Тема: Колообіг оксигену в природі. Озон. Біологічна роль кисню.
Мета: Систематизувати і узагальнювати знання про біологічну роль кисню.
Закріпити знання дітей про коло обіг оксисену в природі
Розвивати взаємозв`язки з іншими предметами з цієї теми
Виховувати бережливе ставлення до природи та чистого повітря
Обладнання: ноутбук, презентація, інтерактивна дошка
Формування ключових компетентностей:
- Основні компетентності у природничих науках і технологіях
- Біологічна компетентність
- Професійна компетентність
- Інформаційно – цифрова компетентність
- Уміння вчитися впродовж життя
Тип уроку: STEM –урок – подорож
Предмет |
Тема |
Завдання за предметами |
Очікуваний результат з предмету |
Хімія |
Колообіг оксисену в природі |
Властивості та значення оксигену |
Складання інтелект карти з теми |
Біологія |
Вплив на навколишнє середовище |
Шкідливі викиди заводів |
Ментальна карта |
Фізика |
Фізичні властивості кисню |
Розглянути фізичні властивості кисню |
Перегляд відео « Властивості кисню» |
Технології |
Робота з різними матеріалами –виготовлення дерева |
Підготувати складові до виготовлення ментальної карти |
Картинки для ментальної карти |
Математика |
Визначення складу кисню |
Обчислити масову частку |
Знайти цікаву інформацію |
Інформатика |
Зберігання даних |
Пошук інформації в інтернеті |
Табличка |
Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна
Методи й прийоми: иовні, наочні, практичні, інтерактивні.
Хід уроку
(Привітання, перевірка наявності та готовність учнів до уроку.)
Чи знаєте ви, що… людський організм містить близько 45 кг Оксигену, що становить 65% його маси; Оксиген на Землі найпоширеніший елемент, його маса становить 50% решти 99 елеиентів
Перша станція « ВІРЮ - НЕ ВІРЮ»
-Шеєлє належать перші спроби вивчення та визначення складу ----повітря1/2 частину повітря становить кисень
-CO2 є забрудни ком повітря
-MgO, KMnО4 ці речовини можна використати щоб добути кисень в лабораторії
-реакції горіння та розкладу належать до типу реакції добування кисню з оксигеновмісних речовин
Учні перевіряють себе та виставляють бали –кожна правильна відповідь -1 бал
Станція « Біологічна»
*Відкритий цей елемент був лише у 18-му столітті, незважаючи на те, що він є настільки важливим, і оточує нас всюди
*Кисень сприяє горінню інших елементів, але не горить сам
* Перші згадки зустрічаються ще в рукописах 8-го століття китайського алхіміка Мао Хао
*Кисень розчиняється у воді майже в два рази краще ніж азот
* В нашій атмосфері на кисень припадає 21 %. Решта – азот і зовсім небагато інших газів.
* Наземні дерева і рослини виробляють тільки половину кисню в атмосфері нашої планети. Іншу половину, за оцінками вчених, виробляють здатні до фотосинтезу водорості – фітопланктон, розподілені по світовому океану
* Вся зелень планети за один рік утворює приблизно три трильони тонн кисню
IV. Станція “ Фізична»
Молекула кисню О2, має ковалентний неполярний зв`язок, тому є типовим газом. Газуватий кисень безбарвний, не має ні запаху, ні смаку, у рідкому й твердому станах має блідо – синє забарвлення. У воді розчиняється погано ( у 100 об`ємах води за температури 20 – близько три об`єми кисню). Атмосферний кисень є життєво важливим для всіх живих організмів ( виняток становлять анаеробні бактерії). Він бере участь у процесах дихання. Крізь легені кисень потрапляє у кров, розноситься нею по всьому організму і в клітинах забезпечує перебіг реакцій окиснення. Вони відбуваються з вивільненням енергії, за рахунок якої підтримується стала температура тіла у теплокровних і виконується робота організмами: пересування, робота м`язів та інші життєві процеси. Реакції окиснення відбуваються і в рослинах, які також поглинають кисень під час дихання.
Перегляд відео властивості кисню https://www.youtube.com/watch?v=YfKON94z-xs
Станція « Хімічна»
Кисень хімічно високоактивний і належить до типових окисників. Він взаємодіє з більшістю простих речовин, з металами та неметалами з утворенням оксидів, в яких виявляє ступінь окиснення -2. Кисень безпосередньо не реагує з благородними газами, деякими металами та галогенами.
Озон – алотропна модифікація кисню. Він утворюється з газуватого кисню під дією електричного розряду або ультрафіолетового випромінювання. В атмосфері озон утворюється під час грозових розрядів. Озоновий шар затримує небезпечне для живих істот жорстке короткохвильове ультрафіолетове сонячне випромінювання. Проте господарська діяльність людства часто спричинює його руйнування.
Станція « Технологічна» Виготовити з сірників та шишок дерево.
Вислухати доповіді слухачів
1 – й доповідач-----Екологи закликають купувати синтетичні ялинки – ними можна користуватися десятки років. Або ж віддати перевагу ялинкам і соснам , посадженим у вазонах. Навесні таку ялинку можна висадити в лісі, парку чи сквері. Тоді деревце житиме та забезпечуватиме киснем.
2 – й доповідач-----Серед дерев найбільше в місті виділяють тополі, проте їх небагато саджають останнім часом і причина доволі банальна – пух, що утворюється під час цвітіння, який є частою причиною алергії у чутливих людей.
3 – й доповідач------ За підрахунками вчених, рослини нашої планети щорічно виробляють понад 140 тон кисню. З них 60% витрачається на процеси окиснення і розкладання органічних речовин, а частина поглинається в результаті дихання мешканцями планети.
Станція « Математика + інформатика»
Продовжити рівняння реакції та записати до таблиці
CH4+O2=…
Знайти інформацію про охорону повітря від забруднення. (Д/з)
Скласти ментальну карту за темою уроку.
Кінцева зупинка « Перерва»