Класна година на тему: «Цивільний захист. Багато знати – вміло діяти.»
Мета:
- виробляти в учнів уміння, навики грамотно діяти у різних надзвичайних ситуаціях,
- розвивати вміння берегти своє здоров’я і життя, дотримуватися правил безпечної поведінки;
- виховувати життєву потребу слідкувати за своїми діями.
Девіз: Багато знати – вміло діяти.
Обладнання: малюнки стихійних лих (повені, пожежі, урагани), засоби захисту органів дихання.
І. Вступне слово вчителя:
- Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, високі гори та широкі низини, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Та матінка Природа має в запасі і «сюрпризи»: шторми й урагани, повені і землетруси, пожежі та снігові замети.
А щоб вижити в таких надзвичайних ситуаціях, вміти запобігати лиху, врятувати себе і допомогти іншим у разі небезпеки, треба багато знати і вміти діяти в таких умовах.
ІІ. Вивчаємо питання:
1.Що таке надзвичайна ситуація (НС) та цивільний захист (ЦЗ).
2.Приклади НС.
3.Дії під час НС.
4.Засоби індивідуального захисту.
ІІІ. Робота «Довідкового бюро»
1. Надзвичайна ситуація (НС) – порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об’єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом, що може призвести до людських і матеріальних втрат.
Цивільний захист - захист населенням свого життя і здоров’я, правильні дії людей в надзвичайних ситуаціях. Громадяни України мають право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, пожеж, стихійних лих.
Евакуація – організований вихід людей з небезпечної території.
2. Приклади НС (на дошці малюнки з ілюстраціями різних НС, які коментує учень). Стихійне лихо дуже небезпечне, тому що виникає раптово. Воно наносить значні збитки народному господарству і часто призводить до загибелі людей. За даними ООН загальна сума економічних збитків від стихійного лиха на Земній кулі щорічно становить понад 60 міліардів доларів США. До стихійного лиха належать: виверження вулканів, землетруси, цунамі, обвали, селі, зсуви лавини, повені, урагани, тайфуни, смерчі, буревії, морози, засухи, смог, град, блискавки, лісові пожежі, снігові замети та інші.
3.Люди навчилися прогнозувати виникнення та наближення деяких стихійних лих, зменшувати їхню руйнівну силу. Про загрозу стихійного лиха жителів попереджають заздалегідь по радіо, телебаченню або через пресу. Вказують коли і яке стихійне лихо очікується, що небхідно зробити, щоб підготуватися до нього, як діяти.
4.У нашій країні, як і в інших, існують служби боротьби зі стихійними лихами та їх наслідками. Вони відповідають за безпеку населення. Цими службами керує Міністерство надзвичайних ситуацій України.
5.А зараз ми запрошуємо вас на засідання комісії з надзвичайних ситуацій. Експерти з дослідження різних видів природних катаклізмів нададуть до нашої уваги свої доповіді про природні катастрофи, а також розкажуть як необхідно діяти населенню за умов виникнення того чи іншого стихійного лиха. Наші експерти виконали велику науково-дослідну роботу. Результати цієї роботи вони відобразили у своїх проектах-доповідях.
ІV.1 експерт. Пожежа – неконтрольований процес горіння, який супроводжується знищенням матеріальних цінностей і складає небезпеку для життя людей. Причини пожеж:
- необережно кинутий сірник; не погашене багаття.
2. Правила поведінки під час відпочинку в лісі. Пожежа в лісі.
Робота в групах:
1 група – якщо пожежа невелика (намагайся її загасити, залити водою, забити довгим гіллям з листям, закидати землею).
2 група – якщо не вдається загасити полум’я – не панікувати, швидко залишити небезпечну зону, викликати пожежників.
3 група – якщо на вас чи на товариші загорілася одежа – падати на землю і перевертатися, щоб збити полум’я.
3 експерт. Землетрус – найстрашніше стихійне лихо на планеті. Воно виникає зненацька. І хоча тривалість основного поштовху не перевищує кількох секунд, його наслідки сягають величезних масштабів. Попередити землетрус, зупинити його чи уникнути неможливо. Люди не вміють точно передбачати його початок. На земній кулі щороку відбувається понад 100 тисяч землетрусів, більшість з них призводять до загибелі тисяч людей і до різноманітних руйнувань.
У європейських країнах для визначення інтенсивності землетрусів використовується 12-ти бальна шкала. Умовно землетруси за цією шкалою поділяються на:
Слабкі – 1-3 бали
Помірні – 4 бали
Достатньо сильні – 5 балів
Дуже сильні – 7 балів
Руйнуючі – 8 балів
Спустошуючі – 9 балів
Знищуючі – 10 балів
Катастрофічні – 11 балів
Дуже катастрофічні – 12 балів
При сильних землетрусах порушується цілісність грунту, руйнуються будинки і споруди (мости, шляхи), виходять з ладу комунально-енергетичні мережі (водопровід, каналізація, газ, електрика, опалення).
Першість за кількістю землетрусів утримують Японія та Чилі: понад 1000 на рік, або 3 на день. В Україні землетруси трапляються рідко. Лише в Карпатах (Львівська область) та Кримських горах може статися землетрус. На решті території України можливі відлуння землетрусів, які відбуваються в Туреччині, Румунії, на Кавказі.
4 експерт.Давайте пригадаємо, як треба діяти під час землетрусу. Дуже важливо діяти швидко, але зберігати спокій.
Якщо під час землетрусу ти перебуваєш на вулиці:
Якщо землетрус застав тебе вдома:
Якщо ти опинився у завалі, слід спокійно оцінити становище, надати собі першу допомогу, якщо вона потрібна. Необхідно надати допомогу тим, хто її потребує. Важливо подбати про встановлення зв’язку з тими, хто перебуває зовні завалу (голосом, стуком). Відомо, що людина може зберігати життєздатність (без води та їжі) понад два тижні.
5 експерт. Повені, селі, снігові лавини
За даними ЮНЕСКО, від повеней у XX столітті загинуло 9 мільйонів осіб. Недарма в народі кажуть, що найстрашніші для людини – це вода і вогонь.
Повені виникають через сильні та тривалі дощі. У деяких регіонах повені відбуваються періодично. Повені бувають ще при відлигах, якщо випадає багато снігу. Крім того, через вирубування лісу почастішали повені в гірських районах.
Наслідки повеней: затоплення значної площі землі, ушкодження і руйнування будівель та споруд, знищення комунікацій, загибель свійських тварин, знищення урожаю, загроза інфекційних захворювань, погіршення якості питної води, загибель людей.
Повені відрізняються від інших стихійних лих тим, що деякою мірою прогнозуються. Але прогнозувати ймовірність повені набагато легше, ніж передбачити момент їхнього початку. При загрозі повені здійснюються попереджувальні заходи: своєчасно інформується населення про стихійне лихо і правил поведінки, перевіряється стан дамб, мостів. Для зменшення збитків у небезпечних районах інколи проводять евакуацію населення, вивозять матеріальні цінності. У першу чергу це стосується дитячих закладів та лікарень, а також інвалідів і людей похилого віку. Людей і матеріальні цінності вивозять, звичайно, автотранспортом, тварин переганяють. У крайніх випадках використовуються катери, баржі, човни та інші плавзасоби.
В Українських Карпатах та Криму з гір на міста і села часто сходять селі, а взимку можливі снігові лавини. На дороги та будівлі обрушуються швидкі потоки води з грунтом, уламками дерев, камінням. Небезпека селів не тільки в їх руйнівній силі, а й у раптовості їх появи. Засобів прогнозування селів на сьогодні, на жаль, не існує.
6 експерт:
При повенях та селях необхідно:
7експерт:
Вітер – це один з найважливіших компонентів життя. Він розганяє хмари і приносить дощ на поля, на яких без нього нічого б не росло. Але він може бути і руйнівним та дуже небезпечним.
Англійський адмірал Ф.Бофорт ще у 1806 році запропонував 12-бальну шкалу для вимірювання вітрів:
0 балів – штиль
1 бал – тихий
2 бали – легкий
3 бали – слабкий
4 бали – помірний
5 балів – чималий
6 балів – сильний
7 балів – дуже сильний (хитаються великі дерева, важко йти проти вітру)
8 балів – надзвичайно сильний
9 балів – шторм (вітер зносить легкі будівлі, валить паркани)
10 балів – сильний шторм (валить і вириває з корінням дерева,руйнує міцні будівлі)
11 балів – жорстокий шторм (вітер чинить великі руйнування, валить телеграфні
стовпи, перекидає вагони)
12 балів – ураган
Досить небезпечне явище – смерчі, вони трапляються частіше, ніж урагани й тайфуни. Смерч – це вихор, який перевищує інколи швидкість звуку. Смерч спричиняє знищення будівель, пожежі, руйнування, він може піднімати машини, потяги, мости тощо. І водночас смерчі здатні на дивні речі. В одному місці вихор підняв у повітря будинок з трьома його мешканцями, повернув його на 360 градусів і опустив на землю без жодного ушкодження. Трапляються смерчі і в Україні, південні смерчі спостерігаються на Чорному та Азовському морях.
8 експерт:
Під час урагану, шторму чи буревію необхідно:
Ураган може супроводжуватися грозою, необхідно уникати ситуацій, при яких збільшується ймовірність ураження блискавкою: не стояти під окремими деревами, не підходити до ліній електропередач тощо.
9 експерт:
Явища, що постійно спостерігаються на Землі можуть мати характер стихійного лиха при надзвичайно високій інтенсивності. Це снігопад, заморозок, ожеледиця. Снігові замети утворюються взимку після тривалих хуртовин та снігопадів. Наслідком цього можуть бути затори на дорогах, перекриваються виходи з будинків. Під вагою снігу ламаються дерева, обриваються проводи електромереж.
При снігових заметах важливо додатково утеплити помешкання. Щоб не постраждати треба дотримуватись вказівок дорослих, працівників рятувальної служби.
V. Дидактична гра «Мої дії в НС» покаже, як вірно орієнтуватися при НС – не панікувати, а швидко приймати рішення.
Умови гри: п’яти учням надаються малюнки з ілюстраціями різних НС, решті учнів – на аркушах назви різних дій. До кожного учня, який тримає картинку з НС повинні вийти учні з картками, на яких вказані відповідні дії.
Пожежа – дзвонити «101»;
Гроза – зайти в приміщення, зачинити вікна;
Повінь – евакуація;
Землетрус – якнайдалі відійти від будівель;
Урагани – з балконів, лоджій прибрати предмети, які можуть травмувати людину;
Снігові замети – обмежити пересування, особливо на власному транспорті;
Зсуви – підготуватися до можливої евакуації.
Як здійснюється оповіщення населення про небезпеку?
(«Увага всім!», завивання сирен, переривчасті гудки підприємств, транспорту)
VІ. Засоби індивідуального захисту.
Слово вчителя.
Засоби індивідуального захисту використовуються для захисту людини від отруйних речовин, радіоактивних речовин. За своїм призначенням засоби індивідуального захисту діляться на засоби захисту органів дихання та засоби захисту шкіри:
1. Засоби захисту органів дихання:
- ватно-марлеві пов’язки;
- респіратори;
- протигаз (для захисту органів дихання, очей, шкіри обличчя)
2.Засоби захисту шкіри:
захисний комбінезон.
VIІ. Вікторина «Вчимося жити в безпеці»:
- Хто в школі є начальником цивільного захисту? (директор)
- Що потрібно взяти з собою при терміновій евакуації? (документи, одяг, запас харчів)
- Яку ситуацію ми називаємо надзвичайною?
- Що потрібно зробити учневі, виходячи з дому? (перевірити, чи закриті крани газу, води)
– Які катастрофи можна віднести до стихійних лих?
- Де небезпечно стояти під час грози? (під деревом)
- Що треба робити, щоб не отримати ушкодження? (дотримуватися правил поведінки)
- Що може слугувати найпростішим укриттям? (підвальне приміщення)
- Що потрібно зробити, коли чуєте завивання сирен? (підготуватися до евакуації)
VIІІ Підведення підсумків заходу.
Цивільний захист
Година спілкування для 3 класу
Клименко Г.П.
Верблюзький НВК І-ІІІ ступенів