Тема: Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.
Мета: показати перебіг основних подій Визвольної війни українського народу 1648-1657 рр.;розкрити роль Богдана Хмельницького, дати початкові уявлення про державотворчий процес; сприяти розвитку логічного і критичного мислення; виховувати почуття патріотизму, національної свідомості та толерантності.
Тема: Національно-визвольна війна українського народу 1648-1657 рр.
Мета: показати перебіг основних подій Визвольної війни українського народу 1648-1657 рр.;розкрити роль Богдана Хмельницького, дати початкові уявлення про державотворчий процес; сприяти розвитку логічного і критичного мислення; виховувати почуття патріотизму, національної свідомості та толерантності.
Обладнання: мультимедійна система, підручник, атлас.
Основні дати: 1648 р.; 1648-1657 рр.; 1654 р.; 1657 р.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
«Питання-малюнок»(Слайди1-4)
1. Що означає слово «козак»?
2. З ким воювали і кого захищали запорозькі козаки?
3. Хто такий гетьман?
4. Хто зображений на малюнку?
5 Хто такі «яничари»?
6. Що таке каторга?
7. Яка була доля полонених?
8. Що таке «чайка»?
9. Як називався корабель турків?
10. Що таке «клейноди»?
11. В якому році відбулася битва при Хотині?
12. Скільки років тому це відбулося?
13. Яке це століття?
14. Чому початок ХVІІ ст.. називають «добою героїчних походів»?
ІІІ. Мотиваційний аспект.(Слайди 5-6)
Чому саме ця тема? Ми з вами вже вивчили, в якому становищі перебували українські землі у складі Речі Посполитої, про утиски українського народу, про козаків.
Логічним продовженням цього ряду є боротьба за волю козацтва та решти населення, що вилилась у Визвольну війну.
ІV. Вивчення нового матеріалу.(Слайд 7)
1. Передумови Визвольної війни 1648-1657 рр.
Слово вчителя
Нам необхідно визначити хронологічні рамки нашої теми, тобто роки, в межах яких відбуваються події, які ми вивчаємо.
Робота з датами.(Слайд 8)
1. Скільки років тривала Визвольна війна?
2. Скільки років тому вона почалася?
3. Яке це століття?
Слово вчителя
Всі спроби розв’язати наявні в ХVІІ ст.. проблеми зазнавали невдачі. Але в 1648 р. розпочалось нове повстання. Незабаром воно переросло у Визвольну війну.
Робота з підручником
Завдання.(Слайд 9)
1. Що зумовило обурення і протести проти польського уряду?
2. Хто брав участь у Визвольній війні?
3. Чому цю війну називають «визвольною»?
Слово вчителя
Отже, Визвольна війна 1648-1657 рр. стала всенародною боротьбою за волю, основною причиною якої було важке становище і гноблення українців.
2. Богдан Хмельницький. Перебіг подій 1648 р.
Слово вчителя(Слайд 10)
Будь-яка справа не обходилася без лідера. Ним у 1648 р., безперечно став гетьман Богдан Хмельницький.
Повідомлення учнів
Запитання
Що спонукало Б. Хмельницького розпочати боротьбу проти поляків?
Слово вчителя
За допомогою карти простежимо шлях козацького війська в 1648 р. і місця найважливіших битв.
Робота з картою.(Слайд 11)
1. Знайдіть і назвіть місце, з якого козаки почали свій похід проти поляків.
2. Прослідкуйте і назвіть місце визначних битв козацького війська з польською армією.
Робота з зошитом(Слайд 12)
Записати найважливіші битви і їх дати.
Фізхвилинка(Слайд 13)
Уявіть себе в ролі киян і покажіть урочисте вітання Б. Хмельницького в Києві.
Слово вчителя
Але польські магнати на цьому не заспокоїлись. Вони прагнули повернути втрачене.
Завдання(Слайд 14)
Розв’язати історичну задачу ( картки)
« Під час розкопок у Берестечку вчені знайшли безліч предметів козацького побуту, козацькі шаблі, селянську зброю – вили, шапки, поламані вози, залишки коней, багато мечів та стріл з польськими написами.»
1. Як називають вчених, що проводять розкопки?
2. Про що свідчили ці знахідки?
Робота з підручником та картою. (Слайд 15)
1. Як називалася держава утворена на звільнених землях?
2. З якими державами межувало Військо Запорізьке?
3. Переяславська рада 1654 р. та події після неї.
Слово вчителя
У козацькій державі – «Військо Запорізьке» склалося важке становище. З одного боку, ворожа Польща, з іншого, - ненадійний союзник-Кримське ханство. Тому необхідно знайти нових, більш надійних союзників.
Завдання.(Слайд 16)
Кого б ви обрали союзником для України?
Слово вчителя(Слайд 17)
Ним , на думку Б. Хмельницького , мав стати московський цар Олексій Михайлович.
Робота з підручником
Робота з картою.(Слайд 18)
Знайдіть місце де відбулася Переяславська рада.
Завдання( робота з датами) (Слайд 19)
1. Скільки років тому відбулася Переяславська рада?
2. На який рік війни припадає підписання договору?
3. Скільки він діяв?
Слово вчителя
Надалі війна тривала з перемінним успіхом. Зрештою, в 1656 р. Московська держава і Річ Посполита уклали Віленське перемир’я, за яким українські землі були розділені між цими державами. Таким чином два могутніх сусіди вирішили долю нашого народу, навіть не радячись з ним.
Слайд 20.
У 1657 р. Богдан Хмельницький помирає, і Визвольна війна закінчується, хоча боротьба й надалі триває.
V. Закріплення нових знань.
«Мікрофон»(Слайд 21)
1. Ким став Богдан Хмельницький для України?
2. Які завдання стояли перед учасниками Визвольної війни?
VІ. Підсумок уроку.
Богдан Хмельницький – національний герой України. Він здійснив спробу захистити український народ від іноземних поневолювачів та відновив в ХVІІ ст.. українську державність.
VІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст підручника.
2. Знайти уривки із художніх творів і вірші про Богдана Хмельницького.