Мета проведення
Учень:
Обладнання та матеріали:
Епіграф
Я помітив, що тільки дурні бажають, щоб усі були однакові. Хто розумний, той радіє, що в світі є день і ніч, зима і літо, молоді і не дуже, що є метелики і птахи, і різного кольору квіти і очі, що є дівчата і хлопці. А хто думати не любить, того різноманіття , яке примушує працювати мозок, дратує.
Януш Корчак
Хід заходу
Перший етап. Вступ.
Толерантність. Це слово сьогодні одне з найпопулярніших, найуживаніших у світі. У нашому суспільстві все частіше з’являється воно у лексиці державних, громадських, культурних діячів, журналістів – усіх тих, хто причетний до процесу демократичних перетворень. Воно як пароль, який свідчить про належність його носія до кола людей з сучасними поглядами на життя та міжособистісні стосунки.
Пропоную всім присутнім і гостям у тому числі розпочати сьогоднішню розмову про толерантність із такої інтерактивної вправи.
Вправа «Сніжинка»
Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми, і те, що кожен погляд може бути єдино правильним.
Необхідні матеріали: паперові серветки.
Хід вправи
1.Роздати присутнім паперові серветки.
2.Попередити, щоб кожен самостійно та швидко виконував інструкції вчителя:
а) взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок;
б) знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка;
в) знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка;
г) востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжок;
д) розгорнути свою серветку.
3.Обговорення:
Методичні поради та зауваження. Вправу слід проводити досить швидко. Не намагатися пояснювати та довго обговорювати. Ця вправа є вступною до наступної розмови.
Перший етап. Орієнтація у понятті «толерантність»
Поради щодо організації та проведення. Групи по черзі називають підібрані слова, а ведучий відслідковує наскільки вдало це зроблено. Мета: усвідомлення цінностей, що є спільними для всіх народів та країн. Виховання любові до людей і землі.
А – абетка |
О – оберіг |
Б – Батьківщина, братерство |
П – природа, правда |
В – віра, вірність |
Р – радість |
Г – герой |
С – сонце, світ, сім’я |
Д – дружба |
Т - терпіння |
Є – єдність |
У – Україна |
Е – енергія |
Ф - фотографія |
Ж – життя |
Х – хоробрість |
З – знання |
Ц – церква |
І – іграшка, ім’я |
Ч – чесність, честь |
К – краса, країна |
Ш – школа |
Л – любов |
Щ – щедрість |
М – мир, мистецтво, мова |
Ю – ювілей |
Н – небо |
Я – янгол |
У 1995 році на двадцять восьмій сесії Генеральної Конференції ЮНЕСКО її учасники прийняли „Декларацію принципів толерантності ” і проголосили 16 листопада Міжнародним Днем толерантності, який щорічно відзначається у країнах - членах цієї організації.
Рух за толерантність набуває все більшого визнання та поширення у світі.
Група №1
Толерантна людина:
Група №2
Вислови про толерантність.
Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру
«Декларація принципів терпимості», ЮНЕСКО, 16.11.1995 р.
Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння розмаїття культур нашого світу, форми самовираження та сомовиявлення людської особистості.
«Декларація принципів толерантності», ЮНЕСКО, 16.11.1995 р.
Кожний має право на вільне вираження своєї думки
«Ст. 10 Конвенції про захист прав людини та основних свобод»
Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце
Раббі Гіллель
Намагайтеся бути хоча б трохи добрішими, і ви побачите, що будете не в змозі здійснити інший вчинок
Конфуцій
Я помітив, що тільки дурні бажають, щоб усі були однакові. Хто розумний, той радіє, що в світі є день і ніч, зима і літо, молоді і не дуже, що є метелики і птахи, і різного кольору квіти і очі, що є дівчата і хлопці. А хто думати не любить, того різноманіття , яке примушує працювати мозок, дратує.
Януш Корчак
Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.
Раббі Гіллей
Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
Ст.34 Конституції України
Мир не можливо утримати силою. Його можна досягти лише розумінням.
Альберт Ейнштейн
Хто дуже довго думає про те, щоб робити добро, в того немає часу бути добрим
Р. Тагор
Нерозуміння робить з друзів ворогів.
Ліон Фейтвангер
Не все те неправильне, що тобі незрозуміле.
Григорій Сковорода
Група №3
Варто наголосити, що поняття „толерантність” у різних мовах відрізняється і смисловими відтінками: в англійській мові - „готовність і здатність без протесту сприймати особистість або річ”; у французькій – „повага свободи іншого, його способу мислення, поведінки, політичних та релігійних поглядів”; у китайській – “уміння дозволяти, допускати, проявляти великодушність до інших”; в арабській – „прощення, м’якість, співчуття, терпіння”; у персидській – „терпіння, терпимість, стійкість, готовність до примирення”.
Принципами терпимості та поваги до оточуючих керувалися ще давньогрецькі філософи. Толерантність яскраво простежується у ідеях гуманізму. І звертаючись до історії становлення і розвитку ідеї толерантності, не можна обминути таку яскраву і незвичайну постать в історії України, як філософ Г.С.Сковорода. Цю людину без перебільшення можна вважати совістю українського народу. Твори філософа далеко пережили свій час. Здобутки Г.С.Сковороди з точки зору сучасного гуманістичного розуміння толерантності лежать у царині індивідуальної етики, у толерантності, як невід’ємній складовій цілісної особистості.
Етап Другий. Ситуації перетворення та трансформування понять
Давайте засвідчимо, що кожен сповідує принципи толерантності і готовий співпрацювати задля ідеалів сучасного громадянина.
Учням пропонуються вислови, з приводу яких можна висловити аргументи „за“ і „проти“. Клас об’єднаний у групи, які повинні виступати на раніше встановленій позиції обговорити вислів та прийти до якоїсь однієї думки. Позиції «за» та «проти» групи змінюють за вказівкою ведучого.
Пропоновані вислови:
– Дорослі ніколи не погодяться з твердженням: „Дитина має право на особисте життя“.
– Для дитини більш важливо знати свої права, ніж обов’язки.
– Кожна людина повинна дотримуватись своїх поглядів та не міняти їх.
– Захищаючи свої права, тільки робиш собі гірше.
– Хто сильніший той і правий.
– Людина має право завжди сказати іншому те, що вона про нього думає.
Після роботи в групах проходить обговорення результатів. Можливі варіанти висновків: „Дійшли спільної думки“ / „Погодився з думкою партнера“ / „Думаю так, як і раніше“. Висновки записуються на дошку, поступово формуючи підсумкову схему.
Казка
Жила на світі дівчина на ім’я Любов. Тяжко їй було жити без подружки. Ось і звернулася вона до старого сивого чарівника:
Подумав чарівник і сказав:
Вранці, коли ясне сонце освітило землю, прийшла Любов у вказане місце до трьох сосен, що стояли на краю лісу… Прийшла і бачить: стоять біля сосен п’ять прекрасних дівчат, одна від другої гарніша.
Замислилася Любов… Потім підійшла до однієї з дівчат і простягнула їй руку.
То кого ж вибрала Любов?
Ви не здогадались? Звичайно, Терпимість.
Як ви вважаєте, чому Любов обрала Терпимість, а не інші почуття?
(Групи обговорюють цю тему і висловлюють свої думки методом «розумового штурму» )
Всі люди відрізняються – навколо нас завжди будуть ті, хто в чомусь на нас не схожі. З іншого боку – з точки зору інших людей, ми відрізняємось від них.
(виходить Іноземець, представляється і називає асоціації, пов’язані з нашою країною).
Іноземець. Добрий день, шановні українці! Мені дуже приємно перебувати у вашій країні, люди якої варять такий смачний борщ, галушки. А ще мене дивує те, як ви після Чорнобильської трагедії живете тут.
Ведучий. Спробуйте довести Іноземцеві, що він мислить стеоретипами.
(Учні обговорюють у групах та висловлюють свої думки про необхідність більш терпимого й уважного ставлення до різний культур, націй і народів).
Етап третій . Ситуації інтеграції.
Мета: одержати зворотній зв'язок у групі, підвищити самооцінку, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.
Учні отримують чисті аркуші паперу.
Кожний має обвести свою руку на аркуші та на малюнку долоні написати своє ім’я. потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам одержує малюнок від сусіда ліворуч . На кожному пальці намальованої долоні треба написати яку-небудь привабливу, на погляд учня, якість її власника. Наприклад:( « ти дуже добрий», « ти завжди заступаєшся за слабких», « мені подобаються твої вірші»). Аркуш повертається до власника. Коли робота завершена, учитель збирає малюнки і зачитує написи, а група повинна здогадатися кому вони призначені. Потім усі забирають аркуші зі своїми долонями.
Факт №1
Толерантність – це активна позиція! Змінюйся сам! Змінюй людей навколо!
Толерантність – це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
(Ст.1 Декларації принципів толерантності, ЮНЕСКО. 16.11.1995 р.)
Факт №2
Толерантність – це взаємоповага! Поважаєш себе? Поважай інших!
Толерантність – це двосторонній процес. Толерантності можна досягнути лише за умови взаємної поваги.
Факт №3
Толерантність – це свобода!
Руйнуй стереотипи. Так і справді легше жити!
Толерантність – ставлення, під час якого людина визнає що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама.
Факт №4
Навколо тебе різні люди!
Всі люди відрізняються – навколо нас завжди будуть ті, хто в чомусь на нас не схожі. З іншого боку – з точки зору інших людей, ми відрізняємось від них.
Факт №5
Ксенофобія – страшна річ! Розкрий очі! Будь адекватним!
Ксенофобія ( з грецької) – нетерпимість до чогось чужого, незнайомого, незвичного. Причини – незнання та стереотипи. Наслідки – дискримінація, злочини на ґрунті ненависті, релігійні переслідування, голокост, геноцид, рабство, расові війни, етнічні чистки.
Етап четвертий. Підведення підсумків
Знання
Свобода думки
Свобода совісті
Свобода переконань
Ефективне спілкування
Відкритість
«Толерантна людина»
«Ви поважаєте людську гідність»
«Ви поважаєте права інших»
«Ви сучасна людина»
Толерантна людина:
Тест „Наскільки Ви толерантні?”
1. Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас засмутить?
а) так; б) ні.
2. Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?
а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;
б) щоб грали й ті, хто навіть не знає правила.
3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?
а) так; б) ні.
4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?
а) якщо вони поводяться пристойно, це мене взагалі не цікавить;
б) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати.
5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану, іншими звичками?
а) ні, це мені важко було б зробити;
б) так, бо я не звертаю на це увагу.
6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?
а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;
б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім тим самим.
7. Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” і „роблять не свою справу”?
а) так; б) ні.
8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?
а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;
б) я лише зрадію за нього (неї).
9. У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:
а) підете раніше, зіславшись на якийсь привід;
б) почнете сперечатися.
Підрахуйте бали.
По 2 бали дається за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9б.
За інші варіанти відповідей бали не нараховуються.
Від 0 до 4 балів.
Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.
Від 6 до 12 балів.
Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?
Від 14 до 18 балів.
Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими.
Вислови про толерантність.
Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру
«Декларація принципів терпимості», ЮНЕСКО, 16.11.1995 р.
Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння розмаїття культур нашого світу, форми самовираження та сомовиявлення людської особистості.
«Декларація принципів толерантності», ЮНЕСКО, 16.11.1995 р.
16 листопада – Міжнародний день толерантності
Цього дня, за традицією, у різних країнах світу проводяться акції, спрямовані проти екстремізму, різноманітних форм дискримінації та проявів нетерпимості .
Кожний має право на вільне вираження своєї думки
(Ст. 10 Конвенції про захист прав людини та основних свобод)
«Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце»
Раббі Гіллель
Намагайтеся бути хоча б трохи добрішими, і ви побачите, що будете не в змозі здійснити інший вчинок
Конфуцій
Я помітив, що тільки дурні бажають, щоб усі були однакові. Хто розумний, той радіє, що в світі є день і ніч, зима і літо, молоді і не дуже, що є метелики і птахи, і різного кольору квіти і очі, що є дівчата і хлопці. А хто думати не любить, того різноманіття , яке примушує працювати мозок, дратує.
Януш Корчак
Питання: « Хто такий джентльмен?»
Відповідь: « Це той, хто кішку завжди називає кішкою, навіть якщо перечепився через неї та впав»
Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.
Раббі Гіллей
Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
Ст.34 Конституції України
Мир не можливо утримати силою. Його можна досягти лише розумінням.
Альберт Ейнштейн
« Хто дуже довго думає про те, щоб робити добро, в того немає часу бути добрим»
Р. Тагор
Нерозуміння робить з друзів ворогів.
Ліон Фейтвангер
Не все те неправильне, що тобі незрозуміле.
Григорій Сковорода
Сьогодні толерантність - яскравий показник ступеню демократичності кожної держави й одна з умов її розвитку. Політична толерантність є основою для плідних міжнародних відносин.
Що таке толерантність?
У перекладі з латинської « tolerance» означає «терпіння»
Що таке толерантність?
У медицині цей термін позначає здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників.
У суспільстві цей термін означає терпимість до інших думок, поглядів традицій.
Факти про толерантність
Толерантність – це активна позиція! Змінюйся сам! Змінюй людей навколо!
Толерантність – це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
(Ст.1 Декларації принципів толерантності, ЮНЕСКО. 16.11.1995 р.)
Факти про толерантність
Толерантність – це взаємоповага! Поважаєш себе? Поважай інших!
Толерантність – це двосторонній процес. Толерантності можна досягнути лише за умови взаємної поваги.
Факти про толерантність
Толерантність – це свобода!
Руйнуй стереотипи. Так і справді легше жити!
Толерантність – ставлення, під час якого людина визнає що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама.
Факти про толерантність
Навколо тебе різні люди!
Всі люди відрізняються – навколо нас завжди будуть ті, хто в чомусь на нас не схожі. З іншого боку – з точки зору інших людей, ми відрізняємось від них.
Факти про толерантність
Ксенофобія – страшна річ! Розкрий очі! Будь адекватним!
Ксенофобія ( з грецької) – нетерпимість до чогось чужого, незнайомого, незвичного. Причини – незнання та стереотипи. Наслідки – дискримінація, злочини на ґрунті ненависті, релігійні переслідування, голокост, геноцид, рабство, расові війни, етнічні чистки.
Толерантність англійською мовою означає готовність бути терплячим
Толерантність китайською мовою означає дозволяти, приймати, бути великодушним стосовно інших.