Кейс-урок допомагає створити умови для розвитку ціннісного ставлення до себе та оточуючих; допомогти учням усвідомити, що змінювати світ варто розпочати із себе.
Кейс-урок за темою «Роберт Шеклі. «Запах думок». Роздуми автора про майбутнє людини. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму».
Мета: сприяти формуванню вміння вчитися, критичного мислення; створити умови для розкриття гуманістичного змісту оповідання; формувати вміння розкрити роль образу думки у творі; створити умови для розвитку ціннісного ставлення до себе та оточуючих; допомогти учням усвідомити, що змінювати світ варто розпочати із себе.
Обладнання: проектор, підручники, роздатковий матеріал (кейси із завданнями та фото).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати:
Розгортка за темами:
Двом типам людей здатне належати майбутнє –
Це людина думки і людина праці.
Думка і праця – нероздільні.
В.Гюго
Майбутнє – у сьогоденні, але майбутнє – і в минулому.
Це ми створюємо його. Якщо воно погане, у цьому наша провина.
А.Франс.
Хід уроку
І. Етап орієнтації.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Доброго дня. Коли я сьогодні йшла на урок, то уявляла, як ви мене зустрінете. Уявляла ваші посмішки, уявляла нашу з вами працю. Маю надію, що моя уява стане реальністю, бо я вже бачу ваші посмішки, а отже, наша праця буде приємною і успішною.
Файл 1.
У кейс-урок я хочу сьогодні покласти такі побажання для вас: позитивний настрій, натхненну співпрацю, міцні знання, успіх.
ІІ. Етап покладання мети та оголошення теми уроку.
Учитель. Сьогодні ми продовжуємо вивчати твір Р.Шеклі «Запах думок». Запишіть тему в зошити.
Файл 2. Тема уроку.
Дердавні вимоги щодо рівня вашої освітньої підготовки ми читаємо такі (Файл 3):
- учні досліджують образ майбутнього у творах сучасного мистецтва;
- висловлюють свої думки щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.
А які цілі ви ставите перед собою? (Цілепокладання)
Сподіваюся, що оповідання Р.Шеклі дасть вам можливість зрозуміти, на скільки сильна ваша уява і ваша думка.
Файл 4. Пояснення епіграфів уроку.
Учитель. Ми вже знаємо, що світ швидко змінюється, і те, що вчора ще було уявою, сьогодні вже стає реальністю. Вислови В.Гюго і А.Франса перегукуються із задумом Р.Шеклі, який хоче показати нам, якою має бути людина в майбутньому, щоб могла вижити у боротьбі з невідомим.
ІІІ. Етап організації навчальної діяльності.
Файл 5. Гра «Спіймай помилку». Відповідати «Так» або «Ні».(кожна правильна відповідь оцінюється у 0,5 б)
1. Р. Шеклі – англійський письменник-фантаст.
2. На зорельоті зламалася система опалення.
3. Корабель вибухнув під час посадки.
4. Кліві беріг поштову сумку.
5. Біля уламків корабля герой підібрав металевий стержень.
6. Звірі на планеті спілкувалися свистом.
7. Героя переслідували зелені вовки.
8. Кліві знепритомнів, коли на нього вищирилася пантера.
9. Щоб налякати звірів, герой прикинувся левом.
10. Кліві видав дятел, коли той прикинувся кущем.
11. Щоб врятуватися від зраї, Кліві влаштував потоп.
12. Кліві нагородили медаллю, бо той зберіг пошту.
Файл 6. Перевірка.
Зелений - це «проникнення в самого себе». Це самоусвідомлення, управління собою, самооцінка. Створюючи стабільність і сталість, зелений являє собою систему цінностей.
Синій колір викликає розслабленість і задоволення. Він дає почуття глибокої гармонії, впорядкованості, єднання і захищеності.
Жовтий — це рішення, звільнення, зміна, розвиток, широкий простір. Це пошук нового.
Фіолетовий є кольором трансцендентності, переходу в світ, де домінують емоційні цінності. Фіолетовий — це єдність протилежностей.
Файл 7. Учитель. Ми спробуємо дослідити тему нашого кейс-уроку за допомогою таких блоків: Людина і суспільство (зелений колір), Живопис і музика (синій колір), Кіно (фіолетовий), Українська та зарубіжна літератури (жовтий), а також останній блок: Біологія та психологія.
Кожна група отримує завдання, які будуть об’єднані однією темою. (На роботу – 5 хвилин. Через 5 хвилин – представлення).
Блок 1. Людина і суспільство.
Завдання.
Блок 2. Живопис і музика.
Завдання.
(Після виступу цієї групи дати учням прослухати фрагмент відео https://www.youtube.com/watch?v=3O7FyMCSQpg
Питання: які почуття викликала у вас ця музика? У чому її особливість, унікальність?)
Блок 3. Кіно.
(Перегляд трейлеру «Трансформери. Останній рицар». https://www.youtube.com/watch?v=WzKcZl_w4tc
Після перегляду трейлеру поставити питання: Чи прослідковують режисери та продюсери у своїх творах віру в людські можливості та силу розуму?)
Блок 4. Українська та зарубіжна літератури.
1. Дослідіть, що спільного та що відмінного у творах Р.Шеклі та Л.Ворониної? Чи вірять вони в людські можливості і силу людського розуму?
(Для відповіді скористайтеся прийомом «Кола Вена»)
2.Як зображує майбутнє Р.Шеклі?
Для роботи кожній групі видаються теки, у яких є матеріали, що можуть допомогти учням. Це фото із такими зображеннями: міста майбутнього, екологія майбутнього, картини майбутнього, ноти музики Бетховина та пісень Потапа. Учні можуть скористатися цими матеріалами для своїх доповідей.
Блок 5. Біологія та психологія. (Метод проблемних запитань) Файл 12.
Гуманізм —це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність, створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.
IV. Підсумковий етап.
Літературний диктант. (0,5 б. кожна відповідь) Файл 13
Відповіді Файл 14
Оцінювання. Виставлення отриманих балів у щоденник.
Файл 15 Рефлексія:
V. Домаєнє завдання. Файл 16
1. Скласти пам’ятку «Якою повинна бути людина майбутнього».
2. Підготувати повідомлення про Леонарда да Вінчі.
3. Підготувати повідомлення про картину “Джоконда”.
(2 та 3 – на вибір)