Урок на тему: "Гліцерол"

Про матеріал

Урок побудовано у вигляді уроку "відкриття" нових знань за діяльнісною технологією у поєднанні з експериментом, за технологією "Росток". У ході уроку застосовано різні методи навчання,а саме: евристична бесіда, діалог , дослідницький, "хазяїн у масці". інтелектуальні розминка, вправа " коректор" та ін

Перегляд файлу

Тема. Гліцерол як представник багатоатомних спиртів .

Цілі уроку:

• пізнавальна – вивчити особливості будови , властивостей багатоатомних спиртів на прикладі  гліцеролу ; поглиблення поняття про взаємний вплив груп атомів в молекулі ;

• розвиваюча – формування ключових компетенцій : вивчати ( отримувати користь з досвіду , самостійно управляти своєю діяльністю ) , думати ( аналізувати , виділяти головне , критично ставитися до інформації , використовувати її для формування власної думки , мислити , висувати ідеї) , співпрацювати (приймати рішення , працювати в групі , домовлятися ) , працювати , адаптуватися ( знаходити нові рішення , аргументовано викладати ідеї) ;

• виховна - показ важливості та практичної застосовності знань з хімії , виховання дбайливого ставлення до здоров'я людини.

Тип уроку:комбінований.

Вид уроку: бесіда у поєднанні з експериментом.

Методи навчання: евристичний, дослідницький, діалогічний.

Обладнання і реактиви: штатив із  пробірками, піпетка,  гліцерол, етанол, натрій, розчини натрій гідроксиду, купрум (ІІ) хлорид, фільтрувальний папір, ІКТ.                               

 

                                         Хід уроку.

І.Організаційний етап.

          Добрий день, мої  любі! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти в спілкуванні, відкритий до новиx таємниць  науки, адже від  того настрою, з яким ви вступаєте в день залежать ваші успіхи.

Девізом нашого уроку візьмемо вислів Бернарда Шоу «Єдиний шлях,що веде до знання –це діяльність» . Сподіваюсь, що мої  очікування  від  нашої спільної праці будуть  виправдані. Успіхів вам ! 

Самовизначення до діяльності

Мета: включення в навчальну діяльність на особистісному рівні.

             Педагогічний метод «Інтелектуальна розминка»

  1. Дайте визначення класу спиртів.

Спирти-це похідні вуглеводнів,у молекулах яких один або кілька атомів Гідрогену заміщені на гідроксильну групу.

  1. Яку групу атомів називають функціональною?

Функціональна група –це група атомів,що визначає характерні хімічні властивості речовини

  1. Яка функціональна група  у  спиртів?

У спиртів функціональною  є група ОН,яка називається гідроксильною.

Спирти,молекули яких містять одну гідроксильну групу,називають одноатомними спиртами (наприклад, метанол і етанол-представники одноатомних спиртів).

  1. Як класифікують спирти?
  2. Опишіть фізичні  властивості одноатомних спиртів на прикладі метанолу і етанолу.

6. Охарактеризуйте хімічні властивості одноатомних спиртів на прикладі етанолу.

7.Де використовується етанол?

8. Як етанол діє на організм людини?

ІІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності

Мета: готовність мислити  та усвідомлювати  потребу в побудові нового способу дій.

Увага!

      До рук товариша потрапила пляшечка без етикетки з рідкою безбарвною неотруйною речовиною.

Як з’ясувати що це за речовина?

Учитель. Наше завдання дослідити цю речовину, визначити будову та властивості групи речовин, до яких вона належить.

 

Вправа «Хазяїн у масці». В’язка, прозора речовина містить: 39,4% Карбону, 8,4%  Гідрогену, 52,2% Оксигену. Виведіть її молекулярну формулу, якщо молярна маса речовини -  92 г/моль.  До якого класу оксигеновмісних речовин вона належить?

IV. Виявлення причини утруднення і постановка навчальної задачі

Мета: виявлення місця та причини утруднення,постановка начальної задачі.

РОЗДАТИ  ЛИСТОЧКИ З ЛАБ.ДОСЛІДАМИ

 Лабораторнний дослід №1 «Дослідження фізичних властивостей невідомої речовини»

Мета :вивчити фізичні властивості речовини.

Хід дослідження

1.Розгляньте запропоновану речовину. Визначте фізичні властивості даної речовини. Дані спостереження занесіть до таблиці

Фізичні властивості

Властивості досліджуваної речовини

1

Агрегатний стан

 

2

Колір

 

3

Запах

 

4

Температура кипіння

290

5

Густина

1.261 г/см3

6

Електропровідність

діелектрик

2. Перевірте,чи змінює дана речовина колір індикатора.

Який висновок ми зробимо?

Учні переконуються що речовина без запаху, прозора, в’язка , не змінює кольору індикатора.

Лабораторний дослід №2.

Т е м а . Дослідження розчинності речовини у воді

Мета: дослідити речовину на розчинність у воді

Обладнання : пробірки з речовиною та водою.

                                                      Хід роботи

У пробірках налиті приблизно однакові об’єми невідомої речовини та води. Перемішайте  речовини. Що спостерігаєте?

Зробіть висновок про розчинність речовини у воді.

Висновки учнів: розчинність у воді добра.

Учитель: Чим пояснюється змішування спиртів з водою у будь-яких співвідношеннях?

Учень:

Між молекулами спирту та води виникає водневий зв'язок,що й пояснює змішування спирту і води у будь-яких співвідношеннях.

Учитель: Ознайомимось з історією відкриття  цієї речовини.

Повідомлення учня .

                     З   історії   відкриття  .

                Вперше цю речовину було отримано в 1799 році. «Великий аптекар» з Чепінгу Карл Вільгельм Шеєле ( 1742 -1786) при нагріванні до кипіння маслинової  олії з Плюмбумом (ІІ)  оксидом отримав солодку, схожу на  сироп рідину, яку назвав солодкою олією. Визначити її склад та будову Шеєле, зрозуміло, не зміг, тому що органічна хімія тільки почала робити свої перші кроки.  Склад цієї речовини встановив у 1823 році французький хімік Морис Шеврель, який займався дослідженнями жирів тваринного походження. А той факт, що ця речовина – трьохатомний спирт -  встановив   французький хімік Шарль Вюрц. Він також синтезував у 1857 році двохатомний спирт етиленгліколь. Синтетичну цю речовину із нафти (точніше, з пропілену) вперше було отримано в 1938 році.

 ( по формулі на дошці )

Дати кулестержнєвий набір

Висновки учнів: Досліджувана речовина має 3 гідроксильні групи, є представником спиртів, не є отруйною.

Учитель  Типовим представником триатомних спиртів є яка речовина?

Учні :Згідно з  класифікацією оксигеновмісних  органічних сполук,зокрема спиртів, представником триатомних спиртів є гліцерол

Учитель: Отже. Яка тема нашого уроку

Учні : «Гліцерол »

Учитель : перед нами стоять наступні завдання:

-вивчити склад і будову,формули молекули гліцеролу

- ознайомитись з історією відкриття та властивостями цієї речовини

-визначити галузі застосування гліцеролу

 

В результаті ми маємо навчитись

 • наводити формулу багатоатомного спирту гліцерину;

• пояснити фізичні властивості гліцерину та його розчинність у воді;

• уміти на практиці розпізнавати багатоатомні спирти;

• наводити приклади використання гліцерину;

• набути навичок лабораторного     експерименту;

• набути навичок роботи в групі.

КУЛЕСТЕРЖНЕВА  МОДЕЛЬ !!!

Учитель.            Багатоатомними називають спирти,у  молекулах яких два або більше атомів Гідрогену заміщені на гідроксильні групи.

Зверніть увагу: до одного атома Карбону приєднується не більше ніж одна гідроксогрупа.Сполуки,що мають дві і більше   гідроксогрупи біля одного атома Карбону,нестійкі і не існують

 

ІV.Побудова проекту виходу з утруднення

Мета: побудова учнями нового способу дій і формування здібності щодо його виконання.                          

      Учитель .  Загальна формула триатомних спиртів СпН2п-1(ОН)3

                   

Глицерин: химическая формула       Глицерин: вид молекулы

Гліцерол :структурна формула та масштабна модель

Файл:Glycerol-3D-balls.png

Кульостержнева модель гліцерол

 

          На слайді – емпірична, молекулярна, структурна, електрона формули, систематична назва. 

Учитель:  Як добувають гліцерол?

Добувають гліцерин  при лужному гідролізі  жирів:

      

Або з галогенпохідних      

Багатоатомні спирти

 

 

Номенклатура спиртів. ( за слайдом)

Учитель. Як назвати речовину?

Робота з підручником. Номенклатура спиртів.

2. Номенклатура спиртів

• Обирають головний вуглецевий ланцюг

• Нумерацію атомів Карбону проводять починаючи з краю, до якого ближче розташована гідроксогрупа

• Називають всі замісники від старшого до молодшого, попередньо вказуючи номер їх положення

• Називають головний ланцюг із суфіксом “ол”

 

 Якщо в молекулі спирту містяться три гідроксигрупи, він належить до триатомних спиртів. У назві такого багатоатомного спирту присутній суфікс -тріол.

Наприклад, формула пропан-1,2,3-триол (гліцерин):

 

 

Учитель:

 А ми продовжимо дослідження гліцеролу. Акцентуємо увагу на фізичних властивостях даної речовини.

Гліцерол - безбарвна в’язка рідина,що змішується з водою у будь-яких співвідношеннях. Безводний гліцерол гігроскопічний,притягує вологу навіть з повітря. Температура кипіння гліцеролу вища ніж у пропанолу,тому що кожна молекула утворює втричі більше водневих зв’язків.

 

Хімічні властивості гліцеролу:

Наявність гідроксильних груп зумовлює подібність гліцерину до одноатомних спиртів: він вступає в такі ж реакції, але за участю трьох гідроксильних груп:

1)Реакції повного окиснення(горіння), що відбувається з утворенням вуглекисного газу й води.

Завдання. Запишіть рівняння реакції горіння гліцерину C3H8O3.

 

а) горіння гліцеролу ;

                  НОСН2 - СНОН - СН2ОН + 02 → С02 + Н20; ΔН < 0 

                    скорочено С3Н803 + 02 → С02 + Н2О

 

 

 

 

Учитель: Чи взаємодіє гліцерол з активними (лужними) металами?

 

Демонстрація досліду№3   Відео перегляд

Гліцерин вступає в реакції, характерні для насичених одноатомних спиртів. Він взаємодіє з активними металами, галогеноводнями, утворює різноманітні естери.

1. При взаємодії з лужними металами утворюються гліцерати й виділяється водень.

Дослід. Пробірку з гліцерином, об’єм якого становить 2-3 мл, укріпимо вертикально в лапці штативу. Очистимо від оксидів шматочок металічного натрію завбільшки з горошину, висушимо його фільтрувальним папером й обережно вкинемо у пробірку з гліцерином. Реакція відбувається дуже повільно. Пробірку злегка нагріємо до появи незначної іскорки між натрієм та гліцерином. Потім реакція відбувається енергійно з виділенням водню. Який висновок щодо активності гліцерину можемо зробити? Реакцію можна виразити таким рівнянням:

взаємодія гліцерина з лужними металами

 

2. Гліцерин взаємодіє з галогеноводнями в присутності речовин, які зв’язують воду. Заміщення однієї гідроксильної групи проходить легше, другої – більш складніше, а третя гідроксильна група, як правило, не заміщується:

Гліцерин взаємодіє з галогеноводнями

3. Гліцерин взаємодіє з мінеральними кислотами. При взаємодії з нітратною кислотою утворюється нітрогліцерин:

 

Гліцерин взаємодіє з мінеральними кислотами

 Учитель : Гліцерин можна відрізнити від інших речовин за допомогою якісної реакції.

 

Лабораторний дослід 3  Реакція гліцеролу з купрум(ІІ) гідроксидом

Мета: дослідити взаємодію гліцеролу з купрум(ІІ)гілроксидом

Обладнання: пробірки з натрій гідроксидом,купрум(ІІ)хлоридом,гліцеролом

                               Хід досліду

1.Спочатку треба добути купрум(ІІ) гідроксид.Для цього до купрум(ІІ)хлориду додайте надлишок натрій гідроксиду.Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції: 1) 2NaOH + CuSO4 =Cu(OH)2 ↓+ Na2SO4

 

2.До добутої суміші додайте розчин гліцеролу.

Перемішайте вміст пробірки.Опишіть спостереження.Що відбувається з осадом?

 

               якісна реакція на багатоатомні спирти.

                          

                   http://subject.com.ua/dovidnik/him/images4669images_104_fmt1.jpeg

           Багатоатомні спирти (наприклад, гліцерол) утворюють з купрум(ІІ) гідроксидом комплексні сполуки темно-синього кольору.

 

Застосування гліцерину. 

Гліцерин є важливою складовою:

 • гелів для душа;

 • зубних паст;

 • медичних і парфумерних мазів для тіла;

 • кремів для взуття;  

 Його у великій  кількості використовують у виробництві:

 • паперу;

 • пакувальних матеріалів;

 • пластмас;

 • ліків;

 • вибухівки.

Гліцерин використовують як консервант біологічних препаратів. Ця речовина є дуже гігроскопічною, тож, глибоко проникаючи всередину тканин, запобігає їх висиханню.

Показник заломлення гліцерину такий, що біологічні препарати виглядають дуже прозорими – це поліпшує наочність зразків.

Наприклад, прозорість властива й тим сортам мила, в яких масова частка гліцерину становить 8-15 %. Таке мило та інші косметичні препарати з гліцерином добре зволожують шкіру. Тому його також застосовують для обробки пряжі й шкіри з метою пом’якшення та надання еластичності шкіряним виробам, тканинам.

Трускавецька мінеральна вода “Юзя” містить гліцерин. Здавна місцеві дівчата вмиваються нею “для краси”. На яких властивостях заснована дія цієї води?

 

Зволоження

 Гліцерин добре абсорбує вологу з повітря, тим самим він притягує вологу на шкіру, що робить його популярним складовим кремів для обличчя. Його вбираючі властивість настільки сильне, що якщо залишити гліцерин біля відкритої пляшки просто чистої води, то з часом гліцерин поміняє свою структуру на 80% гліцерину / 20% води.

 Розгладження

 Шкіра з віком втрачає природну вологу, стає сухою і блідою. Застосування гліцерину на регулярній основі може запобігти такі проблеми. Також завдяки гліцерину шкірі здається більш гладкою з причини того, що він заповнює мікро зморшки вологою.

 Лікування

Дослідження показали, що крем і маска для обличчя з гліцерином прекрасно справляються з лікуванням сухості та екземи шкіри без наслідків, властивих традиційному лікуванню.

Захист

Так як гліцерин зволожує шкіру і заповнює мікро-зморшки шкіри вологою, верхній шар шкіри залишається захищеним від забруднень і проникнення мікробів.

 

                                      Хвилина релаксації.

           Виконайте веселі фізичні вправи.         

           Якщо ви вважаєте, що…

         …гліцерол – багатоатомний спирт -  встаньте;     

 ...гліцерол не розчиняється у воді -  підстрибніть;                                                                                         

         …реактивом на багатоатомні спирти є купрум (ІІ) гідроксид – тупніть ногою;                    

…систематична назва гліцеролу пропан-1,2,3-тріол – плесніть у долоні;         

       …багатоатомні спирти входять до складу антифризів – сядьте.

VІІ.  Включення у систему знань і повторення

Мета: включення «відкриття» в систему знань,повторення і закріплення  вивченого раніше.

 Вправа «Коректор»

Завдання : виправити  неправильні твердження.

 

VIIІ. Рефлексія діяльності

Мета:Самооцінкарезультатів дільності.усвідомлення методу побудови меж використання нового знання.

Бесіда:

-Про що нове дізнались на уроці?

 -Яким способом  дізналися?(дослідницьким)

-де використовується?

Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети та завдань уроку.

 

  VI. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 21;

виконати вправи після параграфа;

підготувати презентацію на тему «Багатоатомні спирти»

    

 

  Ще Аристотель казав,що розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні докладати знання на ділі. Сьогодні ви ще раз довели собі і мені, що здатні глибоко мислити, а значить і здійснювати відкриття. Спасибі, урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 грудня 2022
Переглядів
6239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку