Кого можна назвати справжнім другом (за оповіданням Василя Сухомлинського «Кінь утік…»)

Про матеріал

Кого можна назвати справжнім другом? Відповідь на це запитання учні знайдуть, опрацювавши оповідання Василя Сухомлинського «Кінь утік…».

Перегляд файлу

Тема. Кого можна назвати справжнім другом (за оповіданням Василя Сухомлинського  «Кінь утік…»)
Мета. Сприяти формуванню навичок визначати головну думку оповідання; удосконалювати вміння виразно читати в особах; залучати дітей до міркування щодо проблем дружби; формувати вміння висловлювати оцінні судження вчинків героїв; створювати умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та спостережливості; виховувати позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у справжній дружбі, бажання бути справжнім другом; продовжити роботу над вихованням інтересу до творчості В. Сухомлинського, розуміння її значності.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу. Емоційний настрій учнів.

Нехай цей урок принесе радість спілкування,наповнить серце тільки добрими почуттями.Усміхніться один одному,із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях,ми розпочнемо урок.

ІІ. Мовленнєва розминка
1.Артикуляційні вправи:
-коник;
-свічечка;
-Карлсон;
-проартикулюйте голосні звуки без голосу.

2.Робота з чистомовкою 

Щоб наше мовлення було правильне, чітке, виразне, попрацюємо над чистомовкою.
Жу-жу-жу – я з Оленкою дружу,
Арб-арб-арб – дружба справжній скарб,
Удь-удь-удь – другом гарним будь,
Ай-ай-айдрузям помагай,
Жи-жи-жи – маєш друга – бережи!
3.Робота над скоромовкою
Жук у житі зажурився
Жвавий джміль десь забарився.
Жук дзичить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя.»
-Який звук найчастіше промовляємо?Що означає жвавий,забарився? Читаємо повільно, швидше, ніжним голосом матусі, буркотливим голосом дідуся, весело прочитаємо усі.
3.Гра «Переплутанка»
иотшвра(товариш)
груд(друг)
ятеприль(приятель)
брапотим(побратим)
-Що це за слова?
-А хто знає ще синоніми до слова друг?(однодумець,партнер)
4.Робота з прислів’ями 
Людина без друзів, як дерево без коріння.
Птах сильний крилами, а людина друзями.
Дружба-як скло_:розіб’єш-не склеїш.
Біда друзів випробовує.
Приятеля легше знайти,ніж зберегти.
-Спробуйте пояснити їх зміст?
Діти будують міркування, спираючись на опорні слова:
-Я вважаю…
-Мені здається…
-На мою думку…
На мій погляд…
-Я переконаний…
-Явпевнений…
-У мене інша думка…
-Я не згоден….
-Я погоджуюся…

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1 . Розмірковування над словом «дружба»
1.Які асоціації у вас виникають зі словом дружба? 
Робота в групах . Складання «асоціативного куща» до слова дружба (підтримка,  співчуття, повага, розуміння, порядність, щирість, довіра, захист,збереження таємниць, щедрість)

2.Наші експерти знаходять слово «дружба» у тлумачному словнику.

 (Дружба – добрі, приязні стосунки на основі прихильності і відданості)

3. «Мозковий штурм» 

- Над яким розділом ми зараз працюємо? (Світ дитинства у поезії і прозі)

- З творами якого  автора ми познайомилися на попередньому уроці? Сьогодні до нас завітав «кубик».

Кубик, діти, не простий.

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжки прокладає.

Знання ваші перевіряє.

Увага! Аналізуємо завдання чарівного куба.

* Хто це? (показую портрет В.О.Сухомлинського).

*Учитель, педагог – був учителем, директором школи. Все життя присвятив дітям.  З 1942 року працював вчителем, а  з 1948-директором Павлиської школи і працював там 23 роки.

* «Школа радості» або «Школа під Голубим небом» - заснував школу, в якій діти навчалися залюбки, з радістю; уроки у цій школі часто проходили у полі, у лісі.

* Науковець – написав багато наукових статей з педагогіки.

*Письменник – написав більше 1000 повчальних творів для дітей.

* Твори («Покинуте кошеня» «Соромно перед соловейком», «Ледача подушка», «Горбатенька дівчинка», «Бо я людина», «Красиві слова і красиве діло», «Який слід повинна залишити людина», «Зневага», «Дівчинка і ромашка»)
*Що вчать нас твори В.Сухомлинського(бути щирими,добрими,людяними, працьовитими,уважними один до одного,до своїх рідних та друзів) Його твори люблять читати і дорослі і діти . Вони вчать  нас доброти,справедливості,любові до природи,до близьких людей.
У нашій бібліотеці є багато книг Сухомлинського,ось вони перед вами.
Завітайте до бібліотеки,беріть книги,читайте і доброго навчайтеся.
VI. Повідомлення теми та мети уроку

- І продовжимо ми розпочату тему також оповіданням В. Сухомлинського «Кінь утік».  І на прикладах його героїв спробуємо з’ясувати,що означає слово дружба, аналізувати та оцінювати вчинки головних героїв, читати текст відповідно характеру та поведінці персонажів.

1. Саморефлексія.

—Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Чого хочете навчитися, що дізнатися ?

(Хочу дізнатися: що таке дружба;

Як це, бути справжнім другом

Хочу навчитися: виразно читати;

вибирати з прочитаного головне;

робити висновки.)

V. Первинне сприйняття нового матеріалу

1.Мовна розминка: читання в парах пірамідок слів з пришвидшенням темпу

   таємниця(дібрати синонім)       намалював(дієслово)

    кінь (найкоротше слово)                 вогнегривий(з двох слів)

      подив       обурення     розголошувати(найдовше)

- Які з цих слів викликають почуття?(подив,обурення)

-підібрати синонім до слів:
подив – здивування; обурення – незадоволення; розголошувати – розказувати;вогнегривий – з гривою, як вогонь (блискучою, рудою, жовтою).
Подивіться малюнок та виберіть той,де зображено вогнегривого коня
- Про що буде йти мова в оповіданні? 

2.Читання оповідання вчителем.

  1. Обговорення передбачень.
  • Чи здійснилися ваші передбачення?
  • Які почуття вас охопили?(Обурення,подив,сором,сум,жаль,розчарування,здивування)
    -Діти,а як ви гадаєте,Віталик поступив правильно?
    (Я вважаю,що неправильно,бо він не прочитавши записку,зробив такий висновок; я вважаю,що неправильно, бо він крикнув і перебив усім роботу.
    Я вважаю,що правильно, бо це були його ковзани і він сам хотів на них кататися; я вважаю,що правильно, бо йому вже набридло давати Петрикові ковзани;я вважаю,що правильно,бо на уроці не можна писати записку.)
  • -Добре,оцініть вчинок Петрика(я думаю, що Петрик хотів зробити подарунок за ковзани, але образився і не подарував)
  • -Добре, скажіть, а чи б хотіли ви брати участь у подіях, зображених у тексті?
    (Так)
  • -Прочитайте текст з повторенням  і скажіть, який урок тривав у класі?

Доведіть це рядками у тексті.

-Добре,а що ви можете сказати про Петрика,який він?(справедливий, розумний,ввічливий)
Фізкультхвилинка(МИ усі одна сімя,він,вона і ти ,і я.)

4. Робота з ілюстрацією до оповідання
- Розгляньте малюнок. Спробуйте розпізнати дійових осіб. Де Петрик? Де Віталик? Чому ви так вирішили? Тільки за малюнком у руці хлопчика? Який вираз обличчя в однокласників?

- Візьміть папірець і складіть карту персонажів за діаграмою Венна.

- Чим відрізняються? (волосся, риси характеру)(У Віталика темне волосся,а у Петрика русяве;у Віталика карі очі, а у Петрика голубі;у Віталика є ковзани,а у Петрика немає;Віталик не зрозумів свою помилку,а Петрик зрозумів.

- Чим схожі хлопчики? (однолітки, в одному класі, одна стать,один вчитель,)
 

 

 

 

Завдання біля дошки. Вибрати слова для характеристики Віталика та Петрика .

Віталик: уважний, розумний, чесний, добрий, жадібний, справедливий, непередбачливий, сором’язливий, визнає свої помилки, виправляє помилки, справжній друг, поганий товариш. -Добре,а що ви можете сказати про Петрика,який він?(справедливий,розумний,ввічливий)
5. Дискусія «Моя точка зору»(Вибіркове читання)
Питання для обговорення :
1.Як ви вважаєте, чи правильно зробив Віталик, що розповів учителеві про записку? Справжній друг може так вчинити?
2.Як учитель оцінив вчинок Віталика? Прочитайте.
3.Як однокласники відреагували на цю ситуацію?Зачитайте.
4.А Віталик зрозумів свій вчинок?(Так, бо в тексті написано: -Віталик почервонів….)
5.На вашу думку, правильну пораду дав вчитель Віталику?
6.Чи до кінця Віталік зрозумів свою провину? Він підійшов до Петрика і попросив малюнок коня, а повинен був що зробити?
7.Як ви зрозуміли відповідь Петрика «Утік кінь»? Що зникло – кінь чи дружба хлопчиків?
8.Добре,оцініть вчинок Петрика(я думаю, що Петрик хотів зробити подарунок за ковзани, але образився і не подарував)
-Який це жанр твору? Доведіть?
-Яка головна думка твору?
-Вони є друзями?
Робота в групах
-Змініть кінцівку та вчинки героїв попрацювавши в групах,можливо хтось складе кінцівку у вигляді діалогу.(Пригадуємо правила роботи в групах,вибираємо лідера.)
(1група-Уроки закінчилися. Хлопчики пішли додому. Пообідвши, вирішили відпочити на вулиці. Петрик вийшов на двір і побачив біля свого під’їзду Віталика. В руках у нього були ковзани.
-Пробач мені, будь ласка, Петрику, бери ковзани і катайся!
-Бери вогнегривого коня і катайся.
Хлопчики весело провели час.
(В інших груп подібні кінцівки)
2 група-А ми склали діалог.На перерві Віталік підійшов до Петрика.
-Давай коня,Петрику?
-Утік кінь!
-Зачекай! Я зрозумів,що вчинив неправильно. Пробач мені,будь ласка!(подає руку,подумавши Петрик простягує і Віталику руку.)
- …Як добре,що ми порозумілися.Бери коня!
-Дякую!
3 група
      Написати есе „ Яким має бути справжній друг?”.
   Я вважаю, що добре тому, хто має вірного друга.
      З ним єднають спільні інтереси, тому цікаво. Друг сумуватиме без тебе, тому обов’язково провідає при хворобі. Буде разом з тобою радіти успіхам. Дасть слушну пораду та підтримає в скрутну хвилину. Не образить поганими словами. Не говоритиме неправди про тебе іншим.
     З вірним другом надійно, цікаво та впевнено.
4 група-встановити послідовність подій
Йшов урок математики.
Він повідомив учителя про записку .
Це було в четвертому класі.
Хлопчик зрозумів, що вчинив неправильно.
Віталик отримав записку.
Кінь Петрика втік.

-Як добре, коли поруч є справжні друзі.У вас єдрузі?
-Кого ви вважаєте другом?(Маму,татка,книгу,вчителя,однокласників)
-Розкажіть  про свого друга.(Розповідають про маму ;
_А я загадаю загадку про друга,Розпізнайте  мого друга за допомогою міміки та жестів.)
VI.Узагальнення та систематизація вивченого.
1.Робота в парах
-Чому люди можуть втрачати друзів?
-Що краще: жити  не маючи  друзів,чи віддано берегти дружні стосунки ?
. Обміркуйте, об’єднайтеся в пари і запишіть.
- Я хочу вам запропонувати скласти обіцянки друга
    (На дошці запис «Обіцянки друга».  Діти зачитують обіцянки, вчитель вивішує на дошці.  Я хочу додати обіцянку «Розділю з другом радість і смуток» . Адже смуток розділений з другом – це половина смутку. Дотримуйтесь цих обіцянок завжди і тоді у вас буде справжній друг, який допоможе вам. Бережіть своїх друзів, шукайте, якщо їх немає.
VI. Підсумок уроку
На початку уроку ми складали прислів’я. Яке прислів’я найбільше підходить до прочитаного оповідання.
а)Людина без друзів ,як дерево без коріння
б)Птах сильний крильми, а людина – друзями
в)Дружба – як скло: розіб’єш – не склеїш
Гра «Чарівний клубочок»
Намотуючи на пальчик нитку назвіть рису характеру справжнього друга. (Надійність, чесність, чемність, вірність, щирість, щедрість, довіра, співчуття, мудрість, доброта, скромність, кмітливість…)
   Діти, давайте ворухнемо пальцями. Що ми відчуваємо? (Рух). Так. Оскільки, ми зараз зв’язані чарівною ниткою. Такий чарівний клубочок є і в душі у кожного з нас. Ми його не бачимо, але відчуваємо, коли допомагаємо одне одному, або приймаємо допомогу. Тому що дружба залишається із нами на довгі роки. Навчіться, діти, дружити зі шкільної парти. Повірте у дружбу! Адже дружба – це перше почуття, з яким ви зустрічаєтесь у школі, тому шкільна дружба – найміцніша. Я бажаю вам вірних друзів у школі, і тоді наша школа стане справжньою школою радості. (Діти сідають на місця).
     Я вважаю, що сьогоднішній урок не залишив вас байдужими і залишив слід у  вашому серці. Я бажаю, щоб ваші маленькі дитячі сердечка завжди були надійним сховом для таємниць
VІІ. Домашнє завдання (на вибір) 
1.Читати текст В.Сухомлинського в особах.
2.Написати поради  для  Віталика та  Петрика як зміцнити дружбу.
3.Переказувати оповідання за складеним планом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2023
Переглядів
668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку