Година спілкування
Тема: У дружбі наша сила слайд 1
Мета: формувати уявлення дітей про дружбу і товаришування; вчити оцінювати свої вчинки і вчинки оточуючих людей; розвивати вміння висловлювати свою думку, робити висновки; виховувати дружелюбність, повагу до оточуючих.
Обладнання: інтерактивна дошка, комп'ютер, пелюстки з аркушів паперу, деталі для листівки, плакат «Закони дружби», клей, паперові квіти, олівці.
Хід години спілкування
I. Вступна частина
1. Організація дітей
Нумо, діти, підведіться!
Всі у коло становіться,
І приємно посміхніться.
Добий ранок всім!
Розпочинається чудовий день. До нас завітали гості. Я хочу побажати всім присутнім гарного настрою.
У мене в руках чарівна квітка. Передаючи її один одному, висловіть своє побажання. Я бажаю тобі, …, міцного здоров’я.
(Діти передають квітку і говорять побажання: мирного неба, достатку, любові, терпіння, вірних друзів, гарних оцінок)
Діти, якщо всі ваші побажання були від щирого серця, то вони обов’язково здійсняться. А зараз сідайте за парти і розпочнем роботу.
2. Інформаційне повідомлення теми та мети
Сьогодні ми зібралися на годину спілкування, яка присвячена дружбі, її секретам. Тема нашої бесіди «У дружбі наша сила».
Слайд 2 із метою
Ми розглянемо правила дружби, навчимося визначати якості справжнього друга, познайомимось із поняттями «друг», «товариш», «приятель» та визначимо, що ж найголовніше в дружбі.
II. Основна частина
1. Вступна бесіда про значення дружби слайд 3 із фото класу
Дружба – це найцінніший дар. «Це мовчазна угода між двома доброчесними і тонкими особистостями» - як казав Вольтер.
Мені здається, що це почуття найглибше, найсильніше. «Справжню дружбу і вогонь не спопелить», – говорить народна мудрість. І це дійсно так. Тільки той, хто має друга, міцне його плече, здатен подолати будь-які випробування.
Друг – це той, з ким можна порадитися, поділитися найзаповітнішим, хто ніколи не зрадить, не поставить свої інтереси вище за ваші, у будь-яку хвилину прийде на поміч.
Можемо уявити собі ситуацію, коли в людини велика проблема, коли людина наодинці зі своїм горем. Але раптом відчуває, що вона не сама, що поруч справжній друг чи подруга, які без зайвих слів приходять на допомогу.
Справжня дружба - вона безкорислива. Іноді друзі опиняються далеко один від одного, нечасто пишуть листи, а в біді завжди підтримують один одного.
Друзів у людини не буває багато, бо хіба багатьом можна розкрити душу. Друзі – це найкраща ознака життя, безцінний клад, чисте золото. Справжня дружба не часто буває, але якщо вона є, то це велика складова щастя людини.
2. Читання учнем вірша «Справжня дружба» слайд 4
Справжня дружба
Людина може жити й не тужити,
Коли умітиме по справжньому дружити.
Бо друг в житті – це вам не просто так,
А це, напевно, що від Бога знак.
Товариша не можна ображати,
Його потрібно вміти поважати.
Робіть добро й великі і малі,
І будуть друзями всі люди на землі.
3. Історична хвилинка слайд 5
А чи знаєте ви, що колись для закріплення дружби існували найрізноманітніші ритуали?
Наприклад, козаки на знак побратимства обмінювалися натільними хрестиками. Араби - зі спільного посуду з’їдали по дрібці солі. А скіфи скріплювали дружбу кров’ю.
На щастя, сьогодні, аби довести щирість дружби, на такі жертви зважуватися необов’язково. Пропоную нагадати один одному про свою повагу та відданість, розповівши вірші про дружбу. Слайд 6
2. І з другом можна все обговорити,
Обміркувати і порадитись завжди.
Цікаво з другом у похід ходити,
Якщо не маєш друга, то знайди.
Та злого і лихого друга — стережися.
І сам з людьми ти справедливим будь.
3. Без друга вірного людині просто туга,
Без нього й затишку нема ніде.
Для друга вірного — так хоч коня із плуга,
Бо він на допомогу теж прийде.
Тому давайте в мирі й дружбі жити,
І доброту у серденьку нести.
Щоб з нами всім хотілося дружити
І друзями чудовими зрости.
Слайд 7
Існує також Міжнародний день дружби між державами, культурами та всіма людьми на Землі, який ми відзначаємо 30 липня,
Свято це зовсім молоде. Лише в 2011 році Генеральна Асамблея ООН прийняла рішення про його проведення.
Цей День покликаний зміцнити дружбу між народами світу, показати, що люди, їх погляди, переконання, культури хоч і дуже різні, проте рівні між собою та заслуговують поваги.
4. Словникова робота
Діти, а чи знаєте ви, чим відрізняються поняття «друг», «товариш», «приятель»? Давайте розберемось. Слайд 8
Приятель – людина, з якою у вас добрі стосунки та близькі відносини.
Товариш – помічник, людина, близька за поглядами, діяльністю, умовами життя.
Друг – людина, близька по духу, за поглядами, на яку можна в усьому покластися.
5. Вправа «Незакінчені речення» (Робота з прислів’ями)
Про дружбу складено велику кількість віршів, казок, прислів’їв та приказок. А ми попрацюємо з прислів’ями. Вам потрібно продовжити їх та пояснити значення. Давайте спробуємо. Слайди (9 – 18)
(Діти пояснюють прислів’я) Молодці, діти!
А зараз прослухайте притчу. Слайд 19
Притча — невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду. Вона утверджує перемогу добра, cправедливості. Притчі - це історії, які передаються від серця до серця, відкривають людям почуте, побачене, але найголовніше - душу.
ПРИТЧА ПРО ДРУЖБУ
Було собі два друга. І дуже міцною була їхня дружба. Якогось моменту друзі посперечались, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли річку, в якій вирішили скупатися. Той, який отримав ляпаса, ледь не потонув, але друг врятував його. Отямившись, він почав тисати на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, який дав ляпаса, а потім врятував життя, запитав його:
— Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти вибиваєш на камені. Чому?
Друг відповів:
— Коли хтось нас ображає, ми маємо написати про це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але коли хтось робить щось добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти такі слова.
Давайте будемо вчитися писати образи на піску і гравірувати радощі на камені.
Запитання до твору:
Діти, всі ми різні, але живемо в одному колективі. Як ви вважаєте, чи можна наш клас назвати дружним колективом?
Відносини в колективі повинні бути дружніми, товариськими. І від цього залежить успіх будь-якої справи. Недарма багато сучасних бізнесменів витрачають великі гроші, щоб здружити своїх співробітників: влаштовують спільні вечори, подорожі, зборів. Від цього виграє бізнес.
І в нашому маленькому класному колективі буде набагато легше жити і цікавіше вчитися, якщо ми зможемо створити атмосферу дружби і співробітництва.
Скажіть мені, будь ласка, а якими рисами характеру повинен володіти справжній друг або товариш? Слайд 21 із рисами
А зараз давайте спробуємо виготовити листівки, які потім ви зможете подарувати своєму другу чи подрузі або залишити собі.
У вас на партах знаходяться заготовки листівок та пелюстки з рисами характеру. Оберіть та приклейте лише ті риси, які хочете щоб були саме у вашого друга. Слайд 22 із піснею
(звучить пісня про дружбу)
III. Узагальнення матеріалу
Діти, сьогодні ми багато говорили про друзів та дружбу. Давайте спробуємо сформулювати визначення дружби.
Дружба- це відносини між людьми, які засновані на спільних інтересах та взаємоповазі. Слайд 23
Чи всі згодні з цим визначенням? А щоб дружба була міцною, треба дотримуватись законів. Слайди 24
(Діти називають закони і вони з’являються на екрані)
1. Не залишати друга в біді.
2. Завжди поступатися один одному.
3. Не кривдити та не обзивати один одного.
4. Чинити завжди по справедливості.
5. Будь щирим і милосердним.
6. Умій пробачати.
7. Стався до друга так, як би ти хотів, щоб він ставився до тебе.
А тепер давайте зробимо плакат нашого дружнього класу. Ми повісимо його біля класного куточка на згадку. У вас на партах є квіти із законами дружби. Розмістіть їх біля наших світлин на папері. Ой, як гарно вийшло. Я вважаю, що дотримуючись цих правил, ми ніколи не втратимо своїх друзів.
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді»;
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів: слайд 35
Відповідь а – 1 бал
Відповідь б – 2 бали
Відповідь в – 3 бали
Результати тесту:
21-- З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15-- 20 балів: у вас є друзі, але, як більшість із нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10 -- 14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса -- бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
4. Підведення підсумків
1. Вправа «Мікрофон» слайд 36
- Друг – це той, хто …
- Яких друзів потрібно остерігатися?
- Чому говорять: «У дружбі наша сила»?
2. Абетка дружби
На партах у кожного з вас лежить абетка дружби. Я хочу, щоб ви хоч іноді перечитували її та були гарними друзями.
На цьому наша бесіда завершується. Поважайте, дбайливо ставтесь один до одного. Гарних та головне справжніх вам друзів!