Кіммерійці та скіфи на території сучасної України

Про матеріал
Мета:  ознайомити учнів із розселенням, заняттями та духовним світом кіммерійців та скіфів;  характеризувати скіфо-перські війни та ознайомитися з Великою Скіфією;  розвивати в учнів увагу, логічне мислення, вміння аналізувати, висловлювати свої думки, працювати з підручником та картою;  виховувати в учнів інтерес до минулого української держави. Тип уроку: комбінований урок – подорож.
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: Кіммерійці та скіфи на території сучасної України.

 

Мета:

  •  ознайомити учнів із розселенням, заняттями та духовним світом кіммерійців  та

скіфів;

  •  характеризувати скіфо-перські війни та ознайомитися з Великою Скіфією;
  • розвивати в учнів увагу, логічне мислення, вміння аналізувати, висловлювати свої

            думки, працювати з підручником та картою;

  • виховувати в учнів інтерес до минулого української держави.

Тип уроку: комбінований урок – подорож.

Обладнання: малюнок із зображенням музею, портрети богині Кліо, Геродота, Гомера, Б. Мозолевського, назви експозиційних залів, шаблони-карти, карта «Найдавніше минуле України», зображення прикрас, зброї та схема походів кочівників.

 

ХІД УРОКУ.

 

І. Організаційний момент.

- привітання;

- визначення емоційного стану учнів на початку уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

  1. Кросворд (дошка)

 

Завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Місто-колонія Північного Причорномор'я, яке заснували іонійці.
  2. Місто, назва якого в перекладі з грецької мови означає "півострів".
  3.  Найближчі сусіди греків-колоністів в Північному Причорномор"ї.
  4. Місто — засновник колонії (загальна назва).

 

Відповідь:

 

п

а

н

т

і

к

а

п

е

й

 

 

 

 

х

е

р

с

о

н

е

с

 

 

с

к

і

ф

и

 

м

е

т

р

о

п

о

л

і

я

 

  1. Скільки років тому існували міста - поліси на території України? (2512р.)

 

  1. Що означає поліс, колонія, метрополія?

 

Перевірка індивід. завдань.

 

  1. Кросворд.

Відповідь:

 

п

а

н

т

і

к

а

п

е

й

 

 

 

 

х

е

р

с

о

н

е

с

 

 

с

к

і

ф

и

 

м

е

т

р

о

п

о

л

і

я

 

  1. Стрічка часу = 2512р. тому.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово вчителя.

Діти, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати історичне минуле нашої держави. Бесіда про роль музеїв в вивченні історії людства. Слово музей прийшло до нас з грецької мови, де воно означало житло муз – тобто богинь – покровительок мистецтв. Тепер це слово означає установу, де зберігаються важливі пам’ятки минулих часів з різних галузей культури, мистецтва, науки, техніки. Я пропоную вам уявну екскурсію до історичного музею.

    І нас з вами біля музею зустрічає богиня історії Кліо (показ портрету). Яка перш ніж почне свою екскурсію пропоную нам пригадати:

Бесіда по запитаннях

- Які народи проживали на українських землях у ІV – ІІІ тис. до н.е.?

- Хто з вчених відкрив трипільську археологічну культуру?

- Чому дана археологічна культура отримала назву трипільської культури?

- покажіть на карті Трипілля.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учителька.

У нашому музеї є наступні експозиції з яким я пропоную вам познайомимося:

1. Кіммерійці.

2. Велика Скіфія.

Тема уроку.

Завдяки цим експозиціям ви зможете дізнатися про племена, які проживали в давнину на Україні, чим вони займалися, як розвивалися їх держави, будемо працювати з підручником та картою-шаблоном, відповідати на питання. Тому завдання нашого уроку будуть такими:

ЗАВДАННЯ УРОКУ.

1. Дізнатися про територію розселення кіммерійців та скіфів.

2. Ознайомитися з заняттями та духовним світом кочових племен.

3. Познайомитися з Великою Скіфією.

 

1. Кіммерійці.

І так, діти, перша наша експедиція має назву «Кіммерійці». То ж давайте увійдемо до першого залу і дізнаємося хто ж такі кіммерійці

 

Учителька.

  Кіммерійці – найдавніше (за письмовими джерелами) населення Північного Причорномор'я ІХ VІІ ст.. до н. е.

Це цікаво знати!

   Перший народ, який жив на території України і назва якого зустрічається в джерелах — кіммерійці (у перекладі з грецької "ті, що живуть на півночі"). В "Іліаді" їх називають "доїльниками кобилиць", "молокоїдами".

  Образ кіммерійців склався, головним чином, через їх численні походи до Передньої Азії. Страбон наводить переказ про самогубство фригійського царя Мідаса, який не бажав потрапити до рук кіммерійців, про зруйнування ними міста Гордона.

Перші знахідки пам'яток кіммерійської матеріальної культури датуються IX — першою половиною VII ст. до н. є. і були знайдені на території України у другій половині XX ст.

Головне археологічне джерело для вивчення історії та культури цього таємничого народу є кіммерійські поховання оскільки поселень і міст після нього не залишилося. Опис поховання кіммерійського воїна: у степовому Причорномор'ї досліджено поховання в кургані неподалік с. Зольне біля м. Сімферополь. Могила глибиною 2,6 метра, яма прямокутна, уздовж вбито в землю стовпчики. Кістяк чоловіка лежав розпрямленим, головою на південний захід. Біля нього — короткий залізний меч, точильний брусок, а на перекритті могили бронзові, залізні й кістяні наконечники стріл, бронзові вудила, вуздечка, різнокольорове намисто; найчастіше зустрічаються прикраси бірюзового кольору.

Основу його господарства становило кочове скотарство. Провідним у цій галузі господарства вважалося конярство.

 Визначну роль у житті кіммерійців відігравала війна. З ассирійських та грецьких джерел відомо, що кіммерійці у \/ІІІ-\/ІІ ст. до н. є. здійснювали походи на Урарту, воювали з Сирією.

Кіммерійські вожді згадуються у деяких писемних документах, наприклад у праці Геродота "Історія", яка називає їх "царями". Відомі імена трьох із них — Теушпа, Тугдамме, Шандакшатра.

-  Кочове скотарство

-  Бронзове лиття, виготовлення із болотної руди заліза, пізніше сталі

-  Скляні вироби

-  Земляні та наземні будівлі

-  Кургани з кам'яними стелами

-  Племена на чолі з вождями-царями

 

Це цікаво знати!

Згідно з Геродотом причиною переселення кіммерійців до Азії була втеча від скіфів. Археологи вважають, що переслідування в загальному розуміння не було, що кіммерійці і скіфи вирушили на південь незалежно одні від одних, а причиною пересування кіммерійців, а потім і скіфів була різка зміна клімату, наступ посухи на степи Північного Причорномор'я. Також існує думка, що причинами переселення були внутрішні процеси суспільного розвитку, які спонукали кіммерійців до походу на південь.

 

Розгляд малюнків зброї, походів кіммерійців, портрети Гомера та Геродота

 

 Бесіда по запитаннях:

- Про які народи ви дізналися?

- Коли вони з'явилися на території України?

- Чим вони займалися?

Доповнення вчителя.

Кочове скотарство

Бронзове лиття, виготовлення із болотної руди заліза, пізніше сталі

Скляні вироби

Земляні та наземні будівлі

Кургани з кам'яними стелами

Племена на чолі з вождями-царями

 

- Хто із відомих людей античності згадував про них?

- Ким вони були витіснені? Коли?

 

 

 

Робота з шаблоном-картою

 

Завдання. У відповідному місці впишіть назву кочових племен причорноморського степу, які проживали там з IX — першою половиною VII ст. до н. е. ( підпишіть карту, лівий куток)

 

2. Велика Скіфія.

Учителька.

А тепер, діти, перейдемо до другого залу «Велика Скіфія» і дізнаємося про скіфів.

Скіфи – кочові племена, що витіснили кіммерійців на теренах Північного Причорномор'я.

Скіфи були, як і кіммерійці кочівниками. І саме завдяки своїй чисельності, організованості  та єдності вони змогли подолати опір кіммерійців. Вперше про скіфів  згадав Геродот у своїй праці «Історія».

Самостійна робота

Робота з підручником  с. 93 - 94

 

Завдання. Які відомості дає нам історик про скіфів?

 

     Саме Геродот, досліджуючи скіфів поділив їх на три групи:

1) Царські скіфи,

2) Скіфи-землероби,

3) Скіфи-кочівники.

(показ на карті території розселення даних груп скіфів).

 

Заняття скіфів:

  1. Орне землеробство
  2. Кочове скотарство
  3. Торгівля
  4. Збір данини з сусідніх народів

Суспільство - цар, рада старійшин, скіфи - воїни.

Найбільшої могутності в 4 ст . до н. е.  Йог влада поширювалася за Дунай ( фракійці Румунія ) Брав данину. Царь Атей - 90 років ( батько, отець ) Це обурило греків і вони рушили походом на скіфів. Останні зазнали поразки. Так припинило існувати Велика Скіфія, яка існувала з середини 6 - до 3 ст до н. е.  ( 300 років ) Скіфи - землероби залишилися, а скіфи - кочівники оселилися в Криму. І так вона проіснувала ще кілька століть.

 

Завдання.

Робота з шаблоном-картою

  1. Підпишіть назви, як їх поділив Геродот.

 

Учителька.

Звернення до експонатів .

 

Самостійна робота

Завдання:

Дівчата готують нам інформацію про одяг,  прикраси та релігію

Хлопці про скіфів - воїнів та побратимів.

 

Розповідь вчителя про курган «Товста Могила». Карта.

Візуальні джерела:

Показ портрету Б. Мозолевського. Відомість про скіфські знахідки на Сумщині.

  1. Могила скіфів  Вправа "Мозковий штурм"
  2. Зверніть увагу на зображення кожного ярусу пекторалі. Згадайте відомі вам міфи стародавнього Єгипту простворення світу.
  3. Яке символічне значення має ця культура скіфської культури.

Пектораль ( не орнаментована прикраса, а культова річ - три сфери світобудова)

  1. Скіфська ваза
  2. Знаменитий скіфський гребінь

 

Робота з шаблоном-картою

Завдання: 1) Заштрихуйте територію Великої Скіфії. 2) Обведіть назву кургану, у якому археологи знайшли скарби скіфського царя.

 

ІV. Закріплення нових знань.

Діти, Кліо на кінець нашої екскурсії вирішили перевірити, як ви засвоїли матеріал під час екскурсії і пропонує вам дати відповіді на запитання.

 

Історичний диктант.

1. Ховали померли царів у курганах.

2. Їм належала першість у використанні коней для верхової їзди.

3. Пектораль.

4. Першими почали використовувати кінну зброю.

5. На нашій території перебували у ІХ – ІV ст. до н. е.

6. Скотарі-кочівники.

7. Воювали з Дарієм І у VІ ст. до н. е.

8. Прийшли зі Сходу.

9. Про них написав книгу Геродот.

 

Відповідь.

Кіммерійці 2, 4, 5, 6, 8

Скіфи. 1, 3, 7,8, 9

 

V. Підсумок уроку.

- Чи виконали ми всі завдання уроку?

- Чи досягли мети?

- Що запам’яталося  найбільше на уроці?

- Що нового дізналися?

 

Оцінювання учнів.

Здати карти.

 

VІ Домашнє завдання. Прочитати й переказати §17,18 підручнику. Вивчити терміни: курган, пектораль, склеп, скіфський постріл.

           Завжди після екскурсій  відвідувачі записують свої враження у „Книзі відгуків і пропозицій”.

               Тому пропоную вам записати свої враження про екскурсію  у власні зошити.

 


 


ВЕЛИКА СКІФІЯ

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
4 січня 2022
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку