Кислоти Лабораторний дослід №2 Дія водних розчинів кислот на індикатори

Про матеріал

У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрап­ляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.

Перегляд файлу

8 клас хімія Урок 43 - 44

Тема. Кислоти  Лабораторний дослід №2 Дія водних розчинів кислот на індикатори 

Мета:

  • сформувати поняття про індикатори
  • розвивати вміння логічно міркувати, висловлювати гіпотези, спостерігати та робити висновки;
  • виховувати любов до предмету.

Обладнання та реактиви : таблиця розчинності, нагрівальний прилад, колба, хімічний стаканчик, ложка для спалювання речовин з гумовою пробкою, скляна палочка,  кислоти, основи, вода, лакмус, фенолфталеїн

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

    Взаємне вітання вчителя й учнів, організація уваги та психологічне налаштування учнів на продуктивну роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Після вивчення цієї теми ви будете знати:

 що таке індикатор;• хімічні властивості кислот;• які реакції називаються реакціями обміну;

уміти:• складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;

 аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.

   Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потрапляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане  

     ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  1. Назвіть основні класи неорганічних сполук.
  2. Які фізичні властивості оксидів ви знаєте?
  3. Які види кислот існують? На чому заснована класифікація кислот?
  4. Які елементи переважно входять до складу кислот — металічні чи неметалічні?
  5. Які види основ існують? На чому заснована класифікація основ?

Фронтальна бесіда

  1. Які речовини називаються кислотам?
  2. Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?
  3. Які класифікації кислот ви знаєте? На яких ознаках вони ґрунтуються?
  4. Класифікуйте хлоридну та нітратну кислоти за всіма ознаками.
  5. Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?

         ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Дія кислот на індикатори

У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрап­ляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.

Демонстрація. Беремо пробірки з водою й розчинами хлоридної та сульфатної кис­лот й у кожну пробірку додаємо по краплині метилоранжу та фенол­фталеїну. Змочуємо універсальний індикатор і фіолетовий лакмус роз­чинами цих кислот.

Заповніть таблицю:

Індикатор

Забарвлення розчину індикатора 

 

Забарвлення індикатора в розчині кислоти

1. Лакмус

 

 

2. Метилоранж

 

 

3. Фенолфталеїн

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

     1.  Виконання завдань.

  1. З наведеного нижче переліку випишіть в окремі стовпчики форму­ли оксидів:
  2. а) основних; б) кислотних; в) несолетворних.
  3. Формули оксидів: Na2О, Р2О5, СО2, CO, BaO, SО3, CrO, Cu2О, SiО2, N2О , FeO, Mn2О7. Які з них реагують з водою? Напишіть рівняння реакцій.
  4. Розчин, що утворився при розчиненні газуватого оксиду у воді, забарвлює лакмус у червоний колір. Який це був газ? Запропонуйте два варіанти відповіді. Напишіть рівняння реакцій.
  5. Гасіння вапна — це взаємодія негашеного вапна з водою. Напишіть рівняння цієї реакції. Назвіть всі речовини за сучасними правилами.
  6. Чи існують ангідриди безоксигенових кислот? Відповідь поясніть.
  7. Заповніть прогалини в наведених схемах реакцій, назвіть продукти реакції:
  8. а) К2О + Н2О → ... ;
  9. в) SО2 + H2О → ... ;

10.д) ... + Н2О → Sr(OH)2 ;

11.б) Fe(0H)3 → ... + H2О ;

12.г) ... → СО2 + Н2О .

Лабораторний дослід №2. Дія розчинів кислот на індикатори

1. Інструктаж з БЖД

2. Виконання лабораторної роботи

3. Оформлення роботи

Бесіда.

1. Які хімічні властивості притаманні кислотам? 2. Які характерні реакції можна спостерігати при взаємодії кислот з солями, основами, основними оксидами?

Гра «Хто зайвий?» У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили. 1)              H2S, Н2СО3, Н3РО4, H24, H23. 2)              HNО3, НС1, HBr, HI, HF.

3) Н2СО3, H24, HNО3, H23, H2SiО3.

        Задача. 1. Обчисліть масу 0,5 моль сульфатної кислоти.

BaOBa(OH)2BaCO3H2CO3CO2

ZnOZnSO4Zn(OH)2Na2ZnO2.

Al→ Al2O3→ AlCl3→ Al(OH)3

VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Чи отримані відповіді на питання, що ставилися на початку уроку?
  • Яким чином була виявлена класифікація оксидів?
  • Назвіть основні етапи наукової діяльності щодо встановлення певної закономірності.
  • Чи познайомилися ви на уроці з такими поняттями, як «індикатор» та «реакція обміну».
  • Чи знаєте ви тепер, з якими простими й складними речовинами вступають у реакцію кислоти?
  • Які труднощі виникли у вас під час уроку?

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника. Розгадай кросворд, дописуючи назви кислот.1) Назва кислоти, яку ми п’ємо. 2) Назва кислоти, яка не розчиняється у воді.3) Назва кислоти, яка за агрегатним станом тверда. 4) Назва кислоти, формула якої H2SO4.5) Назва кислоти, яка міститься у шлунку. 6) Назва кислоти, яка містить кислотний залишок SO3.7) Назва кислоти, формула якої HNO3.

                                           1

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   2            

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

                           4

 

                           5

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

Т

 

 

           7

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
7 липня 2018
Переглядів
3409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку