Толерантність - це мистецтво співжиття
Мета і завдання: поглибити розуміння учнями поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, вміння аналізувати та приймати рішення; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість; сприяти формуванню навичок толерантної поведінки.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, презентація «Толерантність», ватман, олівці, клей, запис спокійної музики, повітряні кульки,
журнали, плакат "Квітка толерантності".
Слайд 1
Вступне слово вчителя
Виникає запитання:
Кожна людина вступає у своє свідоме життя з цим питанням. І саме сьогодні ми спробуємо знайти відповідь на нього, визначити межу між добром і злом, з’ясувати, що таке добре і що таке погано. А ще, хотілось би, щоб кожен із нас мав можливість зрозуміти: Як ми живемо? Для чого живемо? Що робимо не так?
Наша зустріч присвячена тому, щоб вчитися жити разом, приймаючи один одного такими, які ми є, вчитися розуміти один одного.
«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Отже, тема нашого заходу: «Толерантність - це мистецтво співжиття».
Слайд 2
Толерантність… Звичайно, це слово можна і не знати, але у сучасному світі, де вам належить жити, ви ще не раз почуєте його. І ви, напевно, відчуєте себе незручно, якщо не знатимете значення цього слова. Що ж означає слово толерантність?
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Зараз пригадаємо лише деякі:
Слайд 3
(учні зачитують)
- В українській мові – це поблажливість, терпимість до чиїхось думок, поглядів, вірувань тощо.
- В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
- У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
- У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до
інших.
- В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
- У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Питання до учнів:
– Яке з визначень вам імпонує ? Чому саме?
– Що об’єднує ці визначення?
Висновок: Толерантність - вміння жити з іншими людьми та іншими ідеями в мирі та злагоді.
Робота в групах. Створення квітки толерантності.
Німецький художник Хельмут Лангер створив емблему «Квітку толерантності». Давайте ми зараз з вами визначимо ознаки толерантності. Обговоріть в групах і запишіть їх на пелюстках.
Слайд 4
(Учні працюють в групах, пишуть на пелюстках, виходять до дошки, зачитують та прикріплюють).
Слайд 5
(Вчитель зачитує ознаки)
- Все залежить від нас, добро і толерантність починається з повсякденного життя. Лише толерантні і доброзичливі люди можуть жити в мирі і злагоді. Отже, толерантна людина – яка вона?
Вправа « Асоціативний ряд» (колективно)
Слайд 6
(На екран висвітлюється слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру).
Т - терплячий, товариський, тактовний.
О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е - енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий.
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т - тактовний, товариський.
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою думку.
Вправа «Як проявляти толерантність»(Ситуації). Робота в групах.
Будь-яка людина робить у житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона
чинить правильно і проявляє свої хороші якості, але іноді буває і навпаки.
Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його.
Слайд 7
(1 учень зачитує, учні висловлюють свої думки)
Ситуація 1
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
Варіанти:
• Засуджувати вчинки учениці.
• Вважати, що це - особиста справа Оксани і не втручатися.
• Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.
Слайд 8
Ситуація 2
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?
Варіанти:
• Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
• Відповісти грубістю на грубість.
• «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.
(1 учень зачитує, учні висловлюють свої думки)
Висновок: толерантність означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.
Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав людини чи маніпуляцій і спекуляцій. Те, що порушує загальнолюдську мораль, не повинно сприйматися толерантно.
Наша планета, як і наше життя, безумовно, сповнена чарівними і неповторними речами, які приносять людині радість, роблять її щасливою, створюють для кожного з нас сенс життя.
Але, на жаль, на нашій планеті існують сумні і трагічні речі.
Слайд 9
Ми все частіше і частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства, війна, голод, заздрість, нетерплячість.
І тому в наш час приділяється багато уваги толерантності.
Слайд 10
Хочеться нагадати вам, що у 1995 році на ХХУІІІ Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності й прийняли «Декларацію принципів толерантності». Відтоді цей день щорічно відзначається в країнах-членах цієї організації.
Найцікавіше, що найкраще в цьому житті і найгірше створюють САМІ ЛЮДИ! Тому, що бувають заздрісні і жадібні, бо не вміють бути терплячими, уважними один до одного, бо не вміють бути толерантними.
Гра-сюрприз «Позбудьмося шкідливих звичок»
В кожного з нас також є риси, якості, які не дають можливості вважати себе толерантним. Напишіть, будь ласка, на кульках риси, які заважають вам бути толерантними.
Слайд 11
(діти пишуть на кульках: 2 групи - 2 кульки)
- А тепер увага! Кульки мають бути знищені, а з ними і все те, що заважає нам бути толерантними.
(кульки знищуються)
- Що зазвичай бажають люди одне одному, зустрічаючись, вітаючи зі святами? (Щастя, благополуччя, добра, миру).
- Так, про це мріє кожен. Але щоб зберегти мир на нашій планеті, примножити добро і домогтися добробуту для всіх, потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми є, поважати культуру і внутрішній світ інших, бути терпимим до несхожості інших на нас. Адже всі ми - люди, мешканці одного будинку - планети під назвою Земля. А щоб на цій планеті панувала толерантність, кожен має почати з себе.
Я родина школа село страна
Слайд 12
- Толерантна людина. Які особливі якості повинна мати така людина? Продовжіть фразу "Я ": /терпимий і терплячий; зважаю на чужі думки і інтереси; умію вирішувати конфлікти шляхом переконання і взаєморозуміння; привітний і дбайливий, ввічливий і делікатний; поважаю оточення і шанований ними; поважаю права свої і інші, умію слухати і чути; дбайливий, співчуваючий; патріот своєї школи, міста, України, піклуюсь про їх процвітання; людина, що береже природу і культуру; працелюбний, успішний, незалежний, щасливий/.
Продовжіть фразу "В моїй сім'ї ": /усі терпимі і терплячі; здорові, добрі, люблячі; поважають, розуміють, підтримують один одного; оточують один одного турботою; уважні, чуйні, цікавляться планами і турботами один одного; успішні, незалежні, щасливі/.
- Толерантна школа. Якою вона має бути?
Продовжіть фразу «В моїй школі»: учні слухняні, привітливі, відповідальні; вчителі розумні, добрі, справедливі, обізнані
Продовжіть фразу "В моїй країні": /влада справедлива, професійна, відповідальна, така, що піклується про своїх громадян; усі громадяни - патріоти своєї країни, вільні, поважаючі права свої і інших, цінують добросусідські стосунки, мир і повагу, право кожного бути самим собою; країна співпрацює з іншими країнами світу, зберігаючи мир і дружбу у всьому світі/.
-А зараз створіть, будь ласка, колаж «Толерантність». Робота в групах.
Слайд 13 - 14
(учні працюють в групах; 1-2 учні виходять до дошки і захищають)
Вчитель: Давайте ж заглянемо до «Мішечка порад», який нам залишив у спадок Сократ.
Побажання з “Мішечка порад”.
( діти по черзі виймають картки з написами, зачитують їх, обговорюють коллективно)
Вправа «Кулька миру»
- У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя на Землі кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.
Слайд 15
(діти пишуть на кульках)
- Я впевнена, що ви написали найкращі побажання на кульках, а тепер давайте побажаємо нашим гостям миру,злагоди, здоров’я, весняного настрою і залишатися завжди толерантними.
(діти дарують букетики і квітки толерантності)
Сьогоднішню зустріч хотілося закінчити словами Святого Августина:
Коли мовчиш – мовчи з любов’ю,
Коли говориш – говори з любов’ю,
Коли виправляєш – виправляй з любов’ю,
Коли вибачаєш – вибачай з любов’ю,
Май завжди в глибині серця корінь любові.
З того кореня виростуть тільки добрі справи.
(Звучить пісня “Дорогою добра”).