Злий чаклун хотів стратити дуже вродливу дівчину. Вона вирішила піти ва-банк і заключила парі зі своїм поневолювачем. Ти надзвичайно розумний і кмітливий, якщо я зможу розгадати загадку, яку ти запропонуєш, пообіцяй зберегти мені життя. Чаклун погодився.
Ось загадка чаклуна:
перлини Намібії?
можуть викликати розлади травлення?
схуднемо на 2 кг.
видалення апендиксу.
Якщо зможеш відповісти на ці запитання і пояснити, що поєднує їх - подарую тобі тобі життя.
НАМ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ КРАСУНЮ!
Медичний кейс
На електронну пошту лікарю зі Львова надійшло повідомлення від молодої жінки про хворобу її чоловіка. Основними симптомами було сильне головокружіння та слабкість у руках. Це було трохи дивним для чоловіка, якому виповнилось лише 25 років, до цього часу практично не звертався до лікарів, не мав інших проблем зі здоров'ям і жодних шкідливих звичок. Народився і постійно проживає в Німеччині, але багато подорожує по роботі різними країнами світу. Він займається вивченням та дослідженням мінералів.
Пара звернулась до сімейного лікаря за місцем проживання.
Які обстеження та консультації спеціалістів призначив лікар?
Варіанти відповідей:
а) консультація ендокринолога + УЗД внутрішніх органів;
б) консультація невролога + МРТ голови;
в) консультація кардіолога + ультразвукове обстеження серця та судин;
г) консультацію генетика, бо бабуся пацієнта хворіла рідкісним генетичним
захворюванням зі схожою симптоматикою;
д) психіатра;
е) паразитолога щодо обстеження на гельмінти чи інші паразити;
є) запропонуйте власний варіант
А) Залози внутрішньої секреції функціонують нормально, внутрішні органи в
межах фізіологічної норми.
Б) З боку ЦНС змін не виявлено, МРТ не виявила пухлин чи інших змін
головного мозку.
В) Функції серця не порушені, стан кровоносних судин в межах норми.
Г) Генетичих патологій, що можуть викликати описані симптоми не
виявлено.
Д) Пацієнт не має психічних відхилень, рекомендовано загально зміцнюючу
терапію і короткий курс прийому антидепресантів.
Е) Аналіз на аскаридоз та гострики негативний.
Закінчення історії
Дружина пацієнта проконсультувалась через Фейсбук із львівськими лікарями. Потім вони приїхали разом з чоловіком в Україну. Провели додаткові обстеження на наявність білків, що спричиняють запалення ЦНС, бактерій, що негативно впливають на діяльність кишківника, а також аналіз крові на 9 паразитів (у Німеччині ці аналізи не проводились через значну вартість). Аналізи виявили підвищений вміст базофілів, підняття білірубіну та високий вміст антитіл до лямблій. Порушень травлення у пацієнта не було.
Провівши додатково аналіз калу було підтверджено наявність антигену лямблій і призначено курс лікування.
Все закінчилося добре, пацієнту пощастило із вдумливими та уважними лікарями.
Не встановлюйте самі собі діагноз, не займайтесь самолікуванням і частіше мийте руки.
Кейс з основ здоров'я
Ви студент першого курсу коледжу м.Житомира, вам п'ятнадцять років. Кожного тижня батьки дають вам 400 грн. на проїзд та проживання. Квиток на автобус «Попільня-Житомир» коштує 63 грн. Обід у студентській їдальні коштує 40 грн. Цього тижня вам потрібно роздрукувати реферат(20 грн.) і здати 10 грн. на квіти одногрупниці (у неї день народження). Складіть орієнтовне меню на тиждень виходячи із своїх фінансових можливостей.
Варіант І:меню з дуже обмеженим набором харчових продуктів.
Варіант ІІ:студент знаходить підробіток і має додатково 400 грн.
Варіант ІІІ: студент привозить з дому овочі, м'ясні консерви, яблука, вміє добре готувати.
Варіант ІV: свій варіант виконання завдання.
Кейс № 1
(обрати лише потрібну інформацію)
1. Перлини можуть бути рожеві, сірі, сині і навіть чорні. Колір залежить від наявності домішок і різних включень. А також від забарвлення внутрішнього шару мантії, складу води у водоймі, температурних коливань стану здоров 'я молюска. Перлини незвичайні та неповторні.
2. "Сіра перлина Намібії" - це найбільша відома бактерія , Вона була відкрита в 1999 році, її розмір у розрізі досягає 0,75 мм.
3. Запах мокрої землі обумовлений органічною речовиною геосмін. Цю речовину виробляють бактерії Streptomyces. Вони є у більшості здорових ґрунтів, Краплі води, що потрапляють на землю, викликають викид геосміну в повітря. Ці бактерії також використовують для створення комерційних антибіотиків.
4. Процес еволюції бактерій пройшов у давні часи настільки успішно, що їх зовнішній вигляд не змінюється вже протягом мільярда років. Відбуваються лише внутрішні видозміни. Це явище отримало назву "синдром Фольксвагена". Автомобіль "Фольсваген-жук" настільки сподобався автолюбителям всього світу, що його зовнішній вигляд незмінний вже понад 40 років.
5. Дослідження, проведені вченими з Університету Манчестера, показали, що на поверхні мобільного телефону мікроорганізмів істотно більше, ніж виявлено на сидінні унітазу чи на підошві взуття.
6. Не так давно в Японії новонародженим видаляли апендикс, позаяк результати досліджень підтверджували версію, мовляв цей орган є абсолютно непотрібним. Але потім виявили, що в переважної більшості прооперованих дітей розвинувся імунодефіцит. Справа в тому, що апендикс повністю вкритий сальником, жировою тканиною, в котрій синтезуються імуноглобуліни. Це потужний імунологічний орган, зменшення котрого спричинює різке погіршення роботи імунної системи, зниження резистентності та опірності організму. Відсутність апендиксу спричиняє порушення роботи кишківника, бо йому бракує необхідних бактерій.
7. Як з'ясували вчені з паризького Університету П'єра і Марії Кюрі, японці легко перетравлюють водорості завдяки особливим ферментам в їхньому кишківнику. У результаті дослідження з'ясувалося, що бактерії, які виробляють цей фермент, володіють тим же геном, що й бактерії, які мешкають на водоростях, що застосовуються для приготування суші.
Потрапляння бактерії у кишківник японців разом з водоростями полегшує процеси травлення.
8. Норвезькі вчені провели дослідження і в більш, ніж 70% оброблених зразків риби, що використовується для приготування суші, виявили небезпечні для здоров'я бактерії. Основна причина такого показника - порушення температурних вимог під час зберігання та транспортування риби.
9. Суші їдять з природними дезінфекторами васабі та імбиром, здатними нейтралізувати шкідливий вплив багатьох бактерій. Васабі прешкоджає тромбоутворенню, росту грибків та розмноженню бактерій. Імбир регулює мікрофлору кишківника, має антибактеріальні властивості.
Кейс
Зустрілися в мальовничому селі на Херсонщині два фермери - Степан та Михайло. Чоловіки завзяті, передові, новинками різними цікавляться. Та й стали мову вести поміж себе про перспективи фермерства в Україні. Степан каже, що варто на сою чи арахіс переходити. А Михайло вважає, що існують новіші й перспективніші культури, які не тільки дохід приносять, а й сприяють покращенню стану довкілля.
АРАХІС
Урожайність арахісу становить 3т/га, ціна реалізації 800-1000 грн/т, що робить цю культуру економічно привабливішою в порівнянні із соєю.
Стебла арахісу не пропадають даремно: бадилля і арахісова макуха - цінний корм для тварин, за поживними якостями не поступаються сіну люцерни і конюшини.
Після збору урожаю арахіс можна тривалий час зберігати в бобах в добре провітюваних приміщеннях за температури +8 + 10 градусів.
Харчова цінність та калорійність арахісу
Калорії ккал: 551;
Білки 26,3г;
Жири 45,2г;
Вуглеводи 9,9г.
Арахіс – джерело високоякісного рослинної олії. Вона містить велику кількість ненасичених жирних кислот, що є цінним для правильного здорового харчування. Арахісове масло використовують як заправку для салатів і для приготування різноманітних страв.
Арахіс вживається в їжу як самостійна страва. Особливо популярний смажений солоний арахіс, який часто вживають в якості корисного снека. Арахіс додають у кондитерські вироби.
ВЧЕНІ заявили про те, що арахіс здатний захистити серце і артерії від можливих проблем, що зменшує ризик розвитку інфарктів і інсультів. Про висновки дослідників повідомляє сайт Університету Пенсільванії.
Хлорела
Хлорела - одноклітинна зелена водорость. Її вирощування успішно впроваджено у фермерському господарстві на Одещині. Застосування як кормової добавки суттєво покращує поживність м'яса птиці та яєць. Проведення досліджень з використання суспензії хлорели для удобрення та поливу посівів зернових культур показало суттєве зростання урожайності, покращення поживних якостей зерна, відновлення гумусу в ґрунті, перешкоджає екологічній деградації.
Дослідження впливу суспензії живої культури хлорели на ріст і розвиток винограду показали покращення приживлюваності живців, покращення росту вегетативної маси кущів, покращення урожайності.
При вирощуванні в природних умовах зменшують кількість азоту і фосфору у водоймі, витісняє з екосистем ціанобактерії (причину "цвітіння водойм"), здатна акумулювати і переробляти нафту і нафтопродукти, важкі метали.
Поживна цінність:
білків 40-50%
жирів -22%
вуглеводів - 12-25%.
Водорості дуже швидко накопичують біомасу при вирощуванні. Ця якість зробила її затребуваним об’єктом дослідження і культивування. Її використовують для експериментальних дослідів в екологічних замкнутих системах життєзабезпечення. Представники цього роду в період життєдіяльності виділяють в процесі фотосинтезу багато кисню. Дана особливість знайшла застосування для регенерації повітря в космічних кораблях і підводних човнах. У сучасній космонавтиці хлорелі відводиться не остання роль. Знову таки через формування кисню, короткого процесу вегетації і швидкості розмноження. Отриману від неї біомасу використовують на орбітальних станціях. Вона ще виступає і джерелом їжі, поживні якості якої просто вражають. У білку водорості багато корисних вітамінів, мікроелементів і амінокислот. За харчовою цінністю її порівнюють з яловичим м’ясом. Єдина проблема в тому, що перераховані поживні речовини покриті міцною оболонкою. Її зруйнувати травні ферменти людини не можуть, тому доводиться оболонку руйнувати хімічним шляхом, а після вживати. З хлорели також роблять медикаментозні препарати – вони покращують функції імунітету, є болезаспокійливими засобами, зменшують артеріальний тиск, видаляють сполуки важких металів.
Лямбліоз
Лямбліоз – це інфекційна патологія, яку викликають лямблії – найпростіші, що паразитують у тонкому кишківнику. Захворювання поширене в азіатських, африканських, латиноамериканських країнах. Але випадки лямбліозу діагностуються і в Європі. Тому своєчасна діагностика лямбліозу в дітей та дорослих надзвичайно важлива.
Інша назва захворювання – гардиніаз.
Зараження лямбліями кишківника відбувається так:
Потрапивши у травну систему, лямблії одразу спрямовуються у тонкий кишківник, де подразнюють слизову, викликаючи її запалення. Якщо вони потрапляють у товстий кишківник, то втрачають рухливість і трансформуються в цисти, а ті виділяються назовні з калом.
Клінічні симптоми, якими проявляється лямбліоз:
Диспептичні явища
Характерними є:
Порушення загального стану організму
Ознаки:
Токсоплазмоз
Токсоплазмоз – інфекційне захворювання, коли можуть уражатися всі органи і системи організму. Хвороба небезпечна, в певних умовах може призводити до безпліддя або народження дітей з вродженими патологіями. Враховуючи це, симптоми токсоплазмозу в людини потрібно знати кожному – раннє звернення за кваліфікованою медичною допомогою допомагає уникнути ускладнень.
Найчастіше ця інфекція протікає безсимптомно або супроводжується нехарактерною клінічною картиною. До найбільш яскравих симптомів токсоплазмозу належать:
Такі симптоми часто сприймаються як сигнал прогресування гострого респіраторно-вірусного захворювання. Тому і лікування призначається неправильне, яке «змазує» клінічну картину. У такому разі токсоплазмоз переходить в хронічну форму і буде характеризуватися:
Сонна хвороба
Африканський трипасономоз щорічно діагностується у десятків тисяч людей, які проживають переважно в країнах африканського континенту.
Паразити трипаносоми, мають плескато-довгасту веретеноподібну форму, і є збудниками сонної хвороби. Вони досить рухливі і переміщуються за допомогою напівпрозорої мембрани.
Паразити потрапляють під шкіру і в кров людини під час ссання крові мухою цеце. Менша кількість трипаносом потрапляє в кровотік, а більша - накопичується в місці укусу. У цьому місці збудники хвороби активно розмножуються і утворюють болючий вузол. За допомогою міжтканевого простору і лімфи паразити поширюються по всьому тілу. Малоприємний той факт, що в людському організмі інфекція постійно мутує.
З-за активної атаки антитіл, що виробляються імунною системою, перша група паразитів швидко гине. Однак після цього розмножуються мутовані паразити. При цьому кожен інфекційний штам утворює сотні нових видозмінених трипаносом, з якими імунітет людини не в змозі впоратися сам. З цієї причини при відсутності своєчасного грамотного лікування людина вмирає.
Терапія сонної хвороби утруднена через те, що до цих пір вченим не вдалося визначити, яким чином паразити вражають тканини.
Майстер-клас для вчителів біології та основ здоров'я
Учитель живе до тих пір, поки він вчиться,
коли він перестає вчитися, у ньому вмирає вчитель.
К. Ушинський
Відповідні правила тренінгу
Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів
МЕТА:
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:
ОБЛАДНАННЯ:
Роздавальний матеріал, теоретичний матеріал для розв'язування кейсів, канцелярське приладдя для групової роботи. Устаткування: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми PowerPoint з пакета Microsoft Office.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:
Лекційно-практичне заняття
Очікувані результати:
Орієнтовна тривалість: 90 хвилин
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ
Вступне слово майстра-тренера
Сучасне життя вимагає від освітян використання нових методів навчання молоді, суть котрих у пізнанні суспільних і природних явищ та становленні цілісної свідомої особистості, що активно і творчо реалізує себе.
Сьогодення вимагає вміння самостійно діяти, приймати виважені рішення, нести відповідальність за свій вибір, орієнтуватись у швидкоплинних економічних та суспільних процесах.
Основною формою організації освітнього процесу з біології та основ здоров'я є урок. Ключовою компетентністю предметів галузі "Природознавство" є природнича наукова компетентність. Вона формується як здатність і готовність учнів до використання особистісно значущої системи знань і методології природничих наук для пояснення і адекватного ставлення до природи, розуміння сучасної природничо-наукової картини світу як образу природи, закономірностей перебігу природних явищ, знання наукових основ сучасного виробництва, техніки, технологічних навичок безпечного життя у сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізованої взаємодії з природним середовищем. З метою якісного виконання програми та всебічного впровадження методичних рекомендацій щодо формування ключових компетентностей та реалізацію наскрізних змістових ліній пропоную розглянути один із методів організації освітнього процесу на уроках біології та основ здоров'я.
До вашої уваги теоретична частина семінару у вигляді презентації (додаток №15).
Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 1: (додатки № 01-02)
уважно прочитайте казочку-завдання, опрацюйте матеріал кейсу, лаконічно сформулюйте відповіді на запитання.
Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 2: (додатки № 03-09)
уважно прочитати діалог фермерів, учасникам першої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати роздатковий матеріал про арахіс, учасникам другої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати матеріали про хлорелу. Після опрацювання в групах лаконічно і чітко сформулювати висновки про перспективи ширшого впровадження в культуру названих рослин у фермерських господарствах регіону.
Завдання до кейсу № 3: (додатки № 10-13)
висунути гіпотези щодо діагнозу героя розповіді, врахувавши всі перераховані факти з його біографії.
Завдання до кейсу № 4: (додаток № 14)
Скласти тижневе меню для студента, враховуючи принципи раціонального збалансованого харчування та обмежені фінансові можливості.
Де і коли можна використати наведені кейси:
Кейс № 1:
на уроках біології в 6 та 10 класах під час вивчення теми "Бактерії", на уроках основ здоров'я під час вивчення інфекційних захворювань, з метою формування компетентності у природничих науках і технологіях, реалізації змістової лінії ,"Здоров'я і безпека".
Кейс № 2:
на уроках біології в 6 класі вивчаючи хлорелу та арахіс, уроках біології в 10 класі вивчаючи розділ "Біорізноманіття" з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації змістових ліній "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Підприємництво і фінансова грамотність".
Кейс № 3:
на уроках біології та основ здоров'я вивчаючи гельмінтів, на уроках захисту Вітчизни з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації наскрізної лінії "Здоров'я і безпека".
Кейс №4:
на уроках біології під час вивчення теми "Травна система", на уроках основ здоров'я під час вивчення фізичної складової здоров'я з метою формування компетентності у природничих науках і технологіях, реалізації змістової лінії "Здоров'я і безпека".
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛ
Майстер-клас для вчителів біології та основ здоров'я
Учитель живе до тих пір, поки він вчиться, коли він перестає вчитися, у ньому вмирає вчитель.
К. Ушинський
Відповідні правила тренінгу
Будь відкритим до нових знань, ідей.
Не переривай іншого, говори по черзі.
Не відхиляйся від теми обговорення.
Цінуй свій час і час кожного.
Не критикуй.
Дотримуйся конфіденційності.
Зберігай веселий настрій.
Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів
МЕТА:
ознайомити учасників майстер-класу з теоретичним та практичним досвідом використання методу розв'язування завдань практичних життєвих ситуацій на уроках біології та основ здоров'я;
дати змогу кожному вчителю на практиці переконатись в доцільності впровадження методу для формування ключових компетентностей учнів та реалізації наскрізних ліній під час викладання біології та основ здоров'я.
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:
– актуалізувати й узагальнити наявні в учасників знання про історію впровадження кейс-технології, стимулювати їх інтелектуальний і творчий потенціал;
– викликати стійкий інтерес до теми майстер-класу, спонукати учасників до активної роботи на занятті;
– сприяти формуванню в кожного з учасників власних позитивних внутрішніх установок на використання елементів кейс-технології у власній педагогічній діяльності;
– розвивати навички спілкуватися й роботи в групах.
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:
– познайомитися з кейс-технологією ;
– набути практичного досвіду використання деяких прийомів створення та розв'язування кейсів;
– намітити шляхи використання кейс-технології у власній педагогічній діяльності.
ОБЛАДНАННЯ:
Роздавальний матеріал, теоретичний матеріал для розв'язування кейсів, канцелярське приладдя для групової роботи. Устаткування: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми PowerPoint з пакета Microsoft Office.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:
Лекційно-практичне заняття
Очікувані результати:
поглиблення та розширення теоретичних знань учасників про історію виникнення технології,її впровадження в освітній процес ,переваги та недоліки кейс-методу;
популяризація нестандартних підходів у викладанні предметів природничого циклу, наближення завдань, які розв'язуються на уроках до викликів, які ставить реальне доросле життя;
плідна співпраця колег, обмін досвідом, взаємонавчання.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ
1. Вступне слово майстра.
2. Перегляд мотиваційного ролика (відеосюжет 3 )
3. Презентація теоретичного матеріалу (додаток №11).
4. Формування груп, складання правил роботи в групах.
5. Робота з матеріалами кейсу № 1, презентування результатів роботи в групах.
6. Фізкультхвилинка. Руханка «ТУК-ТУК» (відеосюжет 2 )
7. Робота з матеріалами кейсу №2, презентування результатів роботи в групах.
8. Робота з матеріалами кейсу № 3, презентування результатів роботи в групах.
9. Робота з матеріалами кейсу №4, презентування результатів роботи в групах.
10.Обговорення, обмін думками.
Сучасне життя вимагає від освітян використання нових методів навчання молоді, суть котрих у пізнанні суспільних і природних явищ та становленні цілісної свідомої особистості, що активно і творчо реалізує себе. Сьогодення вимагає вміння самостійно діяти, приймати виважені рішення, нести відповідальність за свій вибір, орієнтуватись у швидкоплинних економічних та суспільних процесах.
Основною формою організації освітнього процесу з біології та основ здоров'я є урок. Ключовою компетентністю предметів галузі "Природознавство" є природнича наукова компетентність. Вона формується як здатність і готовність учнів до використання особистісно значущої системи знань і методології природничих наук для пояснення і адекватного ставлення до природи, розуміння сучасної природничо-наукової картини світу як образу природи, закономірностей перебігу природних явищ, знання наукових основ сучасного виробництва, техніки, технологічних навичок безпечного життя у сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізованої взаємодії з природним середовищем. З метою якісного виконання програми та всебічного впровадження методичних рекомендацій щодо формування ключових компетентностей та реалізацію наскрізних змістових ліній пропоную розглянути один із методів організації освітнього процесу на уроках біології та основ здоров'я.
До вашої уваги теоретична частина семінару у вигляді презентації
(додаток №11).
Завдання для роботи з матеріалами кейсу № 1: (додатки № 01-02) уважно прочитайте казочку-завдання, опрацюйте матеріал кейсу, лаконічно сформулюйте відповіді на запитання.
(відеосюжети 4 , 5 , 6 , 7 )
уважно прочитати діалог фермерів, учасникам першої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати роздатковий матеріал про арахіс, учасникам другої групи переглянути відеофрагменти та опрацювати матеріали про хлорелу. Після опрацювання в групах лаконічно і чітко сформулювати висновки про перспективи ширшого впровадження в культуру названих рослин у фермерських господарствах регіону.
висунути гіпотези щодо діагнозу героя розповіді, врахувавши всі перераховані факти з його біографії.
Скласти тижневе меню для студента, враховуючи принципи раціонального збалансованого харчування та обмежені фінансові можливості.
Де і коли можна використати наведені кейси:
Кейс № 1: на уроках біології в 6 та 10 класах під час вивчення теми "Бактерії", на уроках основ здоров'я під час вивчення інфекційних захворювань, з метою формування компетентності у природничих науках і технологіях, реалізації змістової лінії ,"Здоров'я і безпека".
Кейс № 2:
на уроках біології в 6 класі вивчаючи хлорелу та арахіс, уроках біології в 10 класі вивчаючи розділ "Біорізноманіття" з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації змістових ліній "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Підприємництво і фінансова грамотність".
Кейс № 3: на уроках біології та основ здоров'я вивчаючи гельмінтів, на уроках захисту Вітчизни з метою формування компетентності у природничих науках, реалізації наскрізної лінії "Здоров'я і безпека".
Кейс №4:
на уроках біології під час вивчення теми "Травна система", на уроках основ здоров'я під час вивчення фізичної складової здоров'я з метою формування компетентності у природничих науках і технологіях, реалізації змістової лінії "Здоров'я і безпека".
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛ
1. Арахіс культурний. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D0%B0%D1%85%D1%
96%D1%81_%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83% D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B9
2. Відеосюжет (руханка). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=T7ofWPCl8-E
3. Відеосюжет (мотиваційне відео). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=U4Y7rrWzGHUs
4. Відеосюжет (посадка арахісу). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=HZRVzPuygaQ
5. Відеосюжет (як ми вирощуємо арахіс). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=n4UW46a8CR8
6. Відеосюжет (фермерське господарство). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=4G5C31OZ-9E
7. Відеосюжет (хлорела). [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=kxCMkm3cbMQ
8. Кейс-метод як засіб формування життєвих компетентностей учнів. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://naurok.com.ua/keysmetod-yak-sposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv13118.html
9. Лямбліоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8F%D0%BC%D0%B1%D0
10.Сонна хвороба. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0 %B0_%D1%85%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B0
11.Токсоплазмоз. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://compendium.com.ua/uk/tutorials-uk/infektsijni-hvorobi-uditej/toksoplazmoz/
12.Хлорела. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BB%D0%BE%D1%80%D0
13.Цікаві факти про бактерії. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://cikavo-znaty.com/625-ckav-fakti-pro-bakteryi-html/