Вчитель налагається дати учням уявлення про весняний ліс, характерні ознаки весни в живій та неживій природі. Діти розмірковують про те, як зміни в неживій природі впливають на зміни в живій природі. Формують уміння спостерігати за живою та неживою природою. Розвивають критичне мислення, спонукають до природоохоронної роботи.
Тема; Навчальна екскурсія до весняного лісу
Мета: Дати учням уявлення про весняний ліс, характерні ознаки весни в живій та неживій природі, як зміни в неживій природі впливають на зміни в живій природі; формувати в учнів уміння спостерігати за живою та неживою природою; розвивати критичне мислення дітей, спонукати до природоохоронної роботи; формувати дружні стосунки в дитячому колективі, навички безпечної поведінки під час прогулянки та використання знань з правил дорожнього руху (пішоходи), дисципліни.
Обладнання: презентація «весняний ліс»
Час проведення: 11-12 годину.
Хід екскурсії
Пригадування правил поведінки та спілкування під час екскурсії.
Ознайомлення з маршрутом екскурсії до місця спостереження.
Пригадування правил безпечного руху пішоходів.
- Діти! Зараз ви пройдете навчальною стежиною. Ви дізнаєтесь багато цікавого про природу весняного лісу – про дерева, кущі, трави. Узнаєте, що природа дарує людині для життя і як людина повинна охороняти все живе.
Пройдіть! Подивіться! Відчуйте!
4.1. Основна частина екскурсії
- Ось ми і зазирнули з вами до лісу. Давайте ближче познайомимось з його мешканцями. Запам’ятайте таке правило: багато лісу – не губи, мало лісу – бережи., немає лісу – посади.
- Пригадаймо прислів’я про ліс.
Рослина – землі окраса.
Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.
Ліс не школа, а всіх учить.
Ліс і вода – брат і сестра.
4.2. Бесіда
- Які рослини ви впізнали?
- Які дерева ростуть у нашому гаю?
- За якими ознаками ми їх розділяємо?
- Які зміни відбулися в зовнішньому вигляді дерев , кущів, трав порівняно із зимовою порою?
- Які рослини утворюють верхній ярус? середній? нижній?
- Чому рослини в лісі ростуть ярусами?
- Що раніше відбувається: з’являються комахи чи зацвітуть ранньоквітучі рослини? Чому?
- Які птахи живуть у гаях?
- Яких тварин ми можемо зустріти?
Діти розказують легенди про трав’янисті рослини, які вони запам‘ятали з попереднього уроку.
У бесіді вчитель намагається встановити ланцюжок: дерева, які ростуть у
Ґрунті і отримують із навколишнього середовища все необхідне для життя, - комахи, які живуть на деревах за їхній рахунок, - дятли, які живляться комахами і цим же оберігають дерева від загибелі, - горобці, які використовують видовбані дятлами дупла для своїх хатинок, і, в свою чергу, поїдають комах, які живуть на деревах.
Увага учнів звертається на мурашник. Організовується спостереження за поведінкою мурашок. Мурашок називають санітарами лісу або шестиногими друзями. Вони знищують безліч гусениць, слимаків комах, шкідливих для рослин лісу. Де б не повзали мурашки, вони завжди по запаху знаходять свій мурашник.
Далі діти знаходять шкідливих комах: короїдів, тлю.
Під час спостережень за птахами звертається увага, як треба поводитися, щоб не злякати їх. Діти ведуть спостереження за дятлом.
Ознайомити учнів з працею лісничого, єгеря. Це вони щоденно спостерігають за життям лісу, перші дізнаються про його хвороби.
Збір екскурсійного матеріалу
Відпочинок на галявині.
- Як змінився ліс весною?
- Що вам найбільше сподобалось в лісі?
- Як ви розумієте те, що людина тісно пов’язана з природою?
- Що потрібно робити, щоб не порвалися ці зв’язки.
- Чому ліс потрібно охороняти?