Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів

Про матеріал
ознайомлення учасників майстер-класу з теоретичним та практичним досвідом використання методу розв'язування завдань практичних життєвих ситуацій на уроках біології та основ здоров'я; дати можливість на практиці переконатись в доцільності впровадження методу для формування ключових компетентностей учнів та реалізації наскрізних ліній під час викладання біології та основ здоров'я.
Перегляд файлу

C:\Users\12\Desktop\чаклун.jpgЗлий чаклун хотів стратити дуже вродливу дівчину. Вона вирішила піти ва-банк і заключила парі зі своїм поневолювачем. Ти надзвичайно розумний і кмітливий, якщо я зможу розгадати загадку, яку  ти  запропонуєш, пообіцяй зберегти мені життя. Чаклун погодився.

Ось  загадка чаклуна:

  • Чи має сіра перлина Намібії якесь відношення до прикрас?
  • Що є причиною  запаху, який ми відчуваємо після дощу?
  • Яка особливість автомобіля Фольксваген - жук спільна з особливостями родичів сірої

перлини Намібії?

  • Де їх   живе  більше  на поверхні мобільного телефону, сидінні унітазу чи підошві взуття?
  • C:\Users\12\Desktop\d45434baa230bcc057be4e6c6fb005e2.jpgЧому суші рідко шкодять японцям, а в українців 

можуть викликати розлади травлення?

  • Позбувшись цих "квартирантів" ми відразу 

схуднемо на 2 кг.

  • На кількість цих "квартирантів"  впливає

видалення апендиксу.

Якщо зможеш відповісти на ці запитання і пояснити, що поєднує їх - подарую  тобі тобі життя.

C:\Users\12\Desktop\02-knigka-kartonka-disney-splacha-krasuniy-9786175002421.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   НАМ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ КРАСУНЮ!

Перегляд файлу

Медичний кейс

 

На електронну пошту лікарю зі Львова  надійшло повідомлення  від молодої жінки про хворобу її чоловіка. Основними симптомами було сильне головокружіння та слабкість у руках.  Це було трохи дивним  для чоловіка, якому виповнилось лише 25 років, до цього часу практично не звертався до лікарів, не мав інших проблем зі здоров'ям і жодних шкідливих звичок. Народився і постійно проживає в Німеччині, але багато подорожує по роботі різними країнами світу. Він займається вивченням та дослідженням мінералів.

Пара звернулась до сімейного лікаря за місцем проживання.

 

Які обстеження та консультації спеціалістів призначив лікар?

Варіанти відповідей:

а) консультація ендокринолога + УЗД    внутрішніх органів;

б) консультація невролога + МРТ голови;

в) консультація кардіолога + ультразвукове обстеження серця та судин;

г) консультацію генетика, бо бабуся пацієнта хворіла рідкісним генетичним

    захворюванням зі схожою симптоматикою;

д) психіатра;

е) паразитолога щодо обстеження на гельмінти чи  інші паразити;

є) запропонуйте власний варіант

C:\Users\12\Desktop\depositphotos_55640789-stock-photo-young-couple-with-problem-on.jpg

Перегляд файлу

А) Залози внутрішньої секреції функціонують нормально, внутрішні органи в

     межах фізіологічної норми.

Б) З боку ЦНС змін не виявлено, МРТ не виявила пухлин чи інших змін

     головного мозку.

В) Функції серця не порушені, стан кровоносних судин в межах норми.

Г) Генетичих патологій, що можуть викликати описані симптоми не

    виявлено.

Д) Пацієнт не має психічних відхилень, рекомендовано загально зміцнюючу

     терапію і короткий курс прийому антидепресантів.

Е) Аналіз на аскаридоз та гострики негативний.

Перегляд файлу

Закінчення історії

 

Дружина пацієнта проконсультувалась через Фейсбук із львівськими лікарями. Потім вони приїхали разом з чоловіком  в Україну.  Провели додаткові обстеження на наявність білків, що спричиняють запалення ЦНС, бактерій, що негативно впливають на діяльність кишківника, а також аналіз крові на 9 паразитів (у Німеччині ці аналізи не проводились через значну вартість). Аналізи виявили підвищений  вміст базофілів, підняття білірубіну та високий  вміст антитіл до лямблій. Порушень травлення у пацієнта не було.

Провівши додатково аналіз калу було підтверджено наявність антигену лямблій і призначено курс лікування.

Все закінчилося добре, пацієнту пощастило із вдумливими та уважними лікарями.

Не встановлюйте самі собі діагноз, не займайтесь самолікуванням і частіше мийте руки.

 

Перегляд файлу

Кейс з основ здоров'я

 

Ви студент першого курсу коледжу м.Житомира, вам п'ятнадцять років. Кожного тижня батьки дають вам 400 грн. на проїзд та проживання. Квиток на автобус «Попільня-Житомир» коштує 63 грн. Обід у студентській їдальні коштує 40 грн. Цього тижня вам потрібно роздрукувати реферат(20 грн.) і здати 10 грн. на квіти одногрупниці (у неї день народження). Складіть орієнтовне меню на тиждень виходячи із своїх фінансових можливостей.

Варіант І:меню з дуже обмеженим набором харчових продуктів.

Варіант ІІ:студент знаходить підробіток і має додатково 400 грн.

Варіант ІІІ: студент привозить з дому овочі, м'ясні консерви, яблука, вміє добре готувати.

Варіант ІV: свій варіант виконання завдання.

 

C:\Users\12\Desktop\qjrE4yyfw5pEPvDbJDzhdNXM7mjt1tbr2kM3X28F6SraZkTgdGeVhaebLNfas5DM3mn4hqXtew2VcGHZuGqTCHRxocci1raxCGN2gqTz6YXkugP8nYcVdujL.png

Перегляд файлу

Кейс № 1

(обрати лише потрібну інформацію)

 

1. Перлини можуть бути рожеві, сірі, сині і навіть чорні. Колір залежить від наявності домішок і різних включень. А також від забарвлення внутрішнього шару мантії, складу води у водоймі, температурних коливань стану здоров 'я молюска. Перлини незвичайні та неповторні.

2. "Сіра перлина Намібії" - це найбільша відома бактерія , Вона була відкрита в 1999 році, її розмір у розрізі досягає 0,75 мм.

3. Запах мокрої землі обумовлений органічною речовиною геосмін. Цю речовину виробляють бактерії Streptomyces. Вони є у більшості здорових ґрунтів, Краплі води, що потрапляють на землю, викликають викид  геосміну в повітря. Ці бактерії також використовують для створення комерційних антибіотиків.

4. Процес еволюції бактерій пройшов у давні часи настільки успішно, що їх зовнішній вигляд не змінюється вже протягом мільярда років. Відбуваються лише внутрішні  видозміни. Це явище отримало назву "синдром Фольксвагена". Автомобіль "Фольсваген-жук" настільки сподобався автолюбителям всього світу, що його зовнішній вигляд незмінний вже понад 40 років.

5. Дослідження, проведені вченими з Університету Манчестера, показали, що на поверхні мобільного телефону мікроорганізмів істотно більше, ніж виявлено на сидінні унітазу чи на підошві взуття.

6. Не так давно в Японії новонародженим видаляли апендикс, позаяк результати досліджень підтверджували версію, мовляв цей орган є абсолютно непотрібним. Але потім виявили, що в переважної більшості прооперованих  дітей розвинувся імунодефіцит. Справа в тому, що апендикс повністю вкритий сальником, жировою тканиною, в котрій синтезуються імуноглобуліни. Це потужний імунологічний орган, зменшення котрого спричинює різке погіршення роботи імунної системи, зниження резистентності та опірності організму. Відсутність апендиксу спричиняє порушення роботи кишківника, бо йому бракує необхідних бактерій.

7. Як з'ясували вчені з паризького Університету П'єра і Марії Кюрі, японці легко перетравлюють водорості завдяки особливим ферментам в їхньому кишківнику. У результаті дослідження з'ясувалося, що бактерії, які виробляють цей фермент, володіють тим же геном, що й бактерії, які мешкають на водоростях, що застосовуються для приготування суші.

Потрапляння бактерії у кишківник японців  разом з водоростями полегшує процеси травлення.

8. Норвезькі вчені провели дослідження і в більш, ніж 70% оброблених зразків риби, що використовується для приготування суші, виявили небезпечні для здоров'я бактерії. Основна причина такого показника - порушення температурних вимог під час зберігання та транспортування риби.

9. Суші їдять з природними дезінфекторами васабі та імбиром, здатними нейтралізувати шкідливий  вплив багатьох бактерій. Васабі прешкоджає тромбоутворенню, росту грибків та розмноженню бактерій. Імбир регулює мікрофлору кишківника, має антибактеріальні властивості.

Перегляд файлу

C:\Users\12\Desktop\фермери-пшениця.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кейс

 

Зустрілися в мальовничому селі на Херсонщині  два фермери - Степан та Михайло. Чоловіки завзяті, передові, новинками різними цікавляться. Та й стали мову вести поміж себе про перспективи фермерства в Україні. Степан каже, що варто на сою чи арахіс переходити. А Михайло вважає, що існують новіші й перспективніші культури, які не тільки дохід приносять, а й сприяють покращенню стану довкілля.

Перегляд файлу

АРАХІС

Урожайність арахісу становить 3т/га, ціна реалізації 800-1000 грн/т, що робить цю культуру економічно привабливішою в порівнянні із соєю.

Стебла арахісу не пропадають даремно: бадилля і арахісова макуха - цінний корм для тварин, за поживними якостями не поступаються сіну люцерни і конюшини.

Після збору урожаю арахіс можна тривалий час зберігати в бобах в добре провітюваних приміщеннях за температури +8  + 10 градусів.

Харчова цінність та калорійність арахісу

Калорії                       ккал: 551;

Білки          26,3г;
Жири          45,2г;
Вуглеводи          9,9г.

Арахіс – джерело високоякісного рослинної олії. Вона містить велику кількість ненасичених жирних кислот, що є цінним для правильного здорового харчування. Арахісове масло використовують як заправку для салатів і для приготування різноманітних страв.

Арахіс вживається в їжу як самостійна страва. Особливо популярний смажений солоний арахіс, який часто вживають в якості корисного снека. Арахіс додають у кондитерські вироби.

  ВЧЕНІ заявили про те, що арахіс здатний захистити серце і артерії від можливих проблем, що зменшує ризик розвитку інфарктів і інсультів. Про висновки дослідників повідомляє сайт Університету Пенсільванії.

 

 

Орех.Арахис.Семена арахиса.Посадочный арахис.Земляной орех.

 Результат пошуку зображень за запитом "арахіс"

Перегляд файлу

Хлорела

 

Хлорела - одноклітинна зелена водорость. Її вирощування успішно впроваджено у фермерському  господарстві на Одещині. Застосування як кормової добавки суттєво покращує поживність м'яса птиці та яєць.  Проведення досліджень з використання суспензії хлорели для удобрення та поливу посівів зернових культур показало суттєве зростання урожайності, покращення поживних якостей зерна, відновлення гумусу в ґрунті, перешкоджає екологічній деградації.

Дослідження впливу суспензії живої культури хлорели на ріст і розвиток винограду показали покращення приживлюваності живців, покращення росту вегетативної маси кущів, покращення урожайності.

При вирощуванні в природних умовах зменшують кількість азоту і фосфору у водоймі,  витісняє з екосистем ціанобактерії (причину "цвітіння водойм"), здатна акумулювати і переробляти нафту і нафтопродукти, важкі метали.

Поживна цінність:

білків 40-50%

жирів -22%

вуглеводів - 12-25%.

Результат пошуку зображень за запитом "хлорела"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Водорості дуже швидко накопичують біомасу при вирощуванні. Ця якість зробила її затребуваним об’єктом дослідження і культивування. Її використовують для експериментальних дослідів в екологічних замкнутих системах життєзабезпечення. Представники цього роду в період життєдіяльності виділяють в процесі фотосинтезу багато кисню. Дана особливість знайшла застосування для регенерації повітря в космічних кораблях і підводних човнах. У сучасній космонавтиці хлорелі відводиться не остання роль. Знову таки через формування кисню, короткого процесу вегетації і швидкості розмноження. Отриману від неї біомасу використовують на орбітальних станціях. Вона ще виступає і джерелом їжі, поживні якості якої просто вражають. У білку водорості багато корисних вітамінів, мікроелементів і амінокислот. За харчовою цінністю її порівнюють з яловичим м’ясом. Єдина проблема в тому, що перераховані поживні речовини покриті міцною оболонкою. Її зруйнувати травні ферменти людини не можуть, тому доводиться оболонку руйнувати хімічним шляхом, а після вживати. З хлорели також роблять медикаментозні препарати – вони покращують функції імунітету, є болезаспокійливими засобами, зменшують артеріальний тиск, видаляють сполуки важких металів.

Перегляд файлу

Лямбліоз

 

Лямбліоз – це інфекційна патологія, яку викликають лямблії – найпростіші, що паразитують у тонкому кишківнику. Захворювання поширене в азіатських, африканських, латиноамериканських країнах. Але випадки лямбліозу діагностуються і в Європі. Тому своєчасна діагностика лямбліозу в дітей та дорослих надзвичайно важлива.

Інша назва захворювання – гардиніаз.

Зараження лямбліями кишківника відбувається так:

  • при споживанні продуктів, заражених цистами, та води. Найчастіше це фрукти, овочі і ягоди, які не обробили термічним способом;
  • через недотримання гігієни (забруднені руки чи якісь побутові предмети).

Потрапивши у травну систему, лямблії одразу спрямовуються у тонкий кишківник, де подразнюють слизову, викликаючи її запалення. Якщо вони потрапляють у товстий кишківник, то втрачають рухливість і трансформуються в цисти, а ті виділяються назовні з калом.

Клінічні симптоми, якими проявляється лямбліоз:

  • ниючі болі в епігастрії (верхніх відділах живота) чи навколо пупка;
  • диспептичні явища;
  • порушення зі сторони шкіри;
  • порушення загального стану організму (ознаки хронічного лямбліозу).

Диспептичні явища

Характерними є:

  • здування живота;
  • бурчання в кишківнику;
  • нудота;
  • порушення виділень – у вигляді чергування закрепів і проносів.

Порушення загального стану організму

Ознаки:

  • загальна слабкість;
  • швидка втомлюваність і погіршення працездатності;
  • безпричинна подразливість;
  • погіршення апетиту;
  • регулярні головні болі;
  • низька якість сну.

 

Токсоплазмоз

 

Токсоплазмоз – інфекційне захворювання, коли можуть уражатися всі органи і системи організму. Хвороба небезпечна, в певних умовах може призводити до безпліддя або народження дітей з вродженими патологіями. Враховуючи це, симптоми токсоплазмозу в людини потрібно знати кожному – раннє звернення за кваліфікованою медичною допомогою допомагає уникнути ускладнень.

 

Клінічна картина токсоплазмозу

Найчастіше ця інфекція протікає безсимптомно або супроводжується нехарактерною клінічною картиною. До найбільш яскравих симптомів токсоплазмозу належать:

  • загальна слабкість і постійний головний біль;
  • гіпертермія (підвищення температури тіла до критичних показників);
  • легкий біль при пальпації і певне збільшення лімфатичних вузлів;
  • різке порушення гостроти зору;
  • збільшення селезінки і печінки;
  • нерегулярна блювота.

Такі симптоми часто сприймаються як сигнал прогресування гострого респіраторно-вірусного захворювання. Тому і лікування призначається неправильне, яке «змазує» клінічну картину. У такому разі токсоплазмоз переходить в хронічну форму і буде характеризуватися:

  • слабкістю і швидкою стомлюваністю;
  • постійно підвищеною температурою тіла (переважають субфебрильні показники);
  • постійним неінтенсивним головним болем;
  • збільшенням лімфатичних вузлів.

 

Сонна хвороба

 

Африканський трипасономоз щорічно діагностується у десятків тисяч людей, які проживають переважно в країнах африканського континенту.

Як відбувається зараження

Паразити трипаносоми, мають плескато-довгасту веретеноподібну форму, і є збудниками сонної хвороби. Вони досить рухливі і переміщуються за допомогою напівпрозорої мембрани.

Паразити потрапляють під шкіру і в кров людини під час ссання крові мухою цеце. Менша кількість трипаносом потрапляє в кровотік, а більша - накопичується в місці укусу. У цьому місці збудники хвороби активно розмножуються і утворюють болючий вузол. За допомогою міжтканевого простору і лімфи паразити поширюються по всьому тілу. Малоприємний той факт, що в людському організмі інфекція постійно мутує.

З-за активної атаки антитіл, що виробляються імунною системою, перша група паразитів швидко гине. Однак після цього розмножуються мутовані паразити. При цьому кожен інфекційний штам утворює сотні нових видозмінених трипаносом, з якими імунітет людини не в змозі впоратися сам. З цієї причини при відсутності своєчасного грамотного лікування людина вмирає.

Терапія сонної хвороби утруднена через те, що до цих пір вченим не вдалося визначити, яким чином паразити вражають тканини.

Сонна хвороба: симптоми

  • Наявність шанкра (хворобливого вузла) в місці укусу. Вузол з'являється через тиждень після зараження. Іноді шанкр покривається виразками, але майже завжди несподівано заживає.
  • Порушення сну, безсоння.
  • Лихоманка.
  • Нестерпні головні болі.
  • Неуважність, втрата концентрації.
  • Виникнення тахікардії.
  • У потиличній частині шийного трикутника збільшення розмірів лімфатичних вузлів.
  • Підшкірні болючі набряки.
  • Виникнення кільцеподібної еритеми, що характерно виключно для європейців.
  • Сонна хвороба у людини може протікати з періодами загострення і помилкового спокою. Тому захворювання тривалий час може бути нерозпізнаним до тих пір, поки не відбудеться ураження нервової системи.
  • По мірі прогресування захворювання симптоми стають яскравішими. У хворих опускаються повіки, нижня губа відвисає, вираз обличчя стає відсутнім. Пацієнт повільний, виконання елементарних дій утруднене, погано міркує.
  • На останніх стадіях сонної хвороби виникають судомні напади, епілепсія, кома.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Використання методу кейсів на уроках біології та основ здоров’я

Номер слайду 2

КЕЙС-МЕТОД ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВЖиттєва компетентність – це здатність людини розв’язувати життєві проблеми. І. Г. Єрмаков. Кейс-уроки – це інноваційний підхід у навчанні, тому що саме таким чином вирішується головна проблема закладів: як поєднати теорію з практикою і знання з компетенціями.

Номер слайду 3

Батьківщиною кейс - методу є Сполучені Штати Америки, а саме Школа бізнесу Гарвардського університету. У 1910 році декан Гарвардської школи управління бізнесом у Бостоні Дін Донхем порадив викладачам ввести в навчальний процес крім традиційних уроків додаткові, що проводяться у формі дискусії зі студентами. Перші збірники кейсів були опубліковані у 1925 році у Звітах Гарвардського університету.

Номер слайду 4

В Україні кейс-метод уперше представлено у 1992 р. Фахівцями Школи державного управління ім. Дж. Кеннеді Гарвардського університету в Національній академії державного управління при Президентові України.

Номер слайду 5

Метод case-study (від англійського case study – «вивчення ситуації») відомий у вітчизняній освіті як кейс-метод або метод ситуацій (чи навчання на конкретних прикладах). Найчастіше кейс-метод застосовується під час вивчення економіки та бізнес-наук. Використання кейс-методу також здобуло широке поширення у педагогіці, медицині, юриспруденції, математиці, культурології та політології.

Номер слайду 6

Суть технології полягає в тому, що в основі його використовується опис конкретних ситуацій або випадку. Бажано, щоб представлений для аналізу випадок відображав реальну життєву ситуацію. В описі має бути присутня проблема або ряд прямих чи непрямих труднощів, протиріч, прихованих завдань для вирішення дослідником. Потрібно оволодіння попереднім комплексом теоретичних знань для використання їх у практичній площині вирішення конкретної проблеми або ряду проблем

Номер слайду 7

Метод кейсів як інтеграція методів{E8 B1032 C-EA38-4 F05-BA0 D-38 AFFFC7 BED3}Метод, інтегрований в метод "кейс-стаді"Характеристика його ролі в методі "кейс-стаді" Моделювання, структуризація, декомпозиція Побудова моделі об'єкта, взаємозв'язку його елементів, факторів, ситуації Системний аналіз Системне уявлення і аналіз ситуації Уявний експеримент Спосіб набуття знань про ситуацію за допомогою її уявного перетворення Методи опису Створення опису ситуації Проблемний метод Подання проблеми, що лежить в основі ситуаціїМетод класифікаціїСтворення упорядкованих переліків властивостей, сторін, складових ситуацій Ігрові методи Подання варіантів поведінки героїв ситуації "Мозкова атака" та інші аналогічні методи Отримання та осмислення даних, визначення проблеми, мети, критеріїв, висунення гіпотез, визначення джерел ресурсів Дискусія Обмін поглядами з приводу проблеми і шляхів її вирішення

Номер слайду 8

Кейс-метод має великий потенціал з позиції формування Я-концепції і розвитку особистісних якостей: Розвиток креативності;Розвиток працьовитості;Формування здатності до конкурентоспроможності;Формування здатності взяти відповідальність на себе за результати своєї праці;Формування впевненості в собі;Розвиток вольових якостей, цілеспрямованості;Формування навичок комунікативної культури, роботи в групах;Формування особистості здатної до саморозвитку і самовдосконалення.

Номер слайду 9

Кейс як інструмент методу має містити: Кейс – це опис конкретної ситуації, яка мала місце бути в тій чи іншій практиці, яка містить в собі деяку проблему, що потребує вирішення. Посилаючись на Вікіпедію, кейс (від англ. Сase -«обставини») –реальний випадок, на якому розбираються теоретичні ідеї. Головне, що повинен містити в собі кейс:

Номер слайду 10

Ознаки хорошого кейса

Номер слайду 11

Технологічна карта створення кейсів: Підбір ситуації, відповідної темі уроку;Формування навчальної мети;Пошук аналогічної ситуації в реальному житті, літературі або науці;Визначення джерел та методів збору інформації;Визначення бажаного результату у процесі роботи над кейсом;Створення моделі;Апробація у процесі навчання.

Номер слайду 12

Кейси за способом подання інформації: Мультимедіа кейс (най популярніший останнім часом, але залежить від технічного оснащення закладу). Відеокейс (може містити фільм, аудіо та відеоматеріали). Друкований кейс (може містити графіки, таблиці, діаграми, ілюстрації, що робить його наочнішим).

Номер слайду 13

Технологія роботи з кейсом у навчальному процесі порівняно проста і включає в себе такі етапи:індивідуальна самостійна робота учнів з матеріалами кейса; робота в малих групах за погодженням бачення ключової проблеми та її рішень;презентація та експертиза результатів малих груп на загальній дискусії.

Номер слайду 14

Основна мета використання – формування життєвих компетентностей учнів.{E8 B1032 C-EA38-4 F05-BA0 D-38 AFFFC7 BED3}Навички, вміння, досвід. Зміст. Виявлення, відбір і рішення проблем: Розвиток навичок аналізу і критичного мислення, формування готовності вирішувати складні Робота з інформацією: Осмислення значення деталей, які описані в ситуації, аналіз і синтез інформації та аргументів, робота з припущеннями і висновками, оцінка альтернатив. Прийняття рішень, персональна відповідальність. Самостійність мислення, оригінальність, впевненість у собі, самоконтроль. Навички спілкування: Уміння слухати та розуміти інших людей і вести доказову полеміку, вміння приймати різні позиції і точки зору

Номер слайду 15

Переваги і недоліки методу кейсів:{E8 B1032 C-EA38-4 F05-BA0 D-38 AFFFC7 BED3}Переваги. Недоліки. Активна навчально-пізнавальна діяльність учнів. Надмірне захоплення ситуаційним аналізом може призвести до того, що всі знання будуть зводитися до знання безлічі ситуацій без певної системи. Можливість здобуття навичок найпростіших узагальнень: Потребує від викладача і учня певного досвіду, глибоких знань у проведенні дискусії та аналізу «кейсової» ситуації. Акцент навчання переноситься не на оволодіння готовими знаннями, а на їх здобуття, співпрацю викладача та учня. Вимагає більших затрат часу, викладач повинен вміти відмовитися від власних суджень та упереджень

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Список інтернет - ресурсів по кейс-методуhttp://market.edufuture.biz/ «Интернет магазин кейс-уроков»http://refob.edufuture.biz/news/28-keys-uroki.html «РЕФОБ - реформи в освіті» http://xvatit.com/school/sch-online/compet/ «ИДЕАЛЬНЫЕ УРОКИ-КЕЙСЫ»https://naurok.com.ua/biblioteka «НА УРОК освітній проект»

Номер слайду 18

Ваш успіх попереду! Важливо не втрачати бажання йти до нього!

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Майстер-клас для вчителів біології та основ здоров'я

C:\Users\12\Desktop\79165364_2444319972456971_9157062595117580288_o.jpg

 

 

 

 

 

 

Учитель живе до тих пір, поки він вчиться,

коли він перестає вчитися, у  ньому вмирає вчитель.

 

К. Ушинський

 

 

 

 

 

 

 

Відповідні правила тренінгу

  •                 Будь відкритим до нових знань, ідей.
  •                 Не переривай іншого, говори по черзі.
  •                 Не відхиляйся від теми обговорення.
  •                 C:\Users\12\Desktop\78725518_2444330949122540_3198531951434661888_o.jpg Цінуй свій час і час кожного.
  •                 Не критикуй.
  •                 Дотримуйся конфіденційності.
  •                 Зберігай веселий настрій.

 


Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів

 

МЕТА:

  • ознайомити учасників семінару з теоретичним та практичним досвідом використання методу розв'язування завдань практичних життєвих ситуацій на уроках біології та основ здоров'я;
  • дати змогу кожному вчителю на практиці переконатись в доцільності впровадження методу для формування ключових  компетентностей учнів та реалізації наскрізних ліній під час викладання біології та основ здоров'я.

 

МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:

  • актуалізувати й узагальнити наявні в учасників знання про історію впровадження кейс-технології, стимулювати їх інтелектуальний і творчий потенціал;
  • викликати стійкий інтерес до теми майстер-класу, спонукати учасників до активної роботи на занятті;
  • сприяти формуванню в кожного з учасників власних позитивних внутрішніх установок на використання елементів кейс-технології  у власній педагогічній діяльності;
  • розвивати  навички спілкуватися й роботи в групах.

 

МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:

  • познайомитися з кейс-технологією ;
  • набути практичного досвіду використання деяких прийомів створення та розв'язування кейсів;
  • намітити шляхи використання кейс-технології у власній педагогічній діяльності.

ОБЛАДНАННЯ:

Роздавальний матеріал,  теоретичний матеріал для розв'язування кейсів, канцелярське приладдя для групової роботи. Устаткування: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми PowerPoint з пакета Microsoft Office.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:

Лекційно-практичне заняття

 

 Очікувані результати:

  • поглиблення та розширення теоретичних знань учасників про історію виникнення технології,її впровадження в освітній процес ,переваги та недоліки кейс-методу;
  • популяризація нестандартних підходів у викладанні предметів природничого циклу, наближення завдань, які розв'язуються на уроках до викликів, які ставить реальне доросле життя;
  • плідна співпраця колег, обмін досвідом, взаємонавчання.

 

Орієнтовна тривалість: 90 хвилин

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ

 

  1. Вступне слово тренера.
  2. Перегляд мотиваційного ролика (додаток №16).
  3. Презентація теоретичного матеріалу (додаток №15).
  4. Формування груп, складання правил роботи в групах.
  5. Робота з матеріалами кейсу № 1, презентування результатів роботи в групах.
  6. Фізкультхвилинка.
  7. Робота з матеріалами кейсу №2, презентування результатів  роботи в групах.
  8. Робота з матеріалами кейсу № 3, презентування результатів роботи в групах.
  9. Робота з матеріалами кейсу №4, презентування результатів  роботи в групах.
  10. Обговорення, обмін думками.

 

Вступне слово майстра-тренера

Сучасне життя вимагає від освітян використання нових методів навчання молоді, суть котрих у пізнанні суспільних і природних явищ та становленні цілісної свідомої особистості, що активно і творчо реалізує себе.

Сьогодення вимагає вміння самостійно діяти, приймати виважені рішення, нести відповідальність за свій вибір, орієнтуватись у швидкоплинних економічних та суспільних процесах.

Основною формою організації освітнього процесу з біології та основ здоров'я є урок. Ключовою компетентністю предметів галузі "Природознавство" є природнича наукова компетентність. Вона формується як здатність і готовність учнів до використання особистісно значущої системи знань і методології природничих наук для пояснення і адекватного ставлення до природи, розуміння сучасної природничо-наукової картини світу як образу  природи, закономірностей перебігу природних явищ, знання наукових основ сучасного виробництва, техніки, технологічних навичок безпечного життя у сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізованої взаємодії з природним середовищем. З метою якісного виконання програми та всебічного впровадження методичних  рекомендацій щодо формування ключових компетентностей  та реалізацію наскрізних змістових ліній пропоную розглянути один із методів організації освітнього процесу на уроках біології  та основ здоров'я.

До вашої уваги теоретична частина семінару у вигляді презентації (додаток №15).

 

Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 1: (додатки № 01-02)

уважно прочитайте казочку-завдання, опрацюйте матеріал кейсу, лаконічно сформулюйте відповіді на  запитання.

 

Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 2: (додатки № 03-09)

уважно прочитати діалог фермерів, учасникам першої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати роздатковий матеріал про арахіс, учасникам другої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати матеріали про хлорелу. Після опрацювання в групах лаконічно і чітко сформулювати висновки про перспективи ширшого впровадження в культуру названих рослин у фермерських господарствах регіону.

 

Завдання до кейсу № 3: (додатки № 10-13)

висунути гіпотези щодо діагнозу героя розповіді, врахувавши всі перераховані факти з його біографії.

 

Завдання до кейсу № 4: (додаток № 14)

Скласти тижневе меню для студента, враховуючи принципи раціонального збалансованого харчування та обмежені фінансові можливості.

 

Де і коли можна використати наведені кейси:

 

Кейс № 1:

на уроках біології в 6 та 10 класах під час вивчення теми "Бактерії", на уроках основ здоров'я під час вивчення інфекційних захворювань, з метою формування компетентності у природничих науках  і технологіях, реалізації змістової лінії ,"Здоров'я і безпека".

 

Кейс № 2:

на уроках біології в 6 класі вивчаючи хлорелу та арахіс, уроках біології в 10 класі вивчаючи розділ "Біорізноманіття" з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації змістових ліній "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Підприємництво і фінансова грамотність".

 

Кейс № 3:

на уроках біології та основ здоров'я вивчаючи гельмінтів, на уроках захисту Вітчизни з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації наскрізної лінії  "Здоров'я і безпека".

 

 

Кейс №4:

на уроках біології під час вивчення теми "Травна система", на уроках основ здоров'я під час вивчення фізичної складової здоров'я з метою формування компетентності у природничих науках  і технологіях, реалізації змістової лінії  "Здоров'я і безпека".

 

               СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ   ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛ

 

  1. Арахіс  культурний. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D0%B0%D1%85%D1%96%D1%81_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B9
  2. Відеосюжет. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=4G5C31OZ-
  3. Відеосюжет. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=U4Y7rrWzGHUs
  4. Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів. [Електронний ресурс].  - Режим доступу:  https://naurok.com.ua/keys-metod-yak-sposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv-13118.html
  5. Лямбліоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8F%D0%BC%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BE%D0%B7
  6. Сонна хвороба. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D1%85%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B0
  7. Токсоплазмоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://compendium.com.ua/uk/tutorials-uk/infektsijni-hvorobi-u-ditej/toksoplazmoz/
  8. Хлорела. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BB%D0%B0
  9. Цікаві факти про бактерії. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://cikavo-znaty.com/625-ckav-fakti-pro-bakteryi-html/

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Майстер-клас для вчителів біології та основ здоров'я

    

 

 

Учитель живе до тих пір, поки він вчиться,  коли він перестає вчитися, у  ньому вмирає вчитель.

 

К. Ушинський

   

 

 

 

Відповідні правила тренінгу

                        Будь відкритим до нових знань, ідей. 

                        Не переривай іншого, говори по черзі. 

                        Не відхиляйся від теми обговорення. 

                        Цінуй свій час і час кожного.

                        Не критикуй.

                        Дотримуйся конфіденційності.

                        Зберігай веселий настрій. 

 


Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів

 

МЕТА:

*  ознайомити учасників майстер-класу з теоретичним та практичним досвідом використання методу розв'язування завдань практичних життєвих ситуацій на уроках біології та основ здоров'я;

*  дати змогу кожному вчителю на практиці переконатись в доцільності впровадження методу для формування ключових  компетентностей учнів та реалізації наскрізних ліній під час викладання біології та основ здоров'я.

 

МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:

        актуалізувати й узагальнити наявні в учасників знання про історію впровадження кейс-технології, стимулювати їх інтелектуальний і творчий потенціал;

        викликати стійкий інтерес до теми майстер-класу, спонукати учасників до активної роботи на занятті;

        сприяти формуванню в кожного з учасників власних позитивних внутрішніх установок на використання елементів кейс-технології  у власній педагогічній діяльності;

        розвивати  навички спілкуватися й роботи в групах.

 

МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:

        познайомитися з кейс-технологією ;

        набути практичного досвіду використання деяких прийомів створення та розв'язування кейсів;

        намітити шляхи використання кейс-технології у власній педагогічній діяльності.

ОБЛАДНАННЯ:

Роздавальний матеріал,  теоретичний матеріал для розв'язування кейсів, канцелярське приладдя для групової роботи. Устаткування: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми PowerPoint з пакета Microsoft Office.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:

Лекційно-практичне заняття

 

 Очікувані результати:

*  поглиблення та розширення теоретичних знань учасників про історію виникнення технології,її впровадження в освітній процес ,переваги та недоліки кейс-методу;

*  популяризація нестандартних підходів у викладанні предметів природничого циклу, наближення завдань, які розв'язуються на уроках до викликів, які ставить реальне доросле життя;

*  плідна співпраця колег, обмін досвідом, взаємонавчання.

 

Орієнтовна тривалість: 90 хвилин

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ

 

1.     Вступне слово майстра.

2.     Перегляд мотиваційного ролика (відеосюжет  3 )

3.     Презентація теоретичного матеріалу (додаток №11).

4.     Формування груп, складання правил роботи в групах.

5.     Робота з матеріалами кейсу № 1, презентування результатів роботи в групах.

6.     Фізкультхвилинка. Руханка «ТУК-ТУК» (відеосюжет 2 )

7.     Робота з матеріалами кейсу №2, презентування результатів  роботи в групах.

8.     Робота з матеріалами кейсу № 3, презентування результатів роботи в групах.

9.     Робота з матеріалами кейсу №4, презентування результатів  роботи в групах.

10.Обговорення, обмін думками.

 

Вступне слово майстра-тренера

Сучасне життя вимагає від освітян використання нових методів навчання молоді, суть котрих у пізнанні суспільних і природних явищ та становленні цілісної свідомої особистості, що активно і творчо реалізує себе. Сьогодення вимагає вміння самостійно діяти, приймати виважені рішення, нести відповідальність за свій вибір, орієнтуватись у швидкоплинних економічних та суспільних процесах.

Основною формою організації освітнього процесу з біології та основ здоров'я є урок. Ключовою компетентністю предметів галузі "Природознавство" є природнича наукова компетентність. Вона формується як здатність і готовність учнів до використання особистісно значущої системи знань і методології природничих наук для пояснення і адекватного ставлення до природи, розуміння сучасної природничо-наукової картини світу як образу  природи, закономірностей перебігу природних явищ, знання наукових основ сучасного виробництва, техніки, технологічних навичок безпечного життя у сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізованої взаємодії з природним середовищем. З метою якісного виконання програми та всебічного впровадження методичних  рекомендацій щодо формування ключових компетентностей  та реалізацію наскрізних змістових ліній пропоную розглянути один із методів організації освітнього процесу на уроках біології  та основ здоров'я.

До вашої уваги теоретична частина семінару у вигляді презентації

(додаток №11).

 

Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 1: (додатки № 01-02) уважно прочитайте казочку-завдання, опрацюйте матеріал кейсу, лаконічно сформулюйте відповіді на  запитання.

 

Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 2: (додатки № 03-05)

(відеосюжети 4 , 5 , 6 , 7 )

уважно прочитати діалог фермерів, учасникам першої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати роздатковий матеріал про арахіс, учасникам другої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати матеріали про хлорелу. Після опрацювання в групах лаконічно і чітко сформулювати висновки про перспективи ширшого впровадження в культуру названих рослин у фермерських господарствах регіону.

 

Завдання до кейсу № 3: (додатки № 06-09)

висунути гіпотези щодо діагнозу героя розповіді, врахувавши всі перераховані факти з його біографії.

 

Завдання до кейсу № 4: (додаток № 10)

Скласти тижневе меню для студента, враховуючи принципи раціонального збалансованого харчування та обмежені фінансові можливості.

 

Де і коли можна використати наведені кейси:

 

Кейс № 1:  на уроках біології в 6 та 10 класах під час вивчення теми "Бактерії", на уроках основ здоров'я під час вивчення інфекційних захворювань, з метою формування компетентності у природничих науках  і технологіях, реалізації змістової лінії ,"Здоров'я і безпека".

 

Кейс № 2:

на уроках біології в 6 класі вивчаючи хлорелу та арахіс, уроках біології в 10 класі вивчаючи розділ "Біорізноманіття" з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації змістових ліній "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Підприємництво і фінансова грамотність".

 

Кейс № 3: на уроках біології та основ здоров'я вивчаючи гельмінтів, на уроках захисту Вітчизни з метою формування компетентності у природничих науках,  реалізації наскрізної лінії  "Здоров'я і безпека".

 

Кейс №4:

на уроках біології під час вивчення теми "Травна система", на уроках основ здоров'я під час вивчення фізичної складової здоров'я з метою формування компетентності у природничих науках  і технологіях, реалізації змістової лінії  "Здоров'я і безпека".

 

               СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ   ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛ

 

1.     Арахіс  культурний. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D0%B0%D1%85%D1%

96%D1%81_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83% D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B9

2.     Відеосюжет (руханка). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=T7ofWPCl8-E

3.     Відеосюжет (мотиваційне відео). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=U4Y7rrWzGHUs

4.     Відеосюжет (посадка арахісу). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=HZRVzPuygaQ

5.     Відеосюжет (як ми вирощуємо арахіс). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=n4UW46a8CR8

6.     Відеосюжет (фермерське господарство). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=4G5C31OZ-9E

7.     Відеосюжет (хлорела). [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=kxCMkm3cbMQ

8.     Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів. [Електронний ресурс].  - Режим доступу:  https://naurok.com.ua/keysmetod-yak-sposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv13118.html

9.     Лямбліоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8F%D0%BC%D0%B1%D0

%BB%D1%96%D0%BE%D0%B7

10.Сонна хвороба. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0 %B0_%D1%85%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B0

11.Токсоплазмоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 

https://compendium.com.ua/uk/tutorials-uk/infektsijni-hvorobi-uditej/toksoplazmoz/

12.Хлорела. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: 

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D0

%B5%D0%BB%D0%B0

13.Цікаві факти про бактерії. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://cikavo-znaty.com/625-ckav-fakti-pro-bakteryi-html/

 

 

 

 

zip
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку