КЛАСНА ГОДИНА
Тема. Вибір майбутньої професії.
Мета:
• діагностика особистих здібностей та схильностей кожного учня.
Обладнання: гірлянда з аркушів, на яких написано імена учнів з відображенням їхніх професійних прагнень у вигляді малюнків.
Хід заняття
1. Вступне слово вчителя.
Доброго дня! Ми розпочинаємо нашу класну годину, присвячену вибору вашої майбутньої професії. Я переконана, що багато хто з вас уже обрав свій подальший шлях у житті, а дехто, можливо, ще вагається.
До сьогоднішнього нашого класного заходу я попросила всіх вас відобразити свій вибір майбутньої професії на аркушах. У результаті ми створили цю гірлянду, де представлено своєрідні візитні картки кожного з вас. Деякі — досить своєрідні. Отже, розкажіть, що тут зображено.
Подивіться, які різні професії ви обрали. Серед нас у цій аудиторії присутні майбутні лікарі та юристи, психологи та актори, є архітектор, стиліст, кухар і перукар, журналіст, футболіст і навіть політик!
Я хочу звернути вашу увагу на те, що 46 % учнів нашого класу пов'язали свою майбутню працю з медичним обслуговуванням людей, правовою допомогою, вивченням, описом і дослідженням людей. А майже п'ята частина учнів пов'язує своє майбутнє з мистецтвом. Але зверніть також увагу на те, що на нашій гірлянді є знаки запитання, їх 8 — восьмеро учнів ще не визначилися з вибором. Отже, тема нашої класної години — дуже актуальна.
4. Бесіда з учнями.
Пропоную учням відповісти
на запитання:
— Чи свідомо ви зробили
свій вибір?
— Що саме вплинуло або хто
вплинув на ваш вибір?
5. Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами спробуємо актуалізувати проблему успішного вибору професії, сформувати відповідальне ставлення до свідомого вибору вашого майбутнього. Звичайно, вибір професії — складне завдання. Для того щоб досягти успіху, треба чітко усвідомлювати, чого
саме ти хочеш, і правильно йти своїм шляхом.
Усі люди обирають професію по-різному, але можна визначити декілька загальних підходів до цього вибору. Сьогодні мені допомагатимуть учні-дослідни-ки. Зараз я хочу надати слово одному з них.
6. Доповідь першого учня-
дослідника.
(Перед початком виступу учень вішає на дошку плакат, на якому подано основні тези його виступу (див. додаток 1)).
— Учениця 10—А класу Дар'я Рудакова Донецького бага-топрофільного ліцею № 54 доповідає про результати дослідження щодо підходів до вибору професії.
Перший підхід. Наслідувати батьків.
Це шлях, коли все вирішено завчасно, коли в родині існує традиція вибору професії. Проте в історії є чимало прикладів серед видатних акторів, політиків, бізнесменів, які свого часу порушили родинну традицію і стали успішними в житті. Це доводить важливість особистого вибору.
Другий підхід. Куди всі, туди і я.
Цей варіант доволі часто трапляється серед випускників, які товаришують із своїми однокласниками, а після школи разом ідуть у навчальний заклад на одну спеціальність — «за компанію».
Третій підхід. Справа всього життя.
Це трапляється не так часто. Людина ще змалку показує достатній рівень самостійності, тому що дуже зацікавлена чимось. Згодом ця зацікавленість приводить до свідомого вибору професії.
Четвертий підхід. Самоаналіз.
У цьому випадку людина вивчає свої можливості, інтереси, здібності, переглядає багато професій і свідомо обирає ту, яка підходить саме для неї, з урахуванням сучасних проблем суспільства та особливостей ринку праці.
7. Дискусія.
Учитель розпочинає дис- кусію із запитання: «Який із цих підходів, на вашу думку, найефективніший?»
Учні обговорюють кожен із запропонованих підходів і в процесі дискусії роблять висновки:
1. До думки батьків, звичай
но, треба прислухатися, пова
жати її, але обирати професію
треба самостійно.
2. Треба розділяти това
риські та професійні стосунки.
У виборі професії треба дотри
муватися своїх інтересів та при
нципів.
3. З віком та зміною ситуації
в суспільстві можуть змінитися
й інтереси, потреби, але, якщо
це дійсно «справа всього жит
тя», людина стане кращим фах
івцем у певній галузі.
4. Найефективніший підхід.
Дає змогу дуже глибоко про
аналізувати все, що стосується
правильного, свідомого вибору
професії.
8. Слово вчителя.
Отже, ми вирішили, що саме самоаналіз є найефективнішим підходом до вибору професії. Але для того щоб правильно зробити самоаналіз, потрібен чіткий алгоритм. З цього приводу я хочу надати слово наступному досліднику.
9. Доповідь другого учня-
дослідника.
(Перед початком виступу учень вішає на дошку плакат, на якому подані основні тези його виступу (див. додаток 2)).
— Учениця 10-А класу Олена Антипова Донецького бага-топрофільного ліцею № 54 доповідає про результати дослідження «Сім кроків до зваженого рішення».
У процесі дослідження я дійшла висновку, що для зваженого вирішення такої важливої проблеми як правильний вибір професії, треба чітко дотримуватися наступних кроків.
Крок перший. Скласти перелік професій, які вам подобаються, за якими ви хотіли б працювати.
Крок другий. Скласти перелік вимог обраної вами професії:
• професія, яку обираєш, і майбутній вид занять;
• • професія, яку обираєш, і реальне працевлаштування за спеціальністю;
Крок третій. Визначити вагомість кожної вимоги.
Визначте, наскільки всі перелічені вимоги вагомі. Можливо, є такі, яких можна й не враховувати.
Крок четвертий. Скласти перелік якостей, яких потребує обрана професія.
Крім тих вимог, які є у вас до професії, існують і вимоги самої професії. Проаналізуйте, чи розвинуті у вас професійні якості, чи відповідають майбутній професії ваші інтелектуальні здібності, психологічні особливості, стан здоров'я.
Крок п'ятий. Підрахувати і проаналізувати результати.
Проаналізуйте, яка професія з усього переліку найбільше вам підходить за всіма пунктами.
Крок шостий. Перевірити ' результати.
Щоб переконатись у пра-вильності ваших роздумів, обміркуйте своє рішення з друзями, батьками, учителями, пси-і хологом; пройдіть тестові методики на визначення основних особистих рис.
Крок сьомий. Визначити і основні практичні кроки до успіху.
Отже, ви прийняли рішення, і тепер важливо визначити:
• в якому навчальному за-
[ кладі ви можете отримати про-
> фесійну освіту;
і спеціальності;
• як підвищити свою конку
рентоспроможність на ринку
праці.
Результати свого дослід-• ження я роздрукувала і хочу подарувати кожному з вас для подальшого глибокого осмислення. Зичу всім успіхів. 10. Слово вчителя.
Діти, я хочу звернути вашу увагу на те, що ці рекомендації ви маєте вдома уважно прочитати і ретельно їх обдумати, з тим щоб ваше рішення було справді зваженим.
А зараз повернімося до нашої попередньої класної години, а саме — до діагностики ваших особистих здібностей і схильностей за методикою Є. Клімова (див. додаток 3), яку ми здійснили, щоб визначити ступінь ваших бажань займатися тією чи іншою справою, а також рівень ваших здібностей до цих занять. Проаналізуймо результати цього тестування.
(Учитель роздає учням опрацьовані результати тестування за методикою Є. Клімова із запропонованою ним класифікацією професій за предметом праці (див. додаток 4)).
Я пропоную вам розглянути ваші особисті показники і зробити певні висновки. Таблиця, яку ви заповнювали, складалася з п'яти стовпчиків, кожен з яких відповідає здібностям до певних професій. Так, перший стовпчик визначає групу професій за напрямом «людина
Перший стовпчик містить групу професій «людина — природа». Ці професії пов'язані з перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості тощо), обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар, птахівник, тваринник тощо), експлуатацією природних ресурсів (мисливець, рибалка, лісоруб, агроном, зоотехнік тощо); відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог тощо); вивченням, описом, дослідженням (гене- тик, геолог, ботанік, зоолог, метролог тощо).
Другий стовпчик містить групу професій «людина — техніка». Праця людей цієї групи пов'язана з перетворенням деталей, виробів, механізмів (виготовлення деталей, машин, механізмів на верстатах і автоматичних лініях та вручну, слюсарно-складальні роботи, монтажні та електромонтажні, будівельно-обробні, добування й переробка промислової сировини, виготовлення харчових продуктів); обслуговуванням технічних об'єктів (встановлення та обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами і будівельними машинами); відновленням (відновлення та ремонт технічного устаткування, виробів); вивченням (контроль і аналіз якості виробів і механізмів, випробування якості виробів).
Праця людей третього стовпчика (група професій «людина — знакова система»), пов'язана з перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, листоноша тощо); розпізнаванням символів (стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар тощо); управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ тощо); складанням і зберіганням документації (нотаріус, архіваріус, діловод тощо); відновленням, усуненням спотворень (коректор, редактор тощо).
Четвертий стовпчик містить групу професій «людина — мистецтво». Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор тощо); виконанням, виготовленням виробів за зразком в одному примірнику (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор, оформ-лювач тощо); з відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (майстер розпису, шліфувальник каміння, маляр тощо).
І нарешті, п'ятий стовпчик містить групу професій «людина — людина». Праця людей цієї групи професій пов'язана
, із: вихованням, навчанням, тренуванням інших людей (ви-
сестра); правовою допомогою , (суддя, адвокат, юрисконсульт, і працівник міліції тощо); організацією людей, керівництвом і < управлінням ними (адміністра-і тор, менеджер тощо); вивченням, описом, дослідженням ін-
- ших людей (соціолог, психолог,
, журналіст, слідчий тощо).
Разом із результатами тестування я пропоную вам кла-/і сифікацію професій (див. до-
- даток 5). Кожен із п'яти типів
; професій вміщує докладний
з перелік професій, які можуть
бути обрані вами. Одна з цих професій, безумовно, може э стати вашим майбутнім. Я про-л поную вам знайти цю професію й порівняти її з попереднім вибором, відображеним на нашій л гірлянді.
(Учні самостійно роблять а аналіз отриманого результату.) Отже, я сподіваюся, що всі :, вже зробили аналіз своїх ре-і; зультатів і визначилися з вибо-і, ром професії за методикою Є.
Клімова.
ії (Далі вчитель звертається п, до учнів із запитанням: «Діти, може когось здивував отрима-
- ний вами результат?», — і про
понує піднести руки тих, у кого
ь він збігся з вибором, відобра-
- женим на гірлянді.)
:ї Ми бачимо, що в дев'яти наших учнів попередній вибір збігається з результатами тес-і, тування. Це не може не раду-і, вати, бо третина ваших това-і, ришів обирає своє майбутнє з
- урахуванням своїх здібностей
- та інтересів. Я хочу побажати
>, такого позитивного результату
й іншим учням нашого класу, і, Сподіваюся також, вам буде и цікаво дізнатися, що згідно з
результатами тестування, 50 і, % учнів можуть пов'язати своє
майбутнє з групою професій к «людина — людина»; 19 % — із
- групою професій «людина —
й природа», ще 15 % — із групою
а професій «людина — мистец-
тво»; а 8 % — із групою професій «людина — техніка».
Наша класна година завершується. Зробімо висновок. Я хочу, щоб кожен із вас сказав, що нового, корисного для себе почув сьогодні на нашій класній годині.
11. Бесіда з учнями.
Можливі відповіді:
— Я дуже вдячний нашому
досліднику, який дав нам алго
ритм правильного вибору про
фесії. Я думаю, що цей алго- ритм є справжньою знахідкою для нас, бо він дає нам змогу глибше осмислити наш вибір.
— Для мене дуже важливо було пройти діагностику моїх здібностей. Я вважаю, що отримав допоміжну інформацію для правильного вибору професії.
12. Заключне слово вчителя.
Класний керівник підбиває підсумки виховного заходу.
Я сподіваюся, що наша сьогоднішня класна година допомогла вам визначитися з правильним, свідомим вибором професії. А якщо ваш попередній вибір збігся з результатами тесту, якщо після нашого сьогоднішнього заходу ваша думка щодо майбутньої професії не змінилася, тоді це справді пра- вильний вибір і, можливо, це і є справою усього вашого життя.
ДОДАТКИ
Додаток 1 Підходи до вибору професії
Л- Р^^ан^із._____________________________|________ _ _
Додаток 2 Сім кроків до зваженого рішення
Додаток З
Діагностично-диференційний опитувальник Є. Клімова «Визначення типу майбутньої професії»
Інструкція. Прочитай дані твердження. Якщо ти згоден з ними, то перед цифрою в таблиці постав «+», якщо ні, постав перед цифрою «-». Якщо ти сумніваєшся, закреслюй цифру.
За кожним стовпчиком підрахуй алгебраїчну (тобто з урахуванням знаків) суму, закреслені І цифри не рахуй. Запиши їх у рядок «Результати». Найбільша отримана сума або суми (в декількох стовпчиках) вказують на найбільш відповідний для тебе тип професії. Малі або від'ємні суми вказують на типи професій, яких тобі слід уникати під час вибору. Максимальне число балів у кожному стовпчику — 8.
Відповідно до даної класифікації, світ сучасних професій можна розділити на 5 основних типів:
_______________________________________________________________________с^____
о
І 1 х і ї
Твердження для самооцінки 5 « о о 2
Р Г « I *
в живописі, музиці тощо__________________________________________________________
вування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами і будівельними машинами);
• відновленням (відновлення
й ремонт технічного устаткуван
ня, виробів);
• вивченням (контроль і
аналіз якості виробів і механіз
мів, випробування якості ви
робів).
2. «Людина — людина» (Л—Л). Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• вихованням, навчанням,
тренуванням інших людей (ви
хователь дошкільних установ,
дитячих будинків, викладач у
Додаток 4 Класифікація професій
за предметом праці (за методикою Є. Клімова)
1. «Людина — техніка» (Л—Т). Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер тощо);
• медичним обслуговуван
ням людей і доглядом за ними
(лікар, зубний технік, медична
сестра);
• вивченням, описом, до-
сліджен-ням інших людей (со
ціолог, психолог, журналіст,
слідчий тощо).
Результати
3. "Людина — знакова сис
тема» (Л—3).
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням, розрахун
ком, сортуванням (бухгалтер,
економіст, листоноша тощо);
• шифровкою, дешифров
кою, розпізнаванням символів
(стенографіст, радист, лінгвіст,
філолог, історик, математик,
бібліотекар тощо);
• відновленням, усуненням
спотворень (коректор, редак
тор тощо).
4. «Людина — природа» (Л—П).
Праця людей цієї групи про
фесій пов'язана з:
• відновленням, лікуванням
(ветеринар, еколог, лісовод
тощо);
• вивченням, описом, дослід
женням (генетик, геолог, бо
танік, зоолог, метролог тощо).
5. «Людина — художній об
раз» (Л—Х).
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
Додаток 5
Класифікація професій «Людина — природа» Професії: агроном, обробник овочів, обробник соків,
овочівник, озеленювач, садівник, насіннєзнавець, ботанік, геоботанік, фізіолог рослин, ветеринарний фельдшер, оператор тваринницьких комплексів, оператор кормоцехів, мисливствознавець, бджоляр, рибовод, тренер коней, вівчар, гідробіолог, дресирувальник, зоотехнік, зоолог, ентомолог, іхтіолог, біохімік, вірусолог, генетик, мікробіолог, фізіолог, цитолог, еколог, ембріолог, лісник, агрометеоролог, кліматолог, метеоролог, рибовод, гідролог, іхтіолог, океанолог, підривник, маркшейдер, технік-топограф, ботаніко-географ, геоморфолог, гірський інженер, апаратник з виробництва борошна, пекар, пресувальник напівфабрикату макаронних виробів, машиніст потокової автоматичної лінії, майстер кисломолочної продукції, сировар-майстер, апаратник виробництва харчових продуктів, формувальник ковбасних виробів, коптильник ковбасних виробів, апаратник ферментації препаратів біосинтезу, апаратник нейтралізації, оператор вирощування дріжджів, технік мікробіологічного виробництва, інженер-технолог. «Людина — техніка» Професії: випробувач електромашин, кабельник, машиністи, обмотувальник електромоторів, складальник електромашин, слюсар, обробник дротів і кабелів, електрик, електромонтер, електромеханік, інженер, монтажник, оператор процесів, складальник мікросхем, слюсар, радіоінженер-тополог, інженер електрозв'язку, апаратник, бурильник свердловин, вишкомонтажник, газозварник, газорізальник, моторист, трубоукладач, арматурник, бетонник, підривник, каменяр, покрівельник, маляр, обробник, тесляр, скляр, столяр, штукатур, шліфувальник, бляхар, ливарник металів і сплавів, модельник виробів, що виплавляються, терміст, формувальник машинного і ручного формування, токар, фрезерувальник, формувальник, оглядач вагонів, тех-нік-шляховик залізничних колій, технік-електрик, водій, матрос, судновий електромеханік, судноводій, авіаційний механік, авіаційний технік, бортрадист,
технік-механік, бортінженер, пілот, в'язальник, годинникар.
«Людина — знакова система»
Професії: бібліотекар, діловод, коректор, друкарка, складач, паспортист, листоноша, радіооператор, стенографіст, архіваріус, бібліографіст, сходознавець, історик, лінгвіст, нотаріус, патентознавець, перекладач, філософ, банківський службовець, касир, лаборант, оператор зв'язку, друкар, табельник, обліковець, агент з цінних паперів, астроном, аудитор, брокер, бухгалтер, математик, метролог, податковий інспектор, провізор, статистик, стандартизатор, фармацевт, фізик, фінансовий інспектор, хімік, економіст, диспетчер управління рухом, кресляр, штурман, картограф, конструктор, маркшейдер, оператор ЕОМ, технік ЕОМ, інженер-програ-міст, інженер-технолог АСУ, ма-тематик-програміст, програміст \Л/ЕВ-сайтів.
«Людина — мистецтво» Професії: артист, вокаліст, диригент, мистецтвознавець, кінознавець, режисер, композитор, концертмейстер, музикант, музикант-педагог, художник, декоратор-оформлювач, маляр, ліпник, архітектор, дизайнер, реставратор, скульптор, вишивальниця, гравер, закрійник, кондитер, косметолог, кулінар, мереживниця, перукар, кравець, кушнір, гончар, склодув, вітражист, різьбяр по дереву, ювелір, друкар, складач, фотограф, ретушер, модельєр. «Людина — людина» Професії: няня, дефектолог, вихователь, вожатий, методист, викладач, тренер, лікар, міліціонер, адвокат, прокурор, суддя, юрисконсульт, адміністратор торгового залу, гід-перекладач, екскурсовод, бармен, бортпровідник, буфетник, гардеробник, покоївка, касир, контролер ощадкаси, офіціант, перукар, кухар, приймальник ательє, продавець, провідник, приймальник замовлень, реєстратор, соціальний працівник, телефоністка, швейцар, майстер ділянки, цеху, секретар, підприємець, організатор малого бізнесу, менеджер, журналіст, кореспондент,
ПСИХОЛОГ, СЛІДЧИЙ, СОЦІОЛОГ. Щ