КЛІМАТ ЗМІНЮЄТЬСЯ. ЧАС ДІЯТИ! (інтегрований урок географії з екологією)

Про матеріал
Розширити знання про наслідки глобальної проблеми зміни клімату. Показати можливості зняття гостроти цієї проблеми за рахунок використання відновлюваних джерел енергії для збереження екологічної ситуації на Землі. Формувати навички практичного розв’язання проблеми; розвивати критичне мислення; вміння аналізувати, самостійно робити висновки, працювати літературою. Продовжити виховувати дбайливих, ощадливих господарів планети Земля; виховувати екологічно спрямоване мислення, бережливе та господарське ставлення до природи; вміння працювати групами, толерантність, прагнення до збагачення знань, уміння захищати свої думки.
Перегляд файлу

                                      КЛІМАТ ЗМІНЮЄТЬСЯ. ЧАС ДІЯТИ!

 

(інтегрований урок географії з екологією)

 

 

Оліяр Валентина Іванівна,

 

вчитель географії

 

загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.

 

с. Постолівка

 

Чортківського р-ну

 

 

Мета уроку. Розширити знання про наслідки глобальної проблеми зміни клімату. Показати можливості зняття гостроти цієї проблеми за рахунок використання відновлюваних джерел енергії для збереження екологічної ситуації на Землі. Формувати навички практичного розв’язання проблеми; розвивати критичне мислення; вміння аналізувати, самостійно робити висновки, працювати

 

  1. літературою. Продовжити виховувати дбайливих, ощадливих господарів планети Земля; виховувати екологічно спрямоване мислення, бережливе та

 

господарське ставлення до природи; вміння працювати групами, толерантність, прагнення до збагачення знань, уміння захищати свої думки.

 

Тип уроку: інтегрований урок (географії з екологією) .

 

 

ХІД  УРОКУ

 

Епіграф уроку

 

Природа відплачує нам по праву

 

За ту нерозумну страшну потраву,

 

Що люди вчинили на тілі Землі,

 

За рани її, великі й малі...

 

І. Організаційна частина.

 

Продзвенів уже дзвінок

 

  1.       житті зробимо ще крок, Розглянемо тему глобальну Бо й для нас це актуально.

Щоб відповідь дати

 

Могли на кожному кроці, Поговоримо про клімат Сьогодні на занятті.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1.Бесіда

 

  • Що таке клімат?

  • Які гази належать до парникових?

 

  • Які причини викликають збільшення їх умісту в земній атмосфері?

 

  • Чим  небезпечне підвищення рівня океану?

 

  • Які ще небезпеки несуть зміни клімату?

 

 

  1. 2.Закінч  речення:

 

  1. «Причинами цих тривожних подій є……………..»
  2.  

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

 

Однією  з  найважливіших  міжнародних  проблем  XXI  століття  є  зміна

 

загальнопланетарного клімату. Особливе занепокоєння викликає загальне стрімке зростання динаміки катаклізмів, яке спостерігається в останні десятиліття. На сьогоднішній день існує великий ризик недостатнього розуміння і недооцінки всіх факторів і масштабів впливу різноманітних космічних і геологічних процесів на глобальну зміну клімату на Землі. Ще недавно, наприкінці XX століття, деякі вчені висували різні гіпотези і теорії про поступову зміну клімату. Але на практиці все виявилося трохи інакше. Ретельний аналіз зростання числа природних катаклізмів, екстремальних погодних явищ по всьому світу, а також статистичних показників космічних і геофізичних параметрів за останні роки показав тривожну тенденцію до їх значного збільшення за короткий проміжок часу. Ці дані свідчать, що висунуті рядом вчених припущення стосовно того, що зміна клімату Землі протягом 100 років і більше буде носити поступовий характер, невірні, так як за фактом цей процес відбувається набагато динамічніше.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Дискусія на тему:

 

«Зміни клімату на Землі – спостережувані явища та їх наслідки»

 

 

  • підвищується середньорічна температура;

 

  • збільшується внутрішньорічна, внутрішньосезонна та внутрішньодобова амплітуда коливань температури;

 

  • прискорюється танення льодовиків;

 

  • підвищується рівень світового океану, морів, підтоплюються гирла річок, заболочуються та затоплюються прибережні землі;

 

  • змінюються напрямки та температур океанічних течій, зокрема Гольфстриму.

 

  • збільшуються площі пустель;

 

  • клімат стає більш посушливим;

 

  • зменшується кількість опадів;

 

  • змінюється режим опадів, що призводить до паводків

  • в степовій зоні розпочинаються пилові бурі з втратою родючого шару грунту;

 

  • змінюються ареали існування видів тварин і рослин.
  1.  

 

2.Вправа «Прогноз»

 

«Наслідки глобальних змін клімату в Україні»

 

  • зміни середньорічної температури в м.Київ;

 

  • енцефалітний кліщ розповсюдився в лісах і парках України;

 

  • рапан розповсюдився в Чорному морі;

 

  • павук каракурт розповсюдився на півдні України;

 

  • вересень став літнім місяцем;

 

  • денна температура в липні та в серпні в Києві останні 10 років часто перевищує 30 º С;
  • неконрольоване розмноження “синьо-зелених” водоростей в озерах і ставках;
  • основна кількість опадів випадає не у весняно-літній сезон, а в осінньо-зимовий;

 

  • влітку в центрі Києві відбувається систематичне відключення електроенергії з причин перезавантаженості мережі від використання кондиціонерів.

 

 

Проблемне питання. Яка участь України в міжнародному процесі за зменшення глобальних змін клімату?

 

 

  1.       1992 році об’єднані зусилля багатьох урядів та парламентів країн світу привели до схвалення Рамкової конвенції ООН про зміну клімату. Україна підписала Конвенцію про зміну клімату ще в 1994 році, а Верховна Рада ратифікувала її в 1996. Сьогодні до Конвенції про зміну клімату приєдналися майже всі країни світу.

 

Наші вчені та експерти разом з ученими та експертами інших країн шукають шляхи, щоб протистояти глобальній зміні клімату на землі. Однак необхідно ще тісніше згуртуватися для розв’язання проблем глобального потепління раніше, ніж зміни в довкіллі стануть незворотними.

 

 

         -У другій половині XX ст. сталися найбільші несприятливі зміни клімату за останні 100-150 років. 8 серпня 1975 року світ вперше дізнався про термін «глобальне потепління». У даний час вчені дуже стурбовані цим фактом. Згідно даних українського Гідрометцентру, за останні 20 років середньорічна температура зросла на 0,8 °С, а середня температура взимку – майже на 2 °С. Аби зарадити кліматичним змінам, необхідно чітко визначити їх причини.

 

 


                     3.Пошукова діяльність (заповніть таблицю)

 

 

                            «Причини та наслідки зміни клімату»

 

 

 

 

 

 

Причини

 

Наслідки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Антропогенні:

 

 

Природні:

1

– затоплення

6 – виникнення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

– спалювання

 

 

1 – виверження

прибережних районів;

ураганів;

сміття;

 

вулканів;

2

– загибель цінних

7 – активізація

2

 

– транспорт;

 

2 – розклад

видів риби;

ерозійних

3

 

– використання

 

органічних речовин

3

– порушення

процесів;

електроенергії;

 

у екосистемах.

гідробіологічного та

8 – погіршення

4

 

– обігрів

 

 

 

 

гідрохімічного

здоров’я людей;

квартир;

 

 

 

 

режимів вод;

9 – поширення

5

 

– використання

 

 

 

 

4

– виникнення

інфекційних

води.

 

 

 

 

повеней;

захворювань;

 

 

 

 

 

 

 

 

5

– танення

10 – підвищення

 

 

 

 

 

 

 

 

льодовиків.

ризику лісових

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

пожеж.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

Важко уявити як ці процеси відбуваються у глобальному масштабі.

 

  1.  

4.Індивідуальна робота учнів

    «Виконати завдання з картками»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

Під час уроку ми з’ясували причини та наслідки змін клімату, які особливо актуальні сьогодні для нашої планети. Фінішною лінією на нашому уроці має стати вироблення рекомендацій щодо способів зниження загрози кліматичних змін.

 

 

Вправа «Дерево рішень»

 

  • Вимикай електронні та електричні пристрої повністю, не залишаючи їх в режимі очікування.

 

  • Не зловживай кондиціонерами влітку.

 

  • Гучність радіо та телевізорів значно впливає не споживання електричного струму: голосно ввімкнутий пристрій споживає його значно більше.

 

  • Встановлюй енергоощадні лампи, особливо це актуально восени та взимку.

 

  • Зарядні пристрої до мобільних телефонів споживають струм, залишаючись у розетці. Виймай пристрої з розетки після заряджання.

 

  • Заклей щілини у вікнах, щоб уникнути втрат тепла.

 

  • Зменшуй температуру опалення в приміщеннях, коли в них нема людей, – заощадження тепла складе близько 15%.

 

  • Не вирубуй дерева, а краще посади нові.

 

  • Надавай перевагу велосипедам та громадському транспорту.

 

  • Сортуй сміття.
  •                                    

                                7                 

  •                                    8                                 9
  •  
  •  
  •  
  •                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

 Скласти сенкан до вивченої теми.

(Наприклад)

 

Клімат

Мінливий, непередбачуваний

Дивує, насторожує, лякає

Людська діяльність вносить корективи в клімат

Режим погоди

 

VІІ. Домашнє завдання

 Відшукайте у різних джерелах інформацію на тему:

Яких зусиль докладають Альберт Арнольд Ґор (Ел Гор) та Міжнародна група експертів з питань змін клімату задля поширення інформації на тему кліматичних змін?

  За що вони отримали Нобелівську Премію Миру?

  Прочитайте статтю Стефана Рамсторфа, присвячену останнім екстремальним  погодним явищам.

Яку головну ідею він намагався донести до читача?

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку