Культура Київської Русі у Х - ХІ ст.
Мета: охарактеризувати розвиток культури Київської Русі.
Очікувані результати уроку
Після цього уроку учні будуть:
Обладнання: Смолій В.А. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів / В.А. Смолій, В.С. Степанков. – К.: Генеза, 2007. – 224 с.: іл., карти.;
Толочко О.П. , Толочко П.П. Київська Русь ,- К.,1998. – с.318;
відеоролик http: // shkilha – istoriy.at.ua/forum/4-46-2;таблиця;
PowerPoint-презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань і навичок учнів.
Хід уроку
Варіант 1
Випереджаюче навчання – група учнів, яка самостійно підготувала повідомлення «Виникнення та розвиток східнослов’янської писемності. Освіта» знайомить клас з результатами своєї роботи. Учні класу слухають та записують у зошитах найважливіші і найяскравіші факти з повідомлення.
Варіант ІІ
Розповідь вчителя про виникнення і розвиток східнослов’янської писемності та освіту. Під час розповіді учні складають простий план. Пояснення вчителя супроводжується переглядом відеофільму.
Орієнтовний план розповіді:
1. Виникнення держави та управлінських, судових, податкових установ вимагали поширення писемності.
2. «Руські письмена» - письмо дохристиянської Русі.
3. Кирило та Мефодій - засновники слов’янської азбуки.
4. Розвиток освіти – необхідна потреба держави, що розвивалася і нової релігії.
5. Перші школи на Русі.
Учні вивчають матеріал за текстом вказаного вище підручника і роздатковим матеріалом
Варіант І
Робота в групах:
Група І Проаналізувати, запропоноване історичне джерело і скласти перелік літературних творів Київської Русі:
«Одним із найвідоміших центрів культурного життя Київської Русі був Софійський собор у Києві – митрополича резиденція. В його стінах укладений перший давньоруський літописний звід1037-1039 рр.; написано й проголошено митрополитом Іларіоном « Слово про закон і благодать», яке вражає глибиною національного самоусвідомлення й блиском ораторського хисту; розроблено основи першого збірника законів Київської Русі - « Руську правду»; створено ізборник Святослава 1073 р.; написане незвичайне своєю ідеологічною спрямованістю послання митрополита Клима Смолятича…й багато інших творів».
(Толочко О.П., Толочко П.П. Київська Русь.-К.,1998. – с. 318)
Група ІІ Ознайомтеся з питанням «Усна народна творчість» вказаного вище підручника. Визначте основні теми та проблематику усної народної творчості другої половини Х - середини ХІ ст., наведіть приклади головних діючих осіб давньоруських билин.
При вивченні питання про митрополита Іларіона можна використати вправу «Перевтілення». Учень від імені митрополита Іларіона розповідає про своє життя і книгу «Слово про закон і благодать».
ІЛАРІОН – київський церковний діяч і письменник ХІ ст., перший митрополит з числа русинів (з 1051). Був священиком у князівському с. Берестові під Києвом. У 1051 р. за бажанням Ярослава Мудрого, який прагнув звільнитися від прямого втручання Візантії в київські церковні справи.Собор руських єпископів висвятив Іларіона київським митрополитом. Іларіон – автор видатного церковно-богословського твору«Слово про закон і благодать», написаного між 1037 і 1050 роками. Основним змістом «Слова» було прославлення Володимира Святославича за запровадження християнства на Русі, звеличення рідної землі і церкви, незалежність якої від Візантії відстоювавІларіон. Був прихильником політичної й культурної самостійності Київської держави.
4. Архітектура. Образотворче мистецтво.
Варіант І
Випереджаюче навчання – учні опрацьовують запропоновані вчителем джерела інформації про пам’ятки архітектури й образотворчого мистецтва. В класі проводять уявну мандрівки територією Київської Русі.
Варіант ІІ
Учитель пропонує перегляд відеоролика про розвиток архітектури і образотворче мистецтво на Русі в Х-ХІ ст. При перегляді ролика учні виступають у ролі екскурсоводів. На кожній зупинці учень-екскурсовод робить повідомлення про архітектурну пам’ятку(випереджаюче навчання)
Зупинка 1. Десятинна церква.
Зупинка 2. Софійський собор.
Зупинка 3. Києво - Печерська Лавра. Успенський собор.
Зупинка 4. Золоті ворота.
Зупинка 5. Спасо-Преобреженський собор у Чернігові.
Після перегляду відеоролика вчитель пропонує учням скласти таблицю:
Розвиток архітектури та образотворчого мистецтва Київської Русі
Х- у першій половині ХІ ст.
Галузь культури |
Характерні риси |
Найвідоміші пам’ятки |
Архітектура |
|
|
Малярство |
|
|
Скульптура |
|
|
Варіант ІІІ
Розповідь вчитель про розвиток архітектури та образотворче мистецтво. Під час розповіді, учні записують назви архітектурних пам’яток Русі та значення понять: «монументальне мистецтво», « фреска», «мозаїка».