Тема: Казка-притча «Говорюща риба»: дружба, принципи толерантного ставлення до інших, людяність та винятковість кожної особистості
Мета: навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір; виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо; розвивати логічне мислення, уяву, увагу в учнів інклюзивного класу
Обладнання : підручник, ілюстрації на тему; портрет письменниці; картини риб; намалювана риба на дошці; проектор, фліпчарти.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
|
Корекційне спрямування для учнів, які навчаються на інклюзивній формі навчання.Співпраця з асистентом вчителя |
І. Організаційний момент Шановні діти! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Подивіться на них, посміхніться їм - Яким ви бачите сьогоднішній урок? Якими ви бачите себе на уроці? Сподіваюсь, у нас все буде добре. ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності школярів. 1.Випереджаючим завданням для вас було прочитати казку-притчу « Говорюща риба» та з допомогою Анни Олександрівни підготувати бук-трейлер, а також намалювати ілюстрації до твору. ( демонстрація бук-трейлерів та ілюстрацій) ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Дякую за рекламу. Молодці, отже сьогодні на уроці ми поринемо у глибини морів (справжнього і людського), які нам «вималювала» Емма Андієвська та поговоримо про дружбу; принципи толерантного ставлення до інших, людяність та винятковість кожної особистості на прикладі казки казку- притчу « Говорюща риба». Епіграфом до нашого уроку будуть слова
Зараз, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою як риби, нам не вистачає лише одного – навчитися жити на землі як люди. Б. Шоу 2. Робота в групах І – поняття « Дружба, друг» (у тексті) ІІ – «Толерантність» ( у тексті) ІІІ – «Індивідуальність» ( у тексті)
ІV. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок. Підготовка до сприймання казки-притчі. Пояснення вчителя. У Емми Андієвської є цикл не зовсім звичайних казок-притч, об’єднаних спільним початком і закінченням. Вони були опубліковані у 2000 році. Ця збірка казок містить 18 оповідей. Вони об’єднані обрамленням-зв’язкою: шакал та консервна бляшанка розповідають один одному «казки», кожна з яких закінчується тим, що казкарі коментують її, роблять висновки із почутого таким чином, що їхня мораль (висновок) є різною (а часом навіть протилежною), але суперечка до кінця ніколи не вирішується. Цим автор дає зрозуміти, що ми, читачі, маємо право на власні висновки, і будь-який з них буде вірним. |
Презентація бук-трейлера
Слайд 1
Слайд 2
Допомога асистента (прикріплення ілюстрацій на дошці)
Завдання для учениці з порушенням інтелектуального рівня Намалювати море та риб у ньому, визначити «особливу» говорющу рибу
|
-Діти ви всі прочитали казку-притчу, і зараз перевіримо, чи уважні ви були - гра « Так або ні» ( learning apps) з підтвердженням з тексту. Обмін враженнями. Бесіда:
Ідейно-тематичний аналіз казки ( робота в групах) І група- Тема твору– життя риби, яка була не такою, як всі. ІІ - Ідея твору– трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою не пересічність; роль дружби в житті людини. ІІІ - Проблематика твору – Індивідуальності; – Дружби; – Буденності; – Добра; – Взаєморозуміння
Система образів( робота в групах)
І – х-ка батьків риби і їх оточення ІІ – х-ка рибалки ІІІ – х-ка жінки Розкриття образу батьків:
Розкриття образу рибалки
Розкриття образу жінки
Порівняльна характеристика світів притчі. ( малюю на фліпчарті)
Свій світ (риб) говорюща чужий світ (людей)
3.Яким був світ риб? Що спільного в обох світах? 4.Яким був світ людей? 5.Чи відчувала себе комфортно в ньому риба? Зачитайте. («З цих пір риба стала жити на березі…») - Не хотіли змінюватися, їх все влаштовувало - Лише вона бачила прекрасне в тому, що вона говорить. - Вона була чужою, серед своїх
То чи зможе чужий серед своїх стати своїм серед чужих? (Ні, тому що обидва світи є чужими, неприйнятними для говорющої риби – інакомислячої, унікальної особистості. «Говорющих риб», як правило, «жахаються» і соромляться, їх мають за божевільних, їх винятковість заважає і дратує.)
Характеристика образу говорющої риби
1.Яка була риба? 2.Що сталося зі словами? («Вимовлені слова не лишали за собою найменшої бульки») 3.Чому? (На землі слова – це звичне явище; на чужині слова звучать не так, як удома; слова перестали бути бульками і почали набирати сенсу.) Чому риба так довго не наважувалася із кимось привітатися? (Боялася, що її знову не зрозуміють.)
4.Риба збирається в гості до рибалки. Чому, на вашу думку, фраза «Я йду в гості до рибалки» повторюється двічі? (Невпевненість, риба сама себе переконує у правильності вчинку; риба радіє, що нарешті і її покликали в гості.) 5.Зачитайте, якою стала риба на сковорідці. («Глянув рибалка на сковорідку…»)
6.Чи зустрічали ви у житті людей, подібних до говорющої риби? 7.Чи у вас є часточка від говорющої риби? Займіть позицію. Хто винен у загибелі риби? Жінка чи чоловік? Чи можемо ми засуджувати жінку? (Питання дискусійного характеру, тому відповіді учнів можуть бути діаметрально протилежними. Так, адже вона вбиває живу істоту, не почувши її. Ні, адже жінка завжди була заклопотана, бо мусила доглядати сім’ю, крім того, рибалка не попередив її про незвичайність нового друга.) А рибалку за те, що не попередив дружину? (Так, бо він забув, що його друг потребує особливого представлення, адже риба – не звичайний друг, не людина.) Чому саме жінка вбиває рибу? (Світ бездуховності вбиває все незвичайне.) Що після цього сталося з рибалкою? (Постійно шукає свого друга; став одиноким, як і раніше.) Кого, на вашу думку, зобразила автор в образах риби й рибалки? («Незвичайних», невизнаних людей.) Як ви тепер можете тлумачити епіграф? (Саме через те, що риба творить слова (говорить), вона гине; рибалка через свою мовчазність і невміння говорити з іншими втрачає друга; жінка через надмірну балакучість і невміння слухати вбиває рибу.) Риба уособлює людину, яка чимось відрізняється від інших: поведінкою, характером, думками, одягом. Людина надзвичайна, обдарована, має те, чого не має більшість. Але не кожен може це помітити. Саме через те, що риба творить слова (говорить), вона гине; рибалка через свою мовчазність і невміння говорити з іншими втрачає друга; жінка через надмірну балакучість і невміння слухати вбиває рибу. Слово вчителя Для кожної людини важливо бути почутою і зрозумілою іншими. Зараз, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою як риби, нам не вистачає лише одного – навчитися жити на землі як люди. Б. Шоу Бажаю вам бути добрими до людей. Прийняття, толерантність, терпимість і розуміння оточуючих – ті уроки, що змінюють життя. Оцінювання Домашнє завдання: Написати есе Як не втратити свою особливість та індивідуальність?
|
learning apps (онлайн) Завдання для чениць з особливими освітніми потребами Скласти план до казки-притчі ( подано пункти)
Слайд 3 Робота у ІІ групі
Слайд 4 Завдання
Роблять висновки разом із асистентом вчителя
Робота з фліпчартом
Слайд 5
Роблять висновок з допомогою асистента вчителя (займають позицію)
|