Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Оксигеновмісні та безоксигенові кислоти

Про матеріал
Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Оксигеновмісні та безоксигенові кислоти. Матеріал поданий у дуже зручній і зрозумілій формі, як для учнів так і для вчителя.
Перегляд файлу

 Тема ; «Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Оксигеновмісні та безоксигенові».

Мета уроку: сформувати уявлення про кислоти,ознайомити учнів зі складом,формулами ,назвами та класифікацією кислот; учити встановлювати зв’язки між простими та складними речовинами; розвивати вміння аналізувати склад кислот,порівнювати склад кислот,робити виснивки.

Обладнання: підручник робочий зошит, саморобна таблиця з назвами «зупинок»,картки з формулами кислот,діапроектор,екран.

Реактиви:зразки кислот (хлоридна,нітратна,ортофосфатна,сульфатна,лимона,оцтова),набір індикаторів (лакмус,фенолфталеїн,метилоранж).

Тип уроку:вивчення нового матеріалу (нестандартний – подорож).

                                                        ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми « Кислоти».У цій темі ви знайомились з такими складними речовинами,як кислоти.

Тема «Кислоти» ми будемо вивчати протягом чотирьох уроків упродовж яких маємо вивчити назви,склад,класифікацію, фізичні та хімічні властивості цих речовин. Особливу увагу ми повинні звернути на правила техніки безпеки під час роботи з кислотами. А на четвертому уроці детальніше розглянемо одного з найвідоміших представників класу кислот – хлоридну кислоту.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося зі складом цих речовин,їх назвами та класифікацією,а також із застосуванням в побуті та природі.

           Урок пропонує провести у вигляді подорожі.

ІІІ Актуалізація опорних знань.

Три учні,що мають різний рівень навчальних досягнень відтворюють на дошці  завдання № 2 (с.78 робочого зошита),яке вони виконали вдома.

Усне опитування:

   1.Які хімічні властивості води ви знаєте?

2. які речовини утворюються при взаємодії більшості основних оксидів з водою?

3.які речовини утворюються при взаємодії більшості кислотних оксидів з водою?

4.які речовини називаються індикаторами? Наведіть приклади.

        Учитель читає вірш,учні виконують ланцюжок перетворень, що висвітлюється на екрані за допомогою діапроектора,один учень виконує біля дошки.

                                      Раз зустрівся кисень з воднем,

                                      Непримітним і немодним.

            Побратались тільки – раз!

   Тара – рах - гримучий газ!

   

      Всі злякались: « Що це буде ?

   Вибух, постріли !Біда!»

   Засміявся кисень:

   «Люди, народилася вода!»

    

   А коли вона зрідниться

   З передком тої кислоти,

   То червоним стане  лакмус,

   Бо нема вже там води!

   

   Що творить вода у силі?

   Гідроксиди в ній розчинні,

   А синіє,милі друзі,

   Лакмус наш лише у лузі.

IV.Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Ми зібрали непоганий багаж знань і можемо вирушати у подорож.

Кожен мандрівник веде щоденник спостережень, в якому занотовує все побачене, і має карту, яка йому допомагає подорожувати. Щоденник спостережень – ваші зошити . Карта перед очима . Отже, подорожуємо!

    Учитель називає зупинку, матеріал про кислоти. У процесі розповіді учнів учитель на дошці прикріплює картки з формулами кислот.

 Учитель. Перша зупинка « Інформаційна»

Уявіть , що дістатися цієї зупинки можна, йдучи  Південним берегом Криму. Шлях веде нас до Гурзуфа. Праворуч – спуск до моря, ліворуч – високий мур, оплетений виноградником. З давніх – давен  люди вирощували виноград, з якого робили вино, складовою частиною якого є винна кислота. Вино  не раз скисало й  перетворювалось на оцет, який за його кислий смак почали використовувати як приправу, робили з нього ліки, виготовляли фарби. До речі, складовою частиною є оцтова кислота.

 Ви всі їсте яблука,  лимони , щавель, полюбляєте вітаміни – аскорбінки, п’єте  кефір, проте не знаєте, що саме в них міститься відповідно яблучна, лимонна, щавлева, аскорбінова, молочна кислоти.

А тепер ми розглянемо мінеральні кислоти, повідомлення про які ви приготували.

Хлоридна ( соляна) кислота входить  до  складу шлункового соку ( майже 0,3%) і сприяє перетравленню їжі, а також вбиває хвороботворні бактерії.

Сульфатна ( сірчана ) кислота, без її допомоги не можна отримати врожаю, бо на виробництві мінеральних добрив  витрачається майже половина всієї сульфатної  кислоти, яку отримують на хімічних зводах. У наш час без сульфатної кислоти неможливо ні взутися,ні вдягнутися, ні вмитися, ні випрати білизну, тому що і взуття і  одяг і мило та порошок теж  виготовляють за допомогою сульфатною кислоти. А яка  машина чи мотоцикл зможуть поїхати без акумулятора, який не містить електроліту ( розчину сульфатної кислоти.

    Нітратна ( азотна ) кислота використовується для виробництва різних речовин, в тому числі мінеральних добрив , які рослини поглинають з грунту, утворюючи білок – основу всього живого, а також виробництва барвників вибухових речовин, ліків ( стрептоцид ), кіно – те фотоплівки.

Ортофосфорна (фосфатна) кислота міститься в нашому організмі та входить

до складу речовин, які відіграють головну роль у передачі й збереженні спадкової

інформації. Використовується для виробництва мінеральних добрив -- фосфатів, а

також кормових добавок, для надання кислуватого смаку безалкогольним

напоям.

 

Карбонатна (вугільна) кислота міститься в мінеральній воді, лимонаді, -

саме завдяки їй напої мають кислий та освіжаючий смак. Велике значення мають

солі цієї кислоти, які використовуються як будівельні матеріали.

 

Силікатна (кремнієва) кислота - одна з мінеральних кислот, що не

розчиняється у воді. Велике значення мають її солі, особливо у техніці, за

допомогою яких виготовляють скло, фаянс, цемент, бетон, цеглу та різні

керамічні вироби.

 

Учні відповідають на питання:

1. Що спільного у формулах кислот?

2. Чим відрізняється склад цих речовин?

3. Назвіть формули кислот, які:

а) містять Оксиген;

б) не містять Оксигену у своєму складі;

Містять:

а) один атом Гідрогену;

б) два атоми Гідрогену;

в) три атоми Гідрогену.

Отже, кислоти - це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену й

кислотних залишків. Їх класифікують за:

1) складом: оксигеновмісні та безоксигенові;

2) основністю: одно -, дво -, три - основні.

Оскільки Гідроген завжди одновалентний, то кислоти мають один кислотний

залишок. А чому кількість атомів Гідрогену в різних кислота різна?

Учень. Валентність кислотного залишку визначається кількістю атомів

Гідрогену у відповідній кислоті.

Гра "Розділи"

(Грають дві команди).

Перша команда: один учень вибирає з карток, що лежать на столі, картки з

формулами кислот і розділяє їх за складом; учні ( по черзі) називають кислоту,

читаючи формулу на картці. Спочатку піднімають картки з формулами

безоксигенових кислот, потім - з формулами оксигеновмісних кислот.

Друга команда: один учень вибирає з карток - картки з формулами кислот і розділяє

їх за основністю. Учні (по черзі) називають кислоту, читаючи формули на картці.

Спочатку піднімають картки з формулами одно -, потім - дво - і триосновних

кислот.

Хто перший впорається із завданням, той і переміг.

Учитель. Друга зупинка »Дегустаційна".

Чи можна ці речовини куштувати на смак? За правилами техніки безпеки - ні?

Згадайте 1 порівняйте смак таблетки аскорбінової кислоти, лимонної кислоти й оцту,

отже смак кислот різний. Кислоти за смаком бувають: солодкі, деякі не мають смаку, але більшість на смак кислі.

Учитель. Третя зупинка, П. Т. Б.".

На цій зупинці я хочу розповісти вам одну історію, що передається від покоління до покоління.

Колись у давнину, коли хімія ледь-ледь ставала на ноги і називалася алхімією, в одному королівстві жила чаклунка на ім'я ,Купоросна олія". Була вона не такою поганою: рідина без колючу та запаху, в "язка, як олія, З густиною за н. У. 1,34 рома.

Забажалося стати знаменитою й вирішила вона подорожувати. Йшла вона і дуже їй схотілося скупатися Й напитися води. Аж бачить джерельце. ,Вода!" –зраділа.

Кислота і стрибнула у воду, але ... Вода як зашипить, закипить і - відкинула її геть.

Кислота вибачилася й попросила помитися та напитися (вона була дуже погано вихована й не знала, що без дозволу не можна лізти до води, бо цим можна її образити).

Ось який запис з'явився у щоденнику мандрівниці, який є нині ЗОЛОТИМ ,;

правилом хімії: ,Кислоту треба повільно тонкою цівкою, переміщувати, наливати у воду, а не навпаки".

Учитель. Наступна зупинка ,експериментальна".

Учитель демонструє зразки кислот, учні складають тпаблицю , фізичні

властивості кислот".

Робота в робочому зошиті: с. 81, опрацювати міні - конспект ,Фізичні

властивості кислот: і зробити висновок.

Учитель. Остання зупинка ,Індикаторна".

Завдання для самостійної експериментальної роботи:

 

1. За допомогою індикаторів довести, що в пробірці є кислота.

2. Порівняти свої спостереження з даними, наведеними у таблиці підручника на

с. 96.

 

V.Коригування знань.

Фронтальна бесіда:

1. Які речовини називаються кислотами?

2. Як можна класифікувати кислоти? Наведіть приклади.

3. Які правила техніки безпеки необхідно виконувати при роботі з кислотами?

Чому?

4. Які речовини визначають наявність кислот?

5. Для чого нам потрібні кислоти?

Ломи головка (учні розв'язують колективно):

1. Яка кислота входить до складу шлункового соку?

2. Нерозчинна кислота, яку одержують не шляхом взаємодії її кислотного оксиду з водою.

3. Яку кислоту ми одержували на минулому уроці?

4. Речовина, яка вказує на наявність кислоти.

5. Яка кислота міститься в яблуці?

VІ. Підбиття підсумків.

VIІ. Домашнє завдання.

Опрацювати 8: 32 підручника, с. 79, 80 робочого зошита; вивчити на пам'ять

формули й назви кислот; підготувати індивідуальне повідомлення на тему ,Життя й діяльність М. М. Бекетова".


docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
6474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку