На даному уроці хімії у 7 класі "Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчинів" відбувається грунтовне закріплення матеріалу попереднього уроку з хімії "Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини" та вчитель вміло і логічно підводить учнів до практичного застосування отриманих знань під час виконання лабораторної роботи "Виготовлення розчинів".
Тема. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчинів
Навчальна мета – закріпити поняття «розчину та його компонентів», «масової частки розчиненої речовини» та всі математичні розрахунки, пов’язані з цим поняттям; навчити учнів виготовляти розчини та робити для цього всі необхідні розрахунки;
Розвивальна мета – розвивати практичні навички необхідні для виготовлення розчинів;продовжувати формувати навички роботи з лабораторним обладнанням, хімічним посудом та реактивами розвивати логічне мислення учнів, творчу уяву.
Виховна мета – виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я шляхом дотримання правил т/б; виховувати економне відношення до реактивів та акуратність до лабораторного обладнання та посуду; виховувати культуру поводження з хімічними речовинами та їх відходами.
Очікувані результати: учні повинні знати, що таке розчин ,з яких компонентів він складається; повинні вміти обчислювати масову частку розчиненої речовини, масу розчину, масу розчиненої речовини та виготовляти розчини, робити висновки та узагальнення про склад розчинів; повинні знати як користуватись інструкцією щодо хімічних дослідів та правил безпечного поводження під час їх виконання.
Тип уроку: урок засвоєння знань, вмінь і навичок.
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративні – розповідь, пояснення, демонстрації; словесні – бесіда; практичні – розв’язування задач на розчини; частково пошукові; репродуктивні; дослідницькі та проблемного виконання; наочні --лабораторний дослід
Міжпредметні зв’язки: фізика, природознавство, біологія, математика.
Навчально-методичне забезпечення:
наочність: хімічні реактиви, хімічне приладдя.
Роздатковий матеріал: картки із завданням для виконання лабораторної роботи.
Основні поняття і терміни: розчин, розчинена речовина, розчинник, масова частка розчиненої речовини.
Обладнання та реактиви: кухонна сіль, вода, мірний циліндрик, скляна паличка, лабораторні терези, хімічні стакани.
Використана література:
Савчин М.- В.М. Хімія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл., - К.,: Грамота, 2015. – 184 с.
Попель П.П.,Крикля Л.С. Хімія, 7 клас.- К.: Академія, 2007
Григорович О. В, Гостиннікова О.М., Трушина Г. В. Хімія, розробки уроків, 7 клас.-Х.: Ранок, 2008
Структура уроку
І. Організація класу………………………………………………………………(1хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів . …………………………………………(6хв)
III. Мотивація навчальної діяльності….……………………………………….. (2хв)
ІV. Засвоєння вивченого матеріалу……………………………………………. (23хв)
V . Практичне застосування знань, вмінь та навичок………………………….(10хв)
VІ. Підбиття підсумків уроку…………………………………………………….(2хв)
VІІ. Домашнє завдання. …………………………………………………………. (1хв)
Хід уроку.
І. Організація класу до уроку (1хв)
Привітання, налаштування учнів на робочий лад.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (6хв)
Перш чим приступити до вивчення нового матеріалу, повторимо з вами основні поняття, які необхідні нам на даному уроці і з якими ви знайомі з попередніх уроків.
1) Що таке розчин? (Розчин – це однорідна система, яка складається з розчинника та розчиненої речовини, між якими відбуваються фізичні або хімічні взаємодії);
2) Назвіть компоненти розчину? (розчинник і розчинена речовина);
3) Сформулюйте визначення «масова частка розчиненої речовини, w»? (масова частка розчиненої речовини, w- це відношення маси цієї речовини до маси розчину).
4) Запишіть математичний вираз масової частки речовини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв)
Хочу зауважити, що ми з вами живемо у світі розчинів. Кожен з нас вміє смачно приготувати чай, каву, знає скільки яких складників додати, але мало хто задумується над тим, що він практично застосовує знання одержаних на уроках хімії, а саме добре він засвоїв тему: «Виготовлення розчинів». Де ж потрібні нам ще знання, отримані сьогодні на уроці? Це і виготовлення розчинів у медицині, фармацевтиці, в парфумерії та харчовій промисловості, в агрохімії, в побуті для приготуванні маринадів для консервування овочів, фруктів.
Отож, сьогодні тема нашого уроку «Виготовлення розчину. Лабораторний дослід №4»
ІV. Практичне застосування вмінь і знань (23 хв)
Скажіть будь ласка, як ви розумієте вислів «виготовлення розчинів»? (для виготовлення розчинів потрібно мати розчинену речовину і розчинник у певних співвідношеннях і потрібно зауважити, що розчинника повинно бути більше);
Наступне запитання, як ви розумієте вислів «масова частка кухонної солі становить 25%»? (у 100г розчину є 25г солі).
А тепер – розв’яжемо задачу як зразок «хімічного таматематичного тренування» до виконання нашої лабораторної роботи.
Задача 1
Приготуйте розчин масою 250г з масовою часткою цукру 15%, вкажіть послідовність дій виконання процесу виготовлення розчину?
Задача 2
У 60г кухонної солі розчинили у 320г води. Знайти масову частку солі у розчині?
Задача 3
Яку масу кальцій хлориду (CaCl2) потрібно розчинити у 280г води, щоб утворити 20% розчин даної солі?
А тепер коли ви добре попрацювали і трошки втомились проведемо невеличку – фізкульт хвилинку.
Фізкульт хвилинка у нас буде хімічна. Я буду читати вам вислови з хімічними твердженнями: якщо це твердження вірне – ви встаєте, якщо неправильне – присідаємо 2 рази:
Отже, формула води - Н2О (+); відносна молекулярна маса води – 38 (-);
Вода універсальний розчинник (+); у таблиці «Розчинності кислот, основ і солей у воді» буква «н» означає – «несмачна речовина» (-); масову частку розчиненої речовини позначають буквою w (+); олія дуже добре розчиняється у воді (-); вода – найпоширеніша речовина й оксид на землі (+).
V. Закріплення вивченого матеріалу(10 хв)
А зараз приступаємо до виконання лабораторної роботи, але перед тим, як виконувати лабораторну роботу, ми повинні повторити правила т/б при роботі з лабораторним обладнанням, скляним посудом. Прошу бути уважними і дане завдання виконуємо у вигляді вправи «ланцюжок». Один за одним, пригадуємо і висловлюємо думку про основні застережні заходи при виконанні лабораторної роботи.
Лабораторну роботу будемо виконувати у групах. Для цього об’єднаємось у 5 груп по 4 учні і кожна група отримує своє завдання. (Завдання на листочках).
Варіант 1
Виготовити розчин кухонної солі масою 60г з масовою часткою солі 20%.
Варіант 2
Виготовити розчин кухонної солі масою 40г з масовою часткою солі 25%.
(В-дь: mсолі =10г, mводи =30мл )
Варіант 3
Виготовити розчин кухонної солі масою 80г з масовою часткою солі 30%.
(В-дь: mсолі =24г, mводи =56 мл )
Варіант 4
Виготовити розчин кухонної солі масою 90г з масовою часткою солі 40%.
(В-дь: mсолі =36г, mводи =54мл )
Варіант 5
Виготовити розчин кухонної солі масою 50г з масовою часткою солі 20%.
(В-дь: mсолі =10г, mводи =40мл )
Отже, ви одержали завдання, приступаємо до виконання робіть всі обчислення – уважно, з лабораторним обладнанням і посудом працюємо обережно, без зайвої квапливості, дотримуючись тишини і порядку. Записуйте хід виконання роботи в зошит, робіть вдалі і чіткі висновки. Час проведення ( 8 хв.) (Під час роботи, вчитель - допомагає, консультує.)
VІ. Підсумок уроку (2хв)
Підсумок уроку пропоную зробити учням. Вони продовжують речення.
Сьогодні на уроці я навчився …
На уроці я дізнався …
Мене зачаровує хімія …
Вчитель: -- сьогодні на уроці ми навчились виготовляти розчин і робити для цього всі необхідні розрахунки.
VІІ. Домашнє завдання (1хв)
§23 завдання 6, 7. стор. 159. Повторити « Вода, як розчинник»
1