Людмила Ільєнко
Зарубіжна література. 5 кл.
Модельна навчальна програма «Зарубіжна література.5-6 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ» автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О. та інші) рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ №795 від 12.07 2021 р.).
Підручник «Зарубіжна література. 5 клас» авторського колективу під керівництвом Ніколенко О.М. (К.,ВЦ «Академія»,2021)
Тема: Редьярд Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів тварин, утілення в них людських рис.
Мета: Створити умови для поглиблення знань про тему та ідею твору, вдосконалення навичок складання характеристик основних персонажів, вміння порівнювати їх та висловлювати в усній формі свої почуття, ставлення до персонажів; розуміти поняття , що таке доброта, співчуття, справедливість, взаємодопомога. Спонукати учнів до формування правил безпечної поведінки для збереження життя і здоров’я.
Очікувані результати: учень/учениця формулює тему та ідею казки, виокремлює позитивних і негативних персонажів та в усній формі характеризує їх; порівнює образи, розповідає про власний емоційний стан, що виник в результаті оцінки дії героїв; розуміє, що таке доброта, співчуття, справедливість, взаємодопомога, безпечна поведінка.
І. Орієнтація. Мотивація навчальної діяльності.
1.Вправа «Наші думки».
Мета: налаштувати учнів на злагоджену і продуктивну роботу, на
встановлення внутрішньої гармонії.
Коментар: на етапі орієнтації та мотивації навчальної діяльності важливо,
щоб учні усміхнулися один одному, подумки побажали успіхів на цілий день,
впоралися на уроці із завданнями, були старанними і вмотивованими. На
аркушах паперу записані позитивні твердження (карток має бути на 5-7
більше за кількість учнів). Діти повинні заплющити очі та по черзі
витягувати картки. Потім вони зачитують їх уголос та аналізують те, як ці висловлювання можуть знадобитися у роботі.
Висловлювання: «Я сьогодні буду дуже допитливим/-ою», «Я візьму для
себе із цього заняття все корисне, що стосується покращення моєї роботи»,
«Я виконаю усі завдання», «Для мене не існує жодних перешкод», «Я вірю у
свої сили і можливості», «Я знаю, що мої однокласники завжди мені
допоможуть», «Я завжди можу порадитися з учителем».
2. Вправа «Кроссенс»
Мета: повторити матеріал попереднього уроку, акцентуючи увагу на цікавих фактах з життя письменника, пригадати імена персонажів.
Коментар: учні уважно роздивляються малюнки, визначають, що їх об’єднує, пригадують цікаві факти з життя письменника та називають найвідоміших героїв його творів.
Починати розгадувати кроссенс можна з будь-якої картинки, що розпізнається. Центральна картинка пов’язана за змістом зі всіма зображеннями в кроссенсі. Учням потрібно замінити знак питання прізвищем та іменем людини, що є автором цих творів.
3. Вправа «Незакінчене речення».
Мета: рефлексувати знання, отримані на попередньому уроці.
Коментар: вчитель виводить на екран змодельовані речення, а учні рефлексують на основі раніше вивченого
ІІ. Цілепокладання.
1.Гра «Цитатне лото»
Мета: розпізнати героїв за допомогою цитат, з’ясувати до якої групи
( позитивні чи негативні) вони належать.
Коментар: на екран виведені цитати, за якими учні розпізнають героїв, обирають відповідний малюнок і групують їх у таблицю на дошці та в зошит
1. “…недарма мати прозвала його Ленгрі (Кульгавий). …він змалку шкутильгає на одну лапу і через те вбиває лише селянську худобу…”.
2. “…великий сірий самотній вовк, керував Зграєю завдяки своїй великій силі та розуму”.
3. “…сонливий бурий ведмідь, який навчає вовченят Закону Джунглів”.
4. “…спочатку він лазив не краще за лінивця, але потім навчився стрибати між гілками дерев майже так само сміливо, як і сірі мавпи” .
5. “…вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які виблискували у світлі місяця, мов намальовані”.
6. “…він тільки і знає, що нишпорить скрізь, робить різні капості, розносить плітки та їсть ганчір’я й обрізки шкіри на смітниках коло сіл”.
7. “…старий пітон, який завжди хотів їсти”.
1 2
3 4
5 6
7
2.Вправа «Чорний ящик»
Мета: визначити риси характеру героя, малюнок-розфарбовку якого учень витягне з ящика.
Коментар: не заглядаючи до ящика, учні дістають по черзі малюнки, розфарбовують та записують під малюнком риси характеру обраного героя.
Наприклад:
Багіра: розумна, смілива, добра, мудра, цілеспрямована, відчайдушна.
3. Вправа «Граючись, говоримо».
Мета: вчитися висловлювати в усній формі свої почуття, прогнозувати свої
дії, проводити паралелі між образами; розуміти, що таке доброта,
справедливість, співчуття, взаємодопомога.
Коментар: діти повинні уявити, що вони, як і головний герой казки «Мауглі», опинились у складній життєвій ситуації ( ситуацію пропонує вчитель).
Потрібно з’ясувати, що вони будуть робити в такій ситуації для того, щоб вижити?
Ситуації: Заблукав у лісі; став винуватцем пожежі біля річки; побачив собаку, що вибилась із сил і тоне, та інші.
ІІІ. Цілереалізація
1.Вправа “Хто є хто?”
Мета: з’ясувати розуміння учнями поділу героїв на позитивних і негативних та вміння заповнити таблицю.
Коментар: учні роздивляються хмаринки слів, називають героя і визначають, ким він є для Мауглі: ворогом чи другом? Розподіляють героїв в таблицю, додають тих, кого не назвали.
2. Вправа “Вузлики на пам’ять”
Мета: спонукати учнів до формування правил безпечної поведінки для збереження життя і здоров’я,розвивати творий потенціал.
Коментар: учні уважно читають правила безпечної поведінки та додають свої вузлики (правила)
3. Вправа «Творчий переказ»
Мета: розвивати зв’язне мовлення та образне мислення, вміння формувати та висловлювати власні думки.
Коментар: учень розповідає від імені обраного героя про життя у джунглях, змінюючи сюжет за бажанням, або залишаючи версію автора.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
Мета: рефлексувати рівень сприймання учнями матеріалу; формувати уміння характеризувати уміння і явища.
Коментар: учням пропонується створити сенкан до таких слів: Мауглі, природа, друзі, Багіра, Табакі, Шер-Хан (2-3 на вибір)
Алгоритм створення
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування першого слова (синонім до першого рядка).
Зразок
2. Вправа «Кола Вена»
Мета: удосконалювати вміння учнів порівнювати образи.
Коментар: учні обирають образи тварин і порівнюють їх за допомогою діаграми.
Акела Спільне Шер-Хан
3. Вправа «Аргументація власної відповіді»
Мета: стимулювати учнів до самоаналізу роботи на уроці.
Коментар: учитель пропонує учням закінчити речення, записані на картках.
- На уроці я працював ______________, бо _______________________.
- Своєю роботою на уроці я_____________________________________.
- Урок здався мені____________________________________________.
- Протягом уроку я ___________________________________________.
- Мій настрій _________________________________________________.
- Матеріал уроку був для мене ___________________________________.
V.Інформування учнів про д/з.
Для всіх учнів: дати письмову відповідь на запитання:
- що об’єднує друзів Мауглі?
– що спільне у його ворогів?
Індивідуальні завдання.
1.Створити проєкт «Прислів’я і приказки різних народів про дружбу і сміливість». Пояснити (усно), які з них суголосні зі змістом казки «Мауглі»
2.Створити власне продовження казки за допомогою будь-якого засобу візуалізації (малюнок, комікс, пластилін, інсценізація).
3.Історія про Мауглі надзвичайно популярна і в інших видах мистецтв. Створено чимало мультиплікаційних фільмів та екранізацій, ілюстровано книги. Переглянути один із запропонованих варіантів, знайти невідповідності з текстом казки (усно).
.
Використані джерела:
1.https://wordwall.net/uk-ua/community/%D0%BC%D0%B0%D1%83%D0%B3%D0%BB%D1%96
2.https://naurok.com.ua/urok-redyard-kipling-maugli-320874.html
3.https://vsimosvita.com/czikavi-dydaktychni-zavdannya-do-povisti-kazky-dzh-r-kiplinga-maugli-5-klas-nush/