Кейс-урок “Зима – пора відкриттів”
На уроці діти матимуть змогу дізнатись відповіді на питання, які їх цікавлять, а саме:
– Чому настає зима?
– Чим відрізняються календарна, астрономічна та фенологічна зима?
– Як утворюються сніжинки?
– Чим небезпечна зимова погода?
– Які тварини не знають зими?
– Які витвори мистецтва можна виготовити зі снігу?
Розділ: Науки, природа та людина
Рівень (клас): 1-2
Тема: Природознавство
Мета: Дати учням уявлення про причини сезонних змін у природі; формувати знання про ознаки зими в неживій природі, особливості зимівлі деяких тварин; розширити знання про правила безпеки взимку; виховувати інтерес до пізнання природи.
Яка інформація мене тут чекає?
7 розгорток з предметів, явищ та практик:
Природознавство |
Основи здоров’я |
Трудове навчання |
Математика |
Літературне читання |
Образотворче мистецтво |
Розвиток продуктивного мислення |
|
|
Вступ
ПРЕЗЕНТАЦІЯ POWER POINT «Витівки примхливої зими»
Режим доступу:
https://docs.google.com/presentation/d/1wzoM0zNteyE1d2ZHPNJSnm9OT0Ps8WF1urkZk_ILsFQ/edit#slide=id.p3
Слайди 2-3: Перш, ніж ви дізнаєтесь тему уроку, пропоную відгадати загадку:
Лід на річках, тиша в лісах,
Віхола гуляє, снігом поле вкриває.
Хто скаже, хто знає –
Коли це буває? (Взимку)
Між якими порами року владарює зима? За якими ознаками ви впізнали зиму?
Слайд 4-5: У більшості з нас і справді при згадці про зиму в уяві виникають картини вкритих кригою річок, снігових заметів на полях, сріблястих голочок паморозі на деревах. А якщо на календарі зима, а пейзажі за вікном мало чим відрізняються від осінніх?
Природознавство
Слайд 6: Перш за все з’ясуємо, чому приходить зима? Що зумовлює зміну однієї пори року іншою?
Прийнято розрізняти календарну, фенологічну та астрономічну зиму. У чому ж різниця? Давайте розберемось.
Слайд 7: Отже, рік на Землі поділяється на чотири сезони або чотири пори року. Кожна пора триває три місяці. Для зручності відліку часу люди склали календар. За календарем кожен місяць року має свою назву. А як називаються зимові місяці в календарі українців? Давайте пригадаємо.
Слайд 8: Отже, календарна зима починається 1 грудня. А скінчиться вона в останній день лютого. Лютий – це найкоротший місяць року. Мабуть, людям хочеться, щоб зима минала швидше. А чи знаєте ви, що один раз на чотири роки зима триває на день довше? У звичайному році кількість днів становить 365, і тоді в лютому усього є 28 днів. А у високосному році аж 366 днів, саме в лютому тоді на 1 день більше і останній день зими припадає на 29 число. Як ви вважаєте, чи пощастило людям, які народилися саме 29 лютого?
Слайди 9-11: Фенологічна («феномена» – з грец. «явище») зима не має певної дати приходу. Вона визначається за природними явищами та змінами в живій та неживій природі. Вважається, що зима в природі настає, коли середньодобова температура повітря переходить через 0° С в бік зниження. Це помітно по ранкових скельцях льоду на калюжах, інеї на поверхні землі.
Питання:
Найдавніші фенологічні спостереження наш народ передав нам у вигляді прикмет:
Навіть передбачали, яким буде літо:
Завдання:
Слайди 12-15: Астрономічна зима настає за календарем дещо пізніше. Визначаються астрономічні сезони за положенням сонця («астро» – з грец. «зірка», а Сонце – це і є зірка). Початком астрономічної зими вважають 21 грудня – день зимового сонцестояння. Астрономічна зима – час, коли темна частина доби переважає над світлою. Ось як змінюється тривалість дня і ночі:
Чи знаєте ви?
Ми живемо у Північній півкулі Землі. У протилежній – Південній півкулі (Австралія, Південна Америка) – календарна зима починається 1 червня і закінчується 31 серпня, а зимове сонцестояння припадає на 20-21 червня. Подумайте, чи варто влітку вирушати на відпочинок у далеку подорож в іншу півкулю?
Слайд 16: Територія України дуже велика. Її природа змінюється з півночі на південь, із сходу на захід. Тому і зима не однакова там, де є ліси або безкрайній степ, де височіють гори або хлюпоче море. Зима триває від 120—130 днів на північному сході і до 75—85 днів на південному.
Слайди 17-26: Українська зима порівняно м’яка, з частими відлигами. Проте часом бувають хуртовини, ожеледь, тумани, у горах — снігові лавини. Зиму умовно поділяють на два періоди: перший період — м’яка зима— характеризується тим, що морози й снігопади чергуються з відлигами (особливо наприкінці грудня і в першій половині січня). Другий період — холодна зима — починається із середини січня. В цей час помітно збільшується світловий день, яскраво світить, але мало гріє сонце, стоять сильні морози.
Які природні явища можна спостерігати взимку? Переглянемо презентацію.
Слайди 26-29: Про мінливу і непередбачувану зимову погоду гарно написала Надія Красоткіна. Тож, не слід вважати, що зима – це лише царство снігу і льоду. Тепер ви знаєте, що зима буває різною.
Математика
Та якою б не була погода взимку, напевне, кожен хоче бачити зиму сніжною, морозною. Адже сніг – дивовижне явище природи і завжди, особливо у дітей, викликає захоплення і піднесений настрій.
Сніг – це величезна кількість маленьких сніжинок, які устеляють землю, лягають пухнастими шапками на будинки і дерева. А як народжуються сніжинки?
Пропоную переглянути відео. «Что такое снег? Какие бывают снежинки?» Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=0uJ__R7Mmg8
Вчені нарахували, що існує щонайменше 130 різних форм сніжинок. Однак і дослідники, і численні фотографи, що намагаються спіймати у кадр сніжинку, стверджують – кожна з них має унікальний візерунок, який не повторюється. Така велика кількість форм сніжних кристалів виникла через складність і різноманітність умов температури, рухів повітря і вологості в хмарах, де вони зароджуються, і зміною цих умов на шляху сніжинки до поверхні землі. За час снігопаду форма сніжинок може кілька разів мінятися.
Першим фотографом, який став знімати сніжинки, був американець Уїлсон Бентлі. Він фотографував їх понад 50 років. Його фотографії виставлені на аукціон і коштують $4800 кожна. Першу сніжинку Уїлсон сфотографував 15 січня 1885 року. За все своє життя Бентлі створив 5000 зображень кристалів снігу.
Подивіться, як виглядають такі звичні для нас сніжинки з близького ракурсу на фотографіях сучасного майстра Олексія Клятова.
А чи доводилось вам роздивитись сніжинки? Якої вони форми? Яку геометричну фігуру нагадують, якщо з’єднати вершини променів сніжинки?
Так, це шестикутник. Згадайте ознаки цього многокутника. Виберіть шестикутник з набору шаблонів і обведіть у своїх зошитах. Спробуйте перетворити фігуру на зображення сніжинки. Наприклад, так.
Завдання:
Гра «Коло» (командна гра)
Розв’яжіть задачі.
Ще стільки ж на шапці моїй заблищало.
Давайте гуртом порахуємо їх:
Скільки сніжинок разом усіх? (3+3=6)
Мені на рукавичку сіли.
Спершу 8 їх було,
Та від подиху мого
2 сніжинки вмить розтало.
Скільки цілих ще зосталось? (8-2=6)
Питання:
Гра «Сніжиночка» (командна гра)
Основи здоров’я
Незважаючи на всю красу зимового пейзажу, зима залишається найбільш небезпечною порою року. В цей час трапляються різні підступні «пастки». Давайте переглянемо відео, яке допоможе оминути ці «пастки».
«Зимові пастки»
Основним загрожуючим чинником взимку є дія низької температури на організм людини, що викликає застудні захворювання, обмороження, а інколи і замерзання. Телеканал «Плюс Плюс» дасть вам корисні підказки, як уберегтися від холоду. Переглянемо відео.
«Корисні підказки. Коли надворі холодно». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=ua3nJRPq5Y0
Завдання:
Гра «Одягніть ляльку» (робота в групах по 3 учня)
Питання:
Завдання:
Гра «Одягни рукавиці» (робота в парах)
Літературне читання
Завдання:
Гра «Які місяці сховалися за стрілками?» (командна гра)
Завдання:
Гра «Скажи швидче» (командна гра)
Завдання:
Гра «Придумай» (командна гра)
Завдання:
Гра «Склади розповідь» (командна гра)
Розвиток продуктивного мислення
Дошкуляє зима тваринам. Потерпають вони від холоду, все важче стає здобувати їжу. Тому дикі тварини рятуються від зими по-різному. Є птахи, що відлітають у далекі теплі краї на період зими, деякі комахи та дрібні гризуни зариваються глибоко в землю, дехто із звірів вкладається на довгу зимову сплячку тощо. А от ті, хто продовжує активне життя зимою, заздалегідь змінили легке літнє хутро на більш тепліше зимове. А свійським тваринам взагалі немає чого перейматися. Бо про утеплення їх житла та про запаси їжі дбає людина.
Давайте зазирнемо до зимового лісу і поспостерігаємо за життям його мешканців.
«Животные зимой в лесу».Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=SBKnAlt7wNQ
Завдання:
Гра «Хто зайвий?» (робота в групах по 4 учні)
|
|
|
|
|
|
|
|
Образотворче мистецтво
Нумо загадку розгадайте:
Порошить метелиця,
Білим снігом стелеться.
На подвір’я, як жива,
Вийшла …(баба снігова).
А чи доводилось вам ліпити снігову бабу? Розкажіть про це. А от дитяча поетеса Олена Пчілка склала такий вірш:
Снігова Баба
– Ну-те, хто з вас там бистріший?
То ідіть в садок скоріше!
Купи снігу там лежать! –
Хлопці поклик підхопили,
Бабу з снігу враз зліпили,
Очі з вугілля всадили,
Рот із буряка зробили,
От так «баба»! Молодці!
Ну, дивуйтесь, горобці!
Чи знаєте ви?
Можливо, ця дитяча забава стала початком мистецького шляху когось із дорослих скульпторів. Зазвичай скульптори працюють з каменем, глиною, деревом чи металом. Проте сніг та лід теж можуть бути чудовим матеріалом для створення скульптур. У кількох місцях світу започатковано фестивалі, де можна побачити дивовижні витвори, як от у м. Саппоро (Японія), м. Харбін (Китай), с. Гріндельвальд (Швейцарія). Український фестиваль снігових скульптур проходить в Карпатах на гірськолижному курорті Буковель. Ось деякі роботи українських майстрів.
Щоб створювати такі складні скульптури, треба ще багато вчитися. Тому ми поки що повчимося виготовляти сніговиків з різних матеріалів. А як випаде сніг, то зробимо й справжнього!
Завдання:
Гра «Знайди 7 відмінностей» (робота в парах)
Завдання:
«Сніговик з ватних дисків»
Підведення підсумків кейс-уроку
№ |
Найменування |
Зміст |
1. |
Отримані результати та напрацьовані компетенції: |
· Уміння спостерігати за явищами природи · Емоційність — прояв почуттів · Уміння усно висловлювати свою думку · Командна робота · Уміння вчитися · Позитивне мислення · Самоконтроль · Подолання перешкод · Уміння концентруватися |
2. |
Тривалість: |
90 хвилин (спарений урок) |
3. |
Локація проведення кейс–уроку: |
Кейс-урок проходить в класі |
4. |
Змагальність: |
Запропоновані в розгортках дидактичні ігри можна проводити у формі змагань |
5. |
Можливість проведення учнем-дублером: |
|
6. |
Можливе домашнє завдання: |
Вирізати паперові сніжинки і прикрасити класну кімнату |
7. |
Результати кейс-уроку можна доповнити такими знахідками учнів: |
|
8. |
Які 3 сайти допомогли знайти найбільш значущу інформацію? |
http://osvita.ua/school/lessons_summary/initial/45185/ https://pustunchik.ua/ua/online-school/biology/zoology/yak-tvaryny-gotuiutsia-do-zymy |
9. |
Теги: |
зимові явища природи, сніжинка, зимова сплячка, безпека взимку, снігові скульптури |