У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.
8 клас хімія Урок 43 - 44
Тема. Кислоти Лабораторний дослід №2 Дія водних розчинів кислот на індикатори
Мета:
Обладнання та реактиви : таблиця розчинності, нагрівальний прилад, колба, хімічний стаканчик, ложка для спалювання речовин з гумовою пробкою, скляна палочка, кислоти, основи, вода, лакмус, фенолфталеїн
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Взаємне вітання вчителя й учнів, організація уваги та психологічне налаштування учнів на продуктивну роботу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Після вивчення цієї теми ви будете знати:
• що таке індикатор;• хімічні властивості кислот;• які реакції називаються реакціями обміну;
уміти:• складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;
• аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.
Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потрапляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами такі індикатори: лакмусовий папірець, метилоранж, фенолфталеїн та універсальний індикатор.
Демонстрація. Беремо пробірки з водою й розчинами хлоридної та сульфатної кислот й у кожну пробірку додаємо по краплині метилоранжу та фенолфталеїну. Змочуємо універсальний індикатор і фіолетовий лакмус розчинами цих кислот.
Заповніть таблицю:
Індикатор |
Забарвлення розчину індикатора
|
Забарвлення індикатора в розчині кислоти |
1. Лакмус |
|
|
2. Метилоранж |
|
|
3. Фенолфталеїн |
|
|
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Виконання завдань.
10.д) ... + Н2О → Sr(OH)2 ;
11.б) Fe(0H)3 → ... + H2О ;
12.г) ... → СО2 + Н2О .
Лабораторний дослід №2. Дія розчинів кислот на індикатори
1. Інструктаж з БЖД
2. Виконання лабораторної роботи
3. Оформлення роботи
Бесіда.
1. Які хімічні властивості притаманні кислотам? 2. Які характерні реакції можна спостерігати при взаємодії кислот з солями, основами, основними оксидами?
Гра «Хто зайвий?» У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили. 1) H2S, Н2СО3, Н3РО4, H2SО4, H2SО3. 2) HNО3, НС1, HBr, HI, HF.
3) Н2СО3, H2SО4, HNО3, H2SО3, H2SiО3.
Задача. 1. Обчисліть масу 0,5 моль сульфатної кислоти.
BaO→ Ba(OH)2→ BaCO3→ H2CO3→ CO2
ZnO → ZnSO4 → Zn(OH)2→ Na2ZnO2.
Al→ Al2O3→ AlCl3→ Al(OH)3
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника. Розгадай кросворд, дописуючи назви кислот.1) Назва кислоти, яку ми п’ємо. 2) Назва кислоти, яка не розчиняється у воді.3) Назва кислоти, яка за агрегатним станом тверда. 4) Назва кислоти, формула якої H2SO4.5) Назва кислоти, яка міститься у шлунку. 6) Назва кислоти, яка містить кислотний залишок SO3.7) Назва кислоти, формула якої HNO3.
1 |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
|||
4
5 |
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
О |
|
|
|
|
|
||||||||
6 |
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|||||||
7 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
||||||