Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Про матеріал
Конспект відкритого уроку у 9 класі "Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну." Розкрито компетентності, що формуються.
Перегляд файлу

План-конспект уроку хімії

Дата _______                                                                                                                        9 клас

Тема: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.                                                                     Цілі:

Формування ключових компетентностей: спілкування державною  мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя.

Формування предметних компетентностей:                                                                                     

розпочати формування предметної компетентності в темі «Хімічні реакції»,                                           актуалізувати уявлення учнів про хімічні реакції та вже вивчені типи реакцій,                         сприяти свідомій орієнтації учнів у типах хімічних реакцій - сполучення, розкладу,                                                                            розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до хімії.  

Очікувані результати:учень знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, реакція сполучення, розкладу, заміщення, обміну; розрізняє та класифікує реакції за ознакою кількості речовин, що вступають у реакцію й утворюються внаслідок реакції, та їхнього складу; дотримується правил роботи з хімічними речовинами; висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань                                                                                                                                                                                                                                                                  

Обладнання і матеріали: мультимедійний проектор, комп’ютер, інтерактивна дошка, презентація на Google Диску, Інтернет, сервіс Learningapps.org.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.   Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Відомі сотні тисяч різноманітних речовин. Щоб розібратися в їх багатоманітності, вчені розподілили ці речовини по групам. Давайте згадаємо як поділяють речовини.

  • Гра «Чому вони разом?» 
  1. Na, C, H2, Fe  (прості речовини)
  2. CaO, KOH, H2SO4, BaCO3  (складні речовини)
  3. FeO, P2O5, Al2O3, CO2 (оксиди)
  4. HCl, HNO3, H2SO4, H3PO4  (кислоти)
  5. NaOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Zn(OH)2 (основи)
  6. BaSO4, NaCl, CaCO3, Mg(NO3)2 (солі)                                                                                    

Діти, ви звернули увагу який за вікном дощ (туман, будь-яке фізичне явище)?                                                   Яке це явище? Фізичне чи хімічне? Наведіть приклади хімічних явищ. Пригадаємо:  Хімічна реакція- це явище….?

Кожен день ми з вами зустрічаємося із різними природними процесами та явищами, якісь із них є хімічними, інші фізичними, а інші біологічними, а чи знаєте ви між ними різницю ми з вами зараз перевіримо.

  • Вікторина "Так чи ні"

1. Подих людини – це хімічне явище.

2. Дощ на вулиці – це фізичне явище.

3. Газ, осад, слабкий електроліт, вода утворюється тоді, коли реагуючі речовини прореагували до кінця.

4. Утворення іржі на поверхні цвяха – це фізичне явище.

5. Хімічні реакції можна зустріти тільки в хімічних лабораторіях.

6. Смаження м'яса і перетравлення його в шлунку – це фізичний процес.

7. Фарбування волосся фарбою – процес хімічний.

8. Фотосинтез – це явище лише фізичне і ніяк не пов'язане з хімічними реакціями.

9. Дихання – це хімічний процес.

Які ознаки хімічних реакцій? (зміна забарвлення, виділення газу, виділення світла і тепла, випадання осаду, поява запаху).

Що таке реагенти або вихідні речовини та продукти реакції? (Реагенти або вихідні речовини – це речовини, що вступають в хімічну реакцію, продукти – це речовини, що утворюються внаслідок реакції)

Стародавня легенда розповідає, що цариця Клеопатра, яка була відома не тільки своєю красою, а ще й освіченою, виграла оригінальне парі, з'ївши дорогоцінний «сніданок», який коштував 100 000 сестерцій.

Ось як це описано в книзі Генрі Хаггарда «Клеопатра»: «…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і опустила перлину в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерши спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється у міцному оцті. Від неї не залишилось і сліду, і тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі».

Проблемне запитання.

Що сталося з перлиною? До якого типу можна віднести цю хімічну реакцію?

Щоб відповісти на ці питання здійснимо класифікацію хімічних реакцій.

ІІІ. Повідомлення теми та цілей уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Кожна хімічна реакція індивідуальна,оскільки в неї беруть участь конкретні хімічні речовини з притаманними їм властивостями . Разом з тим,різні хімічні реакції мають багато спільних ознак, що дає змогу класифікувати їх на підставі тієї чи іншої ознаки.

  • Класифікація хімічних реакцій

Пов’язане зображення

  • Типи реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій:

- реакції сполучення,

- розкладу,

- заміщення,

- обміну.                                                                    

 

 

V. Узагальнення й систематизація знань.

  • Інтерактивна вправа "Перевірте себе"

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\фото програми\3-Закономірносхім  реакцій\2000-01-06 02 32 10.png

  • Інтерактивні вправи :

https://learningapps.org/1274073

https://learningapps.org/4667981

 

VІ. Підсумок уроку.

Повернемось до нашої легенди про Клеопатру.

Проблемне запитання.

Що трапилось з перлиною?

Очікувана відповідь: перлина складається з кальцій карбонату - вона розчинилася у кислоті: СаСО3 + 2HCl →CaCl2 + H2O + CO2↑ - реакція обміну, некаталітична, екзотермічна, необоротна.

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 18 підручника (с. 92-95)
  2. Виконати вправи №73,74 (письмово).

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
2135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку