Конспект комбінованого уроку з природознавства в 4 класі на тему "Атлантичний океан". План уроку добре структурований, має високий ступінь мотивації учнів, завдання щодо реалізації мети поставлені оптимально, використані активні, нестандартні методи навчання, навчальний матеріал цілком доступний для учнів, відповідає навчальній програмі, оптимальний за обсягом. Доцільне використання презентації та відеоматеріалів.
Клас. 4
Предмет. Природознавство
Тип уроку. Комбінований
Тема. Атлантичний океан
Мета. Формувати в учнів уявлення про особливості Атлантичного океану та розташування його на карті; уміння читати карту та працювати із нею; висвітлити значення океану та використання його багатств людиною; розвивати пізнавальний інтерес, вміння логічно й образно мислити, чітко висловлювати свою думку; виховувати спостережливість, старанність, бажання вчитися, захопленість неповторністю й величчю природи.
Обладнання. Мультимедійна презентація, відеоматеріали, карта Світового океану, індивідуальні картки із завданнями, конверти із картинками, пляшка з посланням, підручник, словничок, тестові завдання.
Хід уроку
І. Організація класу
Слайд 1. «Гарний настрій»
Погляньте, діти, у віконце,
Там світить нам сонце.
Один одному ви посміхніться,
До гостей любих поверніться,
«Доброго дня!» їм побажайте
І за парти тихенько сідайте.
Час нам, друзі, працювати,
Нові знання здобувати
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слайд 2. «Погода»
Слайд 3. «Тихий океан»
Океан – бешкетник змив деяку інформацію про себе. Ваше завдання відновити втрачені слова з тексту параграфа. Відкрийте, будь ласка, підручники на с. 49. Один учень буде читати текст домашнього параграфа і відновляти втрачену інформацію в ньому. Інші учні слідкують за підручником, в разі помилки, піднімають руку.
(Додаткові запитання)
ІIІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Слайд 4. «Атлантида»
IV. Визначення теми і завдань уроку
Слайд 5. «Атлантичний океан»
http://yandex.ua/clck/jsredir?from=yandex.ua
Що саме ви хотіли б дізнатися про Атлантичний океан на сьогоднішньому уроці?
Слайд 6. «Речення»
(Декілька учнів озвучують свої очікування)
Слайд 7. Завдання уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Слайд 8. «Карта Атлантичного океану»
(Простягнувся він від Антарктиди до Північного полярного кола на 16000 км. Омиває океан 70 країн світу, 6 найбільших островів. В Атлантичному океані багато морів – Чорне, Азовське, є, навіть, море без берегів – Саргасове.
Слайд 9-10. «Саргасове море. Водорості»
Це унікальне і найбільше море на планеті, його площа сягає 8 мільйонів кв.метрів. Температура води не буває нижче + 18, а влітку - + 28. Вода прозора, затягнуте море бурими водоростями з ягодами, схожими на дикий виноград, який називать «саргазо». Звідси пішла назва – Саргасове море. Відкрив його Колумб. До речі, цей відомий мандрівник і дослідник Христофор Колумб першим переплив Антлантичний океан. Океан має великі розміри. Він займає друге місце за величиною після Тихого океану. Його площа 92 мільйона квадратних метрів, а найбільша його глибина – 8742 метра. А за формою він нагадує вісімку. Погляньте.
Атлантичний океан, ось дивись,
З північчю і півднем подруживсь.
Він Америки торкається,
З Африкою родичається.
Слайд 11-12. «Тваринний світ»
Слайд 13-14. «Рослинний світ»
Відеофізкультхвилинка
Слайд 15. «Підводне царство»
VІ. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок
- У вас на партах є конверти. В них частини картинки. Ваше завдання скласти частинки так, щоб утворилось зображенням незвичайного об’єкту в Атлантичному океані.
Слайд 16. «Блакитна діра»
- Що воно вам нагадує? Насправді, це підводна печера глибиною 120 метрів. Вона має чітко окреслений контур кордону темної і світлої води. Якщо подивитися на поверхню океану зверху, то побачимо велику й глибоку дірку. Об’єкт так і називається – блакитна дірка океану.
2. Перегляд відео
Слайд 17. «Острів-гігант Гренландія»
- А про наступне диво океану ви дізнаєтесь, проглянувши відео. Дивіться уважно і потім розкажете, як же воно називається.
- Давайте знайдемо цей острів-гігант на карті. (Позначили прапорцем)
3. Вправа «Послання в пляшці»
Слайд 18. «Використання океану людиною»
- Діти, а тепер подумайте і скажіть, що дає людям Атлантичний океан? (Продукти харчування: рибу, морську капусту, з яких добувають йод і одержують добрива. Перевозять різні товари)
Слайд 19. «Забруднення океану»
- На жаль, тваринний і рослинний світ дуже потерпає від забруднення. Що ж треба робити, щоб зберегти багатства океану? (Економно використовувати воду, не засмічувати океанічні простори, зберігати рибні багатства від винищення)
Слайд 20. «Пляшкова пошта»
- А знаєте, діти, в давнину течії океану виконували роль поштаря. Особливо широкого розмаху набула «пляшкова пошта». Лист чи послання закупорювали у пляшку і викидали у воду, вона обов’язково потрапляла на берег. Послання не були адресовані конкретній людині, а будь-кому, хто її знайде. Часто використовували таку пошту моряки, щоб поділитися якоюсь інформацією. Англійська королева навіть призначила посаду «відкупорювач пляшок». Ось одна із пляшок потрапила до нас через Чорне море. Відкриваємо пляшку. Це звернення відомого мандрівника Магеллана до нас, нащадків:
«Любі нащадки!
Бережіть кожну краплину води,
Річки, озера, моря, океани.
Океан – це наше життя,
Поки живий він – доти і ми живемо.»
- Чи згодні ви виконувати це прохання? - Молодці!
4. Словникова робота
- Діти, ми сьогодні ознайомились з новими словами і поповнили свій словничок. Давайте їх прочитаємо й запам’ятаємо:
Атлантичний океан о. Гренландія
Саргасове море Блакитна дірка
VІІ. Контроль, корекція та оцінювання, знань
1. Тестові завдання
- А зараз виконаємо цікаві тестові завдання і узагальнимо ваші знання.
1) Яке місце за величиною посідає Атлантичний океан?
а) Третє;
б) друге;
в) перше.
2) Який клімат переважає в Атлантичному океані?
а) Помірний;
б) холодний;
в) різноманітний.
3) На честь якої зниклої країни, за легендою, назвали океан Атлантичним?
а) Атлантиди;
б) Австралії;
в) Антарктиди.
4) Як називається острів-гігант в Атлантичному океані?
а) Голландія;
б) Гренландія;
в) Географія.
5) Хто живе в Атлантичному океані?
а) Пінгвіни, тюлені, морські котики;
б) лисиці, ведмеді, їжаки;
в) дельфіни, оселедці, риби-папуги.
6) Знайдіть моря Атлантичного океану.
а) Чорне, Азовське, Саргасове;
б) Червоне, Чорне, Балтійське;
в) Середземне, Мертве, Азовське.
Слайд 21. «Відповіді до тестів»
Взаємоперевірка.
- Хто задоволений своєю оцінкою?
2. Інструктаж домашнього завдання
VIІІ. Підсумок уроку
Слайд 22.
Слайд 23. «Побажання»
1