тварин і маленькі із зображенням малят тварин.
Методика проведення гри: діти сидять півколом, у кожного по одній картці із зображенням малят. Діти слухають чия мама гукає своїх малят. В кого відповідна картка, той відповідає і показує картку.
20. «Пташка і пташенята»
Мета: вчити дітей на слух розрізняти висоту звуків в межах ч.8.
Обладнання: Сходинки, металофон, 3-4 великі пташки, 3-4 пташеняти)
Методика проведення гри
У кожної дитини по іграшці.
Музичний керівник грає на металофоні низькі звуки і високі. Наприклад «до» 2 октави. Діти ставлять пташенятко на верхню сходинку «до», «до»1 октави- пташку на нижню.
21.«Чия хатка»
Мета: Вчити розрізняти звуки по висоті в межах «ре-ля». Розвивати муз. слух, пам'ять. Виховувати зосередженість.
Матеріал: Шапочки кошенят і кішок.
Методика проведення гри: у кімнаті розставлені стільці (на великій відстані один від одного). Кілька малюків ховаються за ними. Це «Киці» і «кошенята».
Дитина, ім’я якої назвав музичний керівник проходить вздовж стільців, стукає по будь-якому з них і запитує : «Хто в хатці живе?». Той хто сидить за стільчиком відповідає, нявкає низьким чи високим голосом, залежно від того, кого він удає («Кицю», чи «Кошенятко»). Якщо дитина відгадала, вона йде в хатинку. Гра повторюється.
22.«Хто мешкає у будиночку?»
Мета: Вчити дітей визначати регістр звучання музичної фрази(високий, низький)
Матеріал: Будиночок 2-ох поверховий. Має на 1 поверсі великі вікна, де вставляються зображення дорослих тварин, людей. Має на 2 поверсі маленькі вікна, де вставляються зображення маленьких тварин, дітей.
Методика проведення гри: музичний керівник роздає дітям по одній картці , на якій зображені маленькі тваринки або дорослі. Звучить музика в високому регістрі, діти розташовують зображення на 2 поверсі будиночка. Діти допомагають звірятам знайти своє помешкання. Звучить музика в низькому регістрі, діти розташовують зображення внизу, на 1 поверсі.
23.«Чий дзвіночок».
Мета: Ознайомити дітей з великим і маленьким дзвіночком(низьке та високе звучання).
Матеріал: Великий і маленький дзвіночки.
Методика проведення гри: музичний керівник показує дзвоники, діти визначають високе та низьке звучання.
24. «Тихі – голосні дзвіночки».
Мета: Вчити розрізняти і відтворювати силу звуку.
Матеріал: Маленькі дзвіночки.
Методика проведення гри: діти сидять на стільчиках, тримаючи в руках брязкальця. Музичний керівник показує,як можна тихенько й голосно грати. Педагог співає : 1-8 такти пісні малята тихо дзвенять, на 9-16 такти голосно.
Музичний керівник увесь час змінює послідовність куплетів.
25.«Як співають скрипки»
Мета: Розвивати логічне, образне мислення, увагу, пам'ять.
Матеріал: маленькі картки із зображенням музичних інструментів,фішки, медалі «Знайко».
Методика проведення гри: розучити з дітьми, як звучать музичні інструменти: скрипка – ті-лі-лі!, барабан: тра-та-та!, шумові: ш-ш-ш, сопілка: ду-ду-ду, пісня: ля-ля-ля. Музичний керівник починає грати на музичному інструменті, діти впізнають його , починають підспівувати відповідні звуки. На картках вірно закривають фішкою впізнаний інструмент.
26. «Брязкальця»
Мета: Вчити дітей розрізняти динамічні відтінки(голосно-тихо)
Матеріал: Брязкальця.
Методика проведення гри: музичний керівник грає п’єсу, діти виконують рухи: під тиху музику – діти тримають брязкальця перед собою, під голосну музику - діти «грають» брязкальцями угорі.
27.«Кого зустрів Колобок?»
Мета: Розвивати уявлення про регістри (високий, середній, низький)
Матеріал: Персонажі із казки «Колобок».
Методика проведення гри: діти пригадують персонажів з казки «Колобок». Слухають музичні п’єси, що характеризують персонажів. «Заєць» високий регістр. «Лисиця» - середній, «Вовк»- низький, «Ведмідь» - дуже низький.
28.«Подумай і відгадай»
Мета: Розвивати в дітей уявлення про музичні регістри (високий, середній, низький)
Матеріал: Картки із зображенням ведмедя, зайчика, пташки.
Методика проведення гри: діти слухають музику, впізнають її і показують відповідну картку. Наприклад, після виконання пісні «Ведмідь» діти піднімають картку із зображенням ведмедя.
29.«Як тебе звати?».
Мета: Розвивати музичний слух, почуття ритму.
Матеріал: бубен.
Методика проведення гри: Музичний керівник тримає у руках бубен, підходить до кожної дитини і запитує :як тебе звати? Дитина вдаряє по бубну стільки разів скільки складів у її імені одночасно промовляючи його.
30.«Лялька крокує і бігає».
Мета: Вчити швидко реагувати на зміну у тривалості музики. Розвивати музичний слух, увагу.
Матеріал: Лялька.
Методика проведення гри: музичний керівник дає дитині ляльку і співає один з куплетів пісні. Дитина під спів гойдає ляльку. Потім виконується музика маршу чи бігу , і лялька на руках дитини «Крокує», чи «бігає», або дитина з лялькою на руках крокує чи бігає. Музичний керівник увесь час змінює послідовність куплетів.
31. « Потяг»
Мета: вчити дітей відтворювати характерні особливості певного образу.
Методика проведення гри: Запропонуйте дитині – ведучому зімітувати рух потяга, повільно пересуваючись по колу. У кінці руху можна використати жест машиніста, який сигналить і сказати «ту-ту!». За таким самим принципом потрібно зімітувати різні образи. Перед тим як давати дитині завдання – не просто назвати образ, який треба відтворити, а потрібно дати коротку розповідь – інструкцію. Дитина не повина говорити під час гри, а лише хитати головою, тим самим показуючи чи інші діти відгадали даний образ. Щоб ускладнити завдання можна запропонувати дитині – ведучому показати різний настрій одного й того самого персонажу.
32. « Танцювальна хустинка»
Мета: відображати в рухах хустинок – ляльок характер музичного твору
Обладнання: носові хустинки для кожної дитини, записи музичних творів. Методика проведення гри: виготовити разом з дітьми з носових хустинок ляльки – танцюристи та потанцювати. Починати з повільних мелодій, щоб діти навчилися утримувати хустинку. Потрібно вчити дітей прислухатися до музики і відображати у рухах характер та настрій музичного твору. Слід виховувати культуру поведінки «ляльководів», коли хустинки - ляльки танцюватимуть поруч.
33. « Перетворення»
Мета: розвивати музичну творчість .
Обладнання: маски – шапочки, записи музичних творів.
Методика проведення гри: Запропонувати дітям відвідати незвичайну дискотеку, на якій можуть танцювати звірі, птахи, іграшки тощо. Розподілити ролі, одягнути відповідні маски. Під музичний супровід діти виконують рухи, які характеризують певного персонажа. Можна запропонувати обмінятися масками і пограти ще раз. Після танку похвалити дітей, чиї рухи були найбільш точними.
34. « Шумимо та бавимося»
Мета: зацікавити дітей грою, вчити порівнювати з допомогою дорослого звуки навколишнього середовища та саморобні музичні інструменти.
Обладнання: матеріали, за допомогою яких можна пошуміти: пластикові пляшки з різним наповненням, целофан, фольга, папір, дерев’яні предмети.
Методика проведення гри: запропонувати дітям розглянути запропоновані матеріали, дослідити їх властивості, спробувати пограти на незвичних інструментах, поміркувати на що схоже звучання того чи іншого незвичного інструмента. Спочатку слід дати дітям можливість задовольнити інтерес до матеріалів, нашумітися ними. Пізніше вчитися грати на цих інструментах в оркестрі.
35. «Наш веселий оркестр»
Мета: залучати дітей до загального музикування, зацікавити грою на музичних інструментах, створити гарний настрій.
Обладнання: дитячі музичні інструменти (шумові, саморобні).
Методика проведення гри: Спочатку запропонувати дітям послухати мелодію та разом з дорослим дібрати інструменти, якими можна підігрувати. Слідкувати за тим, щоб діти починали та закінчували «гру» разом з музикою.
36. «Веселий концерт»
Мета: визначити навички дітей співати в ансамблі, не відстаючи й не випереджаючи один одного.
Методика проведення гри.
Педагог поділяє дітей на невеликі групи та пропонує провести концерт. Кожна група дітей виконує знайому пісню з музичним супроводом чи виконує знайомий танок.