Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини

Про матеріал
Тема. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Мета: ознайомити учнів з одним із способів вираження складу розчинів, поняттям "масова частка розчиненої речовини"; формувати вміння розв”язувати задачі на знаходження масової частки речовини в розчині; розвивати хімічну мову; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Тема. Кількісний  склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.

Мета: знайомити учнів з одним із способів вираження складу розчинів, поняттям "масова частка розчиненої речовини"; формувати вміння розв”язувати задачі на знаходження масової частки речовини в розчині; розвивати хімічну мову;  виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: підручник, таблиця розчинності речовин,

Хід уроку.

І. Організація уроку.

IMG_256Позитивне налаштування на урок.

«Сонечко»

Учням пропонується зібрати свою позитивну енергію в долонях. Для цього треба терти долоні одна об одну протягом хвилини, відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розводимо долоні перед собою на відстань 1—2 см і відчуваємо між ними енергетичний струм. Із цього струму «ліпимо» уявний  «сніжок-сонечко» і кидаємо в людину, з якою ми хотіли б поділитися гарним настроєм і позитивними емоціями (радістю, добротою, щирістю...)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Опитування за допомогою флеш-карток:

 

- що є складовими частинами розчину?

- яка речовина виступає розчинником?

- яка речовина є найпоширенішим розчинником?

- які є органічні розчинники?

- як класифікують речовини за розчинністю?

- як визначити розчинна чи нерозчинна речовина?

- що називають розчинністю?

- де ви використовуєте розчини  у повсякденному житті?

ІІІ.Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів.

Часто  в нашому повсякденому житті виникають питання такого характеру:

- як приготувати розчин соші для консервування огірків?

- як приготувати сироп для консервування яблук? і т.д.

Давайте пригадаємо  напис на пляшці з столовим оцтом: - “9%;  спиртовий розчин йоду - 5%; гідроген пероксид - 3%; оцтова есенція - 70%або 98%

-  Що  це за числа? Це — значення масової частки розчиненої речовини в розчині

  Отже, тема нашого уроку . Кількісний  склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.

Ми маємо познайомитися з одним із способів  вираження складу розчинів,  який  найчастіше використовують: із масовою часткою розчиненої речовини .

ІV. Вивчення нового матеріалу

При роботі з розчином важливо знати, скільки розчиненої речовини в ньому міститься. Кількість розчиненої речовини, що міститься в даній кількості розчину, або розчинника, називають його концентрацією. Існує кілька способів вираження концентрації розчину.

Масова частка розчиненої речовини — це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.

W (р.р.) = 

W (р.р.) - масова частка розчиненої речовини

 m(р. р.) — маса розчиненої речовини,

 m(роз.) — маса  розчину

 

Позначають масову частку  розчиненої речовини у розчині  латинською  літерою   W (дубль - ве) 

 Вимірюють масову частку в  частках  в одиницях  або у відсотках.

Наприклад:

1)  W(солі) =  0,1  або 10%, це означає, що в 100 г розчину міститься  10 г солі і 90 г води.  (співвідношення 1:9 )

2)  W( цукру) =  0,3  або 30%, це означає, що в 100г розчину міститься  30 г  цукру  і 60 г води. (співвідношення 2 : 3 )

2. Скориставшись  вихідною формулою , запишемо формули, за якими визначають масу розчиненої речовини   і масу розчину: 

m(р.р.) = W (р.р.)× m(роз.)

 

m(роз.) =

пригадаємо: m(роз.) = m (р.р.) + m( Н2О), тому можна вихідну формулу записати в наступному вигляді:

  W (р.р.) =   

  Часто під час обчислень  використовують формулу:

      ρ =           ρ - густина  ;    

 ρ(Н2О) = 1г/мл   (1г/см3), тому маса води дорівнює їй об”єму. Якщо V (Н2О)= 120 мл, то

 m(Н2О) = 120 г

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Розглянемо розв’язання типових задач із використанням масової частки розчиненої речовини.

1. Задачі на обчислення масової частки розчиненої речовини в розчині

 

1. У розчині масою 200 г міститься 80 г цукру. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у такому розчині.

Дано:

m (цукру) = 80 г       

m ( розчину) = 200 г

W (цукру) ?

 

Розв’язання

   W (цукру ) =  

   W (цукру ) = 80г/200г = 0,4 або 40%

Відповідь: W (цукру)= 40%

 

 

 

 

 

 

  1. У 160 мл води розчинили 10 г солі. Обчисліть масову частку солі в розчині.

Дано:

V (Н2О) = 160 мл

m ( солі)  = 10г

 

W ( солі) ?

 

 

Розв’язання

  1. Яка  маса води?

 ρ = ;  ρ(Н2О) = 1г/мл;    

 m (Н2О) =  ρ(Н2О)× V (Н2О)

 m (Н2О) = 1г/мл ×160мл = 160г 

  

2) Яка  маса розчину?

  m ( розчину) = m ( солі) + m ( води)

m ( розчину) = 10 + 160 = 170г

 

3) Яка  масова частка солі?

W (солі ) =  

W ( солі ) =   10 г/170 г= 0,058 або 5,88%

Відповідь: W ( солі)=0,058 або 5,88%

 

 

2. Обчислення маси розчиненої речовини в розчині

 

2.  Обчислити  масу солі , що міститься у 400 г розчину, якщо масова частка солі   становить 20%.

 

 

 

Дано:

m ( розчину) = 400 г

W (солі) =20%

 

m (солі) -?

Розв’язання

 

W (реч ) =  

 

m (солі ) = W (солі )× m ( розчину)

m (солі ) = 400×0,2 = 80 г

 

Відповідь: m (солі)= 80г

  1. Самостійне розв”язування задач за зразком.
  1. У 120 г розчину міститься 3 г глюкози. Визначте масову частку розчиненої речовини.

2. У 180 г води розчинили 20 г соди. Визначте масову частку розчиненої речовини.

VІ. Підсумок.

Рефлексія

«Яким був урок?»

Із пропонованих  на дошці слів виберіть 1- 2 , які відповідають враженню від уроку: діловий, ігровий, пізнавальний, захопливий, корисний, цікавий, повчальний, важливий.

VІІ. Д/з: прочитати параграф 33, виконати впр. 5 с. 156

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
11 січня 2023
Переглядів
2133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку