Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Управління освіти Шосткинської міської ради
Леся Українка. Біда навчить
(Урок з читання в 4 класі)
Підготувала вчитель початкових
класів, вчитель вищої категорії
Шосткинської загальноосвітньої
школи I-III ступенів № 4
Томашевська Лариса Леонідівна
Шостка,2020
Тема. Леся Українка. Біда навчить
Мета. Продовжити знайомити учнів з творчістю письменниці та жанром літературної казки, показати, що мораль, може бути закладена в назві казки «Біда навчить»; розкрити причинно-наслідкові зв’язки персонажів казки ; удосконалювати навички швидкого, правильного та виразного читання ,самостійної та групової роботи; формувати оцінні судження; формувати вміння вести діалог з повагою до особистості; продовжувати розвивати вміння визначати дійових осіб твору, виділяти головну думку твору; висловлювати своє ставлення до прочитаного; формувати уміння стислого переказу. Виховувати щирі та дружні стосунки в колективі.
Міжпредметні зв’язки. Українська мова, природознавство.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Збірки творів Л. Українки для дітей.
Компетенції учнів на уроці:
Форми та методи проведення уроку.
Розповідь вчителя, повідомлення учнів, бесіда, «Гронування», «Асоціативний кущ», метод «Дослідження», вправа «Незакінчені речення», гра «Оживи фото», «Квіти сподівань», інтерактивна вправа «Займи позицію».
Обладнання уроку:
портрет Лесі Українки, викладка книг, ілюстрації до творів ,плакат «Квіти сподівань»..
підручник; роздатковий матеріал:таблиця , опорний конспект учителя.
Хід уроку
Довго щирими словами
До людей промовлятиму я…
Леся Українка
І. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
- Доброго дня, мої шановні творчі особистості! Я хочу побажати Вам плідної роботи під час уроку, девізом якого стане вже відомий Вам вислів: «Мети досягає той, хто вірить і не знає втоми!»
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і умінь.
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала:
"Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті".
Ці рядки належать перу Лесі Українки — високоосвіченій обдарованій особистості з багатим духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетній і благородній натурі. Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру вона витримала випробовування долі і змогла підвести підсумок: «Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього».
То ж давайте пригадаємо життєвий шлях Лариси Петрівни Косач.
1. Гра «Оживи фото» (усно )Фронтальна бесіда.
Коли і де народилася поетеса?
У скільки років почала читати?
Кому і у скільки років Леся вишила сорочку?
Ким працювали батьки дівчинки?
Скільки мов знала письменниця?
В якому віці був написаний вірш «Конвалія»?
2.Перевірка домашнього завдання..
Читання твору «Конвалія»; відповіді на запитання; творчий доробок учнів (іллюстрації до вірша).
3.Складання «Асоціативного куща».
Давайте спробуємо охарактеризувати Лесю Українку: Хто вона…? Яка вона…?
Нескорена,сильна духом,мужня,мудра,талановита, розумна,незламна..
Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, письменниця ,яка є автором казки «Біда навчить», яку ми розглянемо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя.
У поетичній спадщині Лесі Українки є поезія «Contra spem spero!» (у перекладі з латини «Без надії сподіваюсь!»), у ній є рядки
Може, квіти зійдуть - і настане
Ще й для мене весела весна…
2. «Квіти сподівань» ( На дошці малюнок квітів, )
Поетеса чекала на весну і сподівалася, що все буде гаразд і квіти для неї були символом віри в життя. У нас за вікном сонячний лютневий день, а на дошці намальований кошик з пролісками. Прикрасьте, будь ласка, пелюстки пролісків своїми очікуваннями від сьогоднішнього уроку.
Діти оголошують свої очікування, а вчитель оголошує мету уроку.
3.Робота над заголовком казки. Гра «Передбачення».
На вашу думку, до якого жанру належить цей твір?
Чому ви так думаєте? Хто буде головним героєм казки?
3.Розповідь казки вчителем. (Ілюструється малюнками)
Будь ласка, послухайте казку. Будьте уважними. Запам’ятайте з ким зустрівся горобчик.
Наш горобчик каже: «Мої зернятка!». А чужий : «Ні, мої!» І почали битися. Та так б’ються, так скубуться, а пір’я з них летить. Бились, поки потомились. Зирк, а зернят вже нема.
4. Перевірка первинного сприймання.
До кого звертався горобчик у пошуках розуму?(Відповіді дітей.)
4.Словникова робота.
Зверніть увагу на слова, які важкі для вимови та читання. Чи всі слова зрозумілі? Слово «зоглядівся» потребує звернення до словника. (Дитина читає.) .
- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?
Ні гадки йому – ні про що не думав.
Зоглядівся – не помітив.
Статкує – хазяйнує.
Вславився – прославився.
Дбає – турбується.
Клопіт – турбота.
Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником.)
Гра „Блискавка”. Читання слів .
Тямив, громадили, цвірінькнув, чималенького, скрегоче, заскреготала, зоглядівся, птаства, дядина, господарський, притирився.
Читання тлумачення слів громадили, притирився, дядина у підручнику.
5.Робота над текстом казки.
1. Читання I частини.
Прочитайте I частину способом «гудіння». Запам’ятатйте, з ким горобчик зустрівся спочатку?
Вибіркове читання:
Фізкультхвилинка.
2.Читання II частини „ланцюжком”
Слухайте, читайте, запам’ятовуйте, щоб змогли охарактеризувати птахів, які зустрілися горобчику далі.
3.Читання III частини.
Гра „Губи на замку”
Мовчазне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі, ворушити губами не рекомендується.
Читаємо уважно, щоб потім змогли дати відповідь на запитання: «Чи змогли птахи допомогти горобчику?»
Чим саме? (Тим, що дали можливість самому здобувати життєвий досвід.)
Коли птахи почали поважати горобчика? (Коли він змінився.)
4.Робота з картками. (Робота в парах)
Пригадайте текст та заповніть таблички. Зазначте в таблиці позитивні риси характеру героя та його недоліки.
Позитивні риси характеру:
Завзятий, спостережливий
|
Недоліки в характері: Розсіяний, дурненький, сумний , неохайний |
Визначення головної думки твору.
Знайдіть всі прислів’я ,які автор використав у тексті.
Як ви розумієте їх?
Яке з них найбільше підходить до визначення головної думки казки? Які ще вислови розкривають головну думку (мораль) казки?
|
IV.Рефлексія
С.90-96, прочитати казку, скласти план і підготуватися до стислого переказу
2. Підсумки уроку /
Яких людей зобразила Леся Українка в образі птахів?( Злих, байдужих,заклопотаних,легковажних,недоброзичливих.)
Гра „Закінчи речення”
• На уроці я вчився...
• Найбільше мені сподобалося...
• Казка мене навчила...
• Урок завершую з... настроєм.
- Яку б оцінку поставили собі за урок? (Оцінювання.)