Класифікація загроз безпеці та пошкодження даних у комп’ютерних системах

Про матеріал

Розробка уроку інформатики у 9 класі з елементами СТЕМ-освіти (створення нешкідливого вірусу), а також інтерактивні вправи, введення поняття «Вірус», формувати уявлення про види загроз безпеці даних і можливі наслідки недотримання правил безпеки; класифікування загрози безпеці даних; прищеплення етичних та правових норми поведінки з дотримання інформаційної безпеки

Перегляд файлу

Тема: Класифікація загроз безпеці та пошкодження даних у комп’ютерних системах

Навчальна: ввести поняття «Вірус», сформувати уявлення про види загроз безпеці даних і можливі наслідки недотримання правил безпеки; класифікувати загрози безпеці даних; прищепити етичні та правові норми поведінки з дотримання інформаційної безпеки;

Розвивальна: створювати умови для розвитку логічного мислення учнів, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес при демонстрації різних способів пізнання світу, різних прийомів подачі навчального матеріалу, розвивати самоосвітню компетентність;

Виховна: виховувати в учнів позитивне відношення до навчання через мотивацію учбової діяльності, шляхом розкриття практичного значення теми.

Тип уроку: комбінований.

Методи роботи на уроці: проблемні, ілюстративні, інтерактивні.

Форми роботи на уроці: повідомлення учнів, мультимедійна презентація, відео демонстрація, робота в парах, STEM-освіта, .

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, презентація «Віруси», опорні конспекти, поради Українського кіберальянсу «Як нас зламуютьвіруси: 8 помилок користувачів», відео-фрагменти програми «Секретний фронт».

 

Хід уроку

Пора перестати чекати несподіваних подарунків від життя, а самому робити життя

римський філософ

Марк Аврелій

І. Організаційний етап

Цей день в історії: 19 жовтня 1973 року Джона Анатасова прийнято вважати винахідником електронного комп’ютера. Сьогодні, 19 жовтня 2017 року, день також незвичайний, адже такий день більше не повториться ніколи, і прожити його двічі не вдасться, тож прожити його потрібно неповторно і не ординарно.

У такий незвичайний день випала нагода попрацювати нам із вами. Тож я бажаю вам «Доброго дня!»

Як ви вважаєте, які три якості необхідні для того, щоб людина була освіченою у повному розумінні? (очікувана відповідь: знання, звичка мислити, благородні почуття) Так, хто мало знає — той невіглас, хто не звик мислити — той грубий і неосвічений , у кого немає благородних почуттів — той убогий і ниций. Тому я бажаю вам бути освіченими у повному розумінні цього слова. І наш урок буде ще однією сходинкою до цього.

ІІ. Змістова й мотиваційна підготовка до сприймання теми  ()

        Якщо людина не повторює те, що знає, то рівень її розвитку прямує до нуля. Щоб це не сталося із нами давайте повторимо вивчену інформацію, яка знадобиться нам на сьогоднішньому уроці.

Діти, що таке комп’ютер? Комп'ютер (від англ. computer - "обчислювач") А чи можна вважати людину комп’ютером, адже вона також уміє обчислювати. Звичайно, якщо не заглиблюватись у тлумачне значення даного слова.

Комп'ютер  - це електронна обчислювальна машина (ЕОМ), головним призначенням якої є передача, обробка та зберігання інформації. Комп'ютер здатний обробляти дані, виконувати обчислення, а також інші поставленні завдання.

А якщо можна вважати людину комп’ютером, то, мабуть, у неї і комп’ютера є деякі спільні властивості.

Ви взяли на урок два підручники, а чи здогадалися чому? Ми сьогодні поєднаємо знання отримані на уроках біології та на сьогоднішньому уроці інформатики і спробуємо виділити спільне та відмінне в захисних системах організму людини та комп’ютера для цього на ваших партах є картки, в яких протягом уроку ви будете вказувати відмінні та спільні властивості в обох системах.

Чи замислювалися ви над тим, що людству із самого початку його існування загрожували і загрожують серйозні вороги? Ці вороги часто без зброї сіяли смерть. Їх жертвами ставали мільйони людей, які загинули від віспи, чуми, енцефаліту, а зараз від СНІДу. Ці вороги невидимі, підступні і з’являються неочікувано.

Сказати, що віруси повсюдно поширені, означає не сказати нічого. Фактично ми живемо в океані вірусів. Для когось це може здаватися дивовижним, але абсолютно кожен живий організм, починаючи від бактерій і архей і закінчуючи людиною, інфікований вірусами. Звичайно, не усі види, що населяють Землю, відомі, і не усі відомі види перевіряли на вміст вірусів, проте у всіх перевірених видів були знайдені віруси.

Велика популярність персональних комп’ютерів разом з розвитком мережі Інтернет, інформаційних технологій сприяла появі великої кількості різних шкідливих програм, які знижують швидкість роботи користувача, пошкоджують файли, знищують інформацію.

То що ж таке вірус? З тлумачного словника зачитайте, будь ласка, значення даного слова…..Тобто (пояснення учнів). Що ми можемо сказати про комп’ютерний вірус. Чи він так само впливає на людський організм як і на комп’ютерну систему?

Добре, молодці, і повертаючись до захисних систем, можемо одразу собі вписати, що і комп’ютерна система і людський імунітет піддаються атаці вірусів (записали на картках). Людський імунітет, який він? З ваших знань біології (розповідь учнів). У вільній енциклопедії Вікіпедії дане та значення імунітету та Брендмауера Windows. Підсумовуючи, можна сказати що і комп’ютер і людина боряться з вірусами (записали).

Як бачимо є спільні властивості, а як ви вважаєте відмінності є? Найперша відмінність в тому, що людський організм одразу, заблокувавши чужорідний ген його пожирає (клітинний імунітет), і починає виробляти антитіла, а комп’ютер антитіла не виробляє, через це йому потрібно одразу робити щеплення (оновити антивірус). Про антивірус нам розповість Вендель Віталій, а про популярні антивірусні програми – Гребещенко Влад. (дякуємо за цікаву розповідь, записали відмінність у картках).

Переходячи до нашої теми сьогоднішнього уроку, ми маємо класифікувати інформаційні загрози безпеці.

Найголовнішими чинниками класифікації небезпеки загроз є людський, стихійний та технічний. Тож давайте поставимо у відповідність загрози, вказані на малюнку 1.1 категоріям класифікації на малюнку 1.2.

Мал 1.1

Мал 1.2

За підручником дайте, будь ласка, визначення: хто ж такі хакери та що ховається під загадковим словом фішинг?

Для закріплення давайте проглянемо фрагмент програми каналу ICTV «Секретний фронт» від 11.10.2017 року. Повний перегляд даної передачі буде вашим домашнім завданням на наступний урок.

Ми вже знаємо, що таке вірус, ми про нього багато чули, але ніколи не бачили. Комп’ютерний вірус виглядає не так (зображення на слайді), а може мати такого вигляду(зображення на слайді).  Зараз широко впроваджується STEM-освіта, тому я би хотіла щоб ви спробували самостійно скласти вірус (не шкідливий, вірус-розвага), для того, щоб побачити його із середини. Таким чином ми приступаємо до практичної роботи за комп’ютером, і для цього нам потрібно пригадати основні правила при роботі з компˈютерним обладнанням.

  • Перевірте відсутність зовнішніх пошкоджень компˈютерного обладнання,
  • Відстань від очей до поверхні екрана становить 30-50 см,
  • Спина опирається на спинку стільця
  • Витримуйте правильну поставу - не нахиляйтесь  близько до поверхні екрана, не згинайтесь, тримайте руки без напруження. Дякую .

Підсумовуючи наш сьогоднішній урок, хочу сказати, що дійсно, антивірусні програми безсилі проти людської необачності і роздати вам поради від Українського кіберальянсу.

Як ви вважаєте, ця тема має відношення до кожного з вас? Вона актуальна? Чому дана тема введена в курс інформатики 9 класу? (роздуми учнів). Саме час повернутися до епіграфу нашого уроку. Ви – майбутнє нації, наша надія і опора, саме ви збудуєте завтрашній день, то слід покладатися лише на власні сили, пора самому робити своє життя. У добру путь. Я надіюсь з уроку в життя ви винесли багато цікавого, нового, і найголовніше, корисного.

А наступний наш урок стане ще незвичнішим, ми навчимося захищатися від спаму, і знову ж у цікавий спосіб.

 

Домашнє завдання

На наступний урок: §9-опрацювати, перегляд програми, кросворд

На всю тему: креативності у реалізації поставлених завдань

На все життя: виконання порад  від Українського кіберальянсу.

 

docx
Додав(-ла)
Parkhomenko Olena Serhiivna
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
3743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку