Тема. Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.
Мета. Дати уявлення про оксигеновмісні органічні сполуки; сформувати поняття про спирти та їх функціональну групу; познайомити з фізичними та хімічними властивостями спиртів, їх застосуванням ; розвивати спостережливість учнів, пізнавальний інтерес до предмету; вміння узагальнювати, робити висновки; навчити учнів записувати молекулярні та хімічні формули спиртів; формувати різні види компетентності.
Обладнання. Підручник, моделі молекул етанолу, метанолу
Хід уроку.
І. Організація уроку
Позитивне налаштування на урок
"Тух–тиби–дух"
Давня японська традиція радить, коли у людини псується настрій або погіршується емоційний стан, треба вимовити жартівливу фразу: «Тух–тиби–дух», – і на обличчі обов'язково з'явиться усмішка і настрій поліпшиться.
ІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності
Ми закінчили вивчати тему «Вуглеводні». У житті ви будете часто зустрічатися з цією групою речовин. Більшість вуглеводнів використовують у хімічній, паливній промисловості і в побуті.
Прослухайте притчу
Один тібетський монах прийшов у визначений день до жреців, щоб його прийняли в монахи. По традиції йому треба було виконати якесь завдання. Та того разу монахи дали йому досить специфічне звдання, яке ніколи ніхто до того не отримував. Молодий послушник мав за один рік знайти й принести старим монахам одну будь яку речовину, яка б тільки шкодила людині, і одну - яка б тільки приносила користь. Через рік послушник став перед монахами і сказав : “Вибачте мене, проте я не зміг пройти випробування. Весь рік я перевіряв усі рослини та речовини, але всі вони, залежно від обставин, можуть принести і користь, і шкоду. А потрібних речовин я не знайшов.” Послушника прийняли в монахи.
- Як ви думаєте, чому? ( обговорення)
Багато органічних сполук містять у своїх молекулах, крім атомів Карбону і Гідрогену, ще й атоми Оксигену. Такі сполуки називаються оксигеновмісними. І ми розпочинаємо ознайомлення з ними. Оксигеновмісні сполуки поділяються на – спирти, карбонові кислоти, жири , вуглеводи .
І сьогодні на уроці ми ознайомимося із класом спиртів . Це речовини, які залежно від обставин, можуть принести і користь, і шкоду
Отже, тема уроку: «Метанол, етанол, гліцерол : будова молекул, фізичні властивості» .
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Складання опорного конспекту
Спирти – сполуки, похідні насичених вуглеводнів, де один або кілька атомів Гідрогену заміщені на групу –ОН. Спирти, що містять одну групу –ОН, називаються одноатомними, від двох, або більше – багатоатомні.
СН4 СН3-ОН
С2Н6 С2Н5-ОН
Загальна формула одноатомних спиртів СnH2п+1ОН
Представниками одноатомних спиртів є метанол та етанол
Спирт - який містить декілька функціональних груп (ОН) називається багатоатомним. Одним з представників багатоатомних спиртів є гліцерол, формула якого С3Н5(ОН)3.
Групу - ОН називають функціональною групою, так як вона визначає хімічні властивості даного класу речовин.
Назву спирту утворюють від назви відповідного насиченого вуглеводню, додаючи до неї суфікс -ол. Якщо є потреба, указують номер атома Карбону , з яким зв’язана група -ОН. Крім того, часто використовують назви, в яких до слова спирт додають прикметник, що характеризує цей вуглеводень.
СН3ОН – метанол (метиловий спирт),
С2Н5ОН – етанол (етиловий спирт).
Для прикладу розглянемо кілька сполук.
3 2 1
СН3 ─ СН2 ─ СН2 ─ ОН пропанол -1
4 3 2 1
СН3 ─ СН -- СН─ СН2 ─ ОН 2,3-диметилбутанол -1
СН3 СН3
Заповнення таблиці, демонстрування моделей молекул спиртів
Назва спирту Молекулярна формула |
Структурна формула |
Скорочена структурна формула |
Електронна формула |
CH3OH метанол |
|
CH3-OH |
|
C2H5OH етанол |
|
CH3- CH2 - OH |
|
C3H5 (OH)3 гліцерол , гліцерин
|
|
|
|
- самостійна робота з підручником с. 163 : прочитати рубрику “Фізичні властивості “ та заповнити таблицю
Метанол |
Етанол |
Гліцерол |
2.Зі специфічним запахом 3. Леткий, t (кип)65°С 4. Добре розчинний у воді 5. Легший за воду. 6.Дуже токсичний. |
2.Зі специфічним запахом 3. Леткий, t (кип)78°С 4. Добре розчинний у воді 5. Легший за воду. 6.Токсичний |
|
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Виконати вправу за посиланням
https://wordwall.net/resource/25107811/%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%80%D1%82%D0%B8
V. Підсумок
«Інтерв’ю»
«Кореспондент» задає питання у дітей за темою проведеного уроку, використовуючи відкриті запитання: як?, чому?, що?, прохає навести приклади і обміркувати де ця тема знадобиться у майбутньому житті.
VІ. Д/з. опрацювати параграф 33, підготовити повідомлення про отруйність метанолу й етанолу, скласти молекулярну та структурну формули для пропанолу-1, бутанолу -1