Тема. Колонії Великої Британії в Північній Америці. Декларація незалежності. Війна за незалежність. Утворення США.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: «метрополія», «колонія», «конституція», «федерація», «нація», «декларація», «демократія».
Історичні особистості: Дж. Вашингтон, Б. Франклін, Т. Джефферсон, Дж.Медісон.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, картки.
Хід уроку:
І . Вступна частина уроку
1. Організаційний момент, підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування.
2. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Основна частина уроку
Робота з картками. Обговорення виконаних завдань.
Дата
|
Події А повстання Тадеуша Костюшка Б Російсько-турецька війна В Північна війна Г битва біля Кунерсдорфа Д Раштадтський мирний договір Е Уртрехтський мирний договір |
Відповідь: 1В; 2Е; 3Г; 4А; 5Б.
2.Закресліть зайве слово та словосполучення та складіть речення.
А. 1701 р., імператор Карл ІІ, заповіт, війна, престол, мирний договір, Філіпп Анжуйський. (У 1701 р. імператор Карл ІІ заповів престол Філіппу Анжуйському).
Б. коаліція, конфлікт, переважна більшість, суперництво, 18 століття, думка, характер. (Переважна більшість конфліктів у 18 столітті мали коаліційний характер).
В. Росія, війна, поразка, сім років, участь, виявити, конфлікт, європейська політика, чинник. (Участь у Семилітній війні виявила Росію як вагомий чинник європейської політики).
3. Доповніть речення.
2.Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Відкриття Америки та її скарбів не залишили європейців байдужими. Потік переселенців у Новий Світ постійно зростав. Ці люди покидали батьківщину з різних причин. Одні прагнули розбагатіти, інші боялись переслідувань, дехто втікав від правосуддя. На них чекали виснажлива праця і небезпечні випробування. Подолати їх було під силу енергійним і заповзятливим. Невідомі хвороби, постійні сутички із місцевим індіанським населенням змушувало їх діяти колективно. Усе це формувало в американців такі риси, як незалежність, волелюбність та вміння відстоювати свої інтереси.
Історики вважають, що Америка стала своєрідним котлом, у якому в єдине ціле злилися мораль і світогляд різних народів. З цього сплаву народилася нова оригінальна, відмінна європейській нація. Усі ці процеси отримали назву «американське диво», його результат – поява на теренах Північної Америки нового народу і нової держави. Сьогодні на уроці ви довідаєтеся про утворення Сполучених Штатів Америки та їх довгий та не легкий шлях до незалежності.
3. Повідомлення плану уроку
План:
4.Ознайомлення з новим матеріалом
Вчитель: Англійські колонії простяглися на сотні кілометрів уздовж Атлантичного узбережжя. З ХVІ ст. колонізацію у Північній Америці здійснювали Іспанія, Франція, Голландія та Англія. Найбільш життєспроможними поселеннями на узбережжі Атлантики виявились англійські.
Шановні учні, пропоную користуючись текстом підручника (с. 210) заповнити таблицю «Створення американських колоній Англії»
Робота з таблицею.
Створення американських колоній Англії |
|
Причини |
Пошук придатної для обробітку землі… |
Характер |
мирний |
Поселення |
1607 р. – Віргінія.. |
Засновники |
Торговельні компанії; великі власники.. |
(орієнтовні відповіді)
Перевірка виконаного завдання, заслуховування відповідей учнів
Вчитель: З часом у колоністів склалися своєрідні спільні культура і побут, відмінні від європейських. Спільною мовою стала англійська. Переважна більшість колоністів визнала свою національну належність за новою батьківщиною. Великим наставником юного американського капіталізму називали Бенджаміна Франкліна (1706 – 1790 рр.).
На сьогодні Ви підготували основні віхи біографії Бенджаміна Франкліна (випереджальне домашнє завдання).
Вчитель:Оскільки колонії ставали все багатшими та багатолюдними, їх все складніше було утримувати в економічній залежності. Ситуація змінилася після Семилітньої війни. Англійський парламент запровадив гербовий збір, згідно з яким усі документи в колонії треба було оформлювати в англійських чиновників на спеціальному гербовому папері. Це спричинило хвилю невдоволення. Гербовий збір скасували, але не на довго. Колоністи відмовилися сплачувати будь-які податки під гаслом «Жодного податку без представництва». Офіційним приводом до війни стало так зване «Бостонське чаювання».
Діти, зверніть свою увагу на дошку. На ній зображено основні дати війни за незалежність, Ваше завдання віднайти у пункті параграфу відповідну подію.
Робота з датами і подіями
1773 р. — «Бостонське чаювання»;
1774 р. — Перший континентальний конгрес;
1775 р. — Другий континентальний конгрес;
04.07.1776 р. —Декларація незалежності;
Серпень 1776 р. — захоплення англійцями Нью-Йорка, Філадельфії;
Восени 1776 р. — битва біля Саратоги
1781 р. — битва під Йорктауном;
Перевірка виконаного завдання, заслуховування відповідей учнів
Вчитель: Вагому роль у становлення нової держави відіграв Дж. Вашингтон. На сьогодні Ви готували основні віхи його біографії.
Повідомлення учня про Джорджа Вашингтона
Вчитель: Не лише хронологічний ряд подій характеризує війну за незалежність, але й свідки тих подій - історичні документи, зокрема, Декларація незалежності. Відкрийте с.217 нашого підручнику та ознайомтесь з історичним джерелом
Робота з історичним документом (додаток 2)
Питання:
1. Як у документі обґрунтовується право колоній на незалежність?
2. Що мали на увазі автори Декларації, коли писали, що всіх людей створено рівними?
3. Які ідеали епохи Просвітництва знайшли відображення в документі?
4. У чому полягає загальнолюдське значення декларації? Чому у сучасному світі люди надають перевагу саме демократії, а не монархії?
Обговорення з учнями історичного документу
Вчитель: Діти, щоб підбити підсумки такого важливого питання як Війна за незалежність в США, пропоную Вам вправу «Скелет риби». Будь ласка, об’єднайтесь в міні-групи по два учні та, користуючись вже вивченою інформацією, заповніть схему.
Додаток 3
Перевірка виконаного завдання
Вчитель: Одночасно з війною відбулося становлення державних органів. Протягом 1776-1783 рр. в усіх штатах було сформовано уряди й парламенти, діяв загальносоюзний конгрес. До нашого часу збереглася історична цікавинка, знайдіть її в роздатковому матеріалі на партах, прочитайте та спробуйте довести правильність судження.
Одного разу Дж. Вашингтон і Т. Джефферсон сиділи за чашкою кави та розмовляли про нові органи влади США. Т. Джефферсон засумнівався, чи потрібен Америці двопалатний парламент. Тоді Дж. Вашингтон спитав свого друга, навіщо він наливає каву в блюдечко. «Усі знають, для чого, - відповів Т. Джефферсон, - щоб занадто гаряча кава встигла прохолонути». «Ось чому при виданні законів і потрібна друга палата», - відповів Дж. Вашингтон.
Заслуховування відповідей учнів
Вчитель: Отже, виникнення Сполучених Штатів Америки стало закономірністю загальносвітових процесів і одним із перших кроків в утвердженні демократичного світу.
5. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель: Діти, пропоную Вам вирішити декілька хронологічних задач з теми нашого уроку. Вони закодовані на QR кодах.
Перевірка виконаного завдання
ІІI. Заключна частина уроку
Рефлексійна вправа «Навчальний дайвінг» Додаток 4
2. Виставлення оцінок.
Вчитель: Сьогодні за урок отримують оцінки учні, які підготували доповіді; виконували практичні завдання.
Вчитель: Діти, Ваші домашні завдання закодовані на QR кодах, ознайомтесь з ними.
(високий рівень) (початковий та середній рівні)
4. Прощання.
Вчитель: Ви сьогодні були активні, добре відповідали. Дякую за роботу на уроці. Всього найкращого.
Додаток 1
Джордж Вашингтон
Бенджамін Франклін
Додаток 2
Витяг із Декларації незалежності
Ми вважаємо за очевидні такі істини: усіх людей створено рівними, і всі вони наділені від Творця деякими невід'ємними правами, до яких належать життя, свобода і прагнення щастя. Для забезпечення цих прав установлено серед людей уряди, наділені справедливою владою за згодою керованих.
Та якщо ця форма урядування стає згубною для їхніх цілей, то народ має право змінити або скасувати її та встановити новий уряд.
...Ці колонії... довго й терпляче витримували всілякі утиски, і тільки необхідність змушує їх тепер змінити свою нинішню форму урядування. Історія теперішнього короля Великої Британії сповнена несправедливостей. що мали своєю безпосередньою метою встановити тиранію в цих штатах.
На доказ подаємо на суд неупередженому світові такі факти:
Він, король Англії, відмовився затверджувати закони, найбільш потрібні для загального блага.
Він намагався чинити перешкоди заселенню цих штатів.
Він. прислав сюди юрби своїх урядовців, які розоряють народ і висмоктують із нього всі соки.
Він. затвердив такі акти:
Припинення нашої торгівлі з усіма частинами світу.
Оподаткування нас без нашої згоди.
Він відмовився управляти нами, позбавив нас свого заступництва та оголосив нам війну.
Тому ми, представники Сполучених Штатів Америки, зібравшись на загальний конгрес, оголошуємо від імені та за повноваженням народу колоній, що ці сполучені колонії є і за правом повинні бути вільними й незалежними штатами; що вони звільняються від будь-якого підданства британській короні, а будь-який політичний зв'язок між ними та державою Велика Британія зовсім поривається.
Додаток 3
Додаток 4