Урок на тему "Брати Грімм "Пані Метелиця". Уславлення любові до праці. Характеристика образів" побудовано із врахуванням вікових та психологічних особливостей учнів. Урок формування предметних компетентностей.
УРОК №
ДАТА
ТЕМА. Брати Грімм. «Пані Метелиця». Уславлення любові до праці та інших людських чеснот. Характеристика образів
Мета: вчити виразно читати і переказувати твір; розкрити зміст казки, її образи; формувати навички читання в особах, вміння давати відповідь на запитання, висловити враження і власне ставлення до героїв казки «Пані Метелиця», розвивати мовлення, мислення, уяву, творчість; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.
Ключові компетентності
Предметні компетентності
Обладнання: портрети братів Грімм, ілюстрації до казки «Пані Метелиця»; сигнальні кружечки із зображенням емоцій, тестові завдання, картки із прислів’ями, розмальовки, мелодія «Маленькая страна» Н.Корольової, набір квіток «Фольклор».
Теорія літератури: конфлікт, літературна казка, образ-персонаж, антитеза.
ХІД УРОКУ
БЛІЦ – ОПИТУВАННЯ (зі складанням квітки «Фольклор»)
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Діти, а чи уважними ви були, коли читали вдома казку «Пані Метелиця»? До якої країни ми сьогодні мандруємо? (Так, до Німеччини)
А хто написав цю казку? (Брати Грімм)
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Великий внесок у популяризацію фольклорних казок зробили брати Вільгельм і Якоб Грімм з Німеччини.
З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця — це джерело їхнього добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи виконувати різні нескладні господарські справи. Прикладом такої навчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви познайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризувати образи героїв і дати відповіді на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода закінчилася зовсім по-різному.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Запис у зошити дати та теми уроку
ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
1. Інтерактивна вправа «Вирази свої емоції»
Відповідно до змісту висловлювання вчителя учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів або відтворюють їх мімікою.
Радість Сум Байдужість
2. «Плутанина» (на дошці прикріплені ілюстрації до казки). Завдання: розмістити їх у хронологічному порядку ( переказ казки)
3. Евристична бесіда за змістом казки
- Яким було життя пасербиці з мачухою та сестрою?
4. Заповнення таблиці-характеристики героїв казки (за варіантами, колективно або в групах)
Рідна дочка |
Пасербиця |
Мачуха |
Гидка, лінива, заздрісна, груба, байдужа, жадібна |
Гарна, роботяща, безкорислива, добра, чесна, ввічлива, милосердна, щира, відверта, любить свій дім, край |
Зла, груба, несправедлива, недобра, заздрісна |
СЛОВНИКОВА РОБОТА. Робота з підручником (стор.52)
АНТИТЕЗА – це різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів, душевних або природних станів тощо (запис до літературознавчого словничка)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
5. РОБОТА В ГРУПАХ (гра «Розсипане намисто»). Завдання: скласти прислів’я та пояснити їхнє значення. Визначте, які прислів’я можна віднести до характеристики пасербиці, а які — до удовиної дочки чи до обох героїнь.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Розв’язання проблемних питань
Доведіть, що казка «Пані Метелиця» - чарівна:
чарівні історії (стара баба, яка насправді є Метелицею);
чарівні предмети (лука з квітами, брама, з якої ллється золотий дощ, смола, подушки, з яких йде сніг);
чарівне місце (лука, що знаходиться на дні колодязя);
трикратність (три зустрічі – піч, яблуня, бабуся);
допомога героям (винагорода падчерці);
несподіваний кінець (смолу ледащиця не відмила до віку).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Скласти сенкан до слова «Пані Метелиця», «Удовина дочка», «Пасербиця» (по рядах).
2. Створити буктрейлер до казки «пані Метелиця».
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Тести за казкою братів Грімм "Пані Метелиця" (за варіантами)
Кожна правильна відповідь – 2 бали
_______________________________ ________ ___________
Прізвище, ім’я клас дата
ТЕСТИ
І варіант
1. Пасербиця щодня сиділа при дорозі... і пряла:
а) край криниці;
б) на лавці;
в) коло двору.
2. Дівчина поранила пальця:
а) ножем;
б) голкою;
в) ниткою.
3. Що зробила дівчина, коли впустила починок у криницю:
а) думала приховати це від мачухи;
б) пожалілася сестрі;
в) вирішила розповісти мачусі?
4. Коли нерідна дочка опинилася у криниці, вона...
а) зраділа;
б) здивувалася;
в) знепритомніла.
5. Що зробила пасербиця з яблуками, коли обтрусила яблуню:
а) зібрала у кошик;
б) згорнула на купу;
в) залишила на місці?
6. Якою була пані Метелиця:
а) молодою й гарною;
б) старою з великими руками;
в) старою з великими зубами?
Ключ до тесту: 1А, 2В, 3В, 4В, 5Б, 6В.
________________________________ ________ ___________
Прізвище, ім’я клас дата
ТЕСТИ
ІІ варіант
1. Про що мала найкраще дбати пасербиця у домі пані Метелиці:
а) про посуд;
б) про постіль;
в) про одяг?
2. Дівчина ніколи не чула від Метелиці лихого слова і щодня їла:
а) цукерки;
б) морозиво;
в) смажене й пряжене.
3. Хоч пасербиці було добре у бабусі Метелиці, її взяла туга за:
а) домівкою;
б) мачухою й сестрою;
в) подругами.
4. Кого першого побачила пасербиця, як опинилася вгорі:
а) мачуху;
б) сестру;
в) півня?
5. Рідна дочка не злякалася бабиних зубів, бо...
а) була сміливою;
б) чула про них;
в) не помітила їх.
6. Із брами на ледащицю вилилася смола з:
а) казана;
б) відра;
в) бочки.
Ключ до тесту: 1Б, 2В, 3А, 4В, 5Б, 6А.
РЕФЛЕКСІЯ
«Кольорове малювання» (під музику Н.Корольової «Маленькая страна» учні розмальовують картинки. (У кожного на парті розмальовки)