Кейс-урок за темою «Роберт Шеклі. «Запах думок». Роздуми автора про майбутнє людини

Про матеріал

Кейс-урок допомагає створити умови для розвитку ціннісного ставлення до себе та оточуючих; допомогти учням усвідомити, що змінювати світ варто розпочати із себе.

Перегляд файлу

Кейс-урок за темою  «Роберт Шеклі. «Запах думок». Роздуми автора про майбутнє людини. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму».

Мета: сприяти формуванню вміння вчитися, критичного мислення; створити умови для розкриття гуманістичного змісту оповідання;  формувати вміння розкрити роль образу думки у творі; створити умови для розвитку ціннісного ставлення до себе та оточуючих; допомогти учням усвідомити, що змінювати світ варто розпочати із себе.
Обладнання: проектор, підручники, роздатковий матеріал (кейси із завданнями та фото).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: 

  • учні знатимуть зміст оповідання, риси характеру Кліві; ознаки фантастичної літератури;
  • учні вмітимуть характеризувати образи майбутнього у творі, називатимуть твори сучасного мистецтва на тему  майбутнього, висловлюватимуть думку щодо майбутнього, ролі мистецтва в майбутньому.

Розгортка за темами:

  1. Людина і суспільство.
  2. Живопис, музика.
  3. Кіно.
  4. Українська та зарубіжна літератури.
  5. Біологія та психологія.

 

Двом типам  людей здатне належати майбутнє –

Це людина думки і людина праці.

Думка і праця – нероздільні.

В.Гюго

Майбутнє – у сьогоденні, але майбутнє – і в минулому.

Це ми створюємо його. Якщо воно погане, у цьому наша провина.
А.Франс.

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Доброго дня. Коли я сьогодні йшла на урок, то уявляла, як ви мене зустрінете. Уявляла ваші посмішки, уявляла нашу з вами працю. Маю надію, що моя уява стане реальністю, бо я вже бачу ваші посмішки, а отже, наша праця буде приємною і успішною.

Файл 1.

У кейс-урок я хочу сьогодні покласти такі побажання для вас: позитивний настрій, натхненну співпрацю, міцні знання, успіх.


ІІ. Етап покладання мети та оголошення теми уроку.

Учитель. Сьогодні ми продовжуємо вивчати твір Р.Шеклі «Запах думок». Запишіть тему в зошити.
Файл 2. Тема уроку.

Дердавні вимоги щодо рівня вашої освітньої підготовки ми читаємо такі (Файл 3):

- учні досліджують образ майбутнього у творах сучасного мистецтва;

- висловлюють свої думки щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.

А які цілі ви ставите перед собою? (Цілепокладання)

Сподіваюся, що оповідання Р.Шеклі дасть вам можливість зрозуміти, на скільки сильна ваша уява і ваша думка.

Файл 4. Пояснення епіграфів уроку.
Учитель. Ми вже знаємо, що світ швидко змінюється, і те, що вчора ще було уявою, сьогодні вже стає реальністю. Вислови В.Гюго і А.Франса перегукуються із задумом Р.Шеклі, який хоче показати нам, якою має бути людина в майбутньому, щоб могла вижити у боротьбі з невідомим.
 

ІІІ. Етап організації навчальної діяльності.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Файл 5. Гра «Спіймай помилку». Відповідати «Так» або «Ні».(кожна правильна відповідь оцінюється у 0,5 б)

1. Р. Шеклі – англійський письменник-фантаст.

2. На зорельоті зламалася система опалення.

3. Корабель вибухнув під час посадки.

4. Кліві беріг поштову сумку.

5. Біля уламків корабля герой підібрав металевий стержень.

6. Звірі на планеті спілкувалися свистом.

7. Героя переслідували зелені вовки.

8. Кліві знепритомнів, коли на нього вищирилася пантера.

9. Щоб налякати звірів, герой прикинувся левом.

10. Кліві видав дятел, коли той прикинувся кущем.

11. Щоб врятуватися від зраї, Кліві влаштував потоп.

12. Кліві нагородили медаллю, бо той зберіг пошту.

Файл 6. Перевірка.

  1. Вивчення нового матеріалу.
    (Учні об’єднуються в групи за допомогою 4 кольорів: жовтого, синього, зеленого та фіолетового). Зачитати про значення кожного кольору.

 

Зелений - це «проникнення в самого себе». Це самоусвідомлення, управління собою, самооцінка. Створюючи стабільність і сталість, зелений являє собою систему цінностей.

Синій колір викликає розслабленість і задоволення. Він дає почуття глибокої гармонії, впорядкованості, єднання і захищеності. 

Жовтий — це рішення, звільнення, зміна, розвиток, широкий простір. Це пошук нового.

Фіолетовий є кольором трансцендентності, переходу в світ, де домінують емоційні цінності. Фіолетовий — це єдність протилежностей. 

Файл 7. Учитель. Ми спробуємо дослідити тему нашого кейс-уроку за допомогою таких блоків: Людина і суспільство (зелений колір), Живопис і музика (синій колір), Кіно (фіолетовий), Українська та зарубіжна літератури (жовтий), а також останній блок: Біологія та психологія.
Кожна група отримує завдання, які будуть об’єднані однією темою. (На роботу – 5 хвилин. Через 5 хвилин – представлення).

 

Блок 1. Людина і суспільство.

Завдання.

  1. Як ви уявляєте майбутнє?
  2. Чи вірите ви в людські можливості і силу розуму?

Блок 2. Живопис і музика.

Завдання.

  1. Як уявляють майбутнє художники і музиканти?
  2. Чи вірять вони в людські можливості і силу розуму?

(Після виступу цієї групи дати учням прослухати фрагмент відео https://www.youtube.com/watch?v=3O7FyMCSQpg

Питання: які почуття викликала у вас ця музика? У чому її особливість, унікальність?)

Блок 3. Кіно.

  1. Як зображується майбутнє у кіномистецтві?
  2. Які відомі фільми про майбутнє ви знаєте?

(Перегляд трейлеру  «Трансформери. Останній рицар». https://www.youtube.com/watch?v=WzKcZl_w4tc

Після перегляду трейлеру поставити питання: Чи прослідковують режисери та продюсери у своїх творах віру в людські можливості та силу розуму?)

Блок 4. Українська та зарубіжна літератури.
1.  Дослідіть, що спільного та що відмінного у творах Р.Шеклі та Л.Ворониної? Чи вірять вони в людські можливості і силу людського розуму?

(Для відповіді скористайтеся прийомом «Кола Вена»)

2.Як зображує майбутнє Р.Шеклі?

Для роботи кожній групі видаються теки, у яких є матеріали, що можуть допомогти учням. Це фото із такими зображеннями:  міста майбутнього, екологія майбутнього, картини майбутнього, ноти музики Бетховина та пісень Потапа. Учні можуть скористатися цими матеріалами для своїх доповідей.

Блок 5. Біологія та психологія. (Метод проблемних запитань) Файл 12.

  1. Як людина може змінити світ?
  2. Як змінює світ Кліві?
  3. Яких здібностей він набуває?
  4. Що таке телепатія?
  5. Хто або що є головним героєм: Кліві чи його розум, думка?
  6. Що таке гуманізм?

Гуманізм —це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність, створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.

  1. У чому гуманістичний зміст оповідання?

IV. Підсумковий етап.

Літературний диктант. (0,5 б. кожна відповідь) Файл 13

  1. Лерой Кліві був за професією…
  2. Герой потрапив на планету…
  3. Кліві забрав із собою…
  4. Яких тварин спочатку побачив Кліві?
  5. Лероя Кліві здивувало, що тварини були…
  6. На планеті хижаки знаходили свою жертву за допомогою…
  7. Яка з тварин була зеленого кольору?
  8. Що збило пантеру з пантелику і вона пішла геть?
  9. Звірі вирішили напасти на Кліві, бо він…
  10. Коли герой прикинувся кущем, його видає…
  11. Від розлючених звірів герой врятувався за допомогою…
  12. Що здивувало рятувальників?

 

Відповіді  Файл 14

  1. Лерой Кліві був…
  2. Герой потрапив на планету…
  3. Кліві забрав із собою…
  4. Яких тварин спочатку побачив Кліві?
  5. Лероя Кліві здивувало, що тварини були…
  6. На планеті хижаки знаходили свою жертву за допомогою…
  7. Яка з тварин була зеленого кольору?
  8. Що збило пантеру з пантелику і вона пішла геть?
  9. Звірі вирішили напасти на Кліві, бо він…
  10. Коли герой прикинувся кущем, його видає…
  11. Від розлючених звірів герой врятувався за допомогою…
  12. Що здивувало рятувальників?

 

Оцінювання. Виставлення отриманих балів у щоденник.

Файл 15 Рефлексія:

  • Чи досягли ви поставлених цілей?
  • Чому навчило вас оповідання «Запах думок»?
  • Чи вірите ви в силу розуму?

V. Домаєнє завдання. Файл 16

1. Скласти пам’ятку «Якою повинна бути людина майбутнього».

2. Підготувати повідомлення про Леонарда да Вінчі.

3. Підготувати повідомлення про картину “Джоконда”.

(2 та 3 – на вибір)

 

 

doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
9606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку