Літературне читання
4 клас
Казки (соціально-побутові). Українська народна казка
Тема Казки ( соціально-побутові ). Українська народна казка
Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види народних казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками побутової казки; вдосконалювати вміння знаходити в казці ( тексті ) зачин, основну частину і кінцівку; формувати вміння висловлювати моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб казки; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов, повагу та інтерес до усної народної творчості.
Обладнання: таблиці: «Жанри усної народної творчості», «Казки», аплікаційна композиція ( українська хата, тин, квіти ).
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно. Усміхніться!
І на мене подивіться.
ІІ. Мовленнєва розминка.
-
Розпочинаємо урок літературного читання. Від якого слова утворилася назва предмета? ( Література. )
-
А що таке література? ( Мистецтво слова. )
-
А щоб правильно донести до слухача це мистецтво, треба чітко і виразно вимовляти звуки слів. Тож потренуймо органи, які беруть участь в утворенні звуків. Зробимо це через артикуляційну вправу «Коник».
Артикуляційна вправа «Коник»
-
Після читання кожної стрічки, присмоктавши язик до піднебіння, клацаєте три рази язиком. Клацаєте повільно, сильно тягнучи під’язичну вуздечку.
Я на конику скачу:
Хочеш тебе підвезу?
-
Цок-цок-цок!
-
З вітерцем мій коник мчиться:
-
Цок-цок-цок!
Дзвінко стукають копитця:
В’ється коникова грива:
Ой, який же я щасливий!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Бесіда.
-
У вимовлянні звуків повправлялись, а тепер йдемо далі. Згадаймо, а на які дві великі частини поділяється література? ( Усна народна творчість ( фольклор )і авторські твори. )
-
Кожна частина ( вид ) має свої жанри. Сьогодні поговоримо про жанри фольклору. Хто їх назве? ( Міфи, легенди, перекази, притчі, казки, прислів’я, приказки, загадки, лічилки, мирилки, забавлянки, пісні, ігри, скоромовки.)
-
За роки навчання ми вже частково ознайомлювалися з усіма цими жанрами.
В 4 ж класі продовжимо цю роботу і не випадково вивчення літературного читання цьогоріч розпочали з розділу під назвою… ( У країні давнини. )
-
З яким першим жанром ознайомилися? ( З жанром міфу. )
-
Що таке міф?
-
Далі ми працювали з легендами. Хто мені розкаже про легенди? Чим вони відрізняються від міфу?
-
А що таке переказ?
-
Наступним жанром були притчі. Яка особливість притч?
-
Переказ притчі «Лебідь» Леонардо да Вінчі.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-
І сьогодні, діти, ми далі продовжуватимемо цю захоплюючу подорож Країною Давнини. Наразі у нас чи не найулюбленіша між дітей зупинка, чи не найцікавіша, чи не найбажаніша серед складових усної народної творчості. Можливо, вже хтось здогадався, яка? ( Казки.)
-
Так, казки. Зупинка Казок. Тому і тема сьогоднішнього уроку звучить наступним чином:
Казки ( соціально-побутові ). Українська народна казка.
-
Ми знову полинемо у чарівний казковий світ, розширимо й узагальнимо знання про види казок, які ви читали у молодших класах, ознайомимося з ознаками побутових казок.
А хто пригадає з раніше вивченого, що ж таке казка? ( Казка – розповідний твір про вигадані, часто фантастичні події. )
-
А за що ви любите казки? ( Вони цікаві, захоплюючі, веселі; в них добро перемагає зло; вони вчать, як жити на світі. )
-
Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать жити по правді. Адже недаремно кажуть, що «казка – вигадка, та в ній знайти правду ти зумій». Казка, як і книжка, «вчить, як на світі жить».
Діти, а які вам відомі види казок? ( Про тварин, чарівні, соціально-побутові. )
-
Сьогодні ми почнемо ознайомлення з соціально-побутовими казками. Їхні герої – люди, які діють в обставинах, близьких до справжнього життя. Але, потрапляючи у вигадані ситуації, вони виявляють надзвичайні якості: небачену хоробрість, дивовижний розум, нечувану жадібність. У цих казках завжди перемагають бідні, пригноблені, але чесні, мудрі, порядні й працьовиті герої. Складаючи ці казки, народ навчає нас, як треба жити, до чого прагнути.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда.
-
Скажіть мені, будь ласка, а який жанр з раніше вивчених найбільш близький до казки? ( Міф. )
-
Але чомусь люди створили інший жанр, близький до міфу? Чому? Про це ви дізнаєтесь, прочитавши текст «Казки».
-
Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання учнями тексту «Казки» ( с. 20-21 ).
-
На основі чого виникла казка?
-
Яким чином це сталося?
-
На які види розподіляють казки за змістом?
-
У чому полягає особливість соціально-побутових казок?
-
Які казки згадуються у вірші Ліни Костенко?
-
Що є особливістю казок?
-
Фізкультхвилинка.
Щоб продовжити урок,
Із-за парт мерщій на крок
Стали рівно, мов дуби.
Потім всі знайшли гриби.
Піднялися, мов смереки,
Потягнулися далеко.
Руки ставимо у боки
Й скачемо, немов сороки.
І прогнулись, мов берізки,
Потім витерли всі слізки.
Всі плечима повели…
Втомлені, мов й не були.
-
Конкурс знавців українських народних казок.
а) Робота з таблицею «Казки».
б)
-
Сидить півник на печі •Підробив він голосок,
Їсть смачненькі калачі. Став малим співати.
Ось лисичка прибігає, Здогадалися вони:
Півника мерщій хапає. Вовк – не наша мати.
Біжить котик рятувати ( «Вовк і семеро козенят» )
В лиса півника забрати.
( «Котик і Півник» )
-
Я бичок-третячок, •Маленьке, сіреньке,
Солом’яний бочок. Біди наробило,
Із соломи дід зробив, Щось біле, кругленьке
Бік смолою засмолив. Хвостиком розбило.
( «Солом’яний бичок» ) ( «Курочка Ряба» )
-
На городі виросла, ● Вигнав дід козу із хати –
Сили набирала, Та й пішла вона блукати:
Непомітно, дуже швидко В зайця хатку відібрала.
Великою стала. Всі козу ту виганяли,
Став тут дід усіх гукати Рак козуню ущипнув –
Та оту красуню рвати. Зайцю хатку повернув.
А цю казку, діти, ви ( «Коза-Дереза» )
Встигли відгадати?
( «Ріпка» )
-
Робота в парах.
-
Розмістіть у правильному порядку частину міркування.
-
Адже, скільки про її кмітливість казок складено, скільки про винахідливість розказано.
-
Дійсно, хитрюща руда проноза.
-
Здавна лисицю вважали найхитрішим звіром.
VІ. Підсумок уроку.
-
Чим цікавий був сьогоднішній урок? Що вам найбільше запам’яталося?
VІІ. Домашнє завдання.
Виконати ілюстрацію до своєї улюбленої української народної казки.