Кислоти: класифікація, фізичні властивості, поширення

Про матеріал
Тема: «Кислоти: класифікація, фізичні властивості, поширення» Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, формувати поняття «кислота», ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами, класифікацією та поширеністю кислот у природі; вміти наводити приклади оксигеновмісних і безоксигенових; одно -, двох -, трьохосновних кислот; розвивати логічне мислення, пам`ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам; вміння записувати формули кислот; виховувати науковий світогляд, культуру поведінки під час уроку, культуру спілкування.
Перегляд файлу

Тема: «Кислоти:  класифікація, фізичні властивості, поширення»

Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, формувати поняття «кислота», ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами, класифікацією та поширеністю кислот у природі; вміти наводити приклади оксигеновмісних і безоксигенових; одно -, двох -, трьохосновних кислот; розвивати логічне мислення, пам`ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам; вміння записувати формули кислот; виховувати науковий світогляд, культуру поведінки під час уроку, культуру спілкування.

Хід уроку

I Організаційний момент

Доброго дня! Посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. А чи знаєте ви, що за пташка зображена на фото?

Дійсно, це колібрі, найменша пташка в світі, вона за 1 секунду робить змах крилами 200 разів. Мені  сьогодні теж хочеться побажати вам,щоб ви як цей птах були наполегливі та старанні протягом всього уроку. Саме ці якості приведуть вас до досягнення поставленої мети.

Тому епіграфом до сьогоднішнього уроку є вислів Б.Шоу

Епіграф:

«Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність»

Пам`ятаємо, що час іде швидко, а тому

Девіз:

  • відповідайте правильно;
  • працюйте старанно;
  • слухайте уважно.

II Актуалізація опорних знань

Продовжуємо пізнавати таємниці дивної і загадкової країни «Хімія». Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Тож давайте пригадаємо основні поняття попередньої теми за допомогою наступної вправи під назвою «Заморочки із пробірки»

  1. На які дві групи поділяються всі речовини?
  2. Які речовини називають простими?
  3. Які речовини відносяться до складних?
  4. Що таке оксиди?
  5. На які дві групи поділяються оксиди?
  6. Як утворюються назви оксидів?

А зараз складіть формули оксидів запропонованих хімічних елементів,піднімаючись цими сходинками

Відповіді (Na2O, Fe2O3, CO2, Cu2O, CaO, Al2O3)

III Мотивація навчальної діяльності

Цікава хімія на кухні

Проблемне питання

Погляньте на фото і скажіть:

  • Що спільного між яблуком, лимоном, квашеною капустою, оцтом, кефіром? (кислий смак)
  • Чому від кропиви подразнення шкіри? (до складу соку входять кислоти)
  • Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює його забарвлення)
  • Чому кефір, ряжанка, сметана відноситься до молочнокислих продуктів? (до їх складу входить молочна кислота)

А для того, щоб дізнатись тему сьогоднішнього уроку проведемо гру «Дешифрувальник»

За першими літерами назв хімічних елементів, вказаних порядкових номерів, назвати слово (Кислота)

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку

А щоб ближче познайомитись з цим класом сполук ми вирушаємо на екскурсію в незвичайний музей – музей цікавої науки «Експериментаріум» на виставку

Кислоти: класифікація, фізичні властивості, поширення

Запишіть тему виставки в зошити – нотатники. У цьому музеї можна торкатися, розглядати, фотографувати експонати та на власному досвіді переконатися, що наука може бути захоплюючою. Я пропоную найважливішу інформацію з виставки просто записувати.

Експозиції виставки повідомлять вас із назвами, складом, класифікацією та фізичними властивостями кислот та їх поширенням у природі.

VВивчення нового матеріалу

Ось ми і в музеї. Не забувайте про правила поведінки в громадських місцях.

Перша експозиція виставки присвячена історії відкриття кислот, з якою вас ознайомлять екскурсоводи.

Експозиція «Історія відкриття кислот»

Найпершою кислотою, яку вдалося виділити і використовувати людству була, мабуть, оцтова. Та й сам термін «кислота» (від лат. «acid»)ймовірно походить від латинського «acebum» - оцет.

 Хлоридна і нітратна кислоти були виділені і визначені хіміками приблизно у XIVстолітті.

До середини XVIII століття шведському хіміку Карлу Шеєле вдалося виділити кілька нових кислот з кореня і листя різних рослин, яким він дав назви в залежності від виду рослини: лимонна, яблунева, щавлева і т.д.

За три роки до смерті К.Шеєле синтезував в чистому вигляді ще одну кислоту – синильну. І хоча це одна з найсильніших отрут, він описав її запах і навіть спробував на смак! Звичайно це не могло пройти безслідно: К.Шеєле помер у віці всього 44 роки.

Одного разу англійський хімік Роберт Бойль, вивчаючи властивості хлоридної кислоти, випадково пролив її. Кислота потрапила на синьо –фіолетові пелюстки фіалок. Через деякий час пелюстки стали яскаво – червоними. Так були відкриті індикатори, які допомагали Р.Бойлю відкрити фосфорну кислоту.

Наступну кислоту – карбонатну, отримав вперше у XVIIIст. Джозеф Прістлі, англійський хімік.

4 квітня 1932р американський біохімік Чарльз Глен Кінг уперше виділив вітамін С з лимонного соку.

Аскорбінова кислота або вітамін С – безбарвний прозорий, легко розчинний у воді вітамін, який міститься в цитрусових, деяких ягодах і зелених овочах.

Переходимо до наступної експозиції, яка познайомить з складом, назвами та класифікацією кислот. Будь ласка, запишіть в зошити – нотатники склад кислот.

Кислоти – це складні речовини, до складу яких входять атоми Гідрогену і кислотного залишку.

Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену у кислоті.

Познайомимось з формулами та назвами кислот за сучасною українською номенклатурою, використовуючи таблицю – пам’ятку екскурсії, яка є у кожного з вас на ст. 124.

  • Подивіться уважно, що спільного у формулах кислот (Атом Гідрогену присутній у всіх формулах)
  • Чим відрізняються формули цих кислот? (Кількістю атомів Гідрогену, наявністю чи відсутністю атомів Оксигену)

Проблема: Як класифікують кислоти? Які їх властивості?

Кислот існує дуже багато і їх класифікують за різними ознаками. Всі кислоти поділяють на органічні та неорганічні. Ми сьогодні ознайомимось з класифікацією неорганічних кислот. Тож запишіть у зошити – нотатники, за якими ознаками їх класифікують.

 

За кількістю атомів Гідрогену:

- одноосновні (HCl, HNO3)

- двоосновні(H2S, H2SO4)

- трьохосновні(H3PO4)

За наявністю (вмістом) атомів Оксигену:

- безоксигенові (HCl, HBr)

- оксигеновмісні (HNO3, H2SO4)

Наступна експозиція нашої виставки з якою вас ознайомить екскурсовод (прізвище та ім’я учня)

Неорганічні кислоти в основному безбарвні рідини. Усі вони мають молекулярну будову, низькі температури плавлення і кипіння. Наприклад, атмосферна кислота – тверда речовина білого кольору, добре розчинна у воді. Силікатна кислота – теж тверда речовина, нерозчинна у воді. Є й інші кислоти у твердому агрегатному стані, наприклад борна.

Наступна експозиція «Експериментальна»

Лаборант – екскурсовод (прізвище та ім’я учня)ознайомитьз правилами техніки безпеки при роботі з кислотами

Кислоти відносяться до їдких речовин. При потраплянні на шкіру та слизові оболонки з’являються хімічні опіки, а при потраплянні концентрованої сульфатної кислоти – навіть обвуглення шкіри, працювати з ними бажано в гумових рукавичках. При розведенні концентрованої сульфатної кислоти, спочатку наливають воду, а потім - кислоту.

Якщо кислота випадково потрапила на шкіру, її треба негайно змити великою кількістю проточної води, а поті при  необхідності змочити ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином соди.

В зв’язку з великою хімічною активністю кислоти перегляньте відео, у якому можна спостерігати, як відбувається обвуглення деревини розчином концентрованої сульфатної кислоти.

Як ви вже зрозуміли, концентровані кислоти є дуже небезпечними і можуть спричиняти не тільки обвуглення деревини, але і при потраплянні на шкіру – опіки або навіть обвуглення шкіри, тому поводитись з ними треба дуже обережно. А більш детально з хімічними властивостями кислот ми ознайомимось на наступних уроках.

Переходимо до наступної експозиції «Поширення кислот», на якій ми ознайомимось з:

  1. Вміст органічних кислот в продуктах харчування
  2. Поширення в природі
  3. Наявність кислот в організмі людини

Зараз екскурсоводи представлять нам цю експозицію у вигляді колажу, презентації та фотогалереї.

Досліджуючи дану експозицію, ми створили колаж, який ознайомить вас із вмістом органічних кислот у продуктах харчування.

Чимало кислот в нашій їжі. Фрукти, овочі, молочні продукти містять багато кислот: яблучну, щавлеву, лимонну, мигдалеву, молочну, масляну, оцтову, аскорбінову. Навіть синильна кислота (сильна отрута) знайома кожному, хто ласував ядерце кісточок слив, вишень. Кількість її мізерна, але відчути смак і запах можна. Так що ядерцями захоплюватись не слід, особливо якщо вони взяті з недозрілих плодів або торішніх компотів.

Для ознайомлення з поширенням кислот у природі ми створили презентацію.

У природі нам постійно трапляються кислоти. Фрукти мають багато кислот. Аскорбінова кислота відома, як вітамін С, міститься в шипшині, у волосках кропиви міститься пекуча мурашина кислота. Багато рослин містять кислоти і використовують їх як «хімічну зброю». Мухомори в якості отруйних токсинів використовують іботенову кислоту. Ця речовина дуже отруйна, однак лосі жують мухомори і не гинуть від цього. Швидше навпаки: мухоморами вони лікують якісь свої хвороби.

Якщо ви присядете поблизу мурашника, то надовго запам’ятаєте жалкі та пекучі укуси його мешканців. Мурашки не лише кусають, вони вприскують у ранку мурашину кислоту. Бджолина та осина отрути теж являють собою речовину кислот природи.

Дощова вода, на перший погляд здається чистою. Насправді в ній є чимало інших речовин. За рахунок розчинення вуглекислого газу у атмосфері, вона є розчином карбонатної кислоти.

Карбонатна кислота міститься у мінеральних джерелах. Оксиди Нітрогену та Сульфуру розчиняються у крапельках води хмар і утворюють сульфатну та нітратну кислоти, що випадають на землю у вигляді кислотних дощів.

Досліджуючи питання наявності кислот в організмі людини, ми створили фотогалерею. Аскорбінова, фолієва та інші кислоти є вітамінами.

До складу шлункового соку входить хлоридна кислота, яка допомагає перетравлювати їжу.

Молочна кислота утворюється в м’язах при фізичних навантаженнях. Людський організм складається з білків, основними складовими частинами яких є амінокислоти. Амінокислоти, з’єднуючись одна з одною в найхимерніших поєднаннях, утворюють безліч білків. А з них у свою чергу будуються майже всі тканини нашого організму.

VI. Узагальнення та систематизація знань

Наша екскурсія закінчилась, ми ознайомились з багатьма експозиціями виставки. А зараз я пропоную заглянути в «Наукове кафе», щоб підкріпитися, обмінятися враженнями від отриманої інформації.

Першою стравою, яку я  пропоную вам спробувати «Кислотні канапки»

Вам потрібно, використовуючи картки, що містяться у конвертах, скласти формули кислот, використовувати як підказку можете пам’ятку на ст. 124 та матеріал зошитів – нотатників. Працювати будете в парах. Відповіді (HCl, H2SO4, H3PO4)

Щоб втамувати спрагу спробуємо «Кислотний коктейль». Вам потрібно з даного переліку сполук виписати формули кислот та назвати їх. Хто швидше впорається із завданням, отримає бонус – знижку при відвідуванні кафе.

CaO, H2CO3, K2SO4, HNO3, CO2, Na2O, H2S, Li2O, HCl, MgO,

H2CO3, HNO3, H2S, HCl

А зараз спробуємо основну страву «Кислотна королева»

Але шеф-кухар щось наплутав і додав зайвий інгредієнт. Підкресліть зайву формулу кислоти у кожному рядку, свою відповідь поясніть

H2S, H2CO3, H2SO4

H2CO3, H2SiO3, HNO3

H3PO4, H2SO4, H2CO3

Відповіді:

H2S-безоксигенова кислота

HNO3-одноосновна кислота

H3PO4-трьохосновна кислота

Щоб спробувати фірмову страву від шефа, розв’яжіть наступну задачу

Задача «Фірмова страва від шефа». Розрахуйте масу силікатної кислоти, взятої кількістю речовини 2,45 моль

Відповідь: 191,1 г

А десерт «Кислотне натхнення», тобто (вивчити назви і формули кислот) я пропоную взяти з собою на виніс додому та використовувати знання, отримані сьогодні у повсякденному житті.

Тож всі ми підкріпилися, відпочили, який же висновок можемо зробити із сьогоднішньої екскурсії?

VII Домашнє завдання

Повт. §22. Опрацювати §28

Завдання:

- Дослідити, які засоби побутової хімії містять кислоти.

- Для охочих поглибити знання підготувати повідомлення про кислотні дощі.

- Для тих, хто хоче проявити себе творчо скласти кросворд чи ребус «Кислоти»

 VIII Рефлексія

 Метод 5 капелюшків

А зараз давайте дізнаємось про ваші враження під час уроку. Для цього використаємо незвичайні капелюшки.

Оберіть, будь ласка, капелюшки, які вам найбільше подобаються за кольором і коментуйте все, що стосується обраного кольору капелюшка.

 А зараз подивіться на які запитання вам потрібно дати відповідь:

жовтий – Які позитивні враження ви отримали від уроку?

білий – Яку інформацію ви запам’ятали на уроці?

червоний –Які почуття та емоції супроводжували вас протягом уроку?

блакитний – Де у повсякденному житті можна використовувати набуті знання?

зелений – Які ідеї ви можете втілити при виконанні домашнього завдання?

 Сьогодні всі гарно попрацювали, тож за ваші старання впродовж сьогоднішнього уроку, я хочу подарувати всім вам символічні знання -  горішки.

 Бо ви знаєте, що горішок знань дуже твердий, але маленьку тріщину ми зробили, маленький слід у вашій пам’яті залишився,але це тільки початок, все подальше залежить тільки від вас.

 Тож бажаю вам успіху, адже успіх – це тільки 10% таланту і 90% щоденної наполегливої праці. Тож сміливо ідіть до поставленої мети, хай вам щастить! Дякую всім за роботу! До побачення! 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
2270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку