Тема. Кирило Розумовський. Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований
Основні поняття: Малоросійська колегія, Генеральний опис Малоросії, Малоросійське генерал-губернаторство.
Історичні особистості: Кирило Розумовський, Єлизавета Петрівна, Катерина ІІ, П. Румянцев
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, картки, ватмани, маркери.
Хід уроку:
І . Вступна частина уроку
1. Організаційний момент, підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування.
2. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Основна частина уроку
1. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок
«Калейдоскоп історичних діячів»
Розташування гетьманів у хронологічній послідовності (фото розміщені на дошці, учні по черзі об’єднують портрет на прізвище гетьмана).
І.Мазепа І.Скоропадський П.Полуботок Д.Апостол К.Розумовський
«Історична розминка»
Бесіда
1. До складу якої держави входила Лівобережна Україна в середині XVIІІ ст.?
2. Яким було політичне та соціальне становище українських земель у складі Росії?
3. Що вам відомо про діяльність першої Малоросійської колегії?
4. Якими фактами ви можете підтвердити те, що в першій половині XVIІІ ст. тривав наступ російського уряду на автономію України?
2.Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Отже, починаючи з першої половини XVIII ст., російський царизм невпинно обмежував автономні права України, і в 1783 р. Гетьманщина припинила своє існування; Російська імперія поглинула її, перетворивши на свою внутрішню територію. З останніми роками існування Гетьманщини ми й ознайомимося на уроці, висвітлимо діяльність Кирила Розумовського, визначимо етапи ліквідації автономного устрою України.
3. Повідомлення плану уроку
План:
4.Ознайомлення з новим матеріалом
Вчитель: Після смерті Данила Апостола царським урядом було створено Правління гетьманського уряду, що складався з трьох українців і трьох росіян. На чолі установи став Олексій Шаховський.
Очікування поліпшення становища були пов'язані зі сходженням на престол дочки Петра І Єлизавети Петрівни. Вони пояснювалися тим, що в оточенні імператриці було багато українців, зокрема Олексій Розумовський, який став її фаворитом.
Вчитель: На сьогодні Ви підготували основні віхи біографії Олексія Розумовського(випереджальне домашнє завдання).
Очікувані відповіді учнів:
- народився у сім'ї реєстрового козака Григорія Розума та його дружини Наталії Розумихи;
- мав чудовий голос, з 1731 р. співець в хорі імператорських півчих;
- був фаворитом Єлизавети;
- 1741р. – Розумовський брав активну участь у палацовому перевороті, внаслідок якого царський престол посіла Єлизавета Петрівна;
- отримав звання генерал-фельдмаршала;
- за його активної участі 1745 року відновлено Київську митрополію, а 1747-го р. проголошено царську грамоту про обрання гетьманом його брата Кирила Розумовського;
- допомагав відстоювати права українського козацтва.
Вчитель: У березні 1750 р. за розпорядженням Єлизавети в Глухові розширена Старшинська рада обрала гетьманом Кирила Розумовського (1750–1764 рр.), брата Олексія. Кирило став останнім гетьманом Української козацької держави.
Наступне інформаційне повідомлення учнів «Біографія Кирила Розумовського» (випереджальне домашнє завдання, додаток 1).
Вчитель: Діти, зараз будете виконувати практичну роботу. Пропоную Вам об’єднатися в групи. Ваше завдання скласти та презентувати діяльність Кирила Розумовського, розділивши зображення в логічній послідовності.
(Орієнтовна відповідь учнів: Після смерті Д. Апостола становище Гетьманщини погіршилося. Так було до приходу на російський престол Єлизавети Петрівни. Вона була одружена з О. Розумовським, котрий потрапив до царського хору. У 1750 р. гетьманом став К. Розумовський. Він провів судову реформу. Опікувався культурою. Було підписано указ про контроль над фінансами Гетьманщини. Катерина ІІ змусила К. Розумовського зректися гетьманства).
Вчитель: А тепер, підведемо підсумку діяльності К. Розумовського словами Ореста Субтельного «Гетьманщина К. Розумовського переживала «золоту осінь» своєї автономії» (QR код).
Бесіда:
(заслуховування відповідей учнів)
Вчитель: Молодці діти. Отже, К. Розумовський зумів розширити автономію України; зміцнив привілейований стан старшини, надав їй можливість закріпити за собою землеволодіння і право на селянську працю; козацька старшина стала привілейованою верствою населення; сприяв розвиткові української культури.
Вчитель: У 1761 році померла імператриця Єлизавета Петрівна. На престол зійшов Петро ІІІ. Пробувши імператором усього декілька місяців, він устиг роздратувати всіх своєю політикою. Проти нього склалася змова, у результаті якої його було усунуто від влади і вбито. Імператрицею у 1762 році була проголошена його дружина Катерина ІІ. Кирило Розумовський прийняв найактивнішу участь у заколоті, та це не вплинуло на прагнення молодої імператриці ліквідувати автономію Гетьманщини.
10 листопада 1764 року вийшов царський указ про ліквідацію гетьманської влади в Україні. Натомість для управління Лівобережною Україною було створено Другу Малоросійську колегію на чолі з її президентом і генерал-губернатором краю графом Петром Румянцевим.
Вчитель: У Вас на партах розміщені історичні джерела, ознайомтеся з ними, обговоріть в групах та дайте відповіді на запитання (додаток 2)
(заслуховування відповідей учнів, дискусія)
Вчитель: Таким чином, до початку 80-х рр. XVIII ст. було остаточно ліквідовано Українську державу. Українські прапори, гармати, печатки вивезли в Петербург. Адміністративно-територіальний устрій, судова система, соціальний склад на українських землях були в основному такими ж, як і в інших регіонах Російської імперії. В історії України почався період становлення нової національної ідеї розгортання боротьби за відновлення держави.
5. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Мікрофон»
Вчитель: Діти, спираючись на вивчений матеріал, давайте спрогнозуємо якими були наслідки ліквідації Гетьманщини?
Орієнтовні відповіді:
ІІI. Заключна частина уроку
1. Підведення підсумків уроку. Рефлексійна вправа «Ланцюжок думок».
Вчитель: Діти, давайте закінчимо урок вправою «Ланцюжок думок». Закінчить наступні фрази:
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
Я придбав ...
2. Виставлення оцінок.
Вчитель: Сьогодні за урок отримують оцінки учні, які підготували доповіді; виконували практичні завдання.
3. Домашнє завдання
Вчитель: Діти, Ваші домашні завдання закодовані на QR кодах, ознайомтесь з ними.
(високий рівень)
(початковий та середній рівні)
4. Прощання.
Вчитель: Ви сьогодні були активні, добре відповідали. Дякую за роботу на уроці. Всього найкращого.
Список використаної літератури:
1.Власов В.С. История Украины: учебн.для 8-го кл. / В.С. Власов. – Киев: Генеза, 2016. – 256 с.
2. Гисем А. В. История Украины: учеб. для 8 кл. общеобразоват. учеб. заведений с обучением на рус. яз.: / А. В. Гисем, А. А. Мартынюк. – Х.: Изд-во «Ранок», 2016. – 272 с.
3. Рудчук Ю. Гетьман Кирило Григорович Розумовський – знавець і любитель витонченої музики / Ю. Рудчук // Мистецтвознавство України. – 2010. – Вип. 11. – С. 76–82. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2010_11_14.
4. Сухих Л. Кирило Розумовський: Спроба встановлення спадкового гетьманства / Л. Сухих, О. Вовк // Архіви України. – 2008. – № 3–4. – С. 106–123.
Додаток 1
Біографія Кирила Розумовського
Розумовський Кирило Григорович(1728-1803 pp.)- останній гетьман України (1750-1764 pp.). Народився в сім'ї козака Григорія Розума. Здобув домашню початкову освіту, а в 1743 р. імператриця Єлизавета Петрівна відправила його на навчання до Європи. Після повернення до Петербурга в 1745 р. він став дійсним камергером, a у 18-річному віці був призначений президентом Петербурзької Академії наук (перебував на цій посаді майже 20 років). У 1744 р. під час поїздки Єлизавети Петрівни в Україну козацька старшина за підтримки О. Розумовського переконала імператрицю відновити гетьманство. У 1747 р. була проголошена царська грамота про відновлення гетьманства та про фактичне призначення гетьманом Кирило Розумовського. У лютому 1750 р. на козацькій раді в м. Глухові його було обрано гетьманом України. Кирило Розумовський, ставши гетьманом, домагався від царського уряду повернення Україні її прав. Україна була виведена з відомства Сенату і передана Колегії закордонних справ, як було раніше. Під управління гетьмана передали Запорозьку Січ (Запорізька Січ), а також Київ, який до того був у відомстві російських воєвод. Кирило Розумовський провів судову, військову, освітню реформи.
Додаток 2
Какие полномочия возлагались на Малороссийскую коллегию? Почему этот указ императрицы означал окончательную отмену гетманства?
Из указа российской императрицы Екатерины II о ликвидации гетманства и образовании Малороссийской коллегии (1764): «После всемилостивейшего от нас увольнения графа Разумовского, по его просьбе, от чина гетманского приказываем нашему Сенату для надлежащего управления в Малой России создать там Малороссийскую коллегию, в которой быть главным нашему генералу графу Румянцеву и с ним четырем великороссийским членам. При отсутствии тепер гетмана назначенному от нас главному малороссийскому командиру иметь такие права, как генерал-губернатору и президенту Малороссийской коллегии, где он в делах суда и расправы имеет голос председателя по генеральскому регименту, а в остальных делах... должен он чинить как губернатор, то есть как особый нам доверенный в наше отсутствие».
В чем российская царица видела главную задачу малороссийского генерал-губернатора? Какими методами советовала ее осуществлять?
Из тайного предписания Екатерины II Петру Румянцеву во время назначения его малороссийским генерал-губернатором (ноябрь 1764): «Наряду с другими исправлениями необходимо, под любым названием, кроме подушного, распространить на тамошний народ и получать от него в казну нашу, по обязанности и справедливости. Да и по самим условным пунктам гетмана Богдана Хмельницкого, нам безоговорочно надлежащие прибыли. Из этого всего вы сами можете сделать вывод, как нужна для этого, и вполне определенная, ведомость о количестве малороссийского населения... А также об их правах и о настоящих, а не самовольно присвоенных себе привилегиях... В равной степени вам следует стремиться разобраться в запутанном и перемешанном там военном и гражданском правлении.