Урок трудового навчання з презентацією та майстер-класом з килимарства, 2 клас
Знайомство з історією виникнення килимарства, плетіння килимків (майстер-клас),
створення виставки робіт,
Урок трудового навчання (2 клас)
Тема : Килимарство – невід’ємна частина культури українського народу
Мета:
дати знання про один із давніх промислів килимарства, історію розвитку, регіональні особливості виготовлення килимів, ознайомити з технологією ткацтва;
формувати практичні навички роботи з інструментами, виробляти у школярів вміння самостійно вчитися, набувати та поглиблювати або поповнювати знання, працювати з книжками, оволодівати навичками та вміннями і творчо застосовувати їх на практиці, формувати у дітей позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні та набутті нових знань, позитивне ставлення до навчання розвивати фантазію, наполегливість;
виховувати в учнів працьовитість, бажання добре працювати, бути корисним суспільству, повагу до людей праці, виховувати почуття любові до прекрасного.
Обладнання: набір для роботи (макет” кросни” з вертикальною основою, човничок з нитками для горизонтальної основи, пластикова виделка, ножиці), прядка, зразки стародавніх килимів , виставка дитячих робіт, презентації до теми.
Технічне оснащення: мультимедійна дошка, комп’ютер, музичний центр.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Вид уроку: Комбінований (практична робота, екскурсія)
Методи, прийоми, форми:
Структура уроку
1.Організаційний момент (2 хв.)
2.Актуалізація опорних знань(3 хв.)
3.Ознайомлення з новим матеріалом(10хв.)
- введення в тему(2 хв.)
- інсценізація з переглядом слайдів(4хв.)
- демонстрація килимів(4хв.)
4. Фізкультхвилинка (вправи для очей)(1 хв.)
5.Практична робота(21хв.)
а) Вступний інструктаж(4 хв.)
- пояснення вчителя(2 хв.)
- правила техніки безпеки(2 хв.)
б) Самостійна практична робота(15 хв.)
в) Заключний інструктаж(2 хв.)
- аналіз проведеної роботи
6. Фізкультхвилинка(1 хв.)
7.Визначення результативності навчання (рефлексія)(2 хв.)
8.Підведення підсумків(5 хв.)
- визначення кращих робіт(2 хв.)
- створення виставки (3 хв.)
Екскурсія в природу(позакласна робота)
Хід уроку:
1.Організаційний момент (2 хв.)
Влаштування робочих місць
Вчит . Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо!
2. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
Вчит. - Діточки! Пропоную вам перетворити нашу класну кімнату на творчу майстерню! Робота нашого уроку пов’язана з декоративно-ужитковим мистецтвом. Слово «декоративний» походить від латинського слова «dekorare» - прикрашувати. Отже, декоративне означає «прикрашувальне». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.
Сьогодні ми з вами поринемо в історію килимарства.
3.Ознайомлення з новим матеріалом (10 хв.)
*Введення в тему
Вчит. - Килимарство – найбільш поширена в усіх місцевостях України галузь ткацтва.Відкрийте свої ” Дослідницькі валізки” (папка-портфоліо з власними дослідницькими роботами ) і дайте відповіді на питання.(Мал.1)
(заздалегідь діти накопичили інформацію до теми уроку)
Вчит. -Ткацтво. Що являє собою цей різновид декоративно-ужиткового мистецтва?
Уч. - Виготовлення тканини на ткацькому верстаті.
Вчит. - Як ви думаєте, із чого складався процес ткання?
Уч.1. прядіння ниток (за допомогою веретена, пізніше –механічної прядки)
2.фарбування ниток.
3. ткання на різних верстатах.)
Вчит. -Одним з найпоширеніших видів ткацтва в Україні є килимарство.
Килими служать людині для утеплення та прикрашання житла (ними завішували стіни, накривали столи, скрині ,ліжка), також вони виконували обрядові та естетичні функції, були частиною посагу нареченої.
Як і кожен вид ремесла, килимарство має свою історію.
*Інсценізація з переглядом слайдів
Вчит. - Пропоную вам помандрувати в часі, і опинитися в нашому славному минулому.
(На лавці сидить з прядкою бабуся, поряд дідусь щось майструє, їх донька і онука)
(Фото 1.)
Дівчинка.
Бабуся.
Дідусь.
(Діалог супроводжується презентацією “Килимарство”)
Бабуся.
Дідусь.
Матуся.
,
а потім залізною щіткою із цвяхами.(слайд №10)
Дівчинка.
Бабуся.
Матуся.
для святкового одягу(слайд №16) .
Те, що залишалось на чесальній щітці(слайд №17)
, використовували для повсякденного одягу(слайд №18).
Дідусь.
Отже, з ниток можна було і полотна для одягу виготовляти і килими.
Дівчинка.
Вчит.
- А також наша пошукова група поділиться своїми знаннями.
Виступ пошукової групи – “Знавці”.(Фото 2)
1 уч.
2 уч.
3 уч.
Цей незвичайний народ жив на цій території , що й ми з вами. Проте багато тисяч років тому. Одяг трипільців був дуже гарним. Чоловіки носили ткані сорочки, а жінки сукні.(слайд № 21)
Вчит.
Літописні джерела свідчать про розквіт килимарства в Київській Русі в другій половині X—XII ст. У XV—XVII ст. і особливо у XVIII ст. килими вже виготовляли в багатьох поміщицьких майстернях, килимарських цехах, мануфактурах і фабриках Поділля, Волині, Галичини. (слайд №24)
Щодо орнаментів та барв українське килимарство можна поділити на дві основні смуги - Правобережжя й Галичина з переважанням геометричного орнаменту й Лівобережжя з рослинним орнаментом.(слайд №25)
Також можна виділити килимарство на території Полісся. У ткацтві Полісся переважають смугасті композиції. Це різної ширини та чергування прості й складні смуги, утворені рядками різноманітних орнаментів – від барвистих смуг рядків крапок і рисок до складніших .(слайд №28)
(Демонстрація килимів Подніпров’я (слайд № 29 - 32)).
Розповідь про найвідоміші центри килимарства України (слайд №33).
*Демонстрація килимів (Перегляд віртуальної 3D виставки килимів різних регіонів України - презентація).
4. Фізкультхвилинка (вправи для очей) (1 хв.) (Мал.2) ()()
5. Практична робота (21 хв.)
а)Вступний інструктаж
*Пояснення вчителя
Вчит.
-Сьогодні ми з вами спробуємо створити килимок власними силами. Для цього використаємо макет ”кросни”, він має картонну основу з зубцями вгорі і внизу та з вертикально натягнутими нитками. Замість човника ми використаємо дерев’яну паличку від морозива. Підтягувати ряд до ряду нам допоможе пластикова виделка.
Найпростішою технікою килимарства є плетіння (перепліт). Саме за таким принципом ми виконаємо наш виріб.(слайд №34).
(Кожен учень одержує набір для виконання роботи)(Фото 3,4)
(Вчитель пояснює і показує прийоми та способи виконання нових операцій і трудових дій ( розчленовано у повільному темпі з поясненням всіх дій і рухів))
Вчит.
1.В одній руці ми тримаємо макет “кросни”, в іншій руці – човник.
2.Ведемо човник під (вертикально натягнутою) ниткою, над ниткою, під ниткою, над ниткою.
3.Зробивши один ряд, за допомогою виделочки , підтягуємо горизонтальну нитку до верху “кросни”.
4.З іншого боку ведемо другий ряд . Там, де горизонтальна нитка була під вертикальною, тепер вона буде над нею.
5. Виделкою підтягуємо другий ряд до першого і т.д.
(Вчитель:
- попереджує про причини браку і можливі помилки в роботі;
- демонструє виконання ознайомлювальних вправ 1-2 учнями;
-повідомлює про норми часу (15хв.) і норми виробітку (1/3 всього килимка);
* Правила техніки безпеки
Вчит. - Давайте повторимо правила користування ножицями.
(Робота з таблицею”Техніка безпеки при роботі з ножицями”(Мал.3))
Виступ групи – “Острівок безпеки”
(Діти повторюють для всіх правила)
1 уч. - Працюй з добре відрегульованими і заточеними ножицями.
2 уч. - Ножиці повинні мати тупі, округлі кінці.
3 уч. - Не залишай ножиці розкритими.
4 уч. - Передавай ножиці кільцями вперед.
5 уч. -Не грай з ножицями, не піднось до лиця.
6 уч. - Використовуй ножиці тільки за призначенням.
б)Самостійна практична робота
За разком вчителя діти фіксують нитку з човника між зубцями картонної основи і
виконують роботу в техніці плетіння (Фото 5,6)
(слайд №35) (зразок)
Вчитель перевіряє правильність виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості виробів; інструктує учнів з виконання окремих операцій і завдання в цілому.
Під час роботи лунає релаксаційна музика (українська класична).
Діти, у яких виходить робота швидше і краще , консультують інших.(Фото7,8,9)
в) Заключний інструктаж
* аналіз проведеної роботи
Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків у роботі учнів;
з’ясування причин, які призвели до помилок;
повторне пояснення вчителем способів усунення помилок.
6. Фізкультхвилинка (музична) (1 хв.)
7. Визначення результативності навчання (Рефлексія) (2 хв.)
Вчит.:– Чи сподобалося вам працювати разом?
Діти: - Сподобалось.
Вчит.: – Чи подобається вам ваша робота?
Діти: - Так, килимки дуже гарні і різні.
Вчит.: – Що було найскладнішим у роботі?
Діти: - Впоратися з витримкою.
Вчит.: – Що було простим у роботі?
Діти: - Коли друзі допомагають і підтримують – все просто!
Вчит.: – Чого саме ви навчилися сьогодні робити?
Діти: - Бути стриманими, старанними, допомагати один одному.
Вчит.: – Що було неприємним (складним) під час роботи?
Діти: - Інколи плуталися нитки.
Вчит.: – Як ви з цим справилися?
Діти: - Завдяки терпінню.
Вчит.: – Що було найприємнішим під час роботи?
Діти: - Підтримка друзів.
8.Підведення підсумків (5 хв.)
Вчит. - Взаємоповага в класі дозволила всім успішно справитися з роботою, яка завершилася виготовленням дуже красивих виробів – килимків. Всі працювали успішно, бо погодилися працювати за правилами, запропонованими на початку
заняття.
*Визначення кращих робіт
Вчит. - Ручне килимарство – тривалий, трудомісткий процес (створення одного килима тривало від кількох місяців до трьох років), а в результаті – виріб, що переживає століття.Справжній килим набуває свою цінність і благородство з часом.
Отже, бережімо цей спадок, який нам залишили наші предки (працьовиті, терплячі). І передаємо далі наступним поколінням.
( Об’єктивна оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на занятті, прибирання робочих місць)
По закінченні роботи вчитель пропонує учням прогулянку осіннім парком.
Природа дає людині свою мудрість. Осінній парк милує око різноманіттям барв, заворожує формами! А діти вміють бачити позитивне у кожній з пір року! Вони вміють щиро радіти усім іпостасям природи. Під час спостережень за змінами в природі розвивається уява і творче мислення дитини. Діти помічають деталі. Також їм буде корисно подихати свіжим повітрям, зміцнити тіло. А різнокольорові листочки, які встелили парк, нагадають природний килим.(Фото 10)
*Створення виставки учнівських робіт.(Фото 11)
(Виконання роботи за даною темою розраховано на 2-3 уроки)