Урок-кейс з БЖД«Застосування ризик орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку нс.» допоможе сформувати в учнів систему практичних і наукових знань, умінь та навичок з теми, зокрема, ознайомити з основними принципами порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях; навчитися моделювати умови виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій; розвивати вміння планувати свою діяльність, враховуючи аналіз можливостей і обставин; виховувати готовність грамотно діяти в надзвичайних ситуаціях.
Практичне заняття № 4
Тема: Застосування ризик-орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку НС(надзвичайних ситуацій).
Мета: ознайомити з основними принципами порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях; навчитися моделювати умови виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій; розвивати вміння планувати свою діяльність, враховуючи аналіз можливостей і обставин; виховувати готовність грамотно діяти в надзвичайних ситуаціях.
Обладнання: ілюстративний матеріал, запис звукового сигналу «Увага всім!»), роздавальний матеріал для роботи в групах (алгоритм моделювання ситуації).
Тип уроку: комбінований
ХІД заняття
-привітання
-перевірка присутніх
II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ
Бесіда (ілюстративний супровід)
Абсолютної безпеки не існує. Ми постійно можемо наражатися на небезпеки.
Людина щодня потрапляє в ситуації, що пов’язані з ризиком. Ризик — можлива небезпека.
Слайд1-2 Приклади щоденних ризиків і небезпек
Ризики бувають виправданими і невиправданими.
Слайд4.-вправа Learning apps
Будь-яка ситуація, пов’язана з ризиком, має певні наслідки. За наслідками оцінюють рівень ризику. Так, перебігати дорогу на червоне світло світлофора — значно вищий ризик, ніж ризик запізнитися на урок.
Не все залежить лише від дій людини і її впливу на обставини, що можуть скластись. Багато ситуацій трапляється, яких ми можемо і не очікувати. Це надзвичайні ситуації.
Слайд 5
— Які ви знаєте види надзвичайних ситуацій?
Хто пригадає згідно якого нормативного документу класифікують надзвичайні ситуації?
Нагадаю, що в законодавство регламентується :
Постановою Кабінету Міністрів України № 1099 **Про порядок класифікації надзвичайних ситуацій" затверджено "Положення про класифікацію надзвичайних ситуацій".15 липня 1998 року
Надзвичайні ситуації загрожують здоров’ю і життю людей. Слайд 7-15
Слайд 16
Відповідно до ситуацій які можуть відбуватись на територіях нашої країни, згідно чинного законодавства, держава гарантує певний рівень безпеки для населення та сплату страхових виплат у разі виникнення надзвичайних ситуацій:
1. Законодавство України у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру грунтується на Конституції України (254к/96-ВР) та містить Закон «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» (ВР, 2000, N 40, ст.337 ),
2. Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» (ВР,2000,№1550-14), інші нормативно-правові акти.
IІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд 17-18 Причини надзвичайних ситуацій відомі.
- Надзвичайні ситуації якого виду переважають в нашому регіоні?
— Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички та знання правил поведінки в умовах виникнення чи загрози надзвичайної ситуації?
Тим паче ви, як майбутні вчителі, які будуть нести відповідальніть за життя і здоров’я учнів під час навчально-виховного процесу повинні знати і вміти грамотно застосовувати првила безпеки в разі виникнення надзвичайної ситуації.
Слайд 19
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ
Метою сьогоднішнього заняття є: навчитись побудові моделей виникнення та розвитку НС(надзвичайних ситуацій).
Слайд 20
Якщо ви чуєте сигнал «Увага всім!» -відеозапис
Слайд 21 В надзвичайних ситуаціях слід діяти за такою схемою.
Моделювання надзвичайних ситуацій відіграє важливу роль у прогнозуванні та запобіганні небезпек.
Для проведення моделювання небезпечних ситуацій пропонується такий алгоритм.
Слайд 22 Алгоритм моделювання
1 Визначити сферу прояву небезпечної ситуації (природна, техногенна, соціально-політична, воєнна).
2 Встановити можливі передумови виникнення небезпечної ситуації.
3 Визначити найбільш імовірний характер прояву небезпечної ситуації.
4 Запропонувати заходи прогнозування, попередження або уникнення небезпечної ситуації.
5 Скласти описову модель даної небезпечної ситуації по нижченаведеній схемі.
Слайд 23
ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ
Слайд 24-28
Розглянемо одну ситуацію за поданою схемою всі разом для прикладу.
Скласти модель небезпечної ситуації на випадок виникнення землетрусу.
1 Визначаємо сферу прояву: природна
2 Передумови виникнення:
Землетруси - підземні поштовхи і коливання поверхні Землі, викликані природними причинами (головним чином тектонічними процесами) або штучними процесами (вибухи, заповнення водосховищ, обваленням підземних порожнин гірських виробок).
3 Характер прояву небезпечної ситуації.
Залежно від сили землетрусу, близькості епіцентру, а також місця його виникнення виявляється різна ступінь наслідків цього явища.
Для оцінки та порівняння землетрусів використовуються шкала магнітуд і шкала інтенсивності від 1 до 12 балів .
До важливих проблем, що виникають після землетрусів, належать:
— руйнування споруд, конструкцій, залишки яких становлять потенційну загрозу;
— велике зосередження людей без житла і відсутність відповідних санітарно-епідемічних умов створюють ризик поширення інфекційних хвороб;
— руйнування мережі комунальних служб;
— відсутність житлових приміщень, питної води і їжі;
— відсутність або недостатня кількість медичного персоналу, лікарень, медичного обладнання і ліків для надання екстреної медичної допомоги постраждалим;
— розшук і рятування людей з-під завалів;
— аварійно-відновні роботи на зруйнованих мережах водопостачання і електрозабезпечення, необхідних для проведення рятувальних робіт і забезпечення життєдіяльності.
4 Запропонувати заходи прогнозування, попередження або уникнення небезпечної ситуації.
За результатами численних спостережень перед виникненням багатьох землетрусів відбуваються наступні природні явища:
Виявляється землетрусу можна попередити. Для цього використовується мережа з автоматичними датчиками. Відстані між датчиками складає близько 3000 кілометрів. Датчики реєструють поле на тих частотах, на яких це поле відчувають тварини.
Унаслідок того, що землетруси або підземні поштовхи відбуваються в результаті раптових і швидкоплинних змін в самих надрах планети, попередити їх виникнення в даний час практично нереально. Тому для того, щоб спробувати врятувати себе і життя своїх близьких під час цієї природної катастрофи дуже важливо знати, що потрібно робити при землетрусі і вміти надавати першу допомогу.
Кожній людині дуже важливо знати правила поведінки при землетрусі для того, щоб не розгубитися в самий відповідальний момент і постаратися по можливості надати собі і оточуючим максимально можливу допомогу. У першу чергу це стосується тих людей, які постійно проживають або тимчасово перебувають в сейсмічно небезпечних зонах, які повинні завжди бути напоготові.
Як діяти під час землетрусу?
Заборонено: користуватися ліфтом, стрибати з верхніх поверхів, запалювати сірники та свічки.
Слайд 29
РОБОТА В ГРУПАХ
Індивідуальні завдання по групам
На виконання завдання відводиться 15 хвилин часу + 2-3хв кожній групі на представлення моделі та обговорення.
На дошці формуємо спільний плакат-пам’ятку “БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ” (правила поведінки при…)
Пам’ятка розміщена на сайті. Як діяти в разі виникнення надзвичайних ситуацій?
Слайд 30
Перевірка теоретичних знань з теми за допомогою тестування AD Tester. (12 питань-10хв)
Підсумок
Виставлення попередніх оцінок.
Домашнє завдання. На сайті (https://sites.google.com/site/osnoviopvgaluzi/bzd-i-op-u-11b/prakticne-zanatta-4).
Презентація до уроку