Розробка уроку на тему "Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр."

Про матеріал

Тема: Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.

Мета: показати перебіг основних подій Визвольної війни українського народу 1648-1657 рр.;розкрити роль Богдана Хмельницького, дати початкові уявлення про державотворчий процес; сприяти розвитку логічного і критичного мислення; виховувати почуття патріотизму, національної свідомості та толерантності.

Перегляд файлу

Тема: Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.

Мета: показати перебіг основних подій Визвольної війни українського народу 1648-1657 рр.;розкрити роль Богдана Хмельницького, дати початкові уявлення про державотворчий процес; сприяти розвитку логічного і критичного мислення; виховувати почуття патріотизму, національної свідомості та толерантності.

Обладнання: мультимедійна система, підручник, атлас.

Основні дати: 1648 р.; 1648-1657 рр.; 1654 р.; 1657 р.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань.

«Питання-малюнок»(Слайди1-4)

1. Що означає слово «козак»?

2. З ким воювали і кого захищали запорозькі козаки?

3. Хто такий гетьман?

4. Хто зображений на малюнку?

5 Хто такі «яничари»?

6. Що таке каторга?

7. Яка була доля полонених?

8. Що таке «чайка»?

9. Як називався корабель турків?

10. Що таке «клейноди»?

11. В якому році відбулася битва при Хотині?

12. Скільки років тому це відбулося?

13. Яке це століття?

14. Чому початок ХVІІ ст.. називають «добою героїчних походів»?

 

ІІІ. Мотиваційний аспект.(Слайди 5-6)

Чому саме ця тема? Ми з вами вже вивчили, в якому становищі перебували українські землі у складі Речі Посполитої, про утиски українського народу, про козаків.

Логічним  продовженням цього ряду є боротьба за волю козацтва та решти населення, що вилилась у Визвольну війну.

ІV. Вивчення нового матеріалу.(Слайд 7)

 

 

 

1. Передумови Визвольної війни 1648-1657 рр.

Слово вчителя

Нам необхідно визначити хронологічні рамки нашої теми, тобто роки, в межах яких відбуваються події, які ми вивчаємо.

Робота з датами.(Слайд 8)

1. Скільки років тривала Визвольна війна?

2. Скільки років тому вона почалася?

3. Яке це століття?

Слово вчителя

Всі спроби розв’язати наявні в ХVІІ ст.. проблеми зазнавали невдачі. Але в 1648 р. розпочалось нове повстання. Незабаром воно переросло у Визвольну війну.

Робота з підручником

Завдання.(Слайд 9)

1. Що зумовило обурення і протести проти польського уряду?

2. Хто брав участь у Визвольній війні?

3. Чому цю війну називають «визвольною»?

Слово вчителя

Отже, Визвольна війна 1648-1657 рр. стала всенародною боротьбою за волю, основною причиною якої було важке становище і гноблення українців.

 

2. Богдан Хмельницький. Перебіг подій 1648 р.

 

Слово вчителя(Слайд 10)

Будь-яка справа не обходилася без лідера. Ним у 1648 р., безперечно став гетьман Богдан Хмельницький.

Повідомлення учнів

Запитання

Що спонукало Б. Хмельницького розпочати боротьбу проти поляків?

Слово вчителя

За допомогою карти простежимо шлях козацького війська в 1648 р. і місця найважливіших битв.

Робота з картою.(Слайд 11)

1. Знайдіть і назвіть місце, з якого козаки почали свій похід проти поляків.

2. Прослідкуйте і назвіть місце визначних битв козацького війська з польською армією.

Робота з зошитом(Слайд 12)

Записати найважливіші битви і їх дати.

 

 

 

Фізхвилинка(Слайд 13)

Уявіть себе в ролі киян і покажіть урочисте вітання Б. Хмельницького в Києві.

Слово вчителя

Але польські магнати на цьому не заспокоїлись. Вони прагнули повернути втрачене.

Завдання(Слайд 14)

Розв’язати історичну задачу ( картки)

« Під час розкопок у Берестечку вчені знайшли безліч предметів козацького побуту, козацькі шаблі, селянську зброю – вили, шапки, поламані вози, залишки коней, багато мечів та стріл з польськими написами.»

1. Як називають вчених, що проводять розкопки?

2. Про що свідчили ці знахідки?

 

Робота з підручником та картою. (Слайд 15)

1. Як називалася держава утворена на звільнених землях?

2. З якими державами межувало Військо Запорізьке?

 

 

 

3. Переяславська рада 1654 р. та події після неї.

 

Слово вчителя

У козацькій державі – «Військо Запорізьке» склалося важке становище. З одного боку, ворожа Польща, з іншого, - ненадійний союзник-Кримське ханство. Тому необхідно знайти нових, більш надійних союзників.

 

Завдання.(Слайд 16)

Кого б ви обрали союзником для України?

 

 

 

Слово вчителя(Слайд 17)

Ним , на думку Б. Хмельницького , мав стати московський цар Олексій Михайлович.

 

Робота з підручником

 

Робота з картою.(Слайд 18)

Знайдіть місце де відбулася Переяславська рада.

 

 

 

Завдання( робота з датами) (Слайд 19)

1. Скільки років тому відбулася Переяславська рада?

2. На який рік війни припадає підписання договору?

3. Скільки він діяв?

 

Слово вчителя

Надалі війна тривала з перемінним успіхом. Зрештою, в 1656 р. Московська держава і Річ Посполита уклали Віленське перемиря, за яким українські землі були розділені між цими державами. Таким чином два могутніх сусіди вирішили долю нашого народу, навіть не радячись з ним.

 

Слайд 20.

У 1657 р. Богдан Хмельницький помирає, і Визвольна війна закінчується, хоча боротьба й надалі триває.

 

 

V. Закріплення нових знань.

«Мікрофон»(Слайд 21)

1. Ким став Богдан Хмельницький для України?

2. Які завдання стояли перед учасниками Визвольної війни?

 

VІ. Підсумок уроку.

Богдан Хмельницький – національний герой України. Він здійснив спробу захистити український народ від іноземних поневолювачів та відновив в ХVІІ ст.. українську державність.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати текст підручника.

2. Знайти уривки із художніх творів і вірші про Богдана Хмельницького.

doc
Додано
6 травня 2020
Переглядів
685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку