кольорові моделіКольорові моделі - це математичний опис кольорів. Для присвоєння колірних параметрів об'єктів використовуються кілька колірних моделей в залежності від розв'язуваної задачі. Ці моделі розрізняються за принципами опису колірного простору. Кольорові моделі описують кольорові відтінки за допомогою змішування декількох основних кольорів. Основні кольори розбиваються на відтінки по яскравості (від темного до світлого), і кожної градації яскравості присвоюється цифрове значення (наприклад, найтемнішої - 0, найяснішої - 255). Будь-який колір можна розкласти на відтінки основних кольорів і позначити його колірною координатою. Професійні графічні програми зазвичай дозволяють оперувати з кількома колірними моделями, більшість з яких створено для спеціальних цілей або особливих типів фарб: CMY, CMYK, CMYK256, RGB, HSB, HLS, L * a * b, YIQ, Grayscale (Відтінки сірого) і Registration color.
Колірна модель RGBRGB модель для відображення кольору в цифрових пристроях , тому що принцип її роботи аналогічний випромінюванню монітора. Відтінки, які ми бачимо на екрані, складаються з трьох базових кольорів, максимальна яскравість екрану - це білий колір, а відсутність яскравості – чорний. Більшість кольорів спектра можуть бути отримані шляхом змішування трьох кольорів: Red (красный), Green (зелёный) и Blue (голубой). Будь-який з цих кольорів може мати числове значення в діапазоні від 0 до 255. Кожен канал - R, G або B є свій окремий параметр, який вказує на кількість відповідної компоненти в кінцевому кольорі. Для запису кольору в RGB, використовують шістнадцяткову систему. (білий - #ffffff; червоний - #ff0000; чорный - #00000; жовтий - #ffff00)
Колірна модель RGBМонітор складається з величезної кількості точок (їх кількість по вертикалі і горизонталі визначає дозвіл монітора) і в кожну цю точку світять по три "лампочки": червона, зелена і синя. Кожна "лампочка" може світити з різною яскравістю, а може не світити зовсім. Якщо світить тільки синя "лампочка" - ми бачимо синю точку. Якщо тільки червона - ми бачимо червону крапку. Аналогічно і з зеленою. Якщо все лампочки світять з повною яскравістю в одну точку, то ця точка виходить білої, так як всі градації цього білого знову збираються разом. Якщо жодна лампочка не світить, то точка здається нам чорної. Так як чорний колір - це відсутність світла. Поєднуючи кольори цих "лампочок", що світяться з різною яскравістю можна отримувати різні кольори і відтінки.
Колірна модель СMYKСMYK модель побудована на змішуванні чотирьох друкарських фарб: Cyan (синьо-зелений), Magenta (пурпурний), Yellow (жовтий) і Key («ключовий» колір - чорний). Ці кольори описують відбитий від білого паперу світло трьох основних кольорів RGB моделі. І в скороченні використовується остання буква, щоб не сплутати цей колір з кольором Blue. У моделі CMYK кожен колір кодується чотирма координатами, значення яких можуть бути від 0 до 100%. Різні відтінки виходять з-за різних співвідношень блакитного, рожевого, жовтого і чорного кольору в їх складі. Білий колір в моделі CMYK - це відсутність фарби. Така модель найбільш точно описує колір при виведенні зображення на друк - поліграфії. Модель CMY є субтрактивной (заснованої на відніманні) колірною моделлю.
Колірна модель СMYKОскільки для відтворення чорного кольору потрібно нанесення трьох барвників, а витратні матеріали дороги, до базових трьом квітам CMY-моделі додають чорний (blac. K) і отримують нову колірну модель CMYK. Тако ж, чорний колір використовують, використовуючи блакитний, рожевий і жовтий, на лист завдадуть 300% фарби - газетний папір такого не витримає. А чистий чорний колір - це всього лише 100% відсотків фарби. Зазвичай зображення не редагують в CMYK. У цю модель конвертують готовий файл з RGB або іншої моделі безпосередньо перед печаткою, щоб перевірити збіг кольорів і гранично допустиму суму фарб під потрібний тип паперу.
Кольорові моделі HSV і HLSHSV, HLS моделі орієнтовані на роботу з цветопередающей апаратурою і для деяких людей незручні. Тому вони спираються на інтуїтивні поняття тону насиченості і яскравості. У колірному просторі моделі HSV (Hue, Saturation, Value), іноді званої HSB (Hue, Saturation, Brightness), використовується циліндрична система координат, а безліч допустимих кольорів є шестигранний конус, поставлений на вершину. Н – колірний тон займає положення на стандартному колірному колі і характеризується величиною кута від 0 до 360 S - насиченість визначає ступінь чистоти кольору. Насиченість визначає співвідношення сірого кольору і поточного колірного тону. (0 до 100%)В - яскравість характеризує відносну світлин кольору. (0 до 100%)
Кольорові моделі HSV і HLSHue - відтінок або тон;Saturation - насиченість кольору;Brightness - яскравість. Недоліком цієї моделі є необхідність перетворення ілюстрації, створеної в ній, в модель RGB для відображення на екрані монітора або в модель CMYK для друку на принтері. У моделі HLS, на відміну від HSB, замість яскравості використовується параметр L - освітленість (Lightness). Зменшення освітленості наближає колір до чорного, а збільшення - до білого. Чистий спектральний колір виходить при освітленості 50%. Модель HSB є найзручнішою для роботи по колірному оформленню зображень. Спочатку вибирається колірної тон, а потім настроюються насиченість і яскравість.
Кольорові моделі HSV і HLSHue - відтінок або тон;Saturation - насиченість кольору;Brightness - яскравість. Недоліком цієї моделі є необхідність перетворення ілюстрації, створеної в ній, в модель RGB для відображення на екрані монітора або в модель CMYK для друку на принтері. У моделі HLS, на відміну від HSB, замість яскравості використовується параметр L - освітленість (Lightness). Зменшення освітленості наближає колір до чорного, а збільшення - до білого. Чистий спектральний колір виходить при освітленості 50%. Модель HSB є найзручнішою для роботи по колірному оформленню зображень. Спочатку вибирається колірної тон, а потім настроюються насиченість і яскравість.
Кольорова модель Lab. Lab модель є апаратно незалежною і визначає кольору без урахування вихідних пристроїв. У ній колір описується з урахуванням трьох складових колірного зору людини. Lab містить в собі кольори як RGB так і CMYK, і grayscale, що дозволяє їй з мінімальними втратами конвертувати зображення з однієї колірної моделі в іншу. З Lab зручно працювати при корекції, ретуші та підготовці до друку. Її головна перевага - можливість змінювати яскравість без зміни колірних значень: для цього змінюють значення по осі L. Luminance - освітленість. Це сукупність понять яскравість (lightness) і інтенсивність (chrome). A - це колірна гамма від зеленого до пурпурного;B - колірна гамма від блакитного до жовтого.
Колірна модель Bitmap. Bitmap - формат файлу зображень растрової графіки, в якому зображення зберігається у вигляді двовимірного масиву пікселів. Запам'ятовує одно і багатокольорові (RGB) ілюстрації у формі Pixel. Bitmap зображення називаються чорно-білими або монохромними. Формат файлу BMP здатний зберігати 2 D цифрові зображення довільної ширини, висоти та роздільної здатності, як монохромні так і кольорові, різної глибини кольору. Редактор Photoshop дозволяє вільно змінювати колірні моделі цифрових зображень, але він не дозволяє прямий перехід в режим Bitmap. Для вирішення цього завдання потрібно попередньо перевести картинку в режим Grayscale.
Кольорова модель grayscale. Grayscale модель використовується для представлення об'єктів за допомогою відтінків сірого кольору, число яких може досягати 256. в цій моделі будь-піксель чорно-білого зображення характеризується значенням яскравостіЗображення в колірній моделі grayscale багато хто помилково називають чорно-білим. Але це не так. Чорно-біле зображення складається тільки з чорних і білих тонів. У той час, як grayscale (відтінки сірого) має 101 відтінок. Це градація кольору Kobalt 0 - 100%. Grayscale модель використовується для створення документів і чорно-білих малюнків (креслень). Дозволяє перетворити кольорові зображення в високоякісні чорно-білі. У процесі такого перетворення видаляється вся колірна інформація. У перетвореному зображенні відтінки сірого кольору відповідають початковій яскравості пікселів вихідних кольорових зображень. Апаратно-незалежні колірні моделі не несуть в собі відомостей для передачі кольору людині. Вони математично описують колір, що сприймається людиною з нормальним кольоровим зором