КЛІМАТ ЗМІНЮЄТЬСЯ. ЧАС ДІЯТИ!
(інтегрований урок географії з екологією)
Оліяр Валентина Іванівна,
вчитель географії
загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
с. Постолівка
Чортківського р-ну
Мета уроку. Розширити знання про наслідки глобальної проблеми зміни клімату. Показати можливості зняття гостроти цієї проблеми за рахунок використання відновлюваних джерел енергії для збереження екологічної ситуації на Землі. Формувати навички практичного розв’язання проблеми; розвивати критичне мислення; вміння аналізувати, самостійно робити висновки, працювати
господарське ставлення до природи; вміння працювати групами, толерантність, прагнення до збагачення знань, уміння захищати свої думки.
Тип уроку: інтегрований урок (географії з екологією) .
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку
Природа відплачує нам по праву
За ту нерозумну страшну потраву,
Що люди вчинили на тілі Землі,
За рани її, великі й малі...
І. Організаційна частина.
Продзвенів уже дзвінок
Щоб відповідь дати
Могли на кожному кроці, Поговоримо про клімат Сьогодні на занятті.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Однією з найважливіших міжнародних проблем XXI століття є зміна
загальнопланетарного клімату. Особливе занепокоєння викликає загальне стрімке зростання динаміки катаклізмів, яке спостерігається в останні десятиліття. На сьогоднішній день існує великий ризик недостатнього розуміння і недооцінки всіх факторів і масштабів впливу різноманітних космічних і геологічних процесів на глобальну зміну клімату на Землі. Ще недавно, наприкінці XX століття, деякі вчені висували різні гіпотези і теорії про поступову зміну клімату. Але на практиці все виявилося трохи інакше. Ретельний аналіз зростання числа природних катаклізмів, екстремальних погодних явищ по всьому світу, а також статистичних показників космічних і геофізичних параметрів за останні роки показав тривожну тенденцію до їх значного збільшення за короткий проміжок часу. Ці дані свідчать, що висунуті рядом вчених припущення стосовно того, що зміна клімату Землі протягом 100 років і більше буде носити поступовий характер, невірні, так як за фактом цей процес відбувається набагато динамічніше.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Дискусія на тему:
«Зміни клімату на Землі – спостережувані явища та їх наслідки»
2.Вправа «Прогноз»
«Наслідки глобальних змін клімату в Україні»
Проблемне питання. Яка участь України в міжнародному процесі за зменшення глобальних змін клімату?
Наші вчені та експерти разом з ученими та експертами інших країн шукають шляхи, щоб протистояти глобальній зміні клімату на землі. Однак необхідно ще тісніше згуртуватися для розв’язання проблем глобального потепління раніше, ніж зміни в довкіллі стануть незворотними.
-У другій половині XX ст. сталися найбільші несприятливі зміни клімату за останні 100-150 років. 8 серпня 1975 року світ вперше дізнався про термін «глобальне потепління». У даний час вчені дуже стурбовані цим фактом. Згідно даних українського Гідрометцентру, за останні 20 років середньорічна температура зросла на 0,8 °С, а середня температура взимку – майже на 2 °С. Аби зарадити кліматичним змінам, необхідно чітко визначити їх причини.
3.Пошукова діяльність (заповніть таблицю)
«Причини та наслідки зміни клімату»
|
|
|
|
Причини |
|
Наслідки |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
Антропогенні: |
|
|
Природні: |
1 |
– затоплення |
6 – виникнення |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
– спалювання |
|
|
1 – виверження |
прибережних районів; |
ураганів; |
|||
сміття; |
|
вулканів; |
2 |
– загибель цінних |
7 – активізація |
|||||
2 |
|
– транспорт; |
|
2 – розклад |
видів риби; |
ерозійних |
||||
3 |
|
– використання |
|
органічних речовин |
3 |
– порушення |
процесів; |
|||
електроенергії; |
|
у екосистемах. |
гідробіологічного та |
8 – погіршення |
||||||
4 |
|
– обігрів |
|
|
|
|
гідрохімічного |
здоров’я людей; |
||
квартир; |
|
|
|
|
режимів вод; |
9 – поширення |
||||
5 |
|
– використання |
|
|
|
|
4 |
– виникнення |
інфекційних |
|
води. |
|
|
|
|
повеней; |
захворювань; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
– танення |
10 – підвищення |
|
|
|
|
|
|
|
|
льодовиків. |
ризику лісових |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
пожеж. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Важко уявити як ці процеси відбуваються у глобальному масштабі.
4.Індивідуальна робота учнів
«Виконати завдання з картками»
V. Узагальнення та систематизація знань.
Під час уроку ми з’ясували причини та наслідки змін клімату, які особливо актуальні сьогодні для нашої планети. Фінішною лінією на нашому уроці має стати вироблення рекомендацій щодо способів зниження загрози кліматичних змін.
Вправа «Дерево рішень»
7
VІ. Підбиття підсумків уроку
Скласти сенкан до вивченої теми.
(Наприклад)
Клімат
Мінливий, непередбачуваний
Дивує, насторожує, лякає
Людська діяльність вносить корективи в клімат
Режим погоди
VІІ. Домашнє завдання
Відшукайте у різних джерелах інформацію на тему:
Яких зусиль докладають Альберт Арнольд Ґор (Ел Гор) та Міжнародна група експертів з питань змін клімату задля поширення інформації на тему кліматичних змін?
За що вони отримали Нобелівську Премію Миру?
Прочитайте статтю Стефана Рамсторфа, присвячену останнім екстремальним погодним явищам.
Яку головну ідею він намагався донести до читача?