Тема. Колірний та тоновий стан. Мій настрій у пейзажі
Мета: вчити спостерігати вплив світла на зміну кольорів;формувати вміння передавати колір природних форм відповідно змін часу доби та пори року; закріпити знання з лінійно-конструктивної перспективи; дати поняття про кольоро-повітряну перспективу; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: для вчителя — відеоряд робіт художників у жанрі пейзажу, презентація, аудіозапис музичного твору П. І. Чайковського «Пори року », для учнів — комп’ютер, альбом, фарби, пензлі, палітра, графітовий олівець, склянка з водою, серветка.
Хід уроку
Учитель:
Хто з вас знає вірши де розповідається, чи описується природа?
Діти читають уривки
Колективна робота за завданням.
Давайте пригадаємо все, що ми знаємо з теми «Пейзаж», застосувавши метод побудови асоціативного куща.
Подивіться на ці репродукції .
ІІІ. Очікування
Не дивлячись, що зараз пора року осінь у нашому класі так тепло і затишно, що навіюються спогади про літо. Ось і до нас завітало в клас часточка літа. Перед вами гілочка надії і сподівань. Подивіться на записи на дошці , сформулюйте і запишіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, на що сподіваєтесь, і прикріпіть їх до « Гілочки надій».
IV. Вивчення нового матеріалу
Тема сьогоднішнього уроку « Колірний та тоновий стан. Мій настрій у пейзажі» ( слайд 2).
Мета :познайомити учнів з різними видами і характерами пейзажу, картинами відомих художників та сучасників.( слайд 3).
Завдання уроку:
1.Навчити розпізнавати види пейзажу і характер пейзажу;
2. Формувати вміння передати колір природних форм відповідно до зміни часу доби та пори року;
3. Розвивати творче мислення;
4. Виховувати любов до рідно краю. ( слайд 4).
Запитання Хто в наш час не знает, що таке пейзаж?
Пейзаж – це картина, на якій зображений ліс, поле, річка, море, місто, село, гори ітд. ( Слайд 5).
Визначення терміна пейзаж
В інциклопедії Даля дається визначення терміну пейзаж – це непосредственный отзвук души человека, дзеркало його внутріншнього миру.
Пейза́ж (фр. Paysage, от pays — країна, місцевість)- жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображеню природи, міст, архітектурних комплексів
( слайд 6).
Невичерпне різнобарв’я природи спричинило виникнення в образотворчому мистецтві різноманітних видів пейзажного жанру ( слайд 7).
Сільский пейзаж
У сільському пейзажі художника приваблює поезія сільського середовища, його близький звязок з навколишньою природою.
Багато відомих художників працювали у цьому жанрі– Васильєв Ф, А., Саврасов О. К., Левітан І. І., Шишкін І.І. ( слайд 8).
Міський пейзаж
У міському пейзажі показується оточуюче середовище, яке раціонально організовано руками людини (споруди, вулиці, площі, набережні).
Міський пейзаж малювали М. Добужинський і А.П. Остроумова - Лебедєва (слайд 9).
Парковий пейзаж
У парковому пейзажі відтворюють різні куточки природи, створені для відпочинку та задоволення естетичних потреб людини .
Такі пейзажі створювали С. Щедрін у 18 столітті та А. Бенуа в кінці 19 ст. (слайд 10).
Морський пейзаж
Марина (іт. marina, от лат. marinus – морський) – один із видів пейзажу, на якому зображене море.
Марина розповідає про красу спокійного чи схвильованого моря.
В Україні прихильників цього пейзажу було небагато, найяскравішим з них є
І. Айвазовський. (слайд 11).
Архітектурний пейзаж
Архітектурний пейзаж – різновид пейзажу, один із видів перспективного живопису, зображення реальної чи уявної архітектури в природному середовищі.
Архітектурний пейзаж схожий на міський, але тут художник акцентує увагу на зображенні памяток архітектури в синтезі з оточуючим середовищем.
Художники, у доробку яких є твори в жанрі архітектурного пейзажу: Н.К. Реріх, А.Н. Бенуа, П.П. Кончаловський та ін. (слайд 12).
Індустріальний пейзаж
Тут художник намагається показати роль і значення людини–творця, будівельника заводів і фабрик, електростанцій. Такий пейзаж з’явився у часи існування Радянського Союзу . Він викликаний ідеєю відновлення народного господарства після руйнацій під час громадянської війни. ( слайд 13).
Характер пейзажу
Героїчний пейзаж Пейзаж настрою Історичний пейзаж Епічний пейзаж Романтичний пейзаж ( слайд 14).
Героїчний пейзаж
Так можна назвати пейзаж, у якому природа зображується величною і недосяжною для людини.
В ньому зображуються високі скалисті гори, могутні дерева, спокойна поверхня води і на цьому фоні - міфічні герої та боги. Так виглядає пейзаж у триптисі П. Коріна «Олександр Невський». ( слайд 15).
Пейзаж настрою
З ім’ям О. Саврасова пов’язують появу ліричного пейзажу. («Граки прилетіли».)
Учень О. Саврасова, І.Левітан поєднав у своїй творчості епічну та ліричну лінію. «Він був одним із перших художників, який почав писати блакитні та фіолетові тіні на снігу, який передав красу найтонших відтінків кольорової гами літніх сутінків і блакитну прозорість місячного світла».
Він започаткував у образотворчому мистецтві пейзаж, який називають «пейзажем настрою». (слайд 16).
Історичний пейзаж
Пейзаж, у якому знаходять своє відображення історичні події, який оживляє в памяті минуле й дає йому певну емоційну оцінку , називається історичним.
Яскравим представником історичного пейзажу є А.Васнєцов, який у міських пейзажах відновлював картини побуту наших предків. Він писав Москву XVII ст. ( слайд 17).
Епічний пейзаж
Неперевершені картини природи, повні внутрішньої сили та величавого спокою характерні для епічного пейзажу. Певною мірою ідеальний образ рідної землі, яка славиться своїми лісовими багатствами, широкими полями и могучими ріками, створив І. Шишкін. (слайд 18).
Романтичний пейзаж
У пейзажі інколи змальовується непогодження з існуючим порядком речей, намагання змінити усталене, звичне. Грозові хмари, похмурі заходи сонця, буйні вітри - мотиви романтичного пейзажу.
Реріх «Небесний бій» ( слайд 19).
Практична робота в групах
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває . ( Зима)
1група – створює зимовий пейзаж
Теплий дощичок пройшов ,
В полі дозріває жито,
Море квітів в лісі я знайшов –
це прийшло до всіх нас …. (Літо)
2група – створює літній пейзаж
Де вона проходить, -
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають
Солов’ї співають. ( Весна)
3 група – створює весняний пейзаж
У садах, гаях блукає.
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
4 група – створює осінній пейзаж
5 група – творча группа виконує пейзаж за власним роздумом
Учні зачитують свої сенканти.
Пешр ніж розпочати практичну роботу я пропоную вам переглянути презентацію де ви зможете побачити мальовничі куточки нашої Батьківщини.
- Я хочу перевірити чи уважно ви дивились презентацію ?
V.Виконання роботи.
Повторення етапів та засобів виконання роботи;
1. Для того щоб малювати я використовую панель інструментів, яка знаходиться зліва у вікні і палітру кольорів, яку можна змінити і підібрати подібний колір.
2. Можна скористатися командою меню для деяких деталей малюнка. Це такі команди як:
а) меню малюнок повернути зліва направо, зверху вниз або під кутом;
б) малюнок або фрагмент малюнка можна розтягнути по ширині і довжині;
в) фрагменти можна копіювати.
3. Для більш точнішого відображення на екрані можна вибрати масштаб більший ніж 200 відсотків. Меню вид масштаб 400% або 600% і тут вид масштаб показати сітку.
4.Для виконання малюнка використовуємо : олівець або пензлик. Пензлик можна вибрати круглий, квадратний і в формі пера різних розмірів. Заливка заливає замкнутий простір одним кольором.
5. Лишній елемент ми можемо виділити і стерти кнопкою delete. Виділяти можна як прямокутною так і довільною формою.
6. Для розфарбування ми використовуємо додаткову палітру кольорів, відтінок можна зробити світліший чи темніший, або створити цікаві пастельні кольори.
7. В програмі Paint можна створювати візитки і відкритки.
8. Якщо якась команда не активна, то ми міняємо інструмент на інший. Меню інструмент.
9. Якщо щось не вдалося то ми маємо можливість відкорегувати наш малюнок, або взагалі очистити поле: малюнок очистити. Ще для корекції користуємось резинкою.
Створення графічної композиції
Звучить аудіо запис
Наш урок добігає кінця. давайте згадаємо про « Гілочку надії»
Якщо так, то прикріпіть ваших метеликів до нашого дерева. Якщо ні – то хай залишаться гусениця.
Домашнє завдання
Принести: кольоровий папір, ножиці, клей.
Підготувати: зимові обрядові пісні, вірші, колядки, щедрівки.