Основи. Властивості основ.

Про матеріал

Вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення. Хімічні властивості основ ви доведете експериментально. Пригадайте,що луги та кислоти-їдкі речовини, з ними слід працювати обережно, дотримуючись правил безпеки.

Перегляд файлу

 8 клас  Урок 45-46

Тема. Основи. Властивості основ.

Мета: 

  • ознайомити учнів з фізичними властивостями основ; закріпити знання про класифікації основ на розчинні й нерозчинні; розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі основ; показати дію лугів на індикатори;
  • розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей основ;
  • виховувати цікавість до хімії.

Обладнання і реактиви: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, таблиця «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії», ряд активності металів, хімічні реактиви.

Хід уроку

І-ий міні-модуль  Адаптивно-Перетворювальний

I. Організаційний етап.  Перевірка домашнього завдання.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

• Який клас неорганічних сполук називається основами?

• На які дві групи поділяються основи? (Розчинні (луги) й нерозчинні (малорозчинні))

• 3 допомогою таблиці розчинності наведіть приклади розчинних і нерозчинних основ. (П’ятеро-шестеро учнів по ланцюжку виписують на дошці формули основ.)

• Назвіть записані основи за сучасною українською номенклатурою. (По ланцюжку наступні учні називають основи.)

• які хімічні властивості проявлятимуть основи.

1) Взаємодія з кислотами.

2) Взаємодія з кислотними оксидами.

3) Взаємодія із солями. 

ІІІ. Мотивація

Вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення. Хімічні властивості основ ви доведете експериментально. Пригадайте,що луги та кислоти-їдкі речовини, з ними слід працювати обережно, дотримуючись правил безпеки.

 Групова робота з карткою-завданням.

Дано речовини:

№ з/п

Речовини

1

Cu(OH)2,Na2O,P2O5,HNO3,Al2(SO4)3,KOH,HCl

2

Fe(OH)2,CaO,SO3,H3PO4,MgCl2,NaOH,H2S

3

Fe(OH)3,K2O,CO2,HCl,Zn3(PO4)2,Ba(OH)2,HNO3

1. Виберіть серед наведених речовин формули лугів і назвіть їх.

2. Виберіть серед наведених речовин формули нерозчинних основ і назвіть їх.

ІІ-ий міні-модуль

Адаптивно-Перетворювальний

III. Вивчення нового матеріалу.

1.Будова та фізичні властивості основ

Луги - тверді білі речовини, без запаху, добре розчинні у воді.

Нерозчинні гідроксиди – тверді за звичайних умов речовини, без запаху, не проводять електричний струм, не розчиняються у воді

2. Використання основ

Кальцій гідроксид – гашене вапно

Кальцій гідроксид з водою – вапняне молоко

Кальцій гідроксид з кальцій оксидом – негашене вапно

Натрій гідроксид – їдкий натр або каустична сода

Калій гідроксид – їдкий калі.

3.  Дія  розчинів лугів на індикатори

4 . Хімічні властивості основ

-Основа +кислота=сіль +вода ( реакція нейтралізації, обміну)

-луг + кислотний оксид=сіль + вода

-луг+розчинна сіль=нерозчинний гідроксид+сіль

-нерозчинний гідроксид= оксид +вода

5.Безпека під час роботи з лугами  (робота з підручником с 176)

ІІІ-ій міні-модуль

Адаптивно-Перетворювальний

IV.Узагальнення і систематизація знань.

 Здійснити перетворення:

CaOCa(OH)2CaSO4H2SO4SO3

Знання властивостей класів неорганічних сполук дозволяє нам припустити, з допомогою яких реакцій можна одержати ту чи іншу речовину.

CaO+H2O=Ca(OH)2

Ca(OH)2+H2SO4=CaSO4+2H2O

SO3+H2O=H2SO4

H2SO4+Ca(OH)2=CaSO4+2H2O

Самостійна робота з карткою-завданням

Завдання 1. Напишіть рівняння взаємодії натрій гідроксиду з речовинами за схемою.

Завдання 2. Виберіть серед записаних реакцій реакції нейтралізації.

 

Завдання 3 Здійсніть перетворення:

  Сu(ОН)2 → СuO → СuSO4→ Сu(OH)2.

1.Сu(ОН)2 = СuO +H2O

2.СuO+H2SO4 = СuSO4+H2O

3.СuSO4+2NaOH = Сu(OH)2 +2H2O.

Учитель пропонує учням виконати самостійно завдання. Складіть рівняння реакцій хром (III) гідроксиду з хлоридною кислотою і натрій гідроксидом.

Учень, який першим виконав завдання, на дошці записує рівняння реакцій:

Cr(OH)3 + 3HCl = CrCl3 + 3H2O

Cr(OH)3 +3NaOH = Na3CrO3  +3H2O

Cr(OH)3 + NaOH = NaCrO2 + 2H2O

 Учні разом з вчителем перевіряють і обговорюють вірність виконання вправи. Учень отримує оцінку.

На картках, що роздані учням, пропонується виконати завдання:

  1) Знайти зайве:  a)  Al(OH)3; NaOH; Zn(OH)2 ; Cr(OH)3

        б)  Na2O; MgO; Al2O3; CaO

  2) Підібрати аналог:

       KOH; Ca(OH)2;Zn(OH)2; Ba(OH)2; NaOH; Mg(OH)2; Al(OH)3

  3) Скласти ланцюжок перетворень з речовин:

Al; Al2O3; AlCl3; Al(OH)3

Три учня виходять до дошки і показують варіанти своєї роботи.

1) а)Зайвим є NaOH- луг, тому що всі інші речовини є амфотерними основами.

б) Зайвим є Al2O3- амфотерний оксид, тому що всі інші оксиди є основними.

2) KOH- Ca(OH)2,  Zn(OH)2-Al(OH)3

Тому,що KOH та Ca(OH)2 луги, а Zn(OH)2 та Al(OH)3- амфотерні основи

3) Ланцюжок повинен мати вигляд:

Al→ Al2O3→ AlCl3→ Al(OH)3

Учень пояснює чому він запропонував такий варіант виконання завдання.

V. Підсумок уроку.

Учитель ще раз нагадує учням про правила роботи з лугами, підсумовує результати  роботи на уроці, виставляє оцінки.

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, Здійснити перетворення:

BaOBa(OH)2BaCO3H2CO3CO2

ZnOZnSO4Zn(OH)2Na2ZnO2.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
7 липня 2018
Переглядів
1978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку