Колективна робота творчої групи вчителів початкової школи "Інтегроване та проєктне навчання в змісті Нової Української школи

Про матеріал
Метою нашої роботи є питання вибору ефективних методів навчання учнів початкових класів. Реалізувати освітні задачі НУШ допомагає метод навчальних проєктів та інтегроване навчання. Наша мета співпадає з метою сучасної школи,яка чітко визначена у Державному стандарті початкової освіти.
Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад « Гімназія № 17»

Кам’янської міської ради

Дніпропетровської області

 

Дружко Наталія Олексіівна , вчитель початкових класів,

Костогриз Марина Василівна , вчитель початкових класів,

Ціпко Олена Ярославівна, вчитель початкових класів,

Коноплянка Тетяна Іванівна , вчитель початкових класів,

Нікіша Олена Петрівна, вчитель початкових класів,

Грицай Світлана Анатоліївна, вчитель початкових класів,

Хамраєва Вікторія Борисівна, вчитель початкових класів.

Колективна робота творчої групи вчителів початкової школи

м.Кам’янське ,

 вулиця Дунайська, 51, gymnasium17kam@gmail.com, +380979843364

 

ІНТЕГРОВАНЕ ТА ПРОЄКТНЕ НАВЧАННЯ

В ЗМІСТІ

НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

 

                                                      

 

ВСТУП

            Постановка проблеми. Інноваційні процеси у сучасній освіті України спонукають до зміни існуючих педагогічних систем, переосмислення цінностей, цілей і змісту їх діяльності та перехід до оновлення у викладанні предметів.  Узагальнюючи різні підходи до інтегрованого та проєктного навчання в змісті НУШ  бачимо, що терміни «інтеграція»,  «проєкт», «проєктування», «педагогічне проєктування» досить часто вживаються як основні синонімічні поняття.

         Аналізуючи сучасні публікації,  колектив вчителів початкової школи, у своїй роботі використовує досвід роботи Савчина В.М., в якому пропонується орієнтовний пошук відповідей, які потребують інтеграції знань, і передбачає застосування активних методів навчання та впровадження елементів проєктної діяльності.

         Спираючись на навчально – методичний посібник Т. Воронцової, В. Пономаренка, О. Хомич, І.  Гарбузюк, Н. Андрук  «Я досліджую світ» у 1–2 класах ми переконалися, що саме в такий спосіб відбувається “...природна інтеграція змісту і результатів навчання за всіма освітніми галузями, передбаченими інтегрованим курсом”.[9] Навчально-методичний посібник містить опис підходів, методів і ресурсів, необхідних вчителю для підготовки і ефективного викладання курсу «Я досліджую світ». Посібник реалізує компетентнісний підхід до навчання.

         Метою нашої роботи є питання вибору ефективних методів навчання учнів початкових класів. Перед нами, як вчителями, стоїть задача не лише передати учням суму тих чи інших знань, а «...навчити здобувати ці знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань». [15]  Реалізувати ці  освітні задачі допомагає нам метод навчальних проєктів та інтегроване навчання. Наша мета  співпадає з метою сучасної школи  яка чітко визначена у Державному стандарті початкової освіти ( затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018р.№87). «Всебічний розвиток дитини , її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості ».[29]

 

         Цей творчий доробок рекомендовано для вчителів початкових класів.

 

«Зібратися разом -це початок!                                                                 Триматися разом - це прогрес!                                                                Працювати разом -це УСПІХ !»                   

                                 Генрі Форд  [27 ]

             У своїй повсякденній роботі ми використовуємо інтеграцію,  “...за допомогою якої уможливлюється створення в учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується міжпредметна компетентність”.[18] Цю можливість дають створені інтегровані курси – навчальні предмети, які інтегрують знання декількох наук або видів мистецтв (музичне й образотворче мистецтво – «Мистецтво», природничі, суспільствознавчі, історичні, дизайн і технології – «Я досліджую світ»).

            Для розвитку міжпредметної компетентності розробляємо нові форми уроків (урок з міжпредметними зв’язками, інтегрований урок, бінарний урок), впроваджуємо навчальні проєкти, організовуємо тематичні дні і тижні.    За допомогою багатосторонніх міжпредметних зв’язків закладається “...основа для формування в учнів умінь комплексного бачення проблем реальної дійсності, різноманітних підходів до їх розв’язання”.[24] Міжпредметні зв’язки можна використовувати як горизонтальні, так  й вертикальні.

          Горизонтальний міжпредметний зв’язок здійснюється тоді, коли інтегровані предмети вивчаються відірвано в часі (наприклад, впродовж тижня, місяця), а вертикальний зв’язок можна спостерігати, якщо інтегровані предмети вивчаються в близьких часових межах (впродовж одного уроку, одного дня). Приклад вертикального міжпредметного зв’язку ( цикл інтегрованих уроків – позакласне читання, музичне мистецтво , образотворче мистецтво за темою « Пан Коцький») ( рис. 1):

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps1.jpg

                                                                                                                              Рисунок 1

                                                    Додаток 1:  Конспект уроку « Пан Коцький»

         На основі проведення інтегрованих уроків , можна проаналізувати, що саме дають такі уроки учню  ( рис.2):                                                                                                                                                                              

                  C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps2.jpg

                                                                                                                     Рисунок 2

 

          Міжпредметні зв’язки реалізуються через проєктну діяльність.

          Кожен проєкт – це велика праця вчителя і учня. Робота над проєктом — це впровадження особистісно орієнтованого навчання в процес конкретної праці учня, на основі  подальшого вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має таке бачення: "Все, що я пізнаю, я знаю, для  чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати".[24] Для педагога — це бажання знайти розумну рівновагу між академічними і прагматичними знаннями у розвитку компетентностей.

        Перш за все “...навчальне проєктування орієнтоване на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу. Це практичний шлях здобуття навчального та соціального досвіду, активного включення та реалізації життєвих планів особистості”. [18]

           З іншого боку, технологія проєктування дає можливість  для розв'язання учнем або групою учнів конкретної проблеми, яка передбачає “...з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості. Тобто проєкт – це «шість П»” [19] ( рис. 3).

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps3.jpg                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

                                                       

 

                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                       Рисунок 3

 

           Ідеальним, на нашу думку, є той проєкт, який  дає можливість застосовувати знання з різних галузей для вирішення певного комплексу проблем. Саме на уроках курсу «Я досліджую світ», вирішуючи конкретні життєві ситуації, діти отримують необхідні для життя знання та   навички  .                     Більшість вчителів нашої школи вважають, що якість системи початкової освіти залежить від того, наскільки підготовлені до життя здобувачі освіти. Саме компетентнісний підхід покликаний подолати прірву між освітою і потребами життя.

            Однією з ефективних форм проєктної діяльності є пошук і дослідження.

          Дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності учнів. Формування науково-дослідницьких вмінь – процес складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі; треба поступово формувати дослідницькі навички,  здійснюючи постійний контроль, аналізувати та виправляти помилки, визначати найкращі шляхи виконання роботи, розділити її на певні складові, навчити учнів поєднувати дослідницьку діяльність з науковою”. [ 24]

           Дослідницька діяльність починається ще з першого класу і передбачає поетапне виконання роботи над проєктами.

          При вивченні теми « Властивості повітря» першокласники виконували практичні досліди, за допомогою яких   вони дізналися, які властивості має повітря. Досліди формують в учнів пізнавальну активність, спостережливість, вчать робити висновки, а сам процес дослідження дає можливість осягнути взаємозв’язки у природі та формує світогляд  дитини   (рис.4, 5).

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps4.jpg

 

 

                                                                                                          Рисунок 4

 

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps10.jpg   

                                                                                                                            Рисунок 5

                                                                               Додаток 2: « Властивості повітря»

           Ознайомитись  з науково-дослідницькою діяльністю учням допоміг один із проєктів на тему « Вирощування кристалів в домашніх умовах» .  Дітей давно хвилювало питання  походження  різних каменів та мінералів. Невдовзі , в  навчальному кабінеті ,  з’явилася невелика колекція кристалів. Учні з’ясували, що:вони такі різні, захотілося більше дізнатися про кристали, звідки вони беруться, чому у них правильна форма, чим відрізняються один від одного , чи можна виростити кристали  в C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps5.jpgдомашніх умовах ( рис. 6).

                                                                                                    Рисунок 6

  Додаток 3:« Вирощування кристалів в домашніх умовах»

           Ключові   практичні навички здобувачі освіти отримали під час роботи над проєктом «Я - відповідальний споживач». Учні ознайомились з поняттями: « споживач», « етикетка», « упаковка»; моделювали різні ситуації, розвивали увагу, творчі здібності, засвоїли основи екологічної поведінки, вчилися культурі споживача.

          Моніторинг результатів знань та навичок учнів з даної теми показав , що за заданими параметрами показники збільшилися ( рис. 7,8).

 

                                                                                                                          Рисунок 7

 

                                                                                                       Рисунок 8

                                                Додаток 4 : Проєкт « Я відповідальний споживач»

            Наскрізною лінією НУШ проходить здоров’язбережувальна компетентність.

            Для поглиблення знань з цього питання був створений проєкт «Здоровенькі були». Під час роботи над проєктом дослідники визначали можливі наслідки вживання шкідливих харчових продуктів для організму людини;  вчилися проявляти турботу про власне здоров’я, використовували  різні способи та засоби збору інформації про об’єкти досліджень;  ілюстрували, моделювали, створювали, описували, пояснювали, презентували те, про що дізналися у процесі пізнання нового;  набули досвіду агентства, навчилися приймати рішення і брати відповідальність; вчилися працювати у команді, розподіляти ролі і домовлятися; розвивали креативне мислення. Під час практичної діяльності виготовили власну «тарілку здорового харчування». ( Інтеграція з предметом дизайн і технології).Під час роботи над проектом застосовувалися різноманітні види роботи ( рис. 9,10 ).

 C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps12.jpg                           Рисунок 9

              Результати роботи над проектом свідчать про наступне

https://lh4.googleusercontent.com/O_OvVP53A2tNNEsS2urpeJRr6T0GXUZApqgZ0riswTZBfAhUpucZ5CAapCkJ1tUzLCMbLrMWdrb_vHpA8124KKuInH5jy5Xxl98SiQiuSigxXFRr5nObyYO53Q51Qt7iqcmSRigji40YcgFUZS_zuQ Рисунок 10               

Додаток 5: « Здоровенькі були»

 

 

 

            Для педагогів нашої школи національно-патріотичний напрямок виховання школярів завжди був одним із пріоритетних . Коли учнів зацікавила історична і культурна спадщина України, а саме, “...автентичні ляльки-мотанки...”, [26] виник проєкт «Лялька-мотанка - берегиня роду» . Діти ознайомилися з різними видами мотанок, історією та віруваннями народу під час створення кожного оберегу. Школярі опанували техніку виготовлення ляльки. Кожна дитина мала можливість створити і презентувати свою. Більшість учнів виявили бажання працювати самостійно, щоб створити  власну ляльку.

          https://lh3.googleusercontent.com/8ZghD9shvA-ZcQX1Or9jWj-vYRhADPuWRknO1udaeS0XsHsVQ4r01SKzO04hkpWsNQM5ueHPnS73cDE6KiM_an9Wig9Rpt0Sg8uwiih432vsORrfcrY4q_4cnUAMVDfL-jfSlImfjg6RM-cod4wW-A

                                                                                                                                                                                                                                                 

Додаток 6: « Лялька- мотанка – берегиня роду»

            Гарним досвідом для учнів 4 класу став проєкт по вивченню Всесвіту. Він викликав найбільшу зацікавленість та спонукав учнів не боятися здійснювати пошуки нового і незвіданого. Інформаційно-дослідницький проєкт «Всесвіт» створив ситуацію «глибокого занурення» в тему, стимулював розвиток ініціативності, та  самостійності, у  прагненні до  самовдосконалення. Робота над проєктом сприяла розвитку у дітей творчої активності , навичок самоосвітньої діяльності.

 

 

  Кінцевим результатом проєкту стало створення альманаху творчих робіт C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps13.jpgучнів 4 класу  ( рис.11,12 ).

 

                                                                                                                             Рисунок 11

                      https://lh6.googleusercontent.com/n4APHdYUdfHL2Sd9L10g3KQWcH7Dy3hTtjScciLopom0fd6RHAgGPGtkBkJ2azEQcRLjLMHgrD4fCsGZxwdoSvjeFj3IRKW6UOflBSe9A4hRGZ3xmCe87UJJ5Lac6d66F0_uo-Sb5MuX4FdPswBRyA

Рисунок 12

Додаток 7: « Всесвіт»

            Працюючи над проєктами, діти  не отримали готові знання, а засвоїли матеріал, спираючись на власний досвід. Робота над проєктами спонукала учнів до активної діяльності. Таким чином, подані наробки дають можливість сформувати більшість компетентностей за державним стандартом початкової освіти:

     вільне володіння державною мовою;

     математична компетентність;

     компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;

     інноваційність;

     екологічна компетентність;

     інформаційно-комунікаційна компетентність;

     навчання впродовж життя;

     громадянські та соціальні компетентності;

     культурна компетентність;

     підприємливість і фінансова грамотність”. [28]

          Проаналізувавши надані  в роботі проєкти, ми помітили що деякі наскрізні  вміння та навички присутні в усіх проєктах: читання, творча та практична діяльність, вміння користуватися інформаційними джерелами, C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\ksohtml6692\wps15.jpgжиттєві навички.( Рис.13)

                                                                                                                                                Рисунок

 

                                                       ВИСНОВОК

            В початковій школі метод проєктів спрямований на розвиток навичок соціалізації, тому передбачає об’єднання індивідуальної, самостійної і колективної роботи. Щоб отримати кінцевий результат, необхідно вести дискусії, організовувати дослідницько- пошукову роботу. Здобувачі освіти  навчилися адаптуватися в умовах, що  постійно змінюються, вирішувати проблеми,  аналізувати їх, знаходити шляхи розв’язання, вміти працювати з   різними носіями джерел інформації, бо це є неодмінною складовою сучасного  навчання.

            Проєкти  навчають будувати власну учнівську діяльність як повноцінну та усвідомлену. Під час проєктно- інтегрованого навчання учні  розуміють, що цей процес є процесом навчання і почали усвідомлювати свій досвід і оцінювати власні дії.

          Інтегроване та проєктне навчання спонукає до   переоцінки  відносин між вчителем і учнем:

     учителю  надається свобода вибору різних видів самостійної діяльності для здобувачів освіти;

     учням відкривається можливість оволодіння значним арсеналом методів дослідження (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір та обробка даних, висунення гіпотез та методів їх вирішення тощо) . [15]

          Значимість нашої плідної роботи найкраще відображають слова Василя Олександровича Сухомлинського :

« Будьте самі шукачами, дослідниками.

Не буде вогника у вас- вам ніколи не запалити його в інших». [24].

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА  

  1. Большакова О.А. Метод проєктів у початковій школі/О .А. Большакова,

Л. В. Салуха,  Л.В.Кука, Л.І.Дубинська.- Х.:Видавництво « Ранок», 2011.- 144с. –( Серія « Нові педагогічні технології»)

  1. Бондар С. П. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті / С. П. Бондар, Л. Л. Момот, Л. А. Липова, М. І. Головко - Рівне: Тетіс, 2003. - 200 с.
  2. Гільберг Т. Г., Сак Т. В. Уроки природознавства в 1 класі: посібн. для вчителя. - Київ: Генеза. - 2012. - 120 с.
  3.  Дятко Г. Основи проектної діяльності навчально-виховного процесу у початковій школі / Г. Дятко, О. Яремко. - Дрогобич, 2009. - 30 с.
  4. Зазуліна Л. В. Педагогічні проекти: науково-метод. посібн. / Л. В. Зазуліна. — Кам'янець-Подільський: Абетка — НОВА, 2006. — 40 с.
  5. Коляда О.Ф., Онопрієнко О.В. Проектний день у початковій школі //Початкова школа. – 2006. – №5.
  6. Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати / за ред. І. Г. Єрмакова. - К., 2003. - 500 с.
  7. Метод проектів : особливості застосування в початковій школі : Посіб. для вчителів початкових класів, слухачів курсів підвищення кваліфікації, студентів педагогічних факультетів вищих навчальних закладів.— К : Київський міський педагогічний університет ім. Б. Д. Грінченка, 2009.— 42 с.
  8. Освітня програма 2 клас: SARNI SCHOOL2
  9. Постанова КМ. Стандарт № 87 від 21.02.2018 Про затвердження Державного стандарту початкової освіти.
  10. Природознавство. Навчальні проекти. /укладач Савчин В.М.- Чернігів:КММЕДІА,2017.-176с.
  11. Проекти в початковій школі: тематика та розробка занять / За ред.

О. Онопріенко.— К. : Шкільний світ, 2008.— 128 с.

  1. Скиба К.Ф. Метод проектів: вивчаємо слово і світ / К.Ф. Скиба// Вивчаємо українську мову та літературу. — 2004. — Березень (№7). — С.8.
  2. Тягло О. В., Цимбал П. В. Проектні технології : особливості впровадження у початковій школі // Початкове навчання та виховання.— Х. : Вид. група «Основа», 2008.— № 19–21.
  3. https://sarni-school2.webnode.com.ua/osvitni-programi/osvitnya-programa-2-klas/
  4. https://obuchonok.com.ua/pochatkova-shkola 
  5. https://teach-hub.com/typy-navchalnich-proektiv/
  6. http://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-
  7.  https://nuschool.com.ua/lessons/world/1-2klas/19.html https://www.youtube.com/watch?v=IM6tBi6OIXY
  8. https://www.youtube.com/watch?v=I7PVNksumzU
  9. https://www.youtube.com/watch?v=YuNOaoZ2pl4
  10. https://www.youtube.com/watch?v=eqEntFX9hPA
  11. sites.google.com /site/skilnijekspres/dla-vicitel
  12. https://naurok.com.ua/organizaciya-naukovo-doslidnicko-roboti-ta-innovaciyno-diyalnosti-z-fiziki-40875.html
  13.  https://naurok.com.ua/proektna-diyalnist-u-pochatkoviy-shkoli-
  14.  dachnenska-gromada.gov.ua/news/1641385
  15. https://edirshkoly.mcfr.ua/509801
  16.  https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti

     29.  http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP180087.html

ДОДАТКИ

ДОДАТОК 1            

                                         Урок музичного мистецтва (3 клас)

         Урок музичного мистецтва є другим у циклі уроків за темою «Пан Коцький» і  проводиться після уроку позакласного читання , на якому учні ознайомилися і опрацювали українську народну казку «Пан Коцький».

Тема уроку: Тварини в мистецтві. М.Лисенко «Пан Коцький»

Мета:   формування ключових  компетентностей засобами розвитку музично–творчих здібностей учнів; формування художньо–естетичного смаку; реалізація особистісно–орієнтованих освітніх технологій; усвідомлення значення та ролі музичного мистецтва у збагаченні особистого світогляду та духовності; розвиток вокально–хорових навичок; формування загальнокультурних компетентностей: естетичне ставлення до навколишньої дійсності, дотримання норм культури мовлення і культури поведінки, особистісно-цінностне ставлення до творів мистецтва; здоров’язбережувальних компетентностей: правильна постава, емоційний настрій, усвідомлення необхідності безпечної поведінки для збереження здоров’я; інформаційно-комунікативних компетентностей: оперувати інформацією, отриманою під час уроку; соціальних компетентностей: співпраця з однокласниками і вчителем,  проявляти ініціативу;   предметні  компетентності: сприймати музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ, ознайомити з оперною музикою, визначити особливості втілення музичних і літературних образів у музиці   М. Лисенка, зокрема в опері «Пан Коцький», опанувати музичні  поняття «арія», «лібрето», «опера»; розвивати навички виконавства музичних творів, образне мислення, творчу уяву; виховувати музичний смак.

Мистецька освітня галузь.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Музичний матеріал: М. Лисенко уривки з опери «Пан Коцький», розспіви, вокально-ритмічна вправа, фізкультхвилинка, пісня «Малюки».

Обладнання та наочність: ТЗН (ноутбук, телевізор), портрет      М. Лисенка, Дніпрової Чайки , матеріал для творчих завдань, лібрето, ілюстрації до казки

                                                         

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Музичне вітання.

Дзе-дзе-лень, дзвенить дзвінок

Вже почався наш урок.

Добрий день! Добрий день!

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

-         Чи погодитесь ви зі мною, що музика супроводжує людину щодня? Яким чином?

-         Яку саме музику ви слухали протягом останнього тижня?                        (П. Чайковський симфонію, музику до мультфільмів)

-         І хто ж створює мультфільми? Про кого ми говорили? (мультиплікатор, режисер, композитор)

-         Що спільного в усіх музичних творах , мультфільмах? Про кого вони? (про тварин)

-         А чому? (бо тема наших уроків була «Тварини у мистецтві»)

-         Сьогодні ми будемо продовжувати цю тему. Але спочатку давайте приготуємось. 

Давайте повторимо правила поведінки під час співу.

Добре, а тепер співаємо.

ІІІ.  Вокально–хорова робота.

  1. Поспівка
  2. Вправа на відчуття динамічних відтінків «ДОЩ»

ІV. Мотивація навчальної діяльності

      Повідомлення теми та мети уроку 

-         Подивіться на цей ребус Яке слово б ньому зашифровано? (ОПЕРА) 

-         Так, сьогодні мова піде про оперу. Давайте пригадаємо, що ми пам’ятаємо про оперу.

Метод «Гронування»

Музичний словник (читає учень)

-         Чарівний світ казок приваблював багатьох видатних митців: письменників, художників, композиторів. Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю видатного українського композитора Миколи Віталійовича Лисенка.

- З яким музичним твором Миколи Лисенка ми вже знайомі? (Опера «Коза Дереза»)

        Перегляд ВІДЕО  (біографія М.Лисенко)

        БЛІЦ – опитування

- Ким був батько Миколи Лисенка?  (військовим)

- Скільки років було хлопчику, коли мати почала навчати його грі на фортепіано?   (5)

- У якому віці композитор написав свій перший музичний твір?  (9)

- Скільки дитячих опер написав Лисенко?  (3)

- Ми будемо знайомитися з оперою «Пан Коцький». Давайте пригадаємо, чи відома нам ця назва? На якому уроці ми говорили про Пана Коцького?. Яких головних персонажів запам’ятали?

-         Перш ніж слухати оперу, давайте пригадаємо, що необхідно для створення опери?  (ЛІБРЕТО)  (учень читає у музичному словнику)

      Лібрето опери створила письменниця Дніпрова Чайка; вона скоротила казку, зробивши її більш чіткою і  придатною для виконання дітьми і легкою для сприймання         

 

V. Слухання музики

1) Слухання уривка   арії Лисички з опери «Пан Коцький»

Повторити поняття АРІЯ (учень читає у музичному словнику)

- Який характер, темп, особливості мелодії арії Лисички?

Фізкультхвилинка (Руханка)

V. Імпровізація

1. Учні виконують уривок опери (Кіт, Лисичка, соло,дует)   

 

                                                                         

2. Індивідуальні картки.(самостійна робота)

- 2 учні біля дошки (робота в парі)

VI. Виконання пісні Н. Май «Малюки»

VII. Підсумок уроку

-         З яким твором мистецтва ми з вами сьогодні познайомились на уроці?

-         Яку музику слухали?

-         Що стало джерелом творчості Миколи Лисенка?

VIII. Рефлексія.

«Кольорова пісня» (колективна робота : учні викладають ноти на малюнку)

 

 

 

 

 

            Після уроку музичного мистецтва проводився урок образотворчого мистецтва, на якому учні ще раз зупинилися на творах «Пан Коцький» (казка, опера), пригадали персонажів, основні події.  Результатом уроку стала колективна робота  - остання подія казки (опери) «Вечеря».

ДОДАТОК 2

                                     Урок-дослід, відкриття

Тема:  Властивості повітря.

Мета :    Ознайомити учнів із  властивостями повітря,  формувати в учнів  пізнавальний інтерес;  розвивати дослідницькі  вміння, спостережливість,   уміння аналізувати і роботи  висновки;  прищеплювати бажання                      пізнавати  навколишній світ.

Формування ключових компетентностей :

  • Спілкування державною мовою в процесі спільної роботи

   Удосконалювати вміння самореалізуватися під час дослідницької діяльності в групі

   Вчитися впродовж життя шляхом спостережень формування практичних навичок дослідження

Дослід 1 : Занурюємо медичну «грушу» у посуд з водою.

Спостереження :   Натинаючи, з неї виходять бульбашки.

Висновок :  Бульбашки – це повітря, яке було в «груші».

Отже, у «груші» було повітря.

                            

Дослід 2:    «Чи можна стиснути повітря?»

Спостереження; дослідницька діяльність: Діти надувають повітряні кульки. Чому дедалі важче надувати кульку?                               

Висновок :  Повітря пружне і стискається.

 

 

Дослід 3: « Чому тенісна кулька не тоне?»

Спостереження, дослідницька діяльність:    Учні спостерігають за рухом тенісної  кульки у посудині з водою. Вони по  черзі намагаються «втопити» кульку.    

Висновок :  Повітря легше за воду.

 

                       

Дослід 4 : « Чи є повітря у поліетиленовому  мішечку?»

Спостереження, дослідницька діяльність: Скручування поліетиленового мішечка з боку отвору.

Висновок : Утворилася повітряна « подушечка».

Отже, повітря займає увесь простір мішечка.

Дослід 5:  « Чи можна побачити повітря?»

Спостереження, дослідницька діяльність :  діти продувають повітря крізь      трубочки, занурені у воду. У воді з’являються бульбашки повітря.

Висновок :  Повітря можна побачити у вигляді бульбашок

           

          Досліди формують у учнів пізнавальну активність, спостережливість, вчать робити висновки. А сам процес дослідження сприяє осягнути взаємозв’язки у природі та формує світогляд  у дитини.

ДОДАТОК 3

                             Інформаційно-пошуковий проєкт

Тема: « Вирощування кристалів в домашніх умовах»

Мета: навчитися вирощувати кристали кухонної солі та виготовляти кристали мідного купоросу.

Планування: 1. Пошук інформації;

                         2. Створення продукту;

                         3. Презентація

           Пошук інформації та її систематизація: Кристал- тверде тіло з упорядкованою внутрішньою будовою, що має вигляд багатогранника з природними плоскими гранями: впорядкованість будови полягає у певній повторюваності у просторі елементів кристала що зумовлює виникнення кристалічної решітка.

          Кристалічні речовини мають характерні властивості, як:

-стала температура плавлення

-спайність

-анізотропія

-пружність

            Корисна інформація: Комусь може здатися, що для того, щоб виростити кристали, потрібні важкодоступні і дорогі реактиви, однак все набагато простіше- речовини, які підходять для наших цілей, легко доступні в побуті. До них відносяться: сіль, цукор, мідний купорос, галун, та інші.

Опрацювання додаткової літератури  та перегляд відео рекомендованих вчителем:

https://www.youtube.com/watch?v=IM6tBi6OIXY

https://www.youtube.com/watch?v=I7PVNksumzU

https://www.youtube.com/watch?v=YuNOaoZ2pl4

https://www.youtube.com/watch?v=eqEntFX9hPA

https://www.youtube.com/watch?v=oVNws2rWDBk

https://obuchonok.com.ua/node/616

https://existed.ru/uk/prezentacii-dlya-nachalnoi-shkoly-vyrashchivanie-kristallov/

http://4ua.co.ua/chemistry/ya3ac68a5d53b89421306c26_0.html

Обробка інформації.

Продукт створений в процесі вирішення поставленої проблеми:

В цілому виростити кристал досить просто. Береться будь яка відповідна сіль ( підходить і звичайна кухонна сіль) , галун, тіосульфат натрію, мідний купорос. Для всіх цих речовин не потрібні якісь особливі умови. Готується розчин, в нього опускається зародок, і далі він росте самостійно , поступово збільшуючись.

Поради щодо виготовлення кристалів:

  Головне – обережне і дбайливе ставлення до роботи. Таким способом можна виростити кристал необмеженого розміру.

Є й інші нюанси, наприклад, пов`язані зі зберіганням – це по більшій частині особливості самої речовини. Наприклад, якщо залишити кристалик квасців відкритим у сухому повітрі, то він буде поступово втрачати воду і перетвориться на купку сірого непоказного порошку. Щоб такого не відбувалося, кристали покриваються лаком.

При вирощуванні свого кристалу дотримуйся наступних правил:

При вирощуванні свого кристалу дотримуйся наступних правил:

                 

Презентація міні- проєкту:

Презентація Microsoft PowerPoint

Усний виступ за складеним планом

Портфоліо

Виставка кристалів

Висновки

Кристали широко використовує людина у своєму житті. Важко уявити своє життя без речовин, які використовуються у харчуванні, ліках, приладах, які стали важливою частиною нашого побуту. “Майже весь світ кристалічний. У світі панує кристал і його тверді, прямолінійні закони”, - писав академік Ферсман.

У даній роботі наведено метод вирощування кристалів у шкільній лабораторії з доступних кожному речовин. Нам вдалося виростити кристал мідного купоросу, довжиною 4,7 см, шириною 2,6 см., висотою 0,8 см. Інші кристалики виросли меншого розміру. Усі вирощені кристали симетричні з кількома осями симетрії . Деякі кристали виросли нерівномірно гладенькі, оскільки при зміні розчину вони були пошкоджені.

Вирощуючи кристалики, ми спостерігали, що кристалики ростуть більшого розміру, якщо використовувати дистильовану воду для приготування насиченого розчину. Також спостерігали, що кристал інтенсивно ріс на протязі першої доби тому ,що швидко знижувалася температура розчину, це видно на діаграмі. Найбільший кристал ми отримали після двадцяти днів вирощування. Кристалик після вирощування ми вкривали безколірним лаком для того, щоб запобігти обвітрюванню і руйнуванню.

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

Тема проекту: « Я – відповідальний споживач»

Актуальність теми: Споживачі – це всі люди на землі. Кожна людина в сучасному світі користується деякими предметами, які вона придбала за гроші. Оволодіння новими матеріалами даної теми проєкту   дозволить вдосконалити навички практично застосовувати набуті знання.

Мета проєкту:

-формування предметних компетентностей : ознайомити учнів із поняттям

« споживач», « етикетка» , « упаковка»; формувати та розвивати навички моделювання ситуацій придбання товару, увагу, творчі здібності, уміння міркувати, основи екологічної поведінки; виховувати культуру споживача, дбайливе ставлення до навколишнього середовища, охайність.

-формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності; загальнокультурна та екологічна  грамотність і здорове життя.

Завдання проекту з’ясувати:

1. Що таке « етикетка», « упаковка», « товар»

2. Хто такий « споживач».

3. Як стати « відповідальним споживачем»

4. Як застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях

Тривалість проекту: Короткотривалий. Тиждень.

Тип проекту:індивідуальний, інформаційний, груповий

Обладнання: пам'ятка, етикетки, упаковки товарів, тематичні малюнки, картки зі словами, картки з назвами відділів магазину, папір, кольорові олівці, відеопрезентація.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, соціальна і здоров'язбережувальна.

                                            

 Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Радо клас вітає нас

Вже настав навчання час

Ми щасливі та здорові

До уроку ми готові

2. Повідомлення теми та мети уроку

-Діти, чи траплялося з вами чи вашими рідними випадки, коли ви купували неякісний товар? Що таке товар? Де знайти інформацію корисну для нас, споживачів, про той чи інший товар? Хто такий споживач? Що таке етикетка та упаковка? На всі ці запитання ми сьогодні спробуємо разом дати відповіді за допомогою проєкту над яким ми працювали.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1.Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя

1) Взаємонавчання

Поняття « споживач», « товар».

Розрізняти поняття  « етикетка», « упаковка». Корисну та необхідну інформацію ми знаходимо на етикетці та упаковці. Склад продукту, умови зберігання, термін придатності, знак повторного використання упаковки.

2)Робота в групах.- Наведіть приклади різних видів етикеток, упаковок, які ви знаєте. Хто такий споживач та що таке товар? Заповніть таблицю. Учитель дає групам картки для заповнення.

Етикетка

Упаковка

Споживач

Товар

паперові

М’яка (коробки, пакети, фольга,плівки)

особа

продукт

самоклеючі

Жорстка( дерево та пластика)

підприємець

послуга

Об’ємні

Напів-жорстка, напівм’яка( картон, тонкі пластики)

держава

 

інформація

3)Вправа «Словничок –довідничок»

Етикетка - це будь-яка бирка, напис, ярлик, що містить малюнки чи надписи, написані, надруковані, нанесені за допомогою трафарету, витиснені або вдавлені та прикріплені до одиниці упаковки з харчовими продуктами.

Упаковка - місткість, оболонка, тара для зберігання та транспортування продукції. Невід'ємною частиною упаковки є маркування та друкована інформація, етикетки, вкладиші.

Спожива́ч — фізична особа, яка купує, замовляє, використовує, або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб.

Товар - це продукт праці або певне благо, що здатні задовольняти певні потреби людини і призначені для обміну (купівлі та продажу).

- Висновок: Усі ми є споживачами!

4) Вправа « Відповідальний та раціональний споживач».

-Кожен з вас мабуть хотів мати постійно шоколад або якісь солодощі? Але ресурсів для свого задоволення недостатньо. Так як ми з вами всі є споживачами, тому маємо стати відповідальними та раціональними споживачами. А саме, витрачати кошти на ті речі, які дійсно потрібні в першу чергу.

Завдання:- пригадайте, які витрати за останній тиждень зробила ваша сім’я? Розподіліть їх на дві групи:

  • першочергові потреби,
  • другорядні потреби

Який можете зробити висновок: чи відповідальним та раціональним споживачем ви є ?( Обговорення виконаного завдання).

2. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях.

1) Практична робота. Робота в групах.

Учні  працюють із етикетками та упаковками, які заздалегідь підготували та збирали для роботи над проектом.

- Діти, пропоную вам , працюючі в групах, уважно розглянути всі ваші етикетки та упаковки. Прочитати та пояснити різні види інформації, зазначених на  них. Всю отриману інформацію , відтворюємо на дошці. Все що вам не зрозуміло, я по черзі буду пояснювати.

2) Словникова робота

Термін придатності — термін, установлений виробником товару, протягом якого органолептичні, фізико-хімічні, медико-біологічні та інші показники товару в разі дотримання відповідних умов зберігання повинні відповідати вимогам нормативних документів.

 

3) Вправа « Поміркуймо».

  • Чому важливо, щоб упаковка продуктів харчування була непошкодженою?
  • Навіщо зазначати термін придатності продукту?
  • Чи потрібно бути відповідальним та раціональним споживачем?

       Музична руханка.

3. Звіт про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів.

1) Творча робота. Створення  колажу.

 

Кожна група отримує завдання із наявних етикеток та упаковок навчитися орієнтуватися та розрізняти їх. Розклеїти по групам відповідно. Потім намалювати самостійно різні види товару та теж розмістити їх на плакаті - сортування.

2) Презентація проектної діяльності.

Групи по черзі демонструють свої роботи.

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія

 

 

 

 

2. Вправа « Відкритий мікрофон»

  • Чого навчились? Яку роботу виконали?
  • Чи цікаво було працювати над проектом?
  • Де ви зможете використати отримані знання?

 

ДОДАТОК 5

Проєкт “ Здоровенькі були”.

Навчальний проєкт за матеріалами інтегрованого курсу “Я досліджую світ” під редакцією Т.В. Воронцової

Тема проєкту. Тарілка здорового харчування. Корисні та шкідливі продукти.

Актуальність теми.  Правильне харчування — це найважливіша умова здорового розвитку організму дитини , тому в нинішніх умовах питання  про здорове харчування школярів є особливо актуальним.

Мета проєкту: сформувати та  підвищити  рівень обізнаності дітей щодо  здорового харчування та мотивація  школярів до здорового способу життя.

Формувати компетентності:

-         ключові:

     здоров’язбережувальна – свідомо ставитись до власного здоров’я;

     уміння правильно, раціонально харчуватися;

     вміння вчитися – організація своєї праці для досягнення результату,успіху;

     загальнокультурна – зосереджуватися на вербально повідомленій інформації та логічно мислити, опрацьовуючи її зміст;

     соціально - трудова – робити свідомий вибір та застосовувати демократичні технологїі прийняття індивідуальних і колективних рішень;

     інформаційна – здатність аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її;

-         предметні:

     робити висновок про здорове харчування;

     формувати усвідомлення значення для організму людини білків, жирів, вуглеводів, вітамінів;

     дати учням уявлення про речовини, які необхідні людському організму;

     розвивати мовлення, мислення, спостережливість

        виховувати бажання вживати тільки ті продукти харчування, які                          містять корисні речовини.

Завдання проєкту з’ясувати: 

  • Чому потрібно правильно харчуватися?
  • Як обрати корисні продукти для харчування?
  • Корисні та шкідливі  продукти (негативні наслідки);
  • З’ясувати в яких продуктах містяться вітаміни і яке мають значення в   житті людини.
  • Ознайомити з « Тарілкою здорового харчування» кожну дитину класу.

Тривалість проєкту. Короткотривалий. День.

Тип проєкту: інформаційний, груповий, індивідуальний.

Етапи навчального проєкту.

І етап. Стратегія проєкту.

На цьому етапі були визначені тема, мета, завдання проєкту та його тривалість.

ІІ етап. Планування проєкту.

Аналіз проблеми. Визначення завдань.

Здобувачі освіти попередньо  отримали завдання і підготували на них відповіді. 

  • «Що дає нам їжа» і її складові.
  • В яких продуктах містяться вітаміни  і яке значення мають в житті людини.
  • Досліджують корисну і шкідливу їжу.
  • З’ясовують рецепти страв, які корисні для організму і містять вітаміни.

       ІІІ етап. Реалізація проєкту.

Виготовлення індивідуальної « Тарілки здорового харчування»

 Під час роботи над проєктом дослідники:

  • обирають та пояснюють об’єкти та дії для дослідження впливу  правильного харчування з метою збереження і зміцнення власного здоров’я;
  • визначають можливі наслідки вживання шкідливих харчових продуктів для організму людини;
  • вчаться проявляти турботу про власне здоров’я;
  •  вчаться використанню різних способів та засобів збору інформації про об’єкти досліджень;
  •  ілюструють, моделюють, створюють, описують, пояснюють, презентують те, про що дізналися у процесі пізнання нового;
  •  набувають досвіду , вчаться приймати рішення і брати відповідальність;
  •  розуміють, що спроби і помилки є невід’ємною частиною процесу
  • пізнання;
  • вчаться працювати у команді, розподіляти ролі, домовлятися;
  •  розвивають креативне мислення.

 Роль педагога для успішної реалізації проєкту:

  • мотивування та створення умов для дослідження впливу правильного харчування учнів з метою збереження і зміцнення їх здоров’я;
  • дотримання правила «легкого старту»;
  • надання дослідникам часу і простору для реалізації задумів, для спроб та помилок; гнучкість у взаємодії з дітьми;
  • заохочення ідей, задумів, власного бачення дослідників;
  • зосередження уваги на процесі, а не на результаті;
  • стимулювання дослідницького процесу відкритими запитаннями

 Опис проєкту

 І. Проблемне питання:

  • Чому потрібно правильно харчуватися?
  • Як обрати корисні продукти для харчування?

Учні визначають коло дослідницьких інтересів щодо вивчення корисності продуктів харчування.

Вправа: «Смачне інтерв’ю»

  • Що ми називаємо їжею?
  • Яка їжа вам подобається найбільше? Чому?
  • Чи може людина жити без харчування? Чому? Стільки часу?
  • Що необхідно вам щоб зростати сильними, успішно навчатися, швидко бігати, весело гратися?
  • Чи все у світі можна з`їсти?
  • Перевірка  знань про їстівне і  неїстівне.

Вправа: «Їстівне-неїстівне»

Учні стають у коло та обрають будь-яку із шести цеглинок LEGO. Далі називають предмети та об’єкти оточуючого світу (наприклад, яблуко, сонце, молоко…), якщо те, що він назвав їстівне, діти підкидають цеглинку, якщо ні (неїстівне) - перекладають цеглинку із долоньки в долоньку. Гра продовжується діти  по черзі називають інші назви предметів та об’єктів.

Вправа закінчується спільним висновком про те, їжа (харчові продукти) - це все, що споживає людина для підтримання життя. Їжа є будівельним матеріалом для організму, джерелом енергії і сили, що так необхідні для навчання, розвитку, бігу, гри...

II. Основний етап

1.Повідомлення теми, мети і завдань уроку

-Діти, сьогодні ми поговоримо про здорове харчування  і будемо навчатися розрізняти корисні та шкідливі продукти, виховувати бережне ставлення до свого здоров’я.

2. Підготовча (пропедевтична) частина

- Всі люди на Землі хочуть бути здоровими. У збереженні здоров’я -  харчування займає одне з перших місць.

І я хочу, щоб ви  послухали вірш, який я вам зачитаю, подумали і сказали мені, що ж неправильно зробив хлопчик.

Слухайте уважно.

Тільки-но прийшов зі школи –

Поспішаю вже до столу,

Бо зі школи довгий шлях,

300 метрів, просто жах!

Щоби скоротить дорогу

Взяли з другом по хот-догу.

Ми їх на ходу жували,

«Пепсі-колу» попивали.

Та у животі бурчить …

 

Поки гріється обід,

Хоч чайку напитись слід,

Ще й халвою закусити.

Зразу ж телика включити,

Бо дивитись бойовик

Я з тарілочкою звик.

Зникла їжа із тарілки,

Я й не зчувсь, як схрумав стільки!

Любі друзі, поясніть,

Чом мені живіт болить?

- Як на вашу думку чому ж  розболівся живіт у хлопчика?

-Що він робив неправильно?

- Його харчування можна назвати здоровим?

 

 3. Формувальна частина

а) ознайомлення з новими знаннями та уміннями;

          Їжа – це неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З нею ми отримуємо поживні речовини необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Наше здоров’я здебільшого залежить від того, що ми їмо. Отже, щоб бути здоровими ми повинні правильно харчуватися.   Більшість молодих людей вибирають страви за смаком, а не за користю для здоров’я. Правильне, здорове харчування оберігає людину від хвороб. А неправильне спричиняє їх. Щоб їжа, яку ми споживаємо зміцнювала наше здоров’я,  треба вміти вибирати продукти для споживання та, звичайно, віддавати перевагу продуктам натурального походження: фрукти, ягоди, овочі, соки, каші з круп, м’ясо, риба, молочні продукти.

            Але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити. Це - цукор, жир, сіль.  Жир входить до складу багатьох продуктів - це м'ясо, маргарин, сало. Люди які вживають багато продуктів, що містять жир, частіше хворіють. Необхідно вживати більше овочів.  М’ясо  краще замінити рибою. Із жирів корисніша олія. Масло та яєчний жовток споживати в невеликій кількості.

б) уточнення та доповнення матеріалу, корекція неправильно сформованих  знань;

Наразі в мене є ще один віршик, про одну родину, а розповісти його допоможите ви мені.

(учні одягають заготовлені маски овочів, учитель розповідає вірш, а учні інсценізують його з допомогою вчителя)

Гарбузова родина

О. Пчілка.

Ходить гарбуз по городу,

Питається свого роду:

Ой, чи живі, чи здорові

Всі родичі гарбузові?

 

Обізвалась жовта диня,

Гарбузова господиня:

Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

 

Обізвались огірочки,

Гарбузові сини й дочки:

– Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

Обізвалася морквиця ,

Гарбузовая сестриця

-  Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

Обізвалася квасоля,

А за нею й бараболя:

– Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

 

Обізвались буряки,

Гарбузові свояки:

– Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

 

Обізвався старий біб:

– Я іздержав увесь рід!

Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

 

– Ой ти, гарбуз, ти перістий,

Із чим тебе будем їсти?

– Миску пшона, трошки сала, –

От до мене вся приправа!

                                         О. Пчілка.

 

 

 

 

 

 

4. Пошук і дослідження.

 Учні узагальнюють інформацію про корисну та шкідливу їжу, систематизують раніше здобуті знання та власний життєвий досвід, визначають вплив на здоров’я корисної та шкідливої їжі, аргументують свій вибір.

- Про які овочі говориться у вірші?

- Чим корисні овочі?

-Так, вітамінами.  Слово вітаміни утворилося від латинського слова «віта»-життя. Вітаміни – речовини, необхідні для життя людини, її росту та розвитку. Особливо необхідні вітаміни для дитячого організму. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.

- А тепер проведемо гру " Ревізор"

Завдання:  із запропонованих пари продуктів харчування потрібно обрати корисну і пояснити чому саме їх обрали.

 Діти отримують продуктові набори із корисними і шкідливими для дитячого організму продуктами (фрукти, овочі, жуйка, газовані і негазовані напої, упаковка з-під молока, чіпсів, солодощів тощо). Потім вони визначаються з безпечністю продуктів за допомогою одного із раніше запропонованих способів пошуку інформації. Далі дослідники мають провести сортування їжі, розклавши продукти у кошики для корисної та шкідливої їжі, аргументуючи свій вибір.

Наприклад:

Що ти обереш: молоко чи газовий напій, каву чи кефір, цукерку чи яблука,  чіпси чи сир, мед чи шоколад, хліб чи халву, свіжі овочі чи мариновані овочі, цукор чи родзинки.

(Під час гри вчитель допомагає учням упоратися із завданням, зробити потрібні висновки та правильно пояснити їх.)

5. Підсумок дослідження — виготовлення індивідуальної “тарілки здорового харчування”

          6. Застосування знань у практичній     діяльності;

 - Пропоную виконати таке завдання: у вас  на партах лежать карточки, на яких               зображені продукти хачування і  кошик,               ваше завдання з’єднати рисочкою ті               продукти харчування з кошиком, які               корисні для людини.

          7. Перевірка знань, умінь і навичок.

 Вправа «З користю для себе»

Завдання . Знайти смачну та корисну альтернативу (заміну) шкідливій їжі.

Наприклад: цукерки на мармелад з агар-агар та соку; картопляні чіпси на яблучні, бананові, гречані; солодкі газовані напої на смузі, соки, компоти; морозиво промислового виробництва на морозиво домашнього приготування.

                 Створити рекламу корисної їжі, використовуючи набір продуктів

харчування із кошика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Заключний етап

1. Підведення підсумків і оцінювання

-         Що нового дізналися на уроці?

-         Чи пригодиться це вам у житті?

                                                                                                       ДОДАТОК 6

                                 Творчо-дослідницький проєкт

Тема:  «Лялька – мотанка – берегиня роду»

Мета: ознайомити учнів з історією створення ляльки-мотанки,  різновидами ляльок, освоїти техніку виготовлення ляльки, розвивати компетентності:

  • вміння усно висловлювати свої думки,
  • чітко аргументовано пояснювати факти;
  • самостійно чи в групі спостерігати і досліджувати, робити висновки;
  • пізнавати навколишній світ шляхом спостереження і дослідження;
  • ціннісне ставлення до історії свого народу.

Навчальний предмет: Я досліджую світ, дизайн і технології.

                                           Захист проєкту

І. Проблема:

  •  для чого виготовляли ляльку-мотанку;
  • види ляльки-мотанки.

 

 

ІІ. Планування:

  • пошук інформації про ляльку-мотанку, різновиди,історична     значимість;
  • створення продукту;
  • підготовка матеріалів до презентації міні-проекту;                     презентація; самооцінка міні-проекту

ІІІ. Пошук інформації та її систематизація:

-         корисна інформація;

-         опрацювання додаткової літератури, рекомендованої вчителем;

-         обробка інформації

ІV. Продукт, створений в процесі вирішення поставленої проблеми:

-         година спілкування  «Лялька-мотанка – берегиня роду»;

-         виставка робіт;

 

 

 

- фотографії;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-підготовка матеріалів до презентації.

 

V. Презентація міні-проекту:

- усний виступ (ілюстрації до виступу);

- папка, в якій зібрані всі робочі матеріали

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  ДОДАТОК 7

Інформаційно-пошуковий проєкт

4 КЛАС

Тема: ВСЕСВІТ

Мета: предметні компетентності:

  • -сформувати в учнів знання про Всесвіт, ознайомити
  • з поняттям « космос»;
  • -створити ситуацію « глибокого занурення» в тему;
  • -стимулювати розвиток ініціативності, самостійності,
  • прагнення самовдосконалюватися;
  • -сприяти розвитку творчої активності, навичок само-
  • освітньої діяльності.

                                  ключові компетентності:

  • -учити цінувати навколишній світ;
  • -виховувати бажання більше знати й не боятися
  • здійснювати пошуки нового і незвіданого.

Обладнання :     ТV, ноутбук, презентації, відеоматеріали, тексти для

                                  читання, виставка книг, ілюстрації, малюнки,

                                  Інтернет- матеріали.

Тип проєкту: Інформаційно- дослідницький.

НАВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ: ЯДС/ ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ/МИСТЕЦТВО

Форма захисту: презентація набутих знань .

Тривалість  проєкту: два тижні.

Кінцевий продукт: альманах творчих робіт учнів 4 класу.

Керівник проєкту: ВІКТОРІЯ ХАМРАЄВА.

Консультанти: батьки, наукові співробітники  планетарію у м. Дніпро.

                           ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ПРОЄКТУ

І. Вибір теми. Отримання завдань.

ІІ. Планування проєкту.

    Формування груп для проведення досліджень.

За допомогою технології « Дерево рішень» визначення разом з дітьми ключових питань проєкту.

ІІІ. Реалізація проєкту.

      Обговорення плану проведення .

                                                          ПЛАН

  1. Що таке Всесвіт? Його найцікавіші сторони.
  2. Чим особливий Космос?
  3. У якій системі ми живемо?
  4. Перші космонавти та астронавти світу.
  5. Віртуальна подорож планетами Сонячної системи.
  6. Відвідування планетарію у м. Дніпро.
  7. Практична діяльність.

Створення власних робіт на задану тему.

 ІУ. Оформлення результатів досліджень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ: учні на практиці ознайомилися  з необхідними знаннями про космос, дізналися про історію виникнення планет, космічних тіл; ознайомилися з такими поняттями, як « всесвіт», « зорі», «сузір’я»,«галактика», « сонячна система», « комета», « метеороїди», тощо.     Діти не отримали готові знання, а засвоїли матеріал, спираючись на власний досвід.

docx
Додано
20 березня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку