Культура Київської Русі у Х - ХІ ст.

Про матеріал
Культура Київської Русі у Х - ХІ ст. Мета: охарактеризувати розвиток культури Київської Русі.
Перегляд файлу

Культура Київської Русі у Х - ХІ ст.

Мета: охарактеризувати розвиток культури Київської Русі.

Очікувані результати уроку

Після цього уроку учні будуть:

  • називати культурні памятки Київської Русі;
  • пояснювати поняття «мозаїка», «фреска», «книжкова мініатюра», «церковнослов’янська мова»;
  • розповідати про найбільші культурні здобутки давньоруських часів;
  • визначати особливості розвитку культури Київської Русі;
  • описувати Київ, використовуючи писемні та візуальні джерела, памятки монументального мистецтва та архітектури;

 

Обладнання: Смолій В.А. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвітніх  навчальних закладів / В.А. Смолій, В.С. Степанков. – К.: Генеза, 2007. – 224 с.: іл., карти.;

Толочко О.П. , Толочко П.П. Київська Русь ,- К.,1998. – с.318;

відеоролик http: // shkilhaistoriy.at.ua/forum/4-46-2;таблиця;

PowerPoint-презентація.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань і навичок учнів.

 

Хід уроку

  1. Писемність та освіта.

Варіант 1

Випереджаюче навчання – група учнів, яка самостійно підготувала повідомлення «Виникнення та розвиток східнослов’янської писемності. Освіта» знайомить клас з результатами своєї роботи. Учні класу слухають та записують у зошитах найважливіші  і найяскравіші факти з повідомлення.

Варіант ІІ

Розповідь вчителя про виникнення і розвиток східнослов’янської писемності та освіту. Під час розповіді учні складають простий план. Пояснення вчителя супроводжується переглядом відеофільму.

 

Орієнтовний план розповіді:

1. Виникнення держави та управлінських, судових, податкових установ вимагали поширення писемності.

2. «Руські письмена» - письмо дохристиянської Русі.

3. Кирило та Мефодій  - засновники словянської азбуки.

4. Розвиток освіти – необхідна потреба держави, що розвивалася і нової релігії.

5. Перші школи на Русі.

 

  1. Література та усна народна творчість.

 

Учні вивчають матеріал за текстом вказаного вище підручника і роздатковим матеріалом

Варіант І

Робота в групах:

Група  І Проаналізувати, запропоноване історичне  джерело і скласти перелік літературних творів Київської Русі:

«Одним із найвідоміших центрів культурного життя Київської Русі був Софійський собор у Києві – митрополича резиденція. В його стінах укладений перший давньоруський літописний звід1037-1039 рр.; написано й проголошено митрополитом Іларіоном « Слово про закон і благодать», яке вражає глибиною національного самоусвідомлення й блиском ораторського хисту; розроблено основи першого збірника законів Київської Русі - « Руську правду»; створено ізборник Святослава 1073 р.; написане незвичайне своєю ідеологічною спрямованістю послання митрополита Клима Смолятича…й багато інших творів».

(Толочко О.П., Толочко П.П. Київська Русь.-К.,1998. – с. 318)

 

Група ІІ  Ознайомтеся з   питанням  «Усна народна творчість» вказаного вище підручника. Визначте основні теми та проблематику усної народної творчості другої половини Х - середини ХІ ст., наведіть  приклади головних діючих осіб давньоруських билин.

 

  1. Митрополит Іларіон.

 При вивченні питання про митрополита Іларіона можна використати  вправу «Перевтілення». Учень від імені митрополита Іларіона розповідає про своє життя і книгу «Слово про закон і благодать».

ІЛАРІОН – київський церковний діяч і письменник ХІ ст., перший митрополит з числа русинів (з 1051). Був священиком у князівському с. Берестові під Києвом. У 1051 р. за бажанням Ярослава Мудрого, який прагнув звільнитися від прямого втручання Візантії в київські церковні справи.Собор руських єпископів висвятив Іларіона київським митрополитом. Іларіон – автор видатного церковно-богословського твору«Слово про закон і благодать», написаного між 1037 і 1050 роками. Основним змістом «Слова» було прославлення Володимира Святославича за запровадження християнства на Русі, звеличення рідної землі і церкви, незалежність якої від Візантії відстоювавІларіон. Був прихильником політичної й культурної самостійності Київської  держави.

 

4. Архітектура. Образотворче мистецтво.

Варіант І

Випереджаюче навчання – учні опрацьовують запропоновані вчителем джерела інформації про пам’ятки архітектури й образотворчого мистецтва. В класі проводять уявну мандрівки територією Київської Русі.

 

Варіант ІІ

Учитель пропонує перегляд відеоролика про розвиток архітектури і образотворче мистецтво на Русі в Х-ХІ ст. При перегляді ролика учні виступають у ролі екскурсоводів. На кожній зупинці учень-екскурсовод робить повідомлення про архітектурну памятку(випереджаюче навчання)

Зупинка 1. Десятинна церква.

Зупинка 2. Софійський собор.

Зупинка 3. Києво - Печерська Лавра. Успенський собор.

Зупинка 4. Золоті ворота.

Зупинка 5. Спасо-Преобреженський собор у Чернігові.

 

Після перегляду відеоролика вчитель пропонує учням скласти таблицю:

Розвиток архітектури та образотворчого мистецтва Київської Русі

 Х- у першій половині ХІ ст.

 

Галузь культури

Характерні риси

Найвідоміші пам’ятки

Архітектура

 

 

Малярство

 

 

Скульптура

 

 

 

Варіант ІІІ

Розповідь вчитель про розвиток архітектури та образотворче мистецтво. Під час розповіді,  учні записують назви архітектурних пам’яток Русі та значення понять: «монументальне мистецтво»,  « фреска», «мозаїка».

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку