Тема: Фізичні та хімічні властивості кислот. Витискувальний ряд металів.
Мета навчальна: – ознайомити учнів з фізичними та хімічними властивостями кислот, удосконалити вміння давати назви оксидам, кислотам, складати їх формули, розпізнавати їх серед інших речовин; класифікувати їх, формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, урівнювати їх і визначати типи реакцій;
виховна – сприяти формуванню наукового світогляду, уміння слухати один одного, дотримуватися толерантності, виховувати уважність, вихованість, активність;
розвиваюча – продовжити формування прийомів розумової діяльності: порівняння, узагальнення, класифікації, вміння виділяти головне, набувати вмінь спостерігати, розмірковувати, робити висновки, розвивати самостійність учнів, їх творчі можливості, сприяти розвитку пізнавального інтересу до хімії.
Обладнання: зразки кислот ( HCl, H2SO4 ), індикатори ( лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн), дистильована вода, метали – Mg, Zn, Cu; луг NaOH, мідна дротина, Cu(OH)2, сода, барій хлорид,пробірки, хімічні склянки, табличка розчинності, витискувальний ряд металів.
Базові поняття й терміни: кислоти, оксиди, основи, солі, індикатори, витискувальний ряд металів, реакції сполучення, заміщення, обміну.
Тип уроку: комбінований
Форми й методи проведення: ігрові методи («Склади формулу», «Третє зайве», інтерактивна технологія «Мозковий штурм», метод «Мікрофон», «Відгадай мене», «Хімічне доміно», рольова гра « Слідство ведуть хіміки», лабораторний дослід)
Завдання уроку: учні мають знати:
«Просто знати – це ще не все,
знання потрібно використовувати».
(Й. В. Гете).
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання:
) Які класи неорганічних сполук ми з вами вивчили?
2) Що таке оксиди?
3) На які групи поділяють всі оксиди?
4) Що таке основні оксиди?Приклади.
5) Що таке кислотні оксиди?Приклади.
6) Амфотерні оксиди … Приклади.
7) В якій реакції вступають основні оксиди?
8) З чим реагують кислотні оксиди?
9) З чим реагують амфотерні оксиди?
2. Гра «Склади формулу»
На дошці розташовані картки із складовими частинами кислот, із цих складових необхідно скласти якомого більше формул. Перемагає той, хто складає більшу кількість формул кислот і дасть їм назву.
Складові частини: H CO3 NO3 H2 Cl PO4 H3 SO4
3. Гра «Третє зайве»:
а)CaO, Mn2O7, K2O Підкресли зайве і поясни чому.
б) NaNO3, H2SO4, H2CO3
в) Al2O3, Li2O, Fe2O3
г)SO2, P2O5, ZnO
Учні працюють на дошці, а з класом проводиться
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Що таке кислоти?
-Із чого кислота складається?
-На які групи вони поділяються?
-Як визначити валентність кислотного залишку?
-Привести приклади 1,2,3, -основних кислот.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
Вдома, додатковою літературою ви готувались до уроку, отже свої знання покажете у грі
Інтерактивна гра «Відгадай мене»:
Судячи з цього всього, ми з вами довели, що кислоти зустрічаються в природі, містяться в живих організмах, ми їх вживаємо в їжу, використовуємо в побуті. Тому дуже важливо знати якомога більше про кислоти і правильно з ними поводитися.
Ось цим ми займемося сьогодні на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми і завдань уроку.
План: 1. Фізичні властивості кислот.
2. Правила ТБ при роботі з кислотами.
3. Хімічні властивості кислот.
1. Фізичні властивості кислот.
Робота з підручником. Учні ознайомлюються з фізичними властивостями кислот за підручником і виконують завдання:
А) випишіть приклади кислот у різних агрегатних станах;
Б) випишіть приклади розчинних і нерозчинних кислот;
В) яку будову-молекулярну чи не молекулярну – мають кислоти?
2. Хімічні властивості кислот
Рольова гра «Слідство ведуть хіміки» (кожен дослід проводить учень за інструкцією)
- Дія кислот на індикатори (Демонтрація)
У три пробірки із кислотою додаємо по кілька крапель різних індикаторів: у першу-лакмус; у другу- метиловий оранжевий; у третю- фенолфталеїн.
Бесіда:
А) чи відбулись хімічні реакції? Чому ви так вважаєте?
Б) про що дізналися, досліджуючи дію кислот на індикатори?
В) що називають індикаторами?
Дія кислот на метали (Демонстрація)
У три пробірки з кислотою додаємо впершу-магній, в другу-цинк, в третю-мідь.Спостерігаємо, як відбуваються реакції.
Бесіда:
А) чи відбувається хімічна взаємодія?
Б) за якою ознакою зроблений висновок?
В) чому не відбувається взаємодія з міддю?
Пояснення вчителя (розповідь про витискувальний ряд М.Бекетова)
Демонстрація 3.
На годинникове скельце наносимо декілька крапель розчину першої чи другої пробірки, в якій магній або цинк прореагував з кислотою, і тримаємо щипцями над полум’ям спиртівки.На скельці стають помітними кристали, то є утворення нової складної речовини-солі.
Mg + 2HCl MgCl =H2
Взаємодія кислот з основними оксидами( Демонстрація)
Чорний порошок купрум (ІІ)оксид обробимо хлоридною кислотою і отримаємо розчин зеленкувато- блакитного забарвлення. Якщо повільно випаровувати з нього воду, то утворяться зеленкувато- блакитні кристали купрум (ІІ) хлорид.
CuO+2HCl= CuCl+H2O
V.Узагальнення та систематизація знань
1. Закінчіть рівняння реакцій:
Mq + H2SO4 =
Zn + H2SO4 =
Cu + H2SO4 =
СuO + HCl =
Al2O3 + H2SO4 =
Na2O + HNO3 =
Na2CO3+HCl=
Унаслідок взаємодії магнію з сульфатною кислотою кількістю речовини 0,5 моль можна добути водень об’ємом (н.у)
а) 8,4л ; б) 11,2л ; в) 22,4л ; г) 5,6л.
VІ. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
Що ми сьогодні вивчили на уроці?
Що нового ви дізналися про кислоти?
Яких правил ТБ слід дотримуватися при роботі з кислотами?
З якими речовинами реагують кислоти?
VIІ. Пояснення домашнього завдання.
Повт. §9, вивч. §15, №3,5 ст. 77
Підготувати повідомлення про хлоридну кислоту.