Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.

Про матеріал
Тема: Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору. Мета: з’ясувати значення книжки в житті людини, функції книги; ознайомити учнів з відомостями про рукописні книги часів Київської Русі; про сучасні формати книги; визначити роль письменницької діяльності у створенні книжок, складність і особливість процесу творчості, місце у ньому уяви й фантазії митця, а також роль читача в «житті» художнього тексту; розвивати навички ведення діалогу, дискусії, культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, навички виразно читати й сприймати тексти, читацькі смаки; виховувати шанобливе ставлення до книги, освіти, повагу до письменницької праці.
Перегляд файлу

Українська література  6 клас

 

Тема:  Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Сучасний читач і його роль у новому «житті» твору.

Мета: з’ясувати значення книжки в житті людини, функції книги; ознайомити учнів з відомостями про рукописні книги часів Київської Русі; про сучасні формати книги; визначити роль письменницької діяльності у створенні книжок, складність і особливість процесу творчості, місце у ньому уяви й фантазії митця, а також роль читача в «житті» художнього тексту; розвивати навички ведення діалогу, дискусії, культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, навички виразно читати й сприймати тексти, читацькі смаки; виховувати шанобливе ставлення до книги, освіти, повагу до письменницької праці.

 

 

 

Епіграф:

Книги - наставники, що навчають нас без різок і палиці, без слів і гніву, без грошей і без форми; коли не підійдеш до них, вони не сплять, не бурчать, якщо ти помилився, і не сміються, якщо ти чогось не знаєш. Любов до книг - любов до мудрості.      (Річард де Бері)

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

 

2. Повідомлення теми та мети уроку

 

3. Опрацювання навчального матеріалу

Епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова англійського єпископа, доглядача Оксфордської бібліотеки та вчителя королівської родини – Річарда де Бері (1287-1345),  людини, яка в добу Середньовіччя запалила справжню любов до книги. Слова, мовлені ним більше ніж 700 років тому можна вважати актуальними й нині.

  • Як ви розумієте епіграф?
  • Чи згодні ви зі словами Річарда де Бері?
  • Яка частина епіграфа імпонує вам найбільше, чому?
  • Чи дійсно можна сказати, що « Любов до книг – любов до мудрості»?

 

4. Робота з таблицею

Кожен із вас згоден з тим, що книги потрібні людям. Як ви гадаєте, для чого? Багато дослідників також задавали собі це питання. І на основі їхніх праць можна виокремити п’ять основних функцій книги: інформаційну, пізнавальну, виховну, естетичну та емоційну.

 

  • Чи згодні ви з тим, що такі функції притаманні книзі?
  • Поясніть кожну з функцій, наводячи приклади.

 

5. Робота з підручником

Зараз важко уявити життя без книг. А чи завжди вони мали такий вигляд, який мають сьогодні? Історія створення книг дуже давня. Першим українським книгам майже тисяча років. Як вони створювались ми можемо дізнатися зі статті нашого підручника.

 Стор. 4-6

 

6. Бесіда за прочитаним

Ми з вами прочитали статтю та можемо закріпити знання, отримані з неї, давши відповіді на запитання:

Стор. 6

 

7. Опрацювання навчального матеріалу

З часів появи першої друкованої книги пройшло не одне століття. За цей час дуже багато чого змінилося, незмінним залишилась лише любов людей до книги та потреба у читанні. Книги почали з’являтися у різних видах та форматах.

 

  • Які сучасні формати книги вам відомі?

 

Сьогодні нарівні з друкованими книгами існують також електронні. До того ж, якщо формати друкованих ми можемо класифікувати за розміром та формою (квадратна, прямокутна тощо), то електронні класифікуються за формою передачі інформації.

Перша електронна книга з’явилася у Америці, її творцем є Майкл Харт, який надрукував текст «Декларації прав США» на своєму комп’ютері. Тобто він був першим, хто оцифрував книгу. Зараз дуже багато книг передруковуються, а іноді скануються і зберігаються на електронних носіях. Неодмінно, багато з вас міг бачити такі електронні копії книг, оригінали яких були надруковані на початку ХХ століття. Мало того, фотографії сторінок «Пересопницького євангелія» чи «Букваря» Івана Федорова, які ми побачили сьогодні, також можна вважати якоюсь мірою «електронними». Проте прогрес не стоїть на місці, і люди намагаються зробити електронну книгу більш реальною. Візуально на друковану книгу дуже схожий «фліпбук» або «гортайка» - сторінки такої книги, хоч вони зберігаються та відтворюються на електронних носіях, можна погортати, як справжні.

Ще існують інтерактивні книги. Їх можна не лише почитати, з ними можна повзаємодіяти – послухати в озвученні (ефект аудіокниг), пограти з ілюстраціями. Прикладом такої інтерактивної книги є відома «Снігова королева», створена 2012 року видавництвом «А-Ба-Ба-Га-Ла-Ма-Га».

 

 

8. Бесіда за питаннями

 

  • Яким форматам книгам ви надаєте перевагу? Чому?
  • Як ви вважаєте, який формат книг найпопулярніший?
  • Як ви вважаєте, чи можна використати інтерактивні книги у якості підручника? З якого предмету?

 

9. Опрацювання навчального матеріалу

 

Ми з вами розглянули історію книг від давнини до сучасності, від рукописних книг до інтерактивних, проте зовсім не звернули увагу на постать, без якої б ніколи не було книги. Так, мова йде про автора книги, або ж - письменника.

 

  • Кого називають письменником?
  • Яка роль письменника у створенні книги?
  • Як ви вважаєте, хто може бути письменником?
  • Які риси, вміння  та навики мають бути у письменника?
  • Чи потрібна спеціальна освіта, щоб стати письменником?

 

Цікавим фактом є те, що у світі існують навчальні заклади, у яких можна здобути професію письменника, наприклад у Колумбійському університеті, який належить до відомої «Ліги плюща», є факультет письменництва. Також цю професію можна опанувати у Бірмінгемському університеті у Великобританії, університеті Дікіна у Австралії тощо.

 

  • Яким є сучасний читач?
  • На що він орієнтується?
  • Яка роль читача у житті книги?
  • Чи можна сказати, що без читачів не було б і книг?
  • Чи дійсно читач продовжує життя літературного твору?

 

 

10. Підсумки уроку

Що ж, сьогодні ви багато чого дізналися про книгу, давайте зробимо підсумок уроку, отже, сьогодні на уроці…

  • я дізнався…
  • я пригадав…
  • я запам’ятав…
  • мене вразило…

Так, книга в житті людини має велике значення. Вона вчить розуму, мудрості, розважає, захоплює, підтримує. Перше життя книзі дає письменник, а друге — читач. До того ж, за думкою вчених, читання позитивно впливає не лише на розвиток мислення, пам’яті, емоційної та інтелектуальної сфер, а й на фізичний стан людини. За словами науковців, процес читання розслабляє та відволікає, нормалізуючи кров’яний тиск, як наслідок - люди, що читають, стресостійкі та частіше уникають серцево-судинних захворювань.

11.  Домашнє завдання

1) стор. 7. Виконати завдання.

За бажанням: написати есе на тему «Книга, що найбільше мене вразила».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мощанець Ольга Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 травня 2020
Переглядів
6295
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку