Бесіда з елементами тренінгу "Знай свої права, виконуй свої обов’язки"

Про матеріал
Бесіда з елементами тренінгу може бути проведена під час Всеукраїнського тижня права. з метою дати уявлення про головні обов'язки людини та їх взаємозв’язок з правами, поглибити правові знання учнів; сприяти поширенню правової культури, гендерної рівності; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків, формувати почуття поваги молоді до людей що охороняють правопорядок та спокій у суспільстві.
Перегляд файлу

 

 

Центральноукраїнський обласний науковий ліцей-інтернат

Кіровоградської обласної ради

 

 

 

 

Бесіда з елементами тренінгу:

 

«Знай свої права, виконуй свої обов’язки»

 

Вихователь 10-Б класу:

 Берлін Ольга Анатоліївна

 

 

Кропивницький 2019


Тема: Знай свої права, виконуй свої обов’язки

Мета: дати уявлення про головні обов'язки людини та їх взаємозв’язок з правами, поглибити правові знання учнів; сприяти поширенню правової культури, гендерної рівності; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків, формувати почуття поваги молоді до  людей що охороняють правопорядок  та спокій у суспільстві.

Обладнання: Конституція України, скорочений варіант Конвенції про права дитини, роздатковий матеріал для роботи в групах, папір, маркери, набір олівців, комплект карток «Права людини», мультимедійна дошка, комп’ютер, мультимедійна презентація «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина».

Хід заходу:

На дошці розміщені плакати з висловлюваннями відомих особистостей

Не кажи і не роби нічого поганого,

навіть тоді коли ти наодинці з собою

учись надто більше соромитись самого  себе,

ніж інших.

Демокріт

Закон можна вважати якісним тоді,

коли зміст його є точним,

якщо вимоги його справедливі,

якщо він формує чесноти у громадянина.

                            Френсіс Бекон

 

І. Організація класу.

 ІІ. Мотивація учнів.

Вступне слово вихователя: Шановні учні! Сьогодні ми з вами зібралися, щоб поговорити на дуже важливу тему — тему відповідальності людини перед суспільством та державним законодавством. Ви, діти, вже подорослішали, стали старшокласниками, перед вами відкривається надзвичайно широкий світ, у якому є не лише добро, а й зло, не тільки моральність, але й злочинність. І тому дуже легко стати на хибний шлях. Як і раніше, ваші батьки несуть відповідальність за ваші вчинки. Але тепер ця відповідальність стосується і безпосередньо вас також, бо ви подорослішали, а отже, маєте не тільки свої права, але й обов'язки.

Зверніть увагу на епіграфи до нашої виховної години.

Вихователь: пропонує учням відповісти на питання:

  •                   Дитина, яка отримує середню освіту? (учень)
  •                   Особа, яка не досягла 18-річного віку? (дитина)
  •                   Згідно ст..48 Конституції України кожен має право на ….?(житло)

ІІІ. Основна частина:

Слово вихователя: Формування людини складний і кропіткий процес. Тут нема дрібниць. Тут усе важливе, все так чи інакше залишає слід. Найменший недогляд — і зійшла дитина з прямого шляху. І чим далі, тим більш глибокою стає прірва, яка відділяє людину від усього щасливого і радісного в житті. Така людина починає відчувати свою неповноцінність, і це робить її озлобленою, жорстокою.

Чим старшою стає дитина, тим більше зростає її відповідальність. Жити в суспільстві й бути вільним від його норм неможливо. Немає прав без обов'язків. Цей принцип чітко визначений у Конституції України.

Учні мають усвідомити взаємозв’язок між правами та обов’язками людини і відповідальність людини за свої права. Для цього їм пропонується ознайомитися зі ст.23 Конституції України, яка проголошує: «Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечуються вільний та всебічний розвиток особистості».

Дискусії щодо прав людини актуальні і до сьогодні. Якщо в людини є право, хтось повинен мати обов’язок. Якщо немає обов’язку – немає й права. Загалом маємо пам’ятати, що ми – громадяни України, і в нас є обов'язки перед Вітчизною, своїм народом, перед іншими людьми, перед нашими рідними та близькими.

Слово вихователя: «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права  є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.

На вмінні кожної людини користуватися своїми правами та поважати права інших будуються рівноправні стосунки з  оточуючими, які характеризуються взаємною довірою, співчуттям, теплотою, відчуттям єдності, впевненості. Без впевненості довіра перетворюється на підозрілість, співчуття – на байдужість, а теплота  й відчуття єдності немає.

Обговорення в колі: кожна група отримує роздатковий матеріал «Асертивні права людини», учням пропонується ознайомитися з ними  та дійти висновку разом з учителем, що асертивна поведінка – є способом захисту права людини.

Асертивні права людини

 

Я маю право нести відповідальність за свої дії

Інші люди мають право нести відповідальність за свої дії. Я не відповідаю за дії інших

Я маю право на помилки

Інші люди теж мають право на помилки

Я маю право бути собою

Інші люди мають право бути самими собою

Я маю право на ставлення з повагою

Інші люди мають право на ставлення з повагою

Я маю право мати та виражати свої почуття, думки і точку зору

Інші люди мають право мати і виражати свої почуття, думки й точку зору

Я маю право сказати «Ні» й не почуватися через це винним

Інші люди мають право сказати «ні» й не почуватися через це винними

Я маю право змінити свою думку

Інші люди теж мають право змінити свою думку

Я маю право сказати «Я не знаю»

Інші люди теж мають право сказати «Я не знаю»

Я маю право відчувати злість та говорити про це

Інші люди мають право відчувати злість і говорити про це

Я маю право, щоб мої потреби були такими ж важливими, як і потреби інших

Інші люди мають право, щоб їхні потреби були такими ж важливими, як і мої

Я маю право робити те, що інші не схвалюють

Інші люди мають право робити те, що я не схвалюю

Я маю право запитувати «Чому?» і «Чому ні?»

Інші люди мають право запитувати

 «Чому?» і «Чому ні?»

Я маю право просити про допомогу

Інші люди мають право просити про допомогу

Я маю право казати «Я не зрозумів»

Інші люди мають право казати «Я не зрозумів»

 

Вихователь демонструє учням презентацію «Права, свободи та обов'язки людини і гро­мадянина».

Слово вихователя: Більш докладніше зупинимося на праві про освіту.

Право на освіту — одне з конституційних соціально-економічних прав, що забезпечуються розгалуженою ме­режею навчально-виховних закладів, які можуть бути як дер­жавними, так і приватними, системою наукових установ, закладів підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, ство­рення умов для вільного вибору профілю навчання відповідно до інтересів та уподобань, різними формами навчання (очною, заочною, вечірньою). Закон України «Про освіту» встановлює єдину в країні систему освіти, яка включає: а) дошкільне виховання; б) загальну середню освіту 1, 2, З ступенів (початкову, основну, старшу школи); в) професійну освіту; г) вищу освіту; д) післядипломну підготовку; о) аспірантуру; є) докторантуру; ж) підвищення кваліфікації перепідготовки кадрів; з) позашкільне навчання та виховання; і) самоосвіту.

Згідно з законом, обов'язковим є навчання з шести (семи)- річного віку до 15 років. Законодавство про освіту визначає права та обов'язки учнів. Так, учні мають такі права: вибору форм, профілю навчання, користування матеріально-технічною, виробничою та спортивно-оздоровчою базою навчально-виховного закладу, доступ до інформації у всіх галузях знань, участь у олімпіадах, конкурсах, одержання направлення до навчання в інших закладах, участь у громадському самоврядуванні, безпечні та нешкідливі умови навчання. Здійснення учнями своїх прав нерозривно пов'язане з дотриманням ними і обов'язків, які закріплені в законі. Серед них: систематичне і глибоке оволодіння знаннями, дотримання моральних, етичних норм співжиття та норм законодавства.

Вихователь продовжує ознайомлювати учнів з розділами  Конституції України про права та обов’язки. Останнє речення в цьому розділі звучить так: «Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності».

Тому ми повинні знати не тільки свої права і обов'язки, а й дотримуватися чинного законодавства, що діє у нашій державі, і не чинити протиправних діянь, що караються ними.

Не можна розуміти відповідальність узагалі, абстрактно. Відповідальність у людини може бути перед собою, своєю совістю, своїми батьками. Відповідальність перед суспільством суворе дотримання встановлених у ньому правил і норм. Порушення їх спричиняє певні санкції морального, громадського, адміністративного або юридичного порядку. Дитина повинна усвідомлювати змалку: не дозвільна поведінка веде до відповідальності, покарання суспільного, адміністративного, кримінального.

Повага до закону повинна формуватися в родині. А поважати закон можна лише одним способом: дотримуватись його, будувати свою особисту поведінку на основі й у рамках законності. І тут першим учителем і прикладом для дитини має стати батько, мати їхнє ставлення до своєї справи, даного слова, обов'язків. Саме в родині дитина повинна засвоїти предметний урок принциповості й високої відповідальності.

Повідомлення учня:  Про поняття правопорушення. Правопорушення — це порушення правової норми, заборони, встановленої суспільством. Тобто це — анти суспільне діяння, ймовірність здійснення таких діянь передбачена спеціальними закона­ми. Держава та її органи мають право за цими законами ка­рати правопорушників. Отже, правопорушення — це протиправне анти суспільне діяння, що заподіює шкоду суспільству і карається законом. Правопорушенням може бути не лише дія, а й бездіяльність. У деяких випадках бездіяльність буває аморальною, шкідливою суспільству (наприклад, неподання необхідної допомога при наявності можливостей надати допомогу).

Кримінальна відповідальність настає з 16 років. У деяких випадках, передбачених законодавством, кримінальна відповідальність настає з 14 років.

Правопорушення поділяють­ся на злочини та проступки. Одним із видів правопорушення с дисциплінарний проступок. Це проступки, які пов'язані з по­рушенням трудової дисципліни, службових обов'язків, правил поведінки. Другий вид — це цивільне правопорушення. Це порушення норм цивільного права, наприклад — заподіяння шкоди особі, майну чи порушення договору, угоди тощо.  Приниження честі і гідності особи — це теж цивільне правопору­шення і потерпілий може звернутися до суду. Третій вид — це адміністративне правопорушення. Це порушення норм адміністративного права, наприклад, порушення різних санітарних правил, правил громадського порядку, військового обліку, паспортного режиму, дрібне хуліганство, порушення правил дорожнього руху, правил протипожежної безпеки.

ІV. Підсумок уроку:

І Вікторина:

1 До якого віку ми вважаємось дітьми? У скільки років ми стаємо повноправними громадянами? (18 років)

2 Яка галузь права одночасно являється і правом і обов’язком ? (право на освіту)

3 У якому віці настає кримінальна відповідальність? (у 14 років)

4 У 1924 році у Женеві було вперше прийнято документ про права дитини. Як називався цей документ? (Декларація прав дитини)

5 Яке право у житті людини є головним? ( право на життя)

6 Який документ закріплює основні права та обов’язки громадянина? (Конституція України)

7 Основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для розвитку несуть …(батьки)

8 Кожна дитина після народження має право на …(ім’я)

9 З якого віку дитина має право працювати? ( у 14 з дозволу батьків, у 16 самостійно)

10 Яке право набуває дитина у шестирічному віці (право на здобуття освіти)

11 Яка освіта у нашій державі є обов’язковою? (середня)

 

ІІ Конкурс «Все життя – театр, а ми гравці у ньому»

Підготувати та показати сценку:

І команда – про порушення рівності жінки та чоловіка;

ІІ команда – про порушення шлюбно-сімейного права;

ІІІ команда – про прав дитини;

Слово вихователя: «Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю», — говорить народна мудрість. Отож і від тебе самого насамперед залежить твоя доля, доля громадянина України.

Кожна людина, досягши певного віку, несе особисту відповідальність за наслідки невиконання або недостатнього виконання передбаченими правовими законами обов'язків, які призводять до порушення прав інших людей. Громадянська відповідальність передбачає застосування до правопорушника заходів і дій, які мають для нього негативні економічні та інші наслідки.

 

1

 

doc
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
1909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку