Розробка уроку на тему "Київська Русь за князювання Володимира Мономаха"

Про матеріал

ТЕМА: Київська Русь за князювання Володимира Мономаха

МЕТА: з'ясувати причини приходу до влади Володимира Мономаха; розуміти наслідки посилення великокнязівської влади; розвивати вміння давати характеристику історичній особі; формувати навички роботи з історичними джерелами та картами; виховувати повагу до минулого свого народу.

Перегляд файлу

ТЕМА: Київська Русь за князювання Володимира Мономаха

МЕТА: зясувати причини приходу до влади Володимира Мономаха; розуміти наслідки посилення великокнязівської влади; розвивати вміння давати характеристику історичній особі; формувати навички роботи з історичними джерелами та картами; виховувати повагу до минулого свого народу.

ОСНОВНІ ДАТИ: 1113 р. – повстання в Києві; 1113-1125 рр. – період князювання Володимира Мономаха.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедіа, навчальні картки.

ТИП УРОКУ: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.(Слайд 1)

Привітання з учнями.

 

 

 

ІІ. Актуалізація знань.(Слайд 2)

 

 

Історичний диктант.

1. Після смерті Ярослава Мудрого його сини – Ярославичи – спільно правили державою майже 20 років.

2. Князі Ізяслав, Святослав і Всеволод у 1068 р. зазнали жорстокої поразки від половців на річці Альта.

3. Кияни підняли повстання проти князя Ізяслава у 1068 році.

4. «Правда Ярославичів» скасовувала кровну помсту, замінивши її грошовим штрафом.

5. «Правда Ярославичів» частково захищала права залежних селян.

6. У 1073 р. тріумвірат Ярославичів припинив своє існування, і розпочалися князівські міжусобиці.

7. Князівський з’їзд у Любечі відбувся у листопаді 1097 р.

8. З’їхавшись у Любечі, князі вирішили питання про припинення міжусобиць та спільну боротьбу проти половців.

9. На Любецькому з’їзді було прийнято рішення про перехід земель від батька до сина, тобто за принципом отчинності(вотчина).

10. Рішення Любецького з’їзду про подальший перехід земель від батька до сина залишилось невиконаним.

11. Після Любеча князівські наради збиралися регулярно.

12. Роль, яку відіграли князівські з’їзди в організації боротьби проти половців, була позитивною.

(Слайд 3) Самоперевірка

 

 

 

ІІІ. Мотиваційний аспект.

Дешифратор.(Слайд 4)

254534546 5555527 (ВОЛОДИМИР МОНОМАХ)

 

 

Бесіда (Слайд 5)

1. Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?

2. Яку роль  він  відіграв у  проведенні  Любецького з'їзду князів?

Оголошення теми (Слайд 6)

 

 

 

 

(Слайд 7)

Розповідь.

   На сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській Русі, схарактеризуємо його зовнішню та внутрішню політику, визначимо наслідки його діяльності.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 8)

 

 

 

Проблемне питання. (Слайд 9)

Чи можна стверджувати, що князь Володимир Мономах був видатним державним діячем свого часу?

Завдання.

На протязі уроку заповняти схему «діяльність Володимира Мономаха» (Додаток №1).

 

  1. Володимир Мономах – людина і політик.

Завдання. (Слайд 10)

Додаток №2

   Розгляньте портрет Володимира Мономаха і спробуйте за зовнішністю схарактеризувати риси характеру князя.

Розповідь.

   Володимира Мономаха вважають великим патріотом держави і активним захисником Русі від половців.

   Видатний історик Василь Татищев так описав зовнішній вигляд князя:

«Він був гарним обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний».

Бесіда.

Які риси характеру, на вашу думку, необхідні князеві, щоб бути сильним державним діячем, полководцем, дипломатом?

 

 

  1. Утвердження Мономаха на київському столі, його державні заходи.

Робота з документом. (Слайд 11)

Уривок тексту «Повісті минулих літ» (роздатковий матеріал Додаток №3).

Уривок тексту «Повісті минулих літ»:

«Ранок в 17-й день 1113 року кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням: «Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський. А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятин двір, чи соцький, чи жидів пограбують, а ще й на ятрівку (невістку) твою нападуть, і на бояр, і на монастирі». Почув це Володимир і пішов до Києва. Зустріли його з великими почестями. Сів на столі отця свого і дідів своїх, і всі були раді, і смута вляглася».

Запитання до документа.

Чому кияни запросили на свій стіл Володимира Мономаха?

Відео-ролик №1 «Прихід до влади Володимира Мономаха». (Слайд 12)

Питання.

  1. При яких обставинах Володимир Мономах став князем?
  2. Чому його звали Мономахом?
  3. Чим він зажив слави?

 (Слайд 13)

Робота з контурною картою(Додаток №4).

Завдання.

Перед вами контурні карти та шаблони, на яких Київська Русь за часів різних князів, ви повинні знайти потрібний, на якому Київська Русь за часів Володимира Мономаха, приклеїти до контурної карти.

Робота з документом. (Слайд 14)

Витяг зі «Статуту» Володимира Мономаха.(роздатковий матеріал Додаток №5).(записати в зошит).

Витяг зі «Статуту» Володимира Мономаха.

  • бояри, що давали кому-небудь в борг, не мали права перетворити неспроможного боржника у раба;
  • лихварі не мали права отримувати великі відсотки за борги;
  • податки громадян зменшувались.

Запитання.

  1. Як, на ваш погляд, «Статут» вплинув на становище міських і сільських низів?
  2. Як ви вважаєте, які це мало наслідки?

Розповідь.

    Володимир пише «Повчання дітям», яке стало його заповітом, де князь доводить, що жити слід у злагоді зі своєю совістю, творячи добро й благочестя.

Відео-ролик №2 «Повчання дітям» (Слайд 15)

Питання.

  1. У чому полягав основний зміст «Повчання дітям»?
  2. Яку мету переслідував Володимир Мономах залишаючи заповіт дітям?

(Слайд 16)

Робота з підручником.

Питання.

З яким князем і що повязує Володимира Мономаха у зовнішній політиці?

Робота над твором.

Вірш поета Юрія Шкрумеляка (роздатковий матеріал Додаток №6).

По незгодах між братами                                   

Ти заблис, як зірка ясна.

Бо за тебе Україна

Процвітала горда, красна.

Добрий, чесний ти й розумний

Справедливо став судити –

Ти сильнішим не дозволив

Слабких кривдити й гнобити.

Міцно владою держав ти

Пребагату Україну

 

І на ворога водив ти

Свою сміливу дружину.

Ти князів до згоди кликав,

Як дітей та рідну мати:

Знайте всі, що тільки згода

Може тривко будувати!

І на смертному вже ложі

Дітям дав свої науки.

Довго тим наш край держався,

             Що створили твої руки!

Запитання.

Як поет оцінює князя?

Розповідь.

   Період правління Володимира Мономаха називають періодом розквіту Київської Русі після тривалих міжусобиць. Він вніс зміни і доповнення до «Руської Правди».

  1. Правління Мстислава Володимировича.

Повідомлення учня. (Слайд 17)

Завдання.

Заслухавши повідомлення заповнити пропуски у запропонованому тексті. (Додаток №7)

   Правління Мстислава Володимировича

Мстислав продовжив справу Володимира. ______ року він захопив всю Білу Русь — Полоцьке князівство, а князів Полоцьких заслав до Греції. У Новго­роді, де князював Мстислав понад ___ років, до 1117р., він користувався авторитетом та любов'ю.

Мстислав _________________ в справи інших князів. Він успішно продовжував боротьбу з ___________________ за підтримки всіх князів.

Помер Мстислав у _________ р. З ним закінчився черговий етап історії Русі, коли традиція збирання земель довкола єдиного центру —________ ще боролася з тенденцією відокремлення земель.

   Мстислав користувався _________________________ за успішну боротьбу з __________________. В історії залишився він з прізвищем _______________, а церква незабаром після смерті визнала його Святим.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

   Давайте подивимося на заповнену вами схему та на її основі дамо відповідь на проблемне питання.

Вирішення проблемного питання (Слайд 18)

Чи можете ви довести справедливість оцінки князя Володимира Мономаха як видатного державного діяча свого часу?

Історичне лото. (Слайд 19)

1. Коли помер князь Святополк?(1113 р.)

2. Яка подія стала приводом до повстання в Києві?(смерть Святополка)

3. Хто взяв участь у повстанні в 1113 р.?(городяни Києва)

4. Яке рішення ухвалили на вічі в Києві заможні городяни 1113 р.?(запросити на престол Володимира Мономаха)

5. Назвіть причини повстання 1113 р.?(жорстокість Святополка і потурання купцям і лихварям)

6. Ким була мати Володимира Всеволодовича (Мономаха)?(донька візантійського імператора Константина Мономаха)

7. Володарем якого князівства був Володимир Мономах до приходу на київський престол?(Переяславського)

8. Що здійснив Володимир Мономах, щоб припинити князівські міжусобиці?(збирав князів тричі на з’їзди, де вони присягали на Євангелії і цілували хрест та карав порушників)

9. Які землі вдалося об’єднати Володимирові Мономаху?(Київщину, Волинь, Турово-Пінську, Переяславську, Смоленську, Новгородську, Мінську та Поволжя)

10. Яке будівництво здійснювалося за Володимира Мономаха в Києві?(нові храми та міст через Дніпро під Вишгородом(1115 р.)

11. Скільки великих походів здійснив Мономах на половців?(з 1103 року п’ять походів)

12. З якими країнами Мономах налагодив міжнародні зв’язки?(Візантією, Англією, Швецією, Угорщиною, країнами Скандинавії, Західної Європи та половцями)

13. Як називався додаток до «Руської правди» Володимира Мономаха?(«Устав Володимира Всеволодовича»)

14. У якому віці помер Володимир Мономах?(у 1125 р.)

15. Де поховали Володимира Мономаха?(у Софійському соборі у Києві)

16. Що заповідав своїм синам Мономах?(жити чесно і у злагоді, щоб розвивався і міцнів їхній рідний край)

17. Хто зайняв київський престол після Мономаха?(Мстислав Володимирович)

18. Як закінчились походи Мстислава на половців?(декілька походів за підтримки інших князів на половців завершилися успішно)

19. Роки правління Мстислава.(1125-1132 рр.)

20. Яке було основне завдання у внутрішній політиці Мстислава?(дбав про розвиток економіки(торгівля, ремісниче виробництво) та продовжував велике будівництво(продовжував політику батька)

21. Яке було основне завдання у зовнішній політиці Мстислава?(продовження нарощування міжнародного авторитету своєї держави)

22. Як здійснювалася зовнішня політика за Мстислава?(захопив Половецьке князівство, мав добрі відносини з Візантією та іншими державами, як і батько)

 

VІ. Підсумок уроку.

   Володимир Мономах був єдиним серед руських князів кінця ІХ – початку ХІІ ст.., хто постійно перемагав половецьких ханів. Тому він був найавторитетнішим князем свого часу на Русі.

 

 VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 20)

  1. Опрацювати текст підручника
  2. Опрацювати документ, дати письмові відповіді на питання.

 

doc
Додано
6 травня 2020
Переглядів
986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку