Когнітивно-комунікативні вправи з теми "Числівник"

Про матеріал
Пропоновані вправи з теми «Числівник» підлягають основній класифікації когнітивно-комунікативної методики: аналітичні, комунікативні, асоціативні та дослідницькі. Вони мають на меті залучення учнів до активної комунікативної діяльності, до творчості через пошук, шляхом створення й розв’язання проблемних ситуацій, спрямованих на формування інтелектуально-креативних якостей учнів: мовного чуття, дару слова, мислення, мовлення, уяви, уваги, спостережливості тощо.
Перегляд файлу

ЧИСЛІВНИК

Алгоритм Цицерона

1. Що означає числівник?

2. Які числівники відповідають на питання котрий?

3. Як змінюються порядкові числівники?

4. Чому слова декілька, кількасот, кількадесят є числівниками?

5. Коли вживаємо збірний числівник обидві?

6. Скільки форм мають числівники на позначення  десятків у непрямих відмінках?

 

«Блеф - клуб» (вірю – не вірю)

1. Числівник – частина мови , що означає  число, кількість та порядок предметів при лічбі . (+)

2. Числівники відповідають на питання який? котрий? скільки? (-)

3. Кількісні числівники змінюються за родами , числами та відмінками (-)

4. Слова кількадесят, кількасот не є числівниками (-)

5.Числівники за будовою бувають прості, складні, складені (+)

6. Числівник  одинадцять є простим (-)

7.Числівники троє, шестеро є порядковими (-)

8. Форми  числівника п’ятьма і п’ятьома є правильними (+)

9. Половина, третина, чверть – це  дробові числівники (-)

10. Порядкові числівники  узгоджуємо із залежними  словами  в роді , числі, відмінку (+)

11. Словосполучення дві треті кілограма є правильним (+)

12. Словосполучення  на позначення часу половина шостого  є неправильним (+)

 

Клоуз – тест

 

 

Бліц – опитування  (за одну хвилину дати найбільше правильних відповідей)

 

 

ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ ТРЕНАЖЕР

 Лінгвістичне дослідження   

І.Проведіть групове дослідження символіки числівників на матеріалі фразеологізмів. Для цього з’ясуйте зміст висловів, частоту вживання в них кожного числівника. Пригадайте, у яких обрядах функціонують числівники із символічним значенням.

1. Жінка за три кути хату держить, а чоловік – за один.  2. Господиня: три городи – одна диня.  3. Просилися злидні на три дні, то й вигнати не можна.  4. Сім раз одміряй,  а раз відріж.  5. Краще сім раз горіти, ніж раз овдовіти.  6. Де діточок сім – там доля всім.  7. Біда біду перебуде, одна мине – десять буде.  8. У ведмедя десять пісень і все про мед.  9. Як собаці п’ята нога.  10. Сім баб – сім рад.

 Лінгвістична задача

Прочитайте, поясніть зміст крилатих висловів. До виділених слів поставте питання. Якою частиною мови є слова мало, багато у реченнях?

  1. Багато галасу даремно.
  2. Говори мало, слухай більше.
  3. Мало слів, а горя – річка.
  4. Багато будеш знати – швидко постарієш.
  5. Хто багато обіцяє, той нічого не робить.
  6. Одна бджола багато меду не наносить.
  7. Щоб правду сказати, багато слів не треба.

 

 «Я – поліглот»

Перекладіть фразеологізми українською мовою.

Щоб правильно передати фразеологізм іншою мовою, треба не дослівно його перекладати, а знайти точний відповідник. Російські фразеологізми звучать в українській мові по-іншому. Якщо виникли труднощі, скористайтесь  українсько - російським словником фразеологізмів .Випишіть  числівники, зробіть розбір трьох числівників як частини мови.

Один как перст –

Один на один –

Один с сошкой, а семеро с ложкой –

Одна видимость –

Два сапога – пара –

Двадцять раз говорить –

Двум смертям не бывать –

За двумя зайцами бегать –

 

 Диктант «Камінь спотикання»

Перепишіть, замінивши всі числа, що в дужках, словами. Виділіть числівники, визначте їх вид та відмінок.

1. На (2) весіллях одразу не танцюють.  2. Без (5) хвилин.  3. Бачити на (3) аршини в землю.  4. Звалювати в (1) купу.  5. В (1) чудовий день.                    6. В (1) вухо входить, а в (2) виходить.  7. З (1) уст.  8. За (2) зайцями бігати. 9. До (3) півнів.  10. До (10) поту працювати. 11.Хто (2) кавун… (1) рукою тримає, той обов'язково їх упустить. 12.Виїхав на (3) колесах. 13.Сила жінки — сила (7) пар волів. 14.У землі хліб — за (7) трудами, (7) потами. 15.У (15) чабанів отара – примара. 16. Краще (1) ремесло вміти, ніж над (12) потіти.

17. З ремеслом у руках краще діла дійдеш, ніж з (1000) порадників. 18.Роботи до (7) суботи. 19.Говорить так, як (3) дні  хліба не їв. 20.Сидіти в (4) стінах.

21.У (7) господинь хата не метена.  22.За (2) зайцями поженешся - жодного не спіймаєш. (Нар. творч.)

 

Диктант «Обрахунки» 

І. Прочитайте та поясніть подані фразеологізми.

1. Три чисниці до смерті.  2. Усім по сім, а мені вісім.  3. Багато довго не протягне.  4. В одну шкуру затялись.  5. Два боки однієї медалі.  6. Де багато слів, там мало діла.  7. Держи в обидві жмені.  8. Десята вода на киселі.            9. Друга натура.  10. Зашкутильгати на обидві ноги.  11. З другого боку. 12. З першого погляду.  13. Третій дзвінок.  14. З третіх уст почути. 15. Півтори каліки.  16. На один копил.  17. Гра в одну руку.  18. Півтора нещастя.  19. Семеро одного не ждуть.  20. Буде усім по сім.

ІІ. Випишіть числівники , заповнивши відповідні колонки  таблиці

 

Кількісні

Збірні

Дробові

Неозначено -

кількісні

Порядкові

 

 

 

 

 

 

 «Рівноцінна заміна»

Замініть подані слова чи словосполучення синонімічними фразеологізмами з числівниками. Числівники охарактеризуйте як частину мови.

Сам-самісінький.

Однакові люди.

Бути першим.

Далекі родичі.

Дуже далеко.

Нестямитися від щастя.

 

 Диктант – вікторина

І. Поясніть значення кожного фразеологізму

1. Не май сто кіп , як сто друзів. 2. Що не скаже , то все півтора людського. 3. Обома руками  жар загрібати. 4. Багато брати на себе. 5. Нашим очам не перший базар. 6.  Стільки вовка не годуй – все одно у ліс дивиться. 7 .Чорт семеро пар чобіт стоптав , поки таку пару підібрав. 8. В одній долині під горою високий явір зеленів.

ІІ. Дайте відповіді на запитання

1. Вкажіть речення , яке потребує редагування.

2. Вкажіть речення , у  якому числівник виступає в ролі займенника якийсь.

3. Укажіть речення , в якому відсутні числівники.

4. Укажіть речення , в якому вжито неозначено – кількісний числівник.

5.Укажіть речення , у якому вжито дробовий числівник.

 

Творче конструювання

І. Скласти й розіграти діалог між двома однокласниками, які обговорюють свого нового сусіда, про якого в кожного з них склалася протилежна думка. У репліках діалогу можна використати подані фразеологізми.

Багато брати на себе. Багато слів, а діла мало. В один чудовий день.        В одну мить. Два плюси. До десятого поту працювати. Друге дихання. З другого боку. З одного тіста. З першого знайомства. З першого слова. Каже одне, а думає друге. На сьомому небі. Знати як свої п’ять пальців.

Морфологічний марафон 

Прочитайте виразно вірш. Що нового з біографії Т. Шевченка ви дізнались із цих рядків?

Підберіть заголовок, поясніть свій вибір.

Тридцять три було Шевченку  в  сорок

                                                            сьомім.

І не менше , і не більше – тридцять три.

Розпинали його душу невідомі

В казематах царські наймити – хорти.

І поніс тоді життя він на Голгофу,

Буде мучитись , каратися весь вік,

А того , що вже вогнем лягло  у строфи,

Не зречеться сильний духом чоловік.

До псалмів дійде й Давидових мотивів,

І попросить : «Сохрани й оборони!»

І помолиться він правді, і вже сивий

Скаже нам: «Злоначинающих спини!»

                                          О. Діхтяренко

 

Робота в групах:

1-ша група -  виписати  порядковий  числівник, зробити його  морфологічний розбір.

2-га група –  виписати  і провідміняти кількісний числівник.

3-тя група    записати словами математичний вираз 1847-1833= . Що він означає? 

 

«Селекціонери»

І. Виписати в алфавітному порядку  лише числівники

Чотири, один, п'ятірка, шостий, п'ять,  восьмий, одиниця, по-друге, вдвічі, потроїти, восьмиповерховий,  два, двійня, двійка, дворіччя,сорок,  п'ятий, сотня, багато, тисяча, шестирічний, мало

ІІ. Виписати   числівники

Один, однаковий, одиниця, одинак, одинокий,  першість, перший, первісний,  другий, двійка, два, двоїться, потроїти, троє,  три, трикутник, десятина, десятий, десятка, десятирічка,  десятеро,  сторіччя, столітній, сотня, сотий.

ІІІ. З-поміж поданих словосполучень вибрати ті, в яких можливе поєднання збірних числівників із іменниками

(Два, двоє) брат; (три, троє) друг;  (три, троє) кінь; (сім, семеро) хлопець;  (чотири, четверо) силует;  (два, двоє)  вікно ; (п’ять, п’ятеро) стілець; (чотири, четверо) двері;  (два, двоє) сани; (шість, шестеро) студент; (сім, семеро) особа; (сім, семеро) каченята;  (три, троє) кроленята.

 

Дубль – диктант

І. Доповнити  власними 3-4  прикладами:

1. Іменники : одиниця…

2. Прикметники:  стовідсотковий…

3.Числівники : вісімдесят сім…

4. Дієслова : подвоїти…

5. Прислівники: вдвічі…

   

 

Гра «Будівничі»

Утворити   складні  слова , записати  їх у відповідні колонки таблиці

Прикметники

Числівники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Рівноцінна заміна»

І. Замініть подані слова числівниками і запишіть їх:

Півроку – 

Чверть години – 

Полудень – 

Дюжина – 

 

ІІ. У словосполученнях замінити цифри словами, визначити відмінок числівників:

Твір на 5 сторінок –

На 97 кілометрі –

Купити 2/3 кілограма апельсинів 

Всі 33 учні –

Перегорнути  56 сторінок –

Повернулися близько 13 години –

З висоти 800 метрів –

 

Диктант – загадка.

Відгадати загадки. Якими частинами мови є відгадки?  Виписати  числівники у дві колонки : 1) кількісні числівники; 2) порядкові числівники.         

1. Реве віл на сто гір ,на сто кроків, на сто потоків. (Грім)

2. Один біжить, другий лежить ,третій кланяється. (Очерет)

3.  Сидить баба серед літа в сто сорочок одіта . (Капуста)

4. Сидить Марушка в семи кожушках ,хто її роздягає, той сльозу проливає. (Цибуля)

5. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох,  а ввечері на трьох? (Людина)

 

 Диктант « Камінь спотикання»

І. Прослухати текст, визначити його тему та головну думку. До якого стилю та типу мовлення він належить?

Чигиринський край дорогий кожному українцеві. Тут хоробрі дружини Ярослава Мудрого збройно заступали шлях печенігам. На цій землі починалась велика боротьба  за своє визволення під проводом Богдана Хмельницького. Чигирин став столицею , в якій гетьман приймав іноземних послів.

  З описів відомого мандрівника Павла Алепського відомо, що в місті була церква Миколая, збудована в 1660 році,  знищена під час татарсько – турецької навали 1677 – 1678 років.

 У Холодному Яру , що за 50 км. від міста, у ХVІІІ столітті розгорілося повстання гайдамаків під проводом Максима Залізняка, а в 1920 -1921 роках тут яскраво палало останнє вогнище боротьби проти більшовицької окупації України.

   Було в Чигирині після революції сім храмів Тепер нема жодного . всі знищені в 30-ті роки.

ІІ. Виконайте завдання до тексту:

1.Виписати словосполучення, до складу яких входять  числівники.  Визначити  розряд та групу за будовою. Підкреслити  орфограми.

3. Провідміняти  усно  простий числівник 

4.Зробити  морфологічний розбір виділеного числівника.

 

 

Диктант «Плями на стіні»

 І.Прочитайте. Обґрунтуйте  назву до тексту. Запишіть числівники словами.

Культурна спадщина краю

 

 Черкаський край… Тут кожний камінь, гай, урочище , село  чи хутір, кожна лісова стежина дихають величчю віків, героїкою дідів – прадідів, волелюбством і прагненням до свободи. Тут кувалася козацька звитяга, закладалися підвалини української державності, творилась нетлінна пам'ять нашої духовності.

   Нині на Черкащині налічується 7 державних історико – культурних заповідників, 39 державних музеїв, 558 історико – культурних пам’яток, 358 мистецьких, 7169 археологічних пам’яток.

   Взагалі ж Черкащина – найбагатший  на пам’ятки регіон України.

ІІ. Виконайте завдання до тексту.

1. Вкажіть речення , у яких  наявні  однорідні  члени речення.

2. Провідміняйте виділений в тексті числівник.

3. Яке з речень тексту є складним? Доведіть це, підкресливши граматичні  основи в такому реченні.

 

 

 «Я – редактор»

Один із учнів вашого класу написав твір на тему «Незвичайна пригода». Виправте  допущені ним помилки

Зранку все було добре. Стояла тиха , лагідна погода. Але раптом зненацька піднявся сильний вітер. Ну приблизно 20- 25 м. у секунду. Два дуба , що росли неподалік школи голосно стогнали . Більша половина нашого класу налякались, але вчителька всіх заспокоїла. Добре, що це тривало недовго, десь приблизно 5 хв. Пів другого все стихло так само раптово , як і почалось.

 

Гра  «Впіймай  помилку»  

Визначити четверте зайве у кожному рядку

1. П’ять хвилин до  шостої, десять хвилин на дев’яту, вісім годин тридцять хвилин;

2. Рівно одинадцята, п’ять хвилин після двох, чверть на третю;

3. пів на дванадцяту, двадцять хвилин сьомої, двадцять на десяту;

4. За двадцять сьома , двадцять до сьомої, без двадцяти сьома.

 

 

«Написано життям»

Ситуація І.Уявіть , що у вас  є менший  брат – четвертокласник, якому ви допомагаєте робити домашнє завдання. Продиктуйте йому математичні приклади, чітко вимовляючи числівники.

Від 40 – 36

До 99 + 11

До 1/3 + 1/5

Від 1/7 – 1/5

До 135 + 25

Від 77 - 12

 

Ситуація ІІ. Уявіть , що вам потрібно купити продукти в магазині чітко за списком. Озвучте цей список продавцеві.

1.  3кг. (картопля)

2. 2,5 кг.(томати)

3.  3 (батон)

4. 450 -500 гр. (сир)

5. 1/5 л. (олія)

6. 20 (яйця)

7. 150 – 250 гр. (вершкове масло)

 

Ситуація ІІІ. Ось частина розпорядку дня учня 7 класу Бараненка Дмитра:

О 7.00 (сьомій) я прокидаюсь та збираюсь до школи . 7.45 ( за чверть до восьмої) я  виходжу з дому і йду до школи. Заняття в школі розпочинаються  8.30 (пів на дев’яту). Перший урок закінчується 9.15(  п'ятнадцять хвилин на десяту). Перерви тривають по 10 хвилин . Всі заняття в школі закінчуються 14. 30 ( пів на третю)

Складіть власний розпорядок дня на канікули , дотримуючись правильного вживання числівників на позначення часу.

 

Ситуація ІV. Ви  прийшли записуватись до художньої (спортивної) школи. Дайте повні відповіді на запитання для внесення даних в особову справу.

1.Коли у тебе день народження?

2. Якого року ти народився?

3. В якому році  ти пішов до першого класу?

4. Скільки тобі зараз років?

5. В якому році ти закінчив чотири класи?

6. Якого року народження твоя мама?

7. Якого року народження твій тато?

8. У якому році ти закінчиш школу?

 

 Ситуація V.  Вашому товаришу дуже сподобався пиріг, який ви приготували на його день народження. Він теж хоче приготувати такий своїй бабусі на свято . Продиктуйте йому рецепт.

Для тіста 6 жовтків збити з 0,75 скл. цукру, додати  200 гр. вершкового масла, 2,5 скл. борошна, 0, 25 соди. Все добре вимісити. Тісто поділити на 5 частин , випекти коржі. Готові коржі змазати кремом.  Для крему 6 білків збити з 0,75 скл. цукру,додати  0, 5скл.  варення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку