Кількість та розміщення населення Африки.

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення, з причинами що вплинули на розміщення населення. З колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями господарства країн Африки.
Перегляд файлу

Тема. Населення Африки.

Мета уроку:

Освітня: сформувати в учнів поняття про кількість  населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення, з причинами що вплинули на розміщення населення . З  колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями  господарства країн Африки.

Розвиваюча:  розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами),

аналізувати їх зіставляти їх.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури

Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою.

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека».

Обладнання: політична та фізична карти Африки, комп’ютерна презентація , прапори та герби країн Африки, підручники, атласи, слайди — ілюстрації національного одягу, краєвидів столиць окремих країн материка, відеофрагменти.

Географічна номенклатура: ПАР, Єгипет, Судан, Ніґерія, Лівія, Алжир, Малі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку

  1. Етап орієнтації, мотивації діяльності.
  2. Етап контролю домашнього завдання.
  3. Етап цілевизначення та планування.
  4. Етап цілереалізації.
  5. Рефлексивно-оцінювальний етап.
  6. Етап повідомлення домашнього завдання.

 

ХІД УРОКУ

І. Етап орієнтації, мотивації діяльності.

Привітання, перевірка присутності, позитивний настрій на роботу.

ІІ. Етап контролю домашнього завдання.

Завдання  (швидко відповідати на запитання):

    1. Площа материка …

    2. Назвіть та покажіть на карті основні природні зони материка.

    3.  За рельєфом    материк  поділяється на …

    4. На півночі розташовані гори …

    5. На розподіл  температур та опадів на материку впливає …

    6. Річки Африки належать до басейнів …

   7. Найдовша  річка Африки ….

   8. Найбільше озеро материка ..

 

ІІІ. Етап цілевизначення та планування.

     Вивчаючи Африку, ви, на­певне, помітили, що природа материка дуже різноманітна. Це і вологі еква­торіальні ліси, і тропічні пустинні території, це і степові простори саван, і рідколісь.

      На сьогоднішньому уроці ми маємо дізнатися про кількість  населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомитися з расовим та етнічним складом населення, з причинами що вплинули на розміщення населення. З  колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями  господарства країн Африки.

ІV. Етап цілереалізації.

  1. Кількість та розміщення населення Африки.

     Багато вчених вважають Африку батьківщиною всього людства. У Східній Африці були знайдені знаряддя праці та залишки скелетів істот, що по праву можуть вважатися першими людьми на нашій планеті. Вік цих знахідок перевищує 2 млн років. Звідси перші люди почали розселятися по всіх материках.

     В Африці проживає понад 990 млн чоловік. Щороку кількість населення материка швидко зростає.

    Населення по території Африки розміщене досить нерівномірно. На це впливають не тільки природні умови, а й історичні чинники, насамперед наслідки работоргівлі та колоніального господарства.

     У Нільській долині Єгипту проживає до 1500 чол. на 1 км2, а в центральних частинах Сахари та пустелі Наміб менше 1 чол. на 1 км2. З інших територій найбільша середня густота населення  спостерігається на узбережжі морів і океанів, по долинах великих африканських річок та озер.

    В Африці мало міст. В основному міста розташовані на узбережжях морів і океанів. Найбільшим з них є столиця Єгипту – Каїр. Більша частина африканців проживає в сільській місцевості, займається землеробством і скотарством.
 

  1. Раси та народи Африки.

    Населення материка належить до трьох великих людських рас – європеоїдної, негроїдної та монголоїдної.

     Представники європеоїдної раси живуть в основному на півночі Африки. Це араби, бербери та туареги, які в давнину переселилися сюди з Азії. Для них характерні смугла шкіра, темне волосся та очі, продовгуватий череп, вузький ніс та овальне обличчя. Їх мовами є арабська та берберська.
     Араби – велика група народів, яка налічує майже 300 млн. чол. Належать до південної гілки європеоїдної раси. Говорять сповідують переважно мусульманську релігію (іслам). Більшість арабів живе у селах й займається землеробством. Частина є кочівниками-бедуїнами (з арабської – мешканці пустель), які розводять верблюдів й обслуговують караванні шляхи. Араби живуть у Північній Африці.

     Бербери – група народів, які є корінними жителями Північної Африки. Часто є кочівниками. Говорять бербери  - лівійськими мовами.

     Туареги – один з народів з групи берберів. Кочують у пустелях. Мають свою мову. Бербери та туареги сповідують іслам.

    

     Представники негроїдної раси проживають на південь від Сахари. Вони мають значні відмінності у зовнішньому вигляді. Так, жителі саван Північної півкулі – масаї, тутсі  дуже високі на зріст. Середній зріст дорослого чоловіка становить 1 м 85 см.
     Найменші на зріст люди світу – африканські пігмеї, що живуть в Екваторіальній Африці. Їх зріст не перевищує 140 см у чоловіків, жінки — ще нижчі.

     У басейні Нілу проживають нілоти (“люди Нілу”). У них шкіра аж синювато-чорного кольору. Їх середній зріст становить 180 – 200 см.
     Готтентоти і бушмени, що живуть у напівпустелях і пустелях Південної Африки, мають пласке обличчя, що надає їм схожості з монголоїдами.

    Бушмени (з голландської – “чагарникові люди”) – корінні жителі Південної та Східної Африки. Були витіснені народами банту у пустелю Калахарі. Ночі проводять у ямах серед чагарників. Живуть, збираючи їстівні рослини, як і їх далекі предки ще 10 тис. років тому.    

    На Ефіопському нагір’ї живуть ефіопи, які мають ознаки одночасно двох рас: європеоїдної та негроїдної. Їх колір шкіри мідний з червонуватим відтінком. Риси обличчя більш подібні до європейців.

    

     Жителі Мадагаскару — малагасійці — вихідці з Азії. Їх зовнішні ознаки говорять про належність до монголоїдної раси.    

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Запитання та завдання для усного контролю знань: (Усне опитування)
1.    Скільки людей нині проживає на території Африки?

2. Чим пояснюється різна густота населення в межах материка?
3.    Представники яких людських рас проживають в Африці та на яких територіях вони поширені?

4. Назвіть основні види господарської діяльності населення Африки.

 

VІ. Етап повідомлення домашнього завдання.

 

  •          Опрацювати матеріал підручника.

 

docx
Додав(-ла)
Тишкова Оксана
Додано
16 листопада
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку