Тема. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
Мета: знайомити учнів з одним із способів вираження складу розчинів, поняттям "масова частка розчиненої речовини"; формувати вміння розв”язувати задачі на знаходження масової частки речовини в розчині; розвивати хімічну мову; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Обладнання: підручник, таблиця розчинності речовин,
Хід уроку.
І. Організація уроку.
Позитивне налаштування на урок.
«Сонечко»
Учням пропонується зібрати свою позитивну енергію в долонях. Для цього треба терти долоні одна об одну протягом хвилини, відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розводимо долоні перед собою на відстань 1—2 см і відчуваємо між ними енергетичний струм. Із цього струму «ліпимо» уявний «сніжок-сонечко» і кидаємо в людину, з якою ми хотіли б поділитися гарним настроєм і позитивними емоціями (радістю, добротою, щирістю...)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Опитування за допомогою флеш-карток:
- що є складовими частинами розчину?
- яка речовина виступає розчинником?
- яка речовина є найпоширенішим розчинником?
- які є органічні розчинники?
- як класифікують речовини за розчинністю?
- як визначити розчинна чи нерозчинна речовина?
- що називають розчинністю?
- де ви використовуєте розчини у повсякденному житті?
ІІІ.Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів.
Часто в нашому повсякденому житті виникають питання такого характеру:
- як приготувати розчин соші для консервування огірків?
- як приготувати сироп для консервування яблук? і т.д.
Давайте пригадаємо напис на пляшці з столовим оцтом: - “9%; спиртовий розчин йоду - 5%; гідроген пероксид - 3%; оцтова есенція - 70%або 98%
- Що це за числа? Це — значення масової частки розчиненої речовини в розчині
Отже, тема нашого уроку . Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
Ми маємо познайомитися з одним із способів вираження складу розчинів, який найчастіше використовують: із масовою часткою розчиненої речовини .
ІV. Вивчення нового матеріалу
При роботі з розчином важливо знати, скільки розчиненої речовини в ньому міститься. Кількість розчиненої речовини, що міститься в даній кількості розчину, або розчинника, називають його концентрацією. Існує кілька способів вираження концентрації розчину.
Масова частка розчиненої речовини — це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.
W (р.р.) =
W (р.р.) - масова частка розчиненої речовини
m(р. р.) — маса розчиненої речовини,
m(роз.) — маса розчину
Позначають масову частку розчиненої речовини у розчині латинською літерою W (дубль - ве)
Вимірюють масову частку в частках в одиницях або у відсотках.
Наприклад:
1) W(солі) = 0,1 або 10%, це означає, що в 100 г розчину міститься 10 г солі і 90 г води. (співвідношення 1:9 )
2) W( цукру) = 0,3 або 30%, це означає, що в 100г розчину міститься 30 г цукру і 60 г води. (співвідношення 2 : 3 )
2. Скориставшись вихідною формулою , запишемо формули, за якими визначають масу розчиненої речовини і масу розчину:
m(р.р.) = W (р.р.)× m(роз.)
m(роз.) =
пригадаємо: m(роз.) = m (р.р.) + m( Н2О), тому можна вихідну формулу записати в наступному вигляді:
W (р.р.) =
Часто під час обчислень використовують формулу:
ρ = ρ - густина ;
ρ(Н2О) = 1г/мл (1г/см3), тому маса води дорівнює їй об”єму. Якщо V (Н2О)= 120 мл, то
m(Н2О) = 120 г
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Розглянемо розв’язання типових задач із використанням масової частки розчиненої речовини.
1. Задачі на обчислення масової частки розчиненої речовини в розчині
1. У розчині масою 200 г міститься 80 г цукру. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у такому розчині.
Дано: m (цукру) = 80 г m ( розчину) = 200 г W (цукру) —?
|
Розв’язання W (цукру ) = W (цукру ) = 80г/200г = 0,4 або 40% Відповідь: W (цукру)= 40% |
Дано: V (Н2О) = 160 мл m ( солі) = 10г
W ( солі) —?
|
Розв’язання
ρ = ; ρ(Н2О) = 1г/мл; m (Н2О) = ρ(Н2О)× V (Н2О) m (Н2О) = 1г/мл ×160мл = 160г
2) Яка маса розчину? m ( розчину) = m ( солі) + m ( води) m ( розчину) = 10 + 160 = 170г
3) Яка масова частка солі? W (солі ) = W ( солі ) = 10 г/170 г= 0,058 або 5,88% Відповідь: W ( солі)=0,058 або 5,88%
|
2. Обчислення маси розчиненої речовини в розчині
2. Обчислити масу солі , що міститься у 400 г розчину, якщо масова частка солі становить 20%.
Дано: m ( розчину) = 400 г W (солі) =20%
m (солі) -? |
Розв’язання
W (реч ) =
m (солі ) = W (солі )× m ( розчину) m (солі ) = 400×0,2 = 80 г
Відповідь: m (солі)= 80г |
2. У 180 г води розчинили 20 г соди. Визначте масову частку розчиненої речовини.
VІ. Підсумок.
Рефлексія
«Яким був урок?»
Із пропонованих на дошці слів виберіть 1- 2 , які відповідають враженню від уроку: діловий, ігровий, пізнавальний, захопливий, корисний, цікавий, повчальний, важливий.
VІІ. Д/з: прочитати параграф 33, виконати впр. 5 с. 156