Казки (соціально-побутові). Українська народна казка

Про матеріал
Розробка уроку містить структурований матеріал для проведення уроку літературного читання в 4 класі. Підібрані питання для бесід, ігри, матеріал для конкурсу.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Літературне читання

4 клас

Казки (соціально-побутові). Українська народна казка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тема Казки ( соціально-побутові ). Українська народна казка

 Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види народних казок,                             які вони  читали у  початкових  класах;  ознайомити з  ознаками                                           побутової казки; вдосконалювати вміння знаходити в казці ( тексті )                             зачин, основну частину і кінцівку; формувати вміння висловлювати                             моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб                             казки; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення;                                           виховувати любов, повагу та інтерес до усної народної творчості.

 Обладнання: таблиці:  «Жанри усної народної творчості», «Казки»,                              аплікаційна композиція ( українська хата, тин, квіти ).

 Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

   Ось і все! Дзвенить дзвінок,

   В гості йде до нас урок.

   Сядьте зручно. Усміхніться!

   І на мене подивіться.

 ІІ. Мовленнєва розминка.

  • Розпочинаємо урок літературного читання. Від якого слова утворилася назва предмета? ( Література. )
  • А що таке література? ( Мистецтво слова. )
  • А щоб правильно донести до слухача це мистецтво, треба чітко і виразно вимовляти звуки слів. Тож потренуймо органи, які беруть участь в утворенні звуків. Зробимо це через артикуляційну вправу «Коник».

Артикуляційна вправа «Коник»

  • Після читання кожної стрічки, присмоктавши язик до піднебіння, клацаєте  три рази язиком. Клацаєте повільно, сильно тягнучи під’язичну вуздечку.

  Я на конику скачу:

  •  Цок-цок-цок!

Хочеш тебе підвезу?

  •  Цок-цок-цок!
  • З вітерцем мій коник мчиться:
  •  Цок-цок-цок!

Дзвінко стукають копитця:

  •   Цок-цок-цок!

В’ється коникова грива:

  • Цок-цок-цок!

Ой, який же я щасливий!

  •   Цок-цок-цок! 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда.
  •  У вимовлянні звуків повправлялись, а тепер йдемо далі. Згадаймо, а на які дві великі частини поділяється література? ( Усна народна творчість        ( фольклор )і авторські твори. )
  •   Кожна частина ( вид ) має свої жанри. Сьогодні поговоримо про жанри фольклору. Хто їх назве? ( Міфи, легенди, перекази, притчі, казки, прислів’я, приказки, загадки, лічилки, мирилки, забавлянки, пісні, ігри, скоромовки.)
  •   За роки навчання ми вже частково ознайомлювалися з усіма цими жанрами.

В 4 ж класі  продовжимо цю роботу і не випадково вивчення літературного читання цьогоріч розпочали з розділу під назвою… ( У країні давнини. )

  •   З яким першим жанром ознайомилися? ( З жанром міфу. )
  •   Що таке міф?
  •   Далі ми працювали з легендами. Хто мені розкаже про легенди? Чим вони відрізняються від міфу?
  •   А що таке переказ?
  •   Наступним жанром були притчі. Яка особливість притч?
  1.   Переказ притчі «Лебідь» Леонардо да Вінчі.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  •   І сьогодні, діти, ми далі продовжуватимемо цю захоплюючу подорож Країною Давнини. Наразі у нас чи не найулюбленіша між дітей зупинка, чи не найцікавіша, чи не найбажаніша серед складових усної народної творчості. Можливо, вже хтось здогадався, яка? ( Казки.)
  •   Так, казки. Зупинка Казок. Тому і тема сьогоднішнього уроку звучить наступним чином:

  Казки ( соціально-побутові ). Українська народна казка.

  •   Ми знову полинемо у чарівний казковий світ, розширимо й узагальнимо знання про види казок, які ви читали у молодших класах, ознайомимося з ознаками побутових казок.

А хто пригадає з раніше вивченого, що ж таке казка? ( Казка  розповідний твір про вигадані, часто фантастичні події. )

  •   А за що ви любите казки? ( Вони цікаві, захоплюючі, веселі; в них добро перемагає зло; вони вчать, як жити на світі. )
  •   Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать жити по правді. Адже недаремно кажуть, що «казка – вигадка, та в ній знайти правду ти зумій». Казка, як і книжка, «вчить, як на світі жить».

Діти, а які вам відомі види казок? ( Про тварин, чарівні, соціально-побутові. )

  •   Сьогодні ми почнемо ознайомлення з соціально-побутовими казками. Їхні герої – люди, які діють в обставинах, близьких до справжнього життя. Але, потрапляючи у вигадані ситуації, вони виявляють надзвичайні якості: небачену хоробрість, дивовижний розум, нечувану жадібність. У цих казках завжди перемагають бідні, пригноблені, але чесні, мудрі, порядні й працьовиті герої. Складаючи ці казки, народ навчає нас, як треба жити, до чого прагнути.

 

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Бесіда.

  •   Скажіть мені, будь ласка, а який жанр з раніше вивчених найбільш близький до казки? ( Міф. )
  •   Але чомусь люди створили інший жанр, близький до міфу? Чому? Про це ви дізнаєтесь, прочитавши текст «Казки». 
  1.   Гра «Бджілки».

Самостійне напівголосне читання учнями тексту «Казки» ( с. 20-21 ).

  •   На основі чого виникла казка?
  •   Яким чином це сталося?
  •   На які види розподіляють казки за змістом?
  •   У чому полягає особливість соціально-побутових казок?
  •   Які казки згадуються у вірші Ліни Костенко?
  •   Що є особливістю казок?
  1.   Фізкультхвилинка.

Щоб продовжити урок,

Із-за парт мерщій на крок

Стали рівно, мов дуби.

Потім всі знайшли гриби.

Піднялися, мов смереки,

Потягнулися далеко.

Руки ставимо у боки

Й скачемо, немов сороки.

І прогнулись, мов берізки,

Потім витерли всі слізки.

Всі плечима повели…

Втомлені, мов й не були.

  1. Конкурс знавців українських народних казок.

а) Робота з таблицею «Казки».

б)

  • Сидить півник на печі           •Підробив він голосок,  

Їсть смачненькі калачі.   Став малим співати.

Ось лисичка прибігає,   Здогадалися вони:

Півника мерщій хапає.   Вовк – не наша мати.

Біжить котик рятувати   ( «Вовк і семеро козенят» )

В лиса півника забрати.

( «Котик і Півник» ) 

 

  • Я бичок-третячок,            •Маленьке, сіреньке,

Солом’яний бочок.  Біди наробило, 

Із соломи дід зробив,   Щось біле, кругленьке

Бік смолою засмолив.   Хвостиком розбило.

 ( «Солом’яний бичок» )   ( «Курочка Ряба» )

 

  • На городі виросла,              Вигнав дід козу із хати –

Сили набирала,      Та й пішла вона блукати:

Непомітно, дуже швидко    В зайця хатку відібрала.

Великою стала.      Всі козу ту виганяли,

 Став тут дід усіх гукати     Рак козуню ущипнув –

 Та оту красуню рвати.     Зайцю хатку повернув.

 А цю казку, діти, ви      ( «Коза-Дереза» )

 Встигли відгадати?

 ( «Ріпка» )

  1. Робота в парах.
  •       Розмістіть у правильному порядку частину міркування.
  •   Адже, скільки про її кмітливість казок складено, скільки про винахідливість розказано.
  •   Дійсно, хитрюща руда проноза.
  •   Здавна лисицю вважали найхитрішим звіром.

 

VІ. Підсумок уроку.

  •   Чим цікавий був сьогоднішній урок? Що вам найбільше запам’яталося?

VІІ. Домашнє завдання.

Виконати ілюстрацію до своєї улюбленої української народної казки.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вовканич Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
4118
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку