Учні мають навчитися:
1)Називати дати правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава;
2) показувати на карті територію Київської Русі за часів князя Володимира Мономаха та його сина князя Мстислава Великого, території удільних князівств за доби роздробленості;
3)оцінювати Володимира Мономаха та Мстислава Великого як особистостей і державних діячів;
3)доводити, що за правління Володимира Мономаха та Мстислава Володимировича Київська Русь зазнала періоду піднесення;
4) визначити причини роздробленості та зміни в державному устрої Київської Русі;
5)удосконалити навички роботи з джерелами інформації, аналізувати матеріали, робити висновки й узагальнення.
ТЕМА УРОКУ: «КИЇВСЬКА РУСЬ ЗА ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА ТА ЙОГО СИНА»
(Історія України, 7 клас)
Мета:
1)Характеризувати процес посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха та довести, що за його правління Київська Русь зазнає періоду піднесення;
2)розвивати в учнів уміння давати характеристику історичному діячу, визначати його місце в історичному процесі, аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації;
3)переконати учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха.
Основні поняття: міжусобні війни, половці, Володимир Мономах, федерація, удільні князівства.
Обладнання: карта, портрети Володимира Мономаха і Романа Мстиславича, картки з джерелами інформації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Учні мають навчитися:
1)Називати дати правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава;
2) показувати на карті територію Київської Русі за часів князя Володимира Мономаха та його сина князя Мстислава Великого, території удільних князівств за доби роздробленості;
3)оцінювати Володимира Мономаха та Мстислава Великого як особистостей і державних діячів;
3)доводити, що за правління Володимира Мономаха та Мстислава Володимировича Київська Русь зазнала періоду піднесення;
4) визначити причини роздробленості та зміни в державному устрої Київської Русі;
5)удосконалити навички роботи з джерелами інформації, аналізувати матеріали, робити висновки й узагальнення.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1. Перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бліцопитування.
1) Дайте визначення поняття «міжусобні війни».
2) Хто такі половці?
3) Назвіть причини розгортання міжусобиць у Київській Русі після смерті Ярослава Мудрого.
4) Назвіть князів, які управляли державою в другій половині ХІ – на початку ХІІ ст.
5) Що таке «Союз трьох Ярославичів»? Із якою метою він був укладений?
6) Що таке «Правда Ярославичів»?
7) Що вам відомо про події 1068 р. в Києві?
8) Яка подія відбулася в 1097 р.? Що вам про неї відомо?
9) Які рішення були прийняті на з’їзді князів у Любечі?
10) Із якою метою були скликані два наступні з’їзди князів?
Або учитель пропонує учням узяти участь у вікторині «Правда – неправда»
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Спростуйте або аргументуйте твердження істориків: «Правління Ярославичів ознаменувалося посиленням міжусобиць, послабленням єдиновладдя, зростання ролі місцевих князів».
На початку уроку вчитель свідомо не оголошує учням тему уроку, а пропонує їм розв’язати ребус, де зашифровано ім’я та прізвище князя, про якого йтиметься на сьогоднішньому уроці.
Запитання
1) Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?
2) Яку політику він проводив, будучи переяславським князем?
3) Яку роль він відіграв у проведенні Любецьокого з’їзду?
4) Яку роль він відіграв у боротьбі з половцями?
Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській русі, схарактеризуємо його зовнішню та внутрішню політику, визначимо наслідки його діяльності.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку, мотивація пізнавальної діяльності учнів.
2. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха.
Розповідь вчителя (супроводжується демонстрацією карти «Київська Русь в ХІ –ХІІІ ст.».
- Як відбувалося утвердження Володимира Мономаха на київському столі?
- Якими були заходи Володимира Мономаха на київському столі?
Робота завершує гра «Історична мозаїка». Учні повинні заповнити пропуски, обравши потрібне із запропонованих варіантів
Робота з історичним джерелом.
Учні знайомляться з уривком із літопису, після чого дають відповіді на запитання до нього.
Із «Літопису Руського» про прихід Володимира Мономаха до влади
А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.
І послали знову до Володимира, говорячи: «Піди, княже до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься…. І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».
Отож це почувши, Володимир пішов у Київ.
Запитання.
1) Які події розгорталися в Києві в 1113 р.?
2) Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха?
3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?
Історична довідка
Володимир Мономах (1053 – 1125, Київ) – великий князь київський від 1113 р. Онук Ярослава Мудрого.
Випереджальне завдання.
Прослухавши довідку, складіть тезисну характеристику правління Володимира Мономаха.
Розповідь учителя
Тезисна характеристика, складена учнями, може мати такий вигляд.
Правління Володимира Мономаха (1113 – 1125):
- об’єднав дві третини земель Київської русі, що вже розпадалася на окремі князівства;
- завдав остаточної поразки половцям;
- відродив владу великого князя київського;
- відстояв престиж Києва як столиці Київської Русі;
- уніс доповнення до «Правди Ярославичів»;
- дбає про зв’язки Київської русі з іншими державами;
- є автором «Повчання дітям».
Робота з історичним джерелом.
Учитель ознайомлює учнів з уривком з історичного джерела, після чого вони дають відповіді на запитання до нього.
Із «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»
Усього ж паче – убогих не забувайте, але, настільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті…..
Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його…
Старих шануйте, як отця, а молодих – як братів.
У домі своїм не лінуйтесь, а за всім дивіться.
На війну вийшовши, не лінуйтесь, не покладайтеся на воєвод.
Лжі бережіться, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.
А куди ви ходите в путь (за даниною) по своїх землях, - не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм (людям), ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, а то клясти вас начнуть. А куди підете і де станете, - напоїте, нагодуйте краще стороннього, а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, - чи простий, чи знатний, чи посол, - якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях – або добрим, або лихим.
Запитання
1) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?
2) Які із заповідей Володимира Мономаха не втрачають актуальності на сьогодні?
Додаткова інформація
Легенда про «шапку Мономаха»
- Поміркуйте, чому в народі кажуть: «Ох, тяжка ця шапка Мономаха !».
2. Правління Мстислава Володимировича
Розглядаючи питання про князювання Мстислава Володимировича вивчається учнями шляхом коментованого читання підручника.
Бесіда за запитаннями.
1) Хто із синів Володимира Мономаха посів князівський престол після його смерті?
2) Скільки років князював Мстислав Володимирович?
3) Назвіть напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики.
4) Як ви вважаєте, чи дотримувався Мстислав заповідей свого батька?
5) Який період настає в історії Київської Русі після смерті Мстислава?
V. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.
На цьому етапі уроку доцільно виконати вправу «Асоціативний кущ»: кожному ряду пропонуємо тему, з до якої учні мають дібрати асоціації (асоціації можна записувати на аркуші ланцюжком по ряду).
І ряд – Володимир Мономах
ІІ ряд – Мстислав Великий
ІІІ ряд – феодальна роздробленість.
Робота завершується презентацією спікерів груп своїх результатів
2. Рефлексія. «Уявний мікрофон». «Тепер я знаю…, вмію…, розумію..»
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати матеріал підручників і виконати завдання в ньому.
2) Продовжити складання таблиці «Видатні князі Київської Русі».