Заняття «Коло твоїх прав та обов’язків»
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ.
Права людини – основні норми життя цивілізованої людини.
Права людини – це особисті, громадянські, політичні, соціально-економічні права і свободи особистості: право на життя, на свободу і недоторканність; на рівність усіх перед законом, право на працю, на соціальне забезпечення, на відпочинок, на освіту тощо.
У різних країнах права людини закріплювались у деклараціях, конституціях, законах. Спочатку це були особисті та політичні права, тобто ті, які стосувались особистої свободи та життя кожної людини, а також участі громадян в управлінні державою. Ці права називають першим поколінням прав.
Друге покоління прав — соціально-економічні та культурні права. До них належать свобода праці й підприємництва, право на житло, право на особисту власність, право на сім'ю, право на охорону здоров'я, право на відпочинок, право на освіту, свободу творчості, право на користування культурними цінностями та інші права.
Третє покоління прав — це права народів: право на свою національну культуру, мову, право на свою національну державу, вільну від влади над нею іншої держави, право на природні багатства, право на рівноправну участь у науково-технічному прогресі та міжнародній торгівлі, а також права народів на мир, безпеку та на екологічно чисту планету.
Права людини — це не просто права. Вони передбачають наявність обов'язків. А якщо ні у кого немає обов'язків — немає і прав. Наприклад, існує право на життя— існує й обов'язок не позбавляти цього права іншого!
20.11.1989 року Генеральною Асамблеєю ООН було одноголосно прийнято Конвенцію про права дитини.
Конвенція ООН про права дитини є першою у світовій історії глобальною угодою щодо прав дітей, адже досі жодний з міжнародних договорів з прав людини не був ратифікований практично всіма державами світу (лише дві країни-члени ООН ще не ратифікували конвенцію). 191 країна світу ратифікувала Конвенцію зобов’язавшись привести власне законодавство у відповідність до її положень. Зокрема Україна приєдналася до Конвенції про права дитини у 1991 році.
Після завершення проводиться презентація напрацювань і обговорення:
2. Вправа «Порушення прав казкових героїв»
Вчитель об’єднує учнів у дві підгрупи і ставить завдання: пригадати казки, в яких порушуються права персонажів.
«Дикі лебеді» - викрадення, «Буратіно» - обман, «Маша та Ведмідь» - бездоглядність, «Попелюшка» - дитяча праця, право на відпочинок, «Колобок» - бездоглядність, обман з боку дорослих, «Рукавичка» - право на власну оселю.
Після закінчення роботи учасники презентують результати: називають казки, виявлені в них порушення прав героїв та коментують їх.
3. Інформаційне повідомлення. Для покращення становища з охорони прав дітей в Україні й приведення національного законодавства у відповідність до положень Конвенції ООН про права дитини 26 квітня 2001 року Президент України підписав Закон «Про охорону дитинства»
«Законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону, та інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері» (сгп. 2 Закону України «Про охорону дитинства»).
Закон України «Про охорону дитинства» визначив основні принципи охорони: усі діти на території України, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціальною походження, майнового стану, стану здоров'я і народження дітей та їхніх батьків (чи осіб, які їх замінюють) або будь-яких інших обставин, мають рівні права і свободи.
У порядку, встановленому законодавством, держава гарантує всім дітям рівний доступ до безоплатної юридичної допомоги, необхідної для забезпечення захисту їхніх прав. До системи прав дитини належать права на рівноправність всіх дітей незалежно від будь-яких обставин; на життя, ім'я, набуття громадянства; піклування з боку батьків; на збереження своєї індивідуальності; особисте та сімейне життя; недоторканність житла, таємницю кореспонденції; вільне висловлювання своїх думок; користування найдосконалішими послугами системи охорони здоров'я; загальну й однакову відповідальність батьків за виховання і розвиток дитини; рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку; освіту; відпочинок; захист від усіх форм сексуальної експлуатації; особливий захист — від викрадень та продажу, фізичних форм експлуатації, фізичного і психічного насильства.
Реалізаціяправ дитини забезпечується системою органів державної влади, місцевого самоврядування, адвокатури, судів, прокуратури та інших правоохоронних органів і закріплена також в Законах України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» (2001), «Про органи та служби у справах неповнолітніх і спеціальні установи для неповнолітніх», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні». Існує понад 100 нормативно-правових актів та документів,спрямованих на покращення життя та захисту неповнолітніх.
3. Вправа «Трансплантація серця»
Педагог об’єднує учнів у чотири підгрупи та описує ситуацію: у лікарні перебувають хворі, що потребують пересадки серця. Усі вони не в тяжкому стані, проте для пересадки є тільки одне серце.
Список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки:
Учасники виступають в ролі лікарів-кардіохірургів, які працюють у лікарні й вирішують, кому першому буде зроблено пересадку і в якому порядку будуть проводитися операції надалі. Потрібно обґрунтувати свій вибір.
Кожна підгрупа отримує список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки.
Після обговорення представник озвучує рішення підгрупи.
3апитання для обговорення:
До уваги педагога-тренера!
В жодному випадку не можна засуджувати учасників за їхній вибір. Необхідно підвести їх до думки про те, що всі люди мають однакове право на життя, і лікарі повинні проводити операції у порядку зарахування хворих до лікарні, якщо серед них немає тих, кому операція потрібна терміново. Необхідно розповісти учасникам про клятву Гіппократа.
4 Тестування учнів:
3.Чи мали місце порушення прав учнів у вашій школі?
а) так
б) ні
4. Якщо так, наведи приклад порушення прав дитини у Вашій школі. Ким вони порушувались?
5. Чи мають можливість твої батьки захистити тебе у випадку порушення твоїх прав?
а) так;
б) ні, до них не прислухаються.
6. Чи мають можливість учні захистити себе?
а) так;
б) ні.
7. До кого б ти звернувся за допомогою в разі виникнення проблем:
а) до батьків;
б) до класного керівника;
в) до вчителя, якому довіряю;
г) до шкільного психолога (соціального педагога);
д) до адміністрації школи;
е) до подруги (друга);
є) вирішуватиму самостійно.
8.Яке з поданих нижче означень якнайкраще характеризує ставлення вчителів до учнів:
а) дружнє;
б) наказове,
в) партнерське;
г) нерівноправне;
д) поблажливе;
е) байдуже;
є) толерантне;
ж) залежить від настрою
Список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки:
Список пацієнтів у порядку зарахування їх до клініки:
КОНВЕНЦІЯПРОПРАВАДИТИНИ
(скорочений виклад)
У преамбулі зазначено основні принципи Організації Об'єднаних Націй і конкретні положення деяких відповідних пактів і декларацій з прав людини. У ній підтверджується, що діти через свою вразливість потребують особливої турботи і захисту, особливе наголошення в ній зроблено на основному піклуванні й відповідальності щодо захисту дитини з боку сім'ї. У ній також підтверджується необхідність правового й іншого захисту дитини до і після народження, важливість поваги культурних цінностей народу, до якого належить дитина, і життєво важлива роль міжнародної співпраці для захисту прав дитини.
Частина1
Стаття 1
Дитиною визнається особа віком до 18 років, за винятком випадків, коли відповідно до національного законодавства передбачено повноліття у більш ранньому віці.
Стаття 2
Всі права поширюються на всіх дітей без винятку. Держава зобов'язана захищати дитину від будь-яких форм дискримінації й вживати необхідних заходів для захисту її прав.
Стаття З
Всі дії стосовно дитини повинні у повному обсязі враховувати її інтереси. Держава повинна забезпечити відповідну турботу про дитину, якщо батьки чи інші особи, на яких покладено цю відповідальність, не роблять цього.
Стаття 4
Держава повинна зробити все можливе для здійснення прав, які містяться в цій Конвенції.
Стаття 5
Держава повинна поважати права й відповідальність батьків і сім'ї щодо виховання дитини відповідно до її розвитку і здібностей.
Стаття 6
Кожна дитина має невід'ємне право на життя, і держава повинна забезпечити виживання й розвиток дитини.
Стаття 7
Дитинамаєправонаім'япринародженні. Дитинамаєправона отримання громадянства і, наскільки це можливо, на те, щоб знати своїх батьків, а також на їхнє піклування.
Стаття 8
Держава зобов'язана захищати і, якщо необхідно, відновлювати основні аспекти індивідуальності дитини. Сюди відносяться ім'я, громадянство й сімейні зв'язки.
Стаття 9
Діти та їхні батьки мають право залишити будь-яку державу та переїхати до власної для відновлення сім'ї чи підтримки особистих відносин між дитиною й батьками.
Стаття 10
Діти та їхні батьки мають право залишати будь-яку країну і повернутися до рідної країни для відновлення сім'ї або підтримки , особистих стосунків між дитиною і батьками.
Стаття 11
Держава зобов'язана запобігати викраденню й утриманню дитини за кордоном одним із батьків чи третьою стороною й вживати необхідних заходів у подібних випадках.
Стаття 12
Дитина має право вільно виражати свої погляди, причому цим поглядам необхідно приділяти увагу при вирішенні будь-яких питань, що стосуються цієї дитини.
Стаття 13
Дитина має право виражати свої погляди, отримувати інформацію, передавати інформацію й ідеї незалежно від кордонів.
Стаття 14
Держава повинна поважати свободу думки, совісті й віросповідання дитини за відповідного керівництва батьків.
Стаття 15
Дитина має право зустрічатися з іншими людьми і брати участь в асоціаціях або створювати їх.
Стаття 16
Діти мають право на захист від втручання в їхнє особисте, сімейне
і домашнє життя, а також в їхнє листування, на захист від наклепу й обмовляння.
Стаття 17
Держава повинна забезпечити доступ дітей до інформації й матеріалів із різноманітних джерел, вона повинна заохочувати ЗМІ де поширення матеріалів, які би сприяли соціальному й культурному
розвитку дитини, й вживати заходів для захисту дітей від шкідливої інформації.
Стаття 18
Батьки спільно несуть основну відповідальність за виховання дитини, а держава повинна підтримувати їх у цьому Держава повинна надавати належну допомогу батькам у вихованні дітей.
Стаття 19
Держава повинна захищати дитину від будь-яких форм поганого поводження з нею з боку батьків або інших осіб, що несуть відповідальність за піклування про неї, і створювати відповідні соціальні програми запобігання зловживанням і лікування потерпілих.
Стаття 20
Держава повинна забезпечити соціальний захист дитини, позбавленої сімейного середовища, й забезпечити відповідну альтернативу сімейного піклування або ж влаштувати у відповідний заклад із догляду за дітьми. Зусилля для виконання таких зобов'язань мають враховувати культурну приналежність дитини.
Стаття 21
У країнах, де усиновлення визнається або дозволяється, така процедура може здійснюватися виключно в найкращих інтересах дитини і за наявності дозволу компетентних органів влади, а також гарантій для дитини.
Стаття 22
Діти-біженці або діти, які прагнуть отримати статус біженця, повинні забезпечуватися особливим захистом. Держава повинна співпрацювати з компетентними органами влади, що забезпечують такий захист і допомогу.
Стаття 23
Дитина-інвалід має право на особливий догляд, освіту і підготовку для того, щоб вона мала повноцінне й гідне життя в умовах, що забезпечують максимальну самостійність і соціальну інтеграцію.
Стаття 24
Дитина має право на медичну допомогу за найвищими стандартами, яка може бути реально забезпечена. Держави повинні звертати особливу увагу на надання первинної медико-санітарної допомоги, профілактику хвороб, санітарну пропаганду й спадання рівня дитячої смертності. Вони повинні заохочувати до міжнародної співпраці у цій галузі й робити все необхідне, аби жодна дитина не була позбавлена доступу до послуг ефективної охорони здоров'я.
Стаття 25
Дитина, віддана державою на опікування для догляду захисту чи лікування, має право на регулярну перевірку опікування.
Стаття 26
Дитина має право користуватися благами соціального забезпечення, включно з соціальним страхуванням.
Стаття 27
Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального, соціального розвитку. Батьки несуть основну відповідальність за забезпечення належного рівня життя. Обов'язок держави полягає у створенні необхідних умов для реалізації цієї відповідальності. Зобов'язання держави може включати надання матеріальної допомоги батькам та їхнім дітям.
Стаття 28
Дитина має право на освіту, і обов'язки держави полягають у забезпеченні безплатної і обов'язкової початкової освіти, у підтримці середньої освіти, доступної для кожної дитини, і в забезпеченні доступності вищої освіти для всіх на основі здібностей. Шкільна дисципліна повинна забезпечуватися з урахуванням прав і з повагою до дитини. Держава повинна здійснювати міжнародну співпрацю для реалізації цього права.
Стаття 29
Освіта має бути спрямована на максимальний розвиток особистості, талантів, розумових і фізичних здібностей. Освіта повинна готувати дитину до активного дорослого життя у вільному суспільстві, виховувати повагу до батьків, культурного різноманіття, мови й цінностей, до культурних традицій і цінностей інших.
Стаття 30
Діти, що належать до меншин і корінного населення, мають право користуватися своєю культурою, рідною мовою і сповідувати свою релігію.
Стаття 31
Дитина має право на відпочинок, дозвілля й участь у культурному й творчому житті.
Стаття 32
Дитина має право на захист у випадках, коли їй доручена робота, що становить небезпеку для її здоров'я, освіти і розвитку. Держава повинна встановити мінімальний вік для зарахування на роботу і визначити вимоги до умов праці.
Стаття 33
Діти мають право на захист від незаконного вживання наркотичних засобів і психотропних речовин, а також від їх залучення до виробництва таких речовин і торгівлі ними.
Стаття 34
Держава повинна захистити дитину від сексуальної експлуатації й розбещення, включно з проституцією і порнографією.
Стаття 35
Обов'язок держави полягає у тому, щоб докласти максимум зусиль, аби запобігти викраденню дітей, торгівлі дітьми та їх контрабанди.
Стаття 36
Діти мають право на захист від усіх форм експлуатації, що завдають шкоди будь-яким аспектам їхнього благополуччя і які не охоплені статтями 32, 33, 34 і 35.
Стаття 37
Жодна дитина не може бути піддана тортурам, жорстокому поводженню і покаранню, незаконному арешту чи позбавленню свободи. Смертна кара й довічне ув'язнення без можливості звільнення заборонені при покаранні осіб до 18 років. Будь-яка дитина, позбавлена свободи, повинна бути відділена від дорослих, за винятком випадків, коли таке відділення суперечить її найкращим інтересам. Затримана дитина має право на правову й іншу допомогу, а також на підтримання зв'язку зі своєю сім'єю.
Стаття 38
Держави-учасниці повинні вживати всіх можливих заходів для забезпечення того, щоб діти, молодші 15 років, не брали безпосередньої участі у воєнних діях. Жодна дитина у віці до 15 років не повинна призиватися на службу до збройних сил. Держави повинні забезпечити піклування про дітей і захист дітей, які постраждали від збройних конфліктів, відповідно до положень міжнародного права.
Стаття 39
Держава повинна забезпечити дитину-постраждалого від збройного конфлікту, тортур, зневажання, поганого поводження чи експлуатації необхідним лікуванням для забезпечення одужання і соціальної реінтеграції.
Стаття 40
Дитина, що порушила закон, має право на таке з нею поводження, яке сприяє розвитку у дитини власної гідності й значущості, бере до уваги її вік і спрямоване на її соціальну реінтеграцію. Дитина має право на основні гарантії, а також правову й іншу допомогу при захисті. Необхідно по можливості уникати судового розгляду й утримання в місцях позбавлення свободи.
Стаття 41
У випадках, коли норми, пов'язані з правами дитини, у відповідних національних і міжнародних законах вищі за норми даної Конвенції, застосовуються найвищі норми.