Знайди свій колір Мета: формувати орієнтування в просторі, привчати діяти по сигналі, розвивати спритність, увага. Хід гри: Вихователь роздає дітям прапорці 3-4 квітів. Діти із прапорцями одного кольору коштують у різних місцях залу, біля прапорців певного кольору. Після слів вихователя «Ідіть гуляти» діти розходяться в різні сторони. Коли вихователь скаже «Знайди свій колір» діти збираються в прапора відповідного кольору. Гра може супроводжуватися музичним оформленням. Як ускладнення, коли гра освоєна дітьми, можна міняти орієнтовні прапорці місцями, розташовуючи їх у різних місцях спортивного залу.
Сонечко й дощик Мета: формувати вміння ходити й бігати врозсип, не наштовхуючись, один на одного; привчати діяти по сигналі. Хід гри: Діти сидять на стільчиках. Вихователь говорить «Сонечко!». Діти ходять і бігають по залі в різних напрямках. Після сов «Дощик!», вони біжать на свої місця. Гра може проходити з музичним супроводом. Після того як гра добре освоєна, слова можна заміняти звуковими сигналами.
Горобчики й автомобіль Мета: формувати вміння рухатися в різних напрямках, не наштовхуючись, один на одного; удосконалювати вміння реагувати на сигнал, розвивати орієнтацію в просторі. Хід гри: Діти сидять на стільчиках на одній стороні залу. Це «воробушки» у гніздечках. На протилежній стороні - вихователь. Він зображує автомобіль. Після слів вихователя «Воробишки полетіли» діти піднімаються зі стільців, бігають по залі, розмахуючи руками. По сигналі вихователя «Автомобіль» , діти тікають на свої стільчики. Після того, як гра освоєна дітьми, замість слів можна використовувати звукові сигнали.
Потяг Мета: формувати вміння ходити й бігати один за одним невеликими групами, спочатку тримаючись один за одного, потім не тримаючись; привчати починати рух і зупинятися по сигналі. Хід гри: Спочатку до гри залучається невелика група дітей. перший час кожна дитина тримається за одяг поперед вартого, потім вільно рухаються один за одним, рухаючи руками, імітуючи руху коліс. Роль паровоза спочатку виконує вихователь. Лише після багаторазових повторень роль ведучого поручається найбільш активній дитині. Гра емоційніше проходить із музичним супроводом.
Огірочок... огірочок... Мета: формувати вміння стрибати на двох ногах у прямому напрямку; бігати не наштовхуючись один на одного; робити ігрові дії відповідно до тексту. Хід гри: На одному кінці залу - вихователь, на іншому діти. Вони наближаються до ловишке стрибками на двох ногах. Вихователь говорить: Огуречик, огуречик не ходи на той конечик, Там мишка живе, тобі хвостик відгризе. Після закінчення речевки, діти тікають у свій дом. вихователь вимовляє слова в такому ритмі, щоб діти могли на кожне слово підстрибнути два рази. Після того як гра освоєна дітьми роль мишки можна доручати найбільш активним дітям.
Квочка й курчата Мета: удосконалювати вміння подлезания під мотузку, не зачіпаючи неї; розвивати спритність, увага; діяти по сигналі; виховувати взаимовиручку, товариство. Хід гри: Діти курчат, що зображують, разом із квочкою перебувають за натягнутою мотузкою. Квочка виходить із будинку й кличе курчат « до-до-до». По її заклику курчата підлазячи під мотузкою біжать до неї. На слова «Більший птах» курчата швидко тікають. Коли курчата тікають у будинок, можна підняти мотузку вище, щоб діти не зачіпали неї.
Пробіжи тихо Ціль: виховувати витримку, терпіння, уміння пересуватися безшумно. Хід гри: Діти розподіляються на три групи й вибудовуються за рисою. Вибирають що водить, він сідає посередине площадки й закриває ока. По сигналі одна підгрупа безшумно біжить повз зал, що водить на інший кінець. Якщо що водить почує, він говорить «Стій!» і що біжать зупиняються. Не відкриваючи око, що водить говорить яка група бігла. Якщо він правильно вказав групу, діти відходять убік. Якщо помилився, вони вертаються на свої місця. Так по черзі пробігають всі групи. Виграє та група, що пробігла тихо і яку водящий не зміг виявити.
Літаки Ціль: формувати вміння рухатися в різних напрямках не наштовхуючись один на одного; привчати діяти по сигналі. Хід гри: Перед грою необхідно показати всі ігрові рухи. Діти стають на одній стороні площадки. Вихователь говорить «До польоту готові. Завести мотори!». Діти роблять обертові рухи руками перед грудьми. Після сигналу «Полетіли!» розводять руки в сторони й розбігаються по залі. По сигналі «На посадку!» граючі направляються на свою сторону площадки. Гра емоційніше проходить із музичним супроводом.
Знайди свій будиночок Мета: формувати вміння діяти по сигналі, орієнтуватися в просторі; розвивати спритність, увага, уміння рухатися в різних напрямках. Хід гри: За допомогою вихователя діти діляться на групи, кожна з яких стає в певного місця. По сигналі вони розбігаються по залі в різні сторони. Після сигналу «Знайди свій будиночок» - діти повинні зібратися групами в того місця, де стояли спочатку. Після освоєння гри, вихідні будинки можна міняти місцями. Гра емоційніше проходить із музичним супроводом.
Кролики Мета: формувати вміння стрибати на двох ногах просуваючись уперед; розвивати спритність, кмітливість, упевненість. Хід гри: В одній стороні залу півколом розставлені стільці - це клітки кроликів. На протилежної стілець - це будинок сторожачи. Діти сидять навпочіпках за стільцями. Коли сторож випускає кроликів на лучку - діти один за іншим проповзають під стільцями, а потім стрибають просуваючись уперед. По сигналі «Біжіть у клітки» кролики вертаються на свої місця, знову проповзаючи під стільцями. Гра проходить емоційніше з музичним супроводом.
Міхур Мета: навчити дітей утворювати коло, міняючи його розмір залежно від ігрових дій; формувати вміння узгоджувати дії з вимовними словами. Хід гри: Діти разом з вихователем, взявшись за руки, утворять коло й проговорюють слова: Роздувайся міхур, роздувайся великий. Залишайся такий так не лопайся. Граючі відповідно до тексту відходять назад тримаючись за руки доти, поки вихователь не скаже «Лопнув міхур!». Тоді граючі присідають навпочіпки й говорять «Хлоп!». И йдуть у цент кола зі звуком « ш-ш-ш». потім знову стають у коло.
Де дзенькає дзвіночок? Мета: розвивати окомір, слуховую орієнтацію, уміння орієнтуватися в просторі. Хід гри: Діти стоять на одній стороні залу. Вихователь просить їх відвернутися. У цей час інший дорослий сховавшись дзенькає дзвіночком. Дітям пропонують послухати, де дзенькає дзвіночок і знайти його. Діти повертаються і йдуть на звук. Дзвонити в дзвіночок потрібно спочатку голосно, потім знижувати звук.
Кольорові автомобілі Ціль: закріплювати знання кольору, удосконалювати орієнтування в просторі, розвивати реакцію Хід гри: Діти розміщаються по краях залу, вони - автомобілі. Кожному своє кольорове коло. Вихователь у центрі залу, у руках у нього три кольорових прапорці. Він піднімає один, де, що мають коло цього кольору розбігаються по залі в різних напрямках. Коли вихователь опускає прапорець, діти зупиняються. Вихователь піднімає прапорець іншого кольору й т.д. Гра проходить емоційніше з музичним супроводом
Де постукали? Мета: закріплювати вміння орієнтуватися в просторі, дотримувати правил гри. Хід гри: Діти коштують у колі. Що водить встає в середину й закриває ока. Вихователь безшумно обходить коло позаду, зупиняється біля кого-небудь, стукає паличкою й кладе її так, що б не було видно. Відходить убік і говорить «Пора!». Вартий у колі повинен відгадати, де постукали й підійти до того в кого захована паличка. Відгадавши він стає на місце дитини за яким була захована паличка, а той стає що водить.
Кіт і миші Мета: удосконалювати вміння орієнтуватися в просторі, уникати зіткнень; рухатися в загальній ігровій ситуації. Хід гри: З однієї сторони залу огороджується ділянка - це будинок мишей (висота 50 див.). на іншій стороні залу будинок кота. Вихователь говорить: Кіт мишей сторожить, прикинувся начебто спить! Діти проповзають під рейками й бігають. Вихователь присуджує: Тихіше, миші, не шумите. І кота не розбудите! Діти бігають легко й безшумно. Зі словами «Кіт прокинувся», дитина кота, що зображує, біжить за мишами. Діти не підлазять під рейки, а вбігають у нірки через неогороджену частину.
У ведмедя в борі Мета: закріплювати вміння рухатися врозсип, імітувати ігрові рухи, рухатися відповідно до тексту. Хід гри: Діти розташовуються на одній стороні залу, а водить на іншій. Гравці рухаються до сплячого ведмедя зі словами: У ведмедя в борі Гриби-Ягоди беру. А ведмідь не спить И на нас ричить. Ведмідь із ричанням намагається піймати дітей, ті тікають. Піймавши кого-небудь, відводить до себе. Гра повторюється.
МИШОЛОВКА Ціль: розвивати швидкість, спритність, увагу; учити узгоджувати слова з ігровими діями. Хід гри: Граючі діляться на дві нерівні підгрупи. Менша утворить коло - мишоловку. Інші - миші. Гравці в колі рухаються й присуджують Ах, як миші набридли, розвелося їх просто пристрасть. Усі погризли, усі поїли, усюди лізуть - от напасти. По закінченні слів діти зупиняються й піднімають зчеплені руки нагору. Миші вбігають у мишоловку й відразу вибігають із іншої сторони. По сигналі діти опускають руки й присідають. Миші, що не встигли вибігти, уважаються пійманими. Вони теж встають у коло. Гра триває. Коли більша частина дітей піймана, підгрупи міняються місцями.
У кого м'яч?Ціль: розвивати уважність; закріплювати вміння виконувати ігрові дії відповідно до правил гри. Хід гри: Граючі утворять коло. Вибирається що водить, котрий коштує в центрі. Інші гравці щільно присуваються друг до друга, руки в усіх за спиною. Вихователь дає кому-небудь м'яч, і діти за спинами передають його один одному. Що водить намагається вгадати, у кого перебуває м'яч. Він говорить «Руки!» і той до кого звертаються повинен виставити обидві руки. Якщо що водить угадав, він бере в руки м'яч і стає в коло. Гравець у якого забрали м'яч стає що водить
Кошлатий песЦіль: удосконалювати вміння рухатися врозсип, рухатися відповідно до тексту, розвивати орієнтування в просторі, спритність. Хід гри: Діти стоять на одній стороні залу. Що водить - пес - на іншій стороні. Діти тихо підходять до йому зі словами От лежить кошлатий пес, у лабети свій уткнувши ніс. Тихо, сумирно він лежить, не те дрімає, не те спить. Підійдемо до нього, розбудимо, і подивимося щось буде! Після цих слів пес підхоплюється й голосно гавкає. Діти розбігаються, а пес намагається їх піймати.
Бережи предметМета: привчати дітей діяти по сигналі; розвивати спритність, витримку, окомір. Хід гри: Діти стають у коло. У ніг кожної дитини лежить кубик. Вихователь перебуває в колі й намагається взяти кубик те в одне те в іншої дитини. Граючий, до якого наближається що водить, присідає й закриває кубик руками й не дає до нього доторкнутися. Спочатку водить не забирає кубики в дітей, а тільки робить вигляд. Потім при повторенні він може взяти кубик у гравця, що не встиг закрити його руками. Ця дитина тимчасово не бере участь у грі. Згодом роль що водить може бути запропонована найбільш активним дітям.
АвтомобіліМета: розвивати спритність і швидкість; закріплювати вміння пересуватися по площадці врозсип. Хід гри: Кожний граючий одержує кермо. По сигналі що водить (піднятий зелений прапорець) діти розбігаються в розсипну так, щоб не заважати один одному. На інший сигнал (червоний прапорець) автомобілі зупиняються. Гра повторюється. Гра проходить емоційніше під музичний супровід.
Ми веселі хлопціЦіль: розвивати спритність, верткість; удосконалювати вміння дотримувати правил гри. Хід гри: Діти стоять на одній стороні площадки за рисою. На протилежній стороні також проводиться риса - це будинку. У центрі площадки перебуває ловишка. Граючим хором вимовляють Ми веселі хлопці, любимо бігати й скакати Ну, спробуй нас наздогнати. 1,2,3 - лови! Після слава «Лови!» діти перебігають на іншу сторону площадки, а ловишка намагається піймати їх. Той кого ловишка встигне зачепити до риси, уважаються пійманими й відходять убік, пропускаючи одну перебіжку. Після двох перебіжок вибирається інший ловишка
Знайди собі паруМета: розвивати спритність, уміння уникати зіткнень, діяти по сигналі швидко. Хід гри: Для гри необхідні хусточки по кількості дітей. половина хусточок одного кольору, половина іншого. По сигналі вихователя діти розбігаються. На слова «Знайди пару!» діти однакові хусточки, що мають, встають парою. У випадку якщо дитина залишилася без пари, що грають говорять «Ваня, Ваня не позіхай, швидко пари вибирай». Слова вихователя можна замінити звуковим сигналом. Гра емоциональней проходить із музичним супроводом.
ВудкаМета: розвивати спритність, увагу, швидкість реакції. Хід гри: Граючі коштують по колу, у центрі вихователь, він тримає в руках мотузку до якої прив'язаний мішечок з піском. Вихователь обертає мотузку по колу над самою землею, а діти підстрибують нагору, намагаючись, щоб мішечок не зачепив їх. Описавши мішечком два три кола, вихователь робить паузу, під час якої підраховують кількість що попалися.
Не попадисяМета: розвивати спритність, швидкість; грати, дотримуючи правила; удосконалювати стрибки на двох ногах. Хід гри: Граючі розташовуються навколо шнура покладеного у формі кола. У центрі - двоє що водять. По сигналі вихователя діти стрибають на двох ногах у коло й з нього в міру наближення ловишек. Кого встигли заплямувати, той одержує штрафне очко. Через 40-50 секунд гра зупиняється, підраховуються що програли, і гра повторюється з новим що водить
Пожежні на навчанніМета: закріплювати вміння влізання на гімнастичні стінки, розвивати спритність, швидкість; удосконалювати вміння діяти по сигналі. Хід гри: Діти стають в 3-4 колони особою до гімнастичних стінок - це пожежні. Перші в колонах коштують перед рисою на відстані 4-5 метрів від стіни. На кожному прольоті на однаковій висоті прив'язані дзвіночки. По сигналі діти варті першими, біжать до гімнастичної стінки, піднімаються по ній і дзвонять у дзвіночок. Спускаються долілиць, вертаються до своєї колони й встають у її кінець вихователь відзначає того хто швидше виконав завдання. Потім дається сигнал і біжить наступна пара дітей.
Не залишайся на підлозіМета: розвивати спритність, швидкість, верткість; грати, дотримуючи правила. Хід гри: Вибирається ловишка, що разом з усіма дітьми бігає по залі. Як тільки вихователь вимовляє слово «Лови1», усі тікають від ловишки й піднімаються на предмети. Ловишка намагається осалить що тікають. Діти до яких він доторкнувся, відходять убік. По закінченні гри підраховується кількість пійманих і вибирається новий ловишка.
Ловишки зі стрічечкамиЦіль: розвивати швидкість, спритність, окомір; удосконалювати орієнтування в просторі, біг урозсип. Хід гри: Діти коштують у колі, у кожного є кольорова стрічечка, заправлена позаду за пояс. У центрі кола коштує ловишка. По сигналі діти розбігаються в різні сторони, а ловишка намагається витягнути в них стрічечки. На сигнал зупинки діти збираються в коло, що водить підраховує стрічечки. Гру можна проводити з ускладненням: - у колі коштують двоє ловишек. - ловишки ні, хлопчики збирають стрічечки в дівчинок, а дівчинки в хлопчиків.
Лисиця й куриМета: розвивати спритність, швидкість реакції, учити діяти по сигналі, розвивати орієнтування в просторі. Хід гри: На одній стороні залу перебуває курятник (можна використовувати ослони). На сідалі сидять кури. На іншій стороні - нора лиси. По сигналі кури зстрибують із сідал і вільно пересуваються по вільному просторі. Зі словами «Лиса!» кури тікають у курятник і піднімаються на сідало, а лиса намагається піймати курку. Не встигла врятуватися вона веде в сою нору. Коли водить піймає 2-3 курей, вибирається інший ловишка.
ЛовишкиМета: розвивати верткість, спритність, швидкість. Хід гри: Діти вибудовуються за рисою на одній стороні площадки. Вони повинні добігти до протилежної сторони так, щоб ловишка, що коштує посередине, їх не піймав. Кого осалят, уважається заплавним. Після 2-3 пробіжок піймані підраховуються. Вибирають нового ловишку.
Два морозиМета: розвивати швидкість реакції, спритність; закріплювати вміння узгоджувати ігрові дії зі словами. Хід гри: На протилежних сторонах площадки позначаються два будинки. Граючі розташовуються в одному з них. Що водять - Мороз Червоний ніс і Мороз Синій ніс встають посередине, особою до граючим і вимовляють текст Я - Мороз Червоний ніс. Я - Мороз Синій ніс. Хто з вас зважиться в шлях доріженьку пуститися? Граючим хором відповідають: "Не боїмося ми погроз, і не страшний нам мороз!" Після цих слів діти перебігають на іншу сторону площадки, а Морози намагаються їх піймати й заморозити. «Заморожені» зупиняються на тім місці, де до них доторкнулися й до закінчення пробіжки коштують не рухаючись.
РибкиМета: розвивати спритність, кмітливість, орієнтування в просторі, уміння дотримувати правил гри. Хід гри: Одні діти встають по колу й тримають обручі. Інші - «рибки» - снують туди-сюди через обручі. Далі можливі варіанти: 1. Щука ганяється за рибками. 2. Діти з обручами повільно рухаються, по сигналі біжать по колу, і тоді з нього не можливо вибратися 3. Діти з обручами коштують нерухомо й тільки по сигналі починають рухатися. Ведеться підрахунок улову.
Гуси-лебеді Мета: розвивати спритність, швидкість реакції; закріплювати вміння виконувати дії взятої на себе ролі; узгоджувати слова з ігровими діями. Хід гри: На одному краї залу позначається будинок, у якому перебувають гусаки. На протилежної - коштує пастух. Збоку - лігвище, у якому живе вовк. Інше - луг. Вибираються діти виконуючі ролі вовка й пастуха, інші - гусаки. Пастух виганяє гусаків на луг, вони пасуться. Пастух: Гусаки, гусаки! Гусаки: Га-Га-Га! Пастух: Їсти хочете? Гусаки: Так-Так-Так! Пастух: Так летите. Гусаки: Нам не можна, сірий вовк під горою не пускає нас додому! Пастух: Ну, летите, як хочете, тільки крила бережіть! Гусаки, розправивши крила, летять, а вовк намагається їх піймати. Після декількох перебіжок підраховується кількість заплавних.
Повітряний футболМета: удосконалювати спритність, силу, кмітливість; розвивати координацію рухів. Хід гри: Діти з положення сидячи, затискаючи ногами брусок, перекочуються на спину й кидають брусок через сітку, у ворота або вдалину. Замість бруска можна використовувати м'яч. Літає, не літає Мета: закріплювати знання дітей про літаючих і не літаючі об'єкти; виховувати витримку, терпіння. Хід гри: Діти коштують або сидять по колу, у центрі - вихователь. Він називає одушевлені й не одушевлені предмети, які літають і не літають. Називаючи предмет, вихователь піднімає руки нагору. Діти повинні підняти руки нагору, якщо предмет літає. Можливий варіант із м'ячем
Море хвилюєтьсяЦіль: дати знання про різні пароплави, стародавні вітрильники, предмети такелажа. Хід гри: Граючі сидять на стільцях, кожному привласнюється певна назва. Потім капітан починає рухатися по зовнішньому колу, називаючи предмети, необхідні для плавання. Всі названі предмети встають. На слова «Море хвилюється1» діти починають рухатися під музику, зображуючи руху хвиль. Команда капітана «Море затихни!» служить сигналом до того, що потрібно якомога швидше зайняти місця на стільцях. Оставшийся без стільця стає капітаном.
ПоштаЦіль: розвивати ігрову фантазію, уміння дотримувати правил гри. Хід гри: Гра починається з переклику гравців і що водить: - Динь, динь, динь! - Хто там? - Пошта! - Звідки? - З міста... - А що в тім місті роблять? Що водить може сказати, що танцюють, співають, малюють і т.д. Всі граючі повинні робити те, що сказав що водить. А той хто погано виконує завдання, віддає фант. Гра закінчується, що як тільки водить набере п'ять фантів. Потім фанти викупляються, виконуючи різні завдання.
ПтахоловМета: учити розрізняти й імітувати лементи різних птахів; розвивати вміння орієнтуватися із закритими очами. Хід гри: Граючі вибирають собі назви птахів. Встають у коло, у центрі птахолов із зав'язаними очами. Птаха водять хоровод У лісі в лісочку, На зеленому дубочке Пташки весело співають. Ах, птахолов іде, Він у неволю нас візьме. Птаха, летіть! Птахолов ляскає в ладоши й починає шукати птахів. Кого піймали, кричить наслідуючи якому-небудь птахові. Водящий повинен угадати ім'я гравця й птаха.
Чотири стихіїМета: розвивати увага, пам'ять, спритність. Хід гри: Граючі стають у коло, у середині - ведучий. Він кидає м'яч кому-небудь із гравців, вимовляючи при цьому яке або зі слів стихії (наприклад - повітря). Той хто піймав м'яч повинен назвати мешканця повітря. Якщо названо землю - тварина, якщо вода - риби. При слові вогонь усе повинні кілька разів повернутися навкруги, помахуючи руками
Чорний, білий не беріть, «Так» і «Ні» не говоритеМета: розвивати уважність, уміння стежити за своїми відповідями в ході гри, закріплювати знання про навколишньому. Хід гри: Гра починається так: Вам надіслали сто рублів, Що хочете, то купите, Чорний, білий не беріть, «Так», «Ні» не говорите. Після цього що водить веде розмову, задаючи питання. Той хто збився у відповіді, віддає водящему фант. Після гри, проштрафившиеся викуповують свої фанти, виконуючи різні завдання.
ФарбиМета: закріплювати знання кольору й відтінків; удосконалювати навички основних рухів. Хід гри: Вибирають хазяїна й двох продавців. Всі інші гравці - фарби, які вибирають собі кольору. Покупець стукається: - Хто там? - Покупець. - Навіщо прийшов? - За фарбою. - За який? - За голубой. Якщо даної фарби ні, хазяїн говорить: "Скакай на одній ніжці по блакитній доріжці". Виграє той покупець, що вгадав більше фарб.
КвітиМета: закріплювати знання про квіти (або яких або інших предметах, наприклад спортивний інвентар), удосконалювати реакцію, швидкісні якості. Хід гри: Кожний граючий вибирає собі квітка. По жеребі обрана квітка починає гру. Він викликає будь-яку іншу квітку, наприклад мак. Мак біжить, а троянда його доганяє. Потім мак може назвати будь-яка інша квітка. Перемагає той, хто жодного разу не був пійманий.
Підбери париМета: розвивати логічне мислення, учити грати колективом. Хід гри: Дітям пропонується пара слів, що перебувають у певному логічному зв'язку. Наприклад: причина-наслідок, род-вид. Необхідно до зазначеного третього слова підібрати з рада вже наявних, то слово, що перебуває з ним у тім же логічному зв'язку. Наприклад: школа - навчання, лікарня - доктор, ворота - футбол ит. буд. И треті слова: учень, лікування, хворий, м'яч, футболка.
Сніжний комМета: учити формувати послідовність у словах, запам'ятовувати попередні слова, узгоджувати руху зі словами. Хід гри: Групова гра полягає в поступовому формуванні послідовності слів, причому кожний наступний учасник гри повинен відтворити всі попередні слова зі збереження їхньої послідовності, додавши до них своє слово. Гра проводиться з передачею м'яча.
Слухай командуМета: сприяти розвитку уваги, удосконалювати вміння самостійно організовуватися, заспокоюватися. Хід гри: Діти йдуть під музику. Коли музика замовкає все зупиняються й слухають вимовлену шопотом команду й ту годину її виконують.
ПташкаМета: закріпити знання дітей про різних птахів; удосконалювати вміння дотримувати правил гри. Хід гри: Граючі вибирають господарку і яструба. Інші - птаха. Прилітає яструб. Господарка говорить - Навіщо прийшов? - За птахом! - За який? Яструб називає. Якщо названого птаха ні, господарка проганяє його. Гра триває доти, поки яструб не переловить всіх птахів.
Лов рибМета: закріплювати знання дітей про різні види риб, удосконалювати вміння діяти за правилами. Хід гри: Гравці діляться на дві групи. Одні стають напроти інших на відстані декількох кроків. Одна група - рибалки, друга - риби. На початку гри в них відбувається розмова: - Що ви в'яжете? (риби) - Невід. (рибалки імітують рухи) - Що ви будете ловити? - Рибу. - Яку? - Щуку. - Ловите. Риби повертаються й біжать до риси. Рибалки намагаються виловити якнайбільше риби
Гвинт Мета: розвивати творчу фантазію, уяву, пластику руху. Виконання: В. П. Основна сойка. Корпус повертається вправо й уліво. Руки вільно випливають за корпусом. Раз, два, три, чотири, п'ять - Тобі в космос летіти!
Шалтай-БовтайМета: розвивати творчу фантазію, уміння вживатися в образ, передова характерного руху, виконувати руху одночасно з текстом Виконання: Педагог проговорює слова: Шалтай-Бовтай сидів на стіні Шалтай-Бовтай звалився в сні... Дитина повертає тулуб вправо - уліво. На слова «Звалився в сні» Різко нахиляє корпус долілиць.
ФакіриМета: тренувати окремі групи м'язів, розвивати вміння передавати характерні ознаки образа. Хід гри: Діти сидять, ноги скрестно, руки на колінах, кисті звисають долілиць, спина й шия розслаблені. Голова опущений, підборіддя стосується грудей. Очі закриті. Під відповідну музику в дітей «оживають» спочатку кисті, потім піднімаються руки й голова, корпус витягається вперед-нагору.
Психогимнастика без фіксаціїуваги на подих «Ведмежата в барлогу»Діти по одному йдуть додому точно дотримуючись сліду ведмедиці. Сідають і чекають гри. 1. Гра із шишками Кидають шишки. Вони ловлять і снапря? ением з? имают їхніми лапками. Відкладають шишки убік і роняють лапки вдол? тіла - відпочивають. Виконується 2-3 разів 2. Гри із бджілкою Діти піднімають коліна, роблячи будиночки. Бджілка пролітає під коліньми. Летить і медве? ата дру? але піднімають ноги. 3. Холодно - пекуче Стиснути в грудку й розслабити тулуб. 4. Гри із шарфиком Не відкриваючи око зав'язати шарфики. Покрутити головою зі сторони убік. Добре, тепло. Показати мімікою. 5. Бджілка заважає спати Гра лицьових мускулів. Бджілка вирішила сісти на язичек - діти швидко стисли губи, зробили губи трубочкою й стали крутити ними зі сторони убік. Розслаблення Від яскравого сонця ведмежата замружилися й зморщили ніс. Знову прилетіла бджілка села на чоло(двпгаем бровами нагору-долілиць). 6. Відпочинок Ведмежата сплять. Мама в лісі. У вуха потрапила вода В положенні лежачи на спині ритмічно покачати головою витрушуючи воду з одна юшка й з іншого. Особа загоряє Підборіддя загоряє - підставити сонцю підборіддя, злегка розтиснути губи й зуби (вдих). Летить жучок міцно закрити рот (затримка подиху). Жучок полетів. Злегка розкрити рот, олегченно видихнути вохдух. Ніс загоряє - підставити ніс сонцю. Рот напіввідчинений. Летить бабчка. Вибирає на чий ніс сісти. Зморщити ніс, підняти нагору губку, рот напіввідчинена (затримка подиху).
Гра з піскомНабрати в руки пісок (вдих). Сильно стисши пальці в кулака удержати пісок (затримка подиху). Посипати піском коліна, поступово розкриваючи пальці (видихнув). Стряхнути пісок з рук, упустити їх безсило уздовж тіла.
Гра з мурахоюНа пальці ніг залізла мураха - силою носки на себе, ноги напружені (вдих). Послабити ноги в цьому положенні. Прислухатися на якому пальці сидить мураха (затримка подиху). Миттєвим зняттям напруги в стопах скинути мураху з пальців (видихнув). Носки опускаємо долілиць, у сторони.
ШтангаМета: тренувати окремі групи м'язів, розвивати витривалість, силу волі. Виконання: Підтягуємо й піднімаємо ривком штангу, потім кидаємо її. Відпочинок.
Не впусти м´ячаГра з м'ячем схожа на баскетбол, тільки без кільця із сіткою. Члени однієї команди перекидають м'яч один одному, а в цей час члени іншої команди намагаються його відібрати. (один учасник гри не повинен занадто довго втримувати в себе м'яч, він повинен швидко передавати його гравцям своєї команди).
Перетягання на пальцяхЩо змагаються сідають на підлогу друг проти друга по-турецки. Вони перетягають один одного за допомогою з'єднаних пальців. Змагатися можуть тільки капітани або всі учасники команди одночасно, розбившись на пари. Це змагання можна замінити перетяганням каната.
Потрійний стрибок Діти розбиваються на дві колони. Вправу виконують парами. Це стрибок у довжину з місця три рази підряд. Оцінювати кожну пару - хто далі стрибнув.
ПилососМ'ячі розкидані по підлозі. Потрібно зібрати совком для сміття не допомагаючи собі руками й ногами. М'яч потрібно до чого пригорнути, щоб він вкотився на совок. Піймані м'ячі опускаються в кошик і наприкінці підраховуються результати.
Всією командоюЗа мотузку, перекинуту через шведську стінку тримається дитина, що сидить на мішковині. Його перетягає команда. Не можна допомагати собі ногами. Виграє та команда, чий гравець швидше «доїде » до фінішної риси.
ЦиркДіти діляться на дві команди. Обручі надіваються на руку й ногу, по обидва боки тулуба. Пробігши певну відстань, дитина передає снаряди наступний. Ускладнений варіант: при передачі обручів, учасник надягає й свої обручі.
ТунельДіти будуються по колу тримаючи обручі перед собою. Перша дитина кладе сой обруч на підлогу й швидко пролазить всі інші обручі. Добравшись до свого місця, піднімає обруч із підлоги - це знак наступному учасникові починати рух. Виграє та команда, чиї гравці першими пройдуть всі обручі.
Стрибки через мотузкуДіти встають у коло. Ведучий коштує в центрі й обертає мотузку довжиною 2-3 метри. Варті в колі перестрибують через мотузку. Не встигли перескочити й що заплуталися йдуть водити.
Рухливі ігри з віршованим супроводом Гра «Чаплі та жабки» Мета. Удосконалювати навички стрибків навприсядки, швидкого бігу Виховувати увагу, кмітливість, вміння швидко діяти на сигнал. Хід гри:Дітей розділяють на дві однакові підгрупи, одна з яких стає «жабками», а інша – «чаплями». Під час слів вихователя: Жабки-квакушки по березі стрибають, Мошок та комариків на обід збирають. «Жабки» стрибають навприсядки по всьому килимку. Вихователь продовжує: Прилетіли чаплі з довгими дзьобами, Стережіться, жабки, буде лихо з вами! На ці слова «чаплі» бігають по залу, намагаючись спіймати «жабок».Вказівки до гри: при повторенні гри діти обмінюються ролями, перемагає та команда, яка спіймає більше «жабок». Спійманих жабок відводять на інший бік залу.
Гра «Бджола і квіти» Мета. Удосконалювати навички бігу. Виховувати увагу, кмітливість та швидку реакцію на сигнал. Хід гри З-поміж дітей лічилкою обирають квітникаря і бджолу, решта дітей – квіти. Квітникар називає кожному пошепки, яка він квітка (ромашка, айстра, мак). Діти-квіти стоять на одному боці майданчика, бджола – на іншому. Бджола підлітає до квітника. Квітникар запитує: Бджола, бджола, чого прилетіла? По квітку! По яку? По айстру! (наприклад) То бери! Бджола бере за руку названу квітку і відводить на інший бік майданчика. Потім летить по іншу квітку. Якщо такої квітки немає, квітникар каже: Лети до іншого квітника! Бджола облітає круг майданчика і знову летить до квітника. Гра повторюється. Вказівки до гри: коли відгадано 3-4 квітки, гра припиняється і обирають іншу бджолу і квітникаря.
Гра «Козачок» Мета. Удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність та увагу. Хід гри Діти стають в коло, взявшись за руки. Вибирають лічилкою ведучого. Він ходить всередині кола, по черзі запитуючи дітей: - Козачок, козачок, затанцюєш гопачок? Діти відповідають: - Ні! Нарешті одна дитина погоджується і каже: - Буду тобі танцювати, Якщо будеш доганяти! Після цих слів козачок тікає, а ведучий його доганяє. Якщо впіймає, козачок танцює український таночок, а всі діти плещуть у долоні. Потім козачок стає ведучим і гра повторюється. Вказівки до гри: не дозволяється перебігати через коло. Якщо ловець довго не може спіймати дитину, обирають іншого ведучого. Гра «Пес Барбос» Мета. Удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці та бігати підскоком. Виховувати увагу, витривалість. Хід гри: На одному боці залу стоять діти. На протилежному боці, біля «будки» сидить «Пес Барбос». Вихователь декламує: Пес Барбос заснув у будці Біля нашого двора. А весела і завзята Вийшла гратись дітвора. Діти підскоком біжать по залу. Вихователь продовжує: Раптом пес прокинувсь – Гав! І ловить дітей він став. Діти біжать до гімнастичної стінки, вилазять на неї, а пес ловить їх. Гра повторюється з іншими ведучими. Вказівки до гри: діти мають бігати підскоком в різних напрямах, не наштовхуючись один на одного. Нагадувати дітям, щоб під час лазіння на гімнастичній стінці не пропускали щаблів.
Гра «Діти і вовк» Завдання: біг по прямій з ловінням. Виховання витривалості, уміння виконувати рухи на умовний сигнал. Хід гри Один бік майданчика відокремлюють лінією. Це ліс, де живе вовк. Одна дитина, що зображає вовка сидить у лісі, а решта стає в ширину на протилежному кінці майданчику. Між вихователем та дітьми відбувається діалог: Вихователь: Діти, діти, ви куди? Діти: По ягоди і гриби. В ліс дрімучий ми підем, ще й горіхів наберем. Вихователь: В лісі є голодний вовк! Діти: То ми його обійдем. Діти йдуть до лісу й збирають гриби і ягоди – присідають і торкаються руками до підлоги. Діти підходять до лінії, за якою сидить вовк і говорять: – Назбирали ягід і грибів багато, а вовків, ведмедів тут і не видати. На останні слова вовк, що досі ніби дрімав, підводиться, гарчить і ловить дітей. Якщо вовк зловить 1-2 дітей, гра повторюється. Правила гри: Вовк ловить дітей тільки після слів «Не видати». Вказівки до гри: Вихователь стежить, щоб усі діти разом присідали і підводились, збираючи гриби, ягоди. В кінці гри, вихователь визначає найспритнішого вовка. На роль вовка зловлених дітей не обирати. Гра «Дід Мороз» Завдання: ходьба по колу, біг в різних напрямках. Виховання швидкої орієнтації в просторі, спритності, уваги. Хід гри Всі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають Діда Мороза. Йому дають чарівну паличку, якою він буде заморожувати дітей. Дід Мороз стає посередині кола. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує: - Дід Мороз, червоний ніс, Ти іди собі у ліс, Щічки нам ти не морозь, Ми тебе не боїмось. Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а Дід Мороз наздоганяє дітей і старається торкнутись їх чарівною паличкою. До кого Дід Мороз торкнувся, той завмирає на місці. Вказівки до гри: вихователь припиняє гру, коли більшість дітей спіймана, або якщо Дід Мороз не надто спритний, а діти втомилися бігати.
Гра «Їжак і миші» Завдання: біг у розтіч з ловінням. Виховання кмітливості, уваги, швидкої орієнтації в просторі, спритності. Хід гриВсі діти стають у коло і беруться за руки. З дітей вибирають їжака і мишку. Мишка стає посередині кола, їжак поза колом. Вихователь разом з дітьми, ходячи по колу, проказує: - Ходить лісом їжачок Із колючок кожушок Мишку він спіймати хоче, Щоб поснідати охоче. Потім діти зупиняються, піднімають вгору руки, утворюючи ворота і говорять: - Мишко, Мишко не зівай, А швиденько утікай! Після слів «Утікай!» мишка вибігає з нірки, а їжак починає її ловити. Гра закінчується, якщо їжак зловить мишку. При повторенні гри вихователь обирає іншого їжака і мишку. Правила гри: Їжак починає ловити мишку на слово «утікай» Вказівки до гри: Коли мишка втомлюється бігати, вихователь каже: «Нірку зачиняємо». Тоді діти присідають, опускаючи зчеплені руки і гра закінчується.
|
..
.
.
Гра «Зайчик-вуханьчик»
Завдання: біг по колу, прямій з ловінням. Виховання витривалості, кмітливості, уваги, пам’яті.
Хід гри
З поміж дітей обирають зайчика. Зайчик сидить на пеньочку, зажурився. Діти підходять до зайчика і між ними відбувається такий діалог:
Діти: Зайчику-вуханьчику, де ти був?
Зайчик: У лісі.
Діти: Зайчику-вуханьчику, що робив?
Зайчик: сіно косив.
Діти: Зайчику-вуханьчику, куди клав?
Зайчик: Під лавку.
Діти: Зайчику-вуханьчику, хто покрав?
Зайчик: А ви, діти!
Після цих слів діти біжать на інший бік майданчика, а зайчик їх ловить. Гра повторюється з іншим зайчиком.
Правила гри: Бігти після слів «А ви, діти!»
Вказівки до гри: Вихователь стежить, щоб діти не бігли раніше ніж, закінчиться діалог. В кінці гри визначає найспритнішу дитину, яка ні разу не була зловлена.
Гра «Бджілки»
Завдання: біг у розтіч, присідання. Виховування швидкої орієнтації в просторі, уваги, вміти рухами відповідати на слова вихователя.
Хід гри
Діти-бджілки стоять на краю майданчика. На слова вихователя:
- Бджілки літають
Медок всі збирають
діти махають руками ніби крильцями, бігають врозтіч, обминаючи один одного. На слова вихователя:
- Зу-зу-зу, зу-зу-зу,
Собі квітку я знайду.
Діти присідають кожен біля квітки. Кому не вистачило квітки, вибуває з гри.
Гра повторюється на слова:
- Бджілки літають
Медок всі збирають
Поки діти-бджілки літають, вихователь приймає одну квітку. Гра закінчується, коли більшість дітей вибудуть з гри.
Правила гри: біля квітки присідати лише одній дитині.
Вказівки до гри: Як ускладнення в гру вводять підвищення – лаву. Тоді діти зіскакують з лави.
Гра «Лисичка й курочки»
Завдання: біг в різних напрямках. Виховання уваги, вміння виконувати рухи за сигналом.
Хід гри
З поміж дітей обирають лисичку та півника. Всі інші – курочки. Лисичка сидить на стільці осторонь. На слова вихователя:
- Ходить півник-гребінець,
Водить курок табунець.
Півник ходить по кімнаті, змахуючи крильцями, за ним – курочки, далі вихователь каже:
- Він для курочок своїх
Назбирає зерна міх
Всі присідають, удають, що збирають зерно. Після слів вихователя:
- Там лисичка не дрімає
І курей усіх лякає.
Лисичка біжить за курми, які тікають в умовне місце – «курник». Півник захищає курочок, розводячи руки в сторони і говорить: Геть, лисичко, забирайся, а не то ти начувайся. Гра повторюється.
Гра «Діти і півник»
Завдання: біг в різних напрямках. Виховання уваги, спритності, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
Лічилкою обирають півника. Всі інші діти стоять за лінією. Вихователь каже:
- Півник зранку вже не спить
Дуже голосно кричить:
В цей час півник ходить по майданчику і голосно кукурікає 2 р.
Ку-ку-рі-ку! – 2р.
Діти йому відповідають:
- Півник, півник,
Золотий гребінчик.
Чому рано так встаєш
Дітям спати не даєш
Після цих слів півник починає ловити дітей, які бігають по майданчику.
Правила гри: коли півник піймав більшість дітей гра припиняється і обирається новий півник. Пійманим вважається той, кого півник торкнувся.
Вказівки до гри: вихователь стежить щоб діти не бігли раніше, ніж закінчиться діалог.
Гра «Коза і вовк»
Завдання: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховувати витримку, сміливість, кмітливість, спритність.
Хід гри
Лічилкою діти вибирають вовка і козу, всі інші – пастухи. Взявшись всі за руки, пастухи рухаються по колу, всередині якого пасеться коза, і промовляють такі слова:
Вийшла кізонька рогата
Попастися на лужок,
Вовк її спіймати хоче,
Щоб забрати у лісок.
Після цих слів коза вибігає через ворота (двоє дітей рухаються по колу з піднятими руками), а вовк її ловить. Коли вовк спіймає козу, гра починається спочатку.
Правила гри. Коза може забігати назад в коло. При цьому ворота зачиняються. Вовк має право ловити козу лише поза колом.
Вказівки до гри. Вихователь стежить за тим, щоб діти довго не бігали поза колом.
Гра «Рибалки і рибки»
Завдання: біг врозтіч з ловінням, виховання витримки, уваги, пам’яті.
Хід гри
Серед дітей обирають 2-3 рибалок, всі інші – рибки. Рибалки стають на одному місці, майданчику, рибки – на іншому. Між ними відбуваються такий діалог.
- Рибалки, рибалки, що в’яжете?
- Сітку!
- Кого будете ловити?
- Рибку.
- Яку?
- Карасів і щуку!
- То ловіть!
Рибки розбігаються по всьому майданчику, кожний рибалка намагається піймати хоч одну рибку.
Правила гри: Риба вважається пійманою, коли рибалка торкнувся її рукою. Коли рибалки спіймали хоч по одній рибці, вибирають інших рибалок.
Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти бігали не наштовхнувшись один на одного, чергує біг з відпочинком.
Гра «Козлик»
Завдання: ходьба по колу, біг з ловінням. Виховання спритності, швидкості, вміння діяти за сигналом.
Хід гри
З дітей обирають козлика, який стає посередині кола. Всі діти йдуть по колу і промовляють слова:
Козлику біленький,
Козлику сіренький,
Тебе ми напували,
Тебе ми годували.
З нами, козлику, пограй,
І скоріше доганяй.
По закінченню слів діти розбігаються врозтіч, а козлик їх ловить.
Правила гри: Тікати можна лише після закінчення слів
Вказівки до гри: вихователь стежить, щоб діти додержувалися рівного кола. Він регулює біг з відпочинком, щоб не стомити дітей. В кінці гри вихователь визначає найспритнішу дитину, яка ні разу не була зловлена, і козлика, який швидше за інших ловив. На роль козлика зловлених дітей не обирати.